Import af Kawasaki GPZ500 S - råd til cyke~
Fra : Rasmus Olsen

Dato : 16-05-06 12:22

D' herrer (og damer),

Jeg er ved at tage MC kørekort på en GPZ 500 og er brændt lidt varm på
denne MC. Det virker som om denne cykel har en rigtig fornuftig blanding
af sport og komfor, og ligger i en forsikringsmæssig klasse jeg ville
kunne betale mig fra uden at skulle pantsætte min sjæl . Har også haft
kig på både GS500 og CB500, men hvor GS'en umiddelbar er for tam (prøvede
den på køreteknisk kursus) og CB'en er for dyr, faldt valget på den lille
Ninja.

Jeg tænkte først på at overtale min kørerlærer til at sælge hans GPZ til
mig, men cyklen er af den ældre årgang før '94 og har kørt 80000 km.
Nænsom skolekørsel eller ej, så er det rigtig mange kilometre og så er der
det med 16" fælg og det deraf begrænsede dæksortiment. Ved dog ikke om
dette reelt er et problem... Anyways så har jeg fundet en mulig cykel via
mobile.de fra september '98 med 14000 km. på klokken. Den er sort, med
Laser 2i1 potte og ser pæn ud på de tre små billeder annoncøren har
uploaded.
I følge annoncen er den "zum teil gecleant" og så dette "Die GPZ war
bisher nur in Frauenhänden. Das bedeutet, sie ist in in keinster Weise
verheizt". Jeg er ikke så stiv i tøsk, men læser det som "delvis rengjort"
og "har været opbevaret varmt" (garage?).

Jeg har ingen erfaring med MC'ere overhovedet, men har forsøgt at indhente
oplysninger forskellige steder fra om hvad jeg skal være opmærksom på med
brugtkøb. Det kan indtil videre blive til:

1. Karburering - reagerer cyklen kontant på gas? Ujævn gang?
2. Kronleje tilstand - cykel på centralstøttefod, makker bagpå > drejer
forgaffel jævnt uden modstand?
3. Utætte pakdåser til forgaffel - synligt oliespild?
4. Tegn på styrt - bøjede beslag, ridser, buler
5. Rust i stel - omkring tank og svejsninger
6. Skæv fælg - cykel på cstøttefod, makker bagpå, hjul spindes rundt og
med en kuglepen eller lign. tjekkes efter om fælgen har "slået sig".
7. Lyder alt som det skal? - under tomgang og kørsel

Andre ting jeg skal være opmærksom på? Flere "felttests"?

Jeg har læst lidt herinde i gruppen op på FDM's side at jeg skal have den
originale ”Fahrzeugbrief” og ”Abmeldebescheinigung” med ved import. Er det
andet jeg skal være opmærksom på? Hvis jeg henter den bliver det med
trailer.. Så skal jeg ikke bruge en kontrakt for at kunne dokumentere
ejerskiftet, eller wie?

Prislejet er 1900 og ifølge modep.toldskat.dk ligger afgiften på omkring
27000 kr. Der er dog den hage at de indregistreringer jeg kunne finde alle
var et par år ældre og havde kørt mere. Jeg kunne måske få en kopi af
attesten fra køber og sende denne til Skat og få en foreløbig vurdering?

Forresten, hvor stor er sandsynligheden for at der er fusket med
kilometertallet? Den er alligevel over 7 år gammel..

Kunne ikke finde ud af at linke til annoncen fra mobile, så billederne kan
findes her
<http://www.melodas.fringo.de/sendpic/?img=gpz500scc166d55jpg.jpg>

Håber I har nogle inputs

Mvh
rasmus.olsenFJERN@DETTEstofanet.dk
Århus

Fra : MKS - 74

Dato : 16-05-06 12:33

On Tue, 16 May 2006 11:22:14 +0000 (UTC), ingen@email.dk (Rasmus
Olsen) wrote:

> [...]
>verheizt". Jeg er ikke så stiv i tøsk, men læser det som "delvis rengjort"
>og "har været opbevaret varmt" (garage?).

Ikke helt, delvist rengjort er rigtigt nok, men anden del er "
GPZ'eren har indtil nu kun været i kvindehænder(besiddelse), d.v.s den
er på ingen måde kørt hårdt". Egentlig noget intetsigende nonsens at
skrive, men hva'....

--
-Michael
Div. VF500-, RS250- og CBR600F-dele m.m. til salg på:

Fra : Rasmus Olsen

Dato : 17-05-06 08:10

MKS - 74 wrote:

> [...]
> GPZ'eren har indtil nu kun været i kvindehænder(besiddelse), d.v.s den
> er på ingen måde kørt hårdt". Egentlig noget intetsigende nonsens at

Jeg oversatte det med 'verheizt' som noget med opvarmet. Haha, jaja min
uvidenhed kender ingen grænser ;) Tak for hjælpen

Fra : calle.nielsen@gmail.~

Dato : 16-05-06 13:17

Rasmus Olsen wrote:
> [...]
> med en kuglepen eller lign. tjekkes efter om fælgen har "slået sig".
> 7. Lyder alt som det skal? - under tomgang og kørsel

Husk også at måle bremseskiver (tykkelse og dybe riller) samt at
tjekke om kåden er ved at være død.

> [...]
> andet jeg skal være opmærksom på? Hvis jeg henter den bliver det med
> trailer.. Så skal jeg ikke bruge en kontrakt for at kunne dokumentere

Skriv en kontrakt med ham, det er best for begge parter. Jeg kan evt.
sende dig ADAC's (tysklands pendant til FDM) standardkontrakt.

> [...]
> var et par år ældre og havde kørt mere. Jeg kunne måske få en kopi af
> attesten fra køber og sende denne til Skat og få en foreløbig vurdering?

De burde bare kunne ringe til dem og oplyse årgang og km-stand på
cyklen.

> Forresten, hvor stor er sandsynligheden for at der er fusket med
> kilometertallet? Den er alligevel over 7 år gammel..

Alt for stor IMHO. Hvis den var 2-3 år gammel var det måske en anden
sag. Hvis den ikke har et overbevisende servicehæfte
(Scheckheftgeplect), ville jeg ikke købe den.

Calle

Fra : Kent Nielsen

Dato : 16-05-06 18:22

<calle.nielsen@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Husk også at måle bremseskiver (tykkelse og dybe riller)

Ja det er vigtigt fra Tyskland
Jeg har efterhånden told/registreringssynet en del tyske motorcykler og
biler hvor ejeren har haft en frisk synrapport med fra tyskland.
Jeg kan konkludere at man ikke spilder tiden på at kigge på bremseskiver
hos vores sydlige naboer :-/

Kent Nielsen

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 17-05-06 06:46

"Kent Nielsen" <virker.ikke@findes.ikke.invalid> writes:

> [...]
> biler hvor ejeren har haft en frisk synrapport med fra tyskland.
> Jeg kan konkludere at man ikke spilder tiden på at kigge på bremseskiver

....eller slør i (bil)forhjulene...

Og her gik man og troede at en tysk synsmand nok ville være cirka det
mest skræmmende i hele verden. Superskarpt blik for detaljen kombineret
med tysk grundighed osv., og så viser det sig efterhånden at de er nogle
dovne slyngler.

--
Mikkel | Died. Woke up in Hell. Punched in PIN, logged on.
motortosse.dk | Just another day.

Fra : Rasmus Olsen

Dato : 17-05-06 08:08

calle.nielsen@gmail.com wrote:

> Husk også at måle bremseskiver (tykkelse og dybe riller) samt at
> tjekke om kåden er ved at være død.

Hvad er mindste tykkelse? Vil du uddybe det med rillerne og den
døde kåbe en smule?

> Skriv en kontrakt med ham, det er best for begge parter. Jeg kan evt.
> sende dig ADAC's (tysklands pendant til FDM) standardkontrakt.

Yes sir, den er jeg med på. Se min mail nederst.

> De burde bare kunne ringe til dem og oplyse årgang og km-stand på
> cyklen.

Ok.

> Alt for stor IMHO. Hvis den var 2-3 år gammel var det måske en anden
> sag. Hvis den ikke har et overbevisende servicehæfte
> (Scheckheftgeplect), ville jeg ikke købe den.

Ok, tak for dit svar. Jeg er som sagt newbie på dette område, men tænkte
alligevel det måtte være for godt til at være sandt. Har fulgt dit råd og
droppet denne cykel. Har til gengæld fundet en i Hamburg fra '95 med 28300
km. på klokken. Det er godtnok også lavt, men lidt mere troværdigt vel?

Hvordan gennemskuer jeg sådan et servicehæfte? Der skal vel være være
stemplet km antal for hvert eftersyn, oder was?

Fra : calle.nielsen@gmail.~

Dato : 17-05-06 08:58

Rasmus Olsen wrote:

> Hvad er mindste tykkelse? Vil du uddybe det med rillerne og den
> døde kåbe en smule?

Mindstetykkelsen står opgivet på skiven. Der står noget i stil med
"Min. 4.5mm". Ofte må en MC-skive ikke slides mere end 0,5-1,0mm.

Undskyld, jeg mente død kæde :)
Altså om kæde og tandhjul er i god stand. Det ses lettest ved at
kigge på tænderne på bageste tandhjul. De skal være symmetriske.

Du kan også prøve at se hvor meget du kan løfte kæden af tandhjulet
(på det lodrette stykke bagest). Du må helst ikke kunne løfte den
så meget at du kan se luft mellem tandhjul og kæde når du kigger fra
siden. Håber det giver mening.
Et nyt sæt koster ca. 1000kr.

> Yes sir, den er jeg med på. Se min mail nederst.

Kontrakt sendt :)

> [...]
> km. på klokken. Det er godtnok også lavt, men lidt mere troværdigt vel?

Det bedste er selvfølgelig hvis den er Scheckheftgepflegt, men det er
nok ikke så almindeligt i den prisklasse/årgang. Folk er måske ikke
så gode til at holde styr på gamle værkstedsregninger og få
stemplet servicehæftet når først cyklen har nogle år på bagen.

Det lyder mere plausibelt. Der kan selvfølgelig også sagtens findes
cykler der ikke er fusket med og som ikke er Scheckheftgepflegt.

Hvis du er i tvivl, så bedøm ud fra hvordan cyklen generelt er
vedligeholdt. Virker manden reel, kommer han med fornuftige
forklaringer når du spørger til hvornår den sidst er serviceret,
hvornår han har købt den osv... Kort sagt, husk en god portion
skepsis og være klar til at køre et andet sted hen :)
Vær opmærsom på at man har en tendens til at købe hvad som helst
når man har kørt så langt efter en cykel. Hvis muligt, så hav en
anden i nærheden du kan tage hen og kigge på.

> Hvordan gennemskuer jeg sådan et servicehæfte? Der skal vel være være
> stemplet km antal for hvert eftersyn, oder was?
Jep, lige præcis. De er ret overskuelige.
På registreringsattesten (Fahrzeugbrief) kan du forøvrigt se hvornår
og hvor mange gange cyklen har skiftet ejer.

Håber det lykkes :)

Fra : Rasmus Olsen

Dato : 17-05-06 12:52

> [...]

> Altså om kæde og tandhjul er i god stand. Det ses lettest ved at
> kigge på tænderne på bageste tandhjul. De skal være symmetriske.

Nu er jeg med

> [...]
> (på det lodrette stykke bagest). Du må helst ikke kunne løfte den
> så meget at du kan se luft mellem tandhjul og kæde når du kigger fra

Der holder en Yamaha Diversion lige uden foran mit arbejde som jeg var ude
og løfte kæden på - got it

> Kontrakt sendt :)

Muchos gracias!

> [...]
> når man har kørt så langt efter en cykel. Hvis muligt, så hav en
> anden i nærheden du kan tage hen og kigge på.

Ja, og af samme grund søger jeg dem der ligger indenfor en afstand af
højest 400 km.. Jeg afslørede lidt længere oppe i tråden at tøsk ikke
ligefrem er mit speciale så satser på at få motor- og tysk kyndig persona
med (i det mindste motor kyndig) så det ikke kan gå helt galt. Det er jo
nok i virkeligheden et lidt for stort projekt sådan at starte ud med, men
har bidt mig fast på en model fra '94 og op. Dem er der øjensynligt for få
af til salg i DK!

> Håber det lykkes :)

Hehe, det gør jeg sq os' =)

Fra : calle.nielsen@gmail.~

Dato : 17-05-06 14:26

Rasmus Olsen wrote:

> Nu er jeg med

Godt :)
Glemte at uddybe det med riller i skiverne.
Det er dybe riller lavet af bremseklodserne. Jeg er ikke helt klar over
hvordan de opstår, men jeg kunne forestille mig det er hvis klodserne
har været for slidte. Det var galt på den første MC jeg købte (jeg
var ikke opmærksom på det). En ny skive ligger typisk på ca. 1000kr
for een i god kvalitet.

> [...]
> har bidt mig fast på en model fra '94 og op. Dem er der øjensynligt for få

Men det vigtigste må være, som du skriver, at have en motorkyndig
med.

Tja, med lidt sund fornuft skal det nok gå. Husk forøvrigt også at
tjekke for slør i hjullejerne samt at tiltale tyskeren med De (Sie).
En tysker kan blive meget stødt hvis du tiltaler ham "du".

> Tak for hjælpen.
Keine problem ;)