carsten wrote:
> Hej
> jeg har fundet en Yamaha xz 550 årgang 1984 med 33000 km på bagen,
> vandkølet V motor med kadang træk, og kåbe, skulle efter sigende
> aldrig have været skruet i,
> er der nogen der har nogen erfaring med sådan en sag,
Det har jeg.
Jeg havde sådan én for ca 16-20 år siden da jeg studerede. Jeg købte den
brugt. Svjh var det en 82 eller '84er med 24 på klokken. Fandt en test i et
mc-blad (af en ny) og de var fulde af lovord.
Den skulle lige have ordnet bremserne og et par småting så var den i fin
stand og blev synet.
Den var uden kåbe. Rødmetal, med hvid stribe.
Jeg har kun godt at sige om den. Styrer godt, god siddestilling, fint
bundtræk, meget turbineagtig lyd når den blev fyret af. Ikke en raket, men
nok til at man skal holde ordentligt fast.
Satte Krausertasker på og så tog jeg og min senere kone til Jugoslavien via
marguriteruten gennem Tyskland.
Kanont med det kardantræk. Totalt pladret til på de østrigske bjergveje og
så en spuleslange i en vaskehal. Godt man ikke havde kædetræk.
På vej hjem tjekkede jeg olien i Østrig. Den havde intet brugt.
Da vi på hjemvejen tog Autobahn i raskt tempo havde den brugt ½ liter da vi
landede i Roskilde.
Når jeg nåede 170 i opretsiddende stilling begyndte den at wobble. Så lagde
jeg mig ned over tanken og så forsvandt det.
Jeg slap dog gassen før jeg nåede de 200, så om den virkelig kan gå så
stærkt fandt jeg aldrig ud af.
Jeg havde den 3-4 år, og bortset fra at lydpotten på et tidspunkt rustede
igennem (den stod kun i vaskekælderen når sneen stod knæhøjt) havde jeg
ingen problemer med den.
Mødte på et tidspunkt en anden på en grå af slagsen, der skyndte sig at
vende om og stoppe mig, og lige skulle høre lidt om én af de få andre han
havde set på dén maskine. Han havde heller aldrig haft nogen problemer.
Jeg havde ingen karburatorproblemer. Den startede altid og gik fint i
tomgang osv.
Og når jeg ser hvad man kan købe dem til i dba kribler det i fingrene...
http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=44664403
/jim
(Suzuki GN 250)