Nye kørekortregler - Lille MC fra 16år
Fra : calle.nielsen@gmail.~

Dato : 16-05-06 17:18

Hej MCister

I min evige surfen faldt jeg lige over denne nyhed:
http://trafiknyt.smartlog.dk/52057_Faelles_model_for_korekort_i_EU_pa_vej.html

Det går kort fortalt ud på at EU, nu til sommer efter al
sandsynlighed, vedtager nogle fælles regler for kørekort. Det betyder
at man vil kunne køre på en 125ccm MC med et effekt-vægtforhold på
max 0,1kW/kg allerede fra man er 16år. Det er da halv-vildt!

Næste kategori er max 35kW eller 0,2kW/kg. Denne kan man først få
når man er 18år.

I sidste kategori må man køre alt. Dette kræver at man er 24år
eller har 2 års erfaring.

Se evt. de specifikke grænser her: (svensk sida):
http://www.vv.se/templates/NewsPage____16043.aspx

Beklager hvis det har været bragt før.

/C

Fra : stephangam@yahoo.dk

Dato : 16-05-06 22:19

Ved nu ikke, hvor smart det er... Når man er 16 år skal det jo bare
være vildt det hele. Man kan da tune en 125'er ret pænt.

Jeg så hellere, at man kunne køre op til 125cc med bilkørekort. Det
kunne medføre færre halvtomme biler.

Stephan
-------------------
GSX 400F

Fra : Jes Vestervang

Dato : 16-05-06 22:40

stephangam@yahoo.dk writes:

> Jeg så hellere, at man kunne køre op til 125cc med bilkørekort. Det
> kunne medføre færre halvtomme biler.

Har du tænkt det ønske helt igennem? Hvordan tror du ikke at den
gennemsnitlige bilist vil håndtere en bremse-undvigemanøvre uden
træning på to hjul? De fleste vil nok nøjes med bagbremsen fordi
forbremsen jo føles farlig, og derudover vil de næppe få undveget
meget ved at læne sig lidt til den ene side. Resultatet er
sandsynligvis et styrt med god fart ind i det der skulle undviges.

Der er altså en meget god grund til at man skal have mc-kørekort for
at køre mere end 45 km/t. De 45 er også tåbeligt, men dem slipper vi
nok aldrig for :-/

At 16-årige får lov at køre droslede 125'ere tror jeg ikke gør så
meget, hvis bare de får den rette træning (dvs. et alm. mc-kort). Det
kan lade sig gøre med traktorkørekort, så kan det nok også med
mc-ditto.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Fra : Hekto

Dato : 16-05-06 23:47

> [...]
> eller har 2 års erfaring.
>
> Se evt. de specifikke grænser her: (svensk sida):

Bemærk hvor lang tid de enkelte lande har til at indføre de nye regler!

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650

Fra : Ukendt

Dato : 17-05-06 04:12

calle.nielsen@gmail.com wrote in

> [...]
> eller har 2 års erfaring.
>
> Se evt. de specifikke grænser her: (svensk sida):

Jeg mener at i england, må de køre 125 når de er 17. Hvis de tager en
CBT (køreundervisning). Desuden må de vist afdrosle deres 45´er når de
bliver 17...oh skræk, oh ve. Gad vide Rene Lacour Sell, mener om det ?

Fra : calle.nielsen@gmail.~

Dato : 17-05-06 05:59

Hekto wrote:
> Bemærk hvor lang tid de enkelte lande har til at indføre de nye regler!

6 år. Det er selvfølgelig et pænt stykke tid, men i princippet kunne
de indføre det hurtigere...