|
| gradskive og mikrometer lån? (fyn) Fra : S.G |
Dato : 16-05-06 11:25 |
|
I forlængelse af en anden tråd, skal jeg have tjekket op på mine
knasters timing!
Derfor mangler jeg et mikrometer og en gradskive!
Så er der nogen der har en idé om hvorhenne man kan låne/leje sådan
et sæt her i Odense, eller evt. på fyn?
Ideer modtages med kyshånd :)
| |
Bo Christensen (16-05-2006)
| Kommentar Fra : Bo Christensen |
Dato : 16-05-06 12:25 |
|
Jeg har et mikrometer,
det må du godt få målt noget med, men det udlånes ikke
/bo
S.G wrote:
> I forlængelse af en anden tråd, skal jeg have tjekket op på mine
> knasters timing!
>
> Derfor mangler jeg et mikrometer og en gradskive!
>
> Så er der nogen der har en idé om hvorhenne man kan låne/leje sådan
> et sæt her i Odense, eller evt. på fyn?
>
> Ideer modtages med kyshånd :)
>
| |
S.G (16-05-2006)
| Kommentar Fra : S.G |
Dato : 16-05-06 13:28 |
|
takker :)
Men skal desværre kunne tage det med, da jeg skal have skildt motor af
når jeg skal bruge det :(
| |
Armand (16-05-2006)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 16-05-06 18:00 |
|
S.G skrev:
> takker :)
> Men skal desværre kunne tage det med, da jeg skal have skildt motor af
> når jeg skal bruge det :(
>
Bruge det - Til hvad?
--
Armand.
| |
S.G (16-05-2006)
| Kommentar Fra : S.G |
Dato : 16-05-06 20:04 |
|
Armand wrote:
> S.G skrev:
> > takker :)
> > Men skal desværre kunne tage det med, da jeg skal have skildt motor af
> > når jeg skal bruge det :(
> >
> Bruge det - Til hvad?
>
> --
> Armand.
Skal have fundet ud af om knaster er timet som de skal! Har snakket
med et par TL guruer, der mener det kun kan være knasterne, da disse
er det eneste der er skiftet siden motor sidst gik som den skulle. Så
tjekker det som noget af det første inden tjeklisten fra sidste tråd
gennemgåes
Så skal have et mikrometer på ventilerne og gradskive på krumtap og
se om de 108grader ved åbning holder!
Havde man bare et værksted selv, så kunne man jo lave det her
løbende når man havde tid!
Men er nødt til at planlægge det hele tiden, da jeg skal ud og låne
værkstedsplads, og skal kunne fjerne cykel samme dag
!
Så det er ret træls og tager tid at gå sådan en liste igennem for
mig :(
Lortecykel
| |
Ukendt (16-05-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 16-05-06 21:31 |
|
S.G skrev i meddelelsen
<1147806253.430758.240220@y43g2000cwc.googlegroups.com>...
>Skal have fundet ud af om knaster er timet som de skal!
>Så skal have et mikrometer på ventilerne og gradskive på krumtap og
>se om de 108grader ved åbning holder!
Til h...... med de 108° :-/ Hvad at Du skal bruge er en gradskive, (et
hvilketsomhelst CAD program kan tegne og printe den ud), og en lille luns
papir.
Når at knasten lige nøjagtigt "napper" dit papir, så har Du
åbningstidspunktet for din knast, mere behøver Du ikke at vide.
>Lortecykel
Nå ! Skal den nu have skyld for at Du piller
mvh
Orla
| |
Armand (16-05-2006)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 16-05-06 23:37 |
|
S.G skrev:
> Armand wrote:
>> >>>
>> Bruge det - Til hvad?
>>
> Skal have fundet ud af om knaster er timet som de skal!
> Så skal have et mikrometer på ventilerne og gradskive på krumtap og
> se om de 108grader ved åbning holder!
Dét klarer man da med et søgeblad á når knasten træder på ventilen så
søgebladet kommer i klemme!
Måske vil det ikke give en korrekt visning, men den rækker til en
sammenligninb mellem åbne og lukke -punktet, derved at det kun er
symmetrien og ikke den faktiske åbningstid der måles for!
Slår lige op i min GPZ900-manual:
Indsugn. på den skal åbne 45° før top og lukke 65° efter bund!
Hvis nu en faktisk måling v.h.a søgerblad viser 48° før top (= 3° for
tidligt),ligger knastakslen alligevel på plads hvis blot lukkepunktet
ved samme målemetode ligger samme 3° for sent!
Kan du følge at det kun er symmetrien??
> Havde man bare et værksted selv, så kunne man jo lave det her
> løbende når man havde tid!
> Men er nødt til at planlægge det hele tiden, da jeg skal ud og låne
> værkstedsplads, og skal kunne fjerne cykel samme dag
Har man ikke plads; lejlighed eller færdighederne, så skal man holde
snitterne fra de ædle dele og nyde modellen som den er, eller købe en
større/bedre :-|
> Lortecykel
>
JUP!
--
Armand.
| |
S.G (16-05-2006)
| Kommentar Fra : S.G |
Dato : 16-05-06 22:53 |
|
det forklarer du lige lidt mere detaljeret! :)
hvad napper hvad, og der skal da bruges et mikrometer, netop for at
finde ud når knasten er lige nøjagtig :)
| |
Orla Pedersen (17-05-2006)
| Kommentar Fra : Orla Pedersen |
Dato : 17-05-06 08:47 |
|
S.G wrote:
> det forklarer du lige lidt mere detaljeret! :)
> hvad napper hvad, og der skal da bruges et mikrometer, netop for at
> finde ud når knasten er lige nøjagtig :)
Nej der skal ej Det at Du skal tjekke er det nøjagtige tidspunkt hvor
ventilen _begynder_ at åbne, og det gøres fint med et tyndt søgerblad,
eller et stykke papir i "klemme" mellem knast og knastfølger. Og Du har jo
dataene for "inlet opens xx° before TDC", og "exhaust opens xx° before
BDC".
Mere er der ikke at tjekke.
Gradskiven på krumtappen calibreres ved at bruge en pind i tændrørshullet.
Dvs. stemplet lige langt ned på begge sider af TDC skal give ens +- på
gradskiven.
mvh
Orla
| |
Ukendt (19-05-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 19-05-06 16:03 |
|
>
> Nej der skal ej Det at Du skal tjekke er det nøjagtige tidspunkt hvor
> ventilen _begynder_ at åbne, og det gøres fint med et tyndt søgerblad,
> eller et stykke papir i "klemme" mellem knast og knastfølger. Og Du har jo
> dataene for "inlet opens xx° before TDC", og "exhaust opens xx° before
> BDC".
>
> Mere er der ikke at tjekke.
>
> Gradskiven på krumtappen calibreres ved at bruge en pind i tændrørshullet.
> Dvs. stemplet lige langt ned på begge sider af TDC skal give ens +- på
> gradskiven.
>
> mvh
> Orla
>
På Blackbirden skal ventilen åbne 1mm. ved det gradtal der er opgivet.
Det S.G. skriver om er ved max løft.
Hygge PD CBR1100t
| |
S.G (17-05-2006)
| Kommentar Fra : S.G |
Dato : 17-05-06 08:47 |
|
>
> Dét klarer man da med et søgeblad á når knasten træder på ventilen så
> søgebladet kommer i klemme!
Vil have det præcist! :) Et søgeblad er ikke præcis nok. vil kke til
at dobb tjekke noget igen, så eneste metode er med mikrometer (eller
hammer og mejsel såfremt det ikke er som det skal være)
> Måske vil det ikke give en korrekt visning, men den rækker til en
> sammenligninb mellem åbne og lukke -punktet, derved at det kun er
> symmetrien og ikke den faktiske åbningstid der måles for!
> Slår lige op i min GPZ900-manual:
> Indsugn. på den skal åbne 45° før top og lukke 65° efter bund!
> Hvis nu en faktisk måling v.h.a søgerblad viser 48° før top (= 3° for
> tidligt),ligger knastakslen alligevel på plads hvis blot lukkepunktet
> ved samme målemetode ligger samme 3° for sent!
> Kan du følge at det kun er symmetrien??
Jeps! Men skal jo passe med stemplet også :) Vil have målt hver
enkelt knast (der er jo 2 i hver cyllinder) for at se hvor fejlen er!
Tror selv den ligger i knastkæden! Topmærket og F|T mærket passer
nemilg ikke helt sammen! (se sidste tråd) Timing på knaster, dvs de
taktmærker der er på knaster er jeg 99,9% sikker på passer
>
> > Havde man bare et værksted selv, så kunne man jo lave det her
> > løbende når man havde tid!
> > Men er nødt til at planlægge det hele tiden, da jeg skal ud og låne
> > værkstedsplads, og skal kunne fjerne cykel samme dag
>
> Har man ikke plads; lejlighed eller færdighederne, så skal man holde
> snitterne fra de ædle dele og nyde modellen som den er, eller købe en
> større/bedre :-|
Det har jeg haft hele vinteren :)
Men ALT er blevet forsiket! Min dyrtbetalte PVM fælge er forsinket i
flere uger, maler var forsinket og sådan med det hele! Har pt
lånefælge
Fik den endelig ud at køre sidste dag! Og gider ikke køre tilbage til
Tønder med dee for at tjekke knaster alene (har helel rikke tid), men
har fundet et sted i Odense jeg kan skrue i den (og evt sparke til den
og ridse den! #!@£@£ )
Så tjekker knaster imorgen! og begynder på fejlsøgningen derfra :)
| |
Orla Pedersen (17-05-2006)
| Kommentar Fra : Orla Pedersen |
Dato : 17-05-06 09:43 |
|
S.G wrote:
> Vil have det præcist! :) Et søgeblad er ikke præcis nok. vil kke til
> at dobb tjekke noget igen, så eneste metode er med mikrometer (eller
> hammer og mejsel såfremt det ikke er som det skal være)
Det er noget vås, netop åbnings og lukketider _er_ det mest nøjagtige Du
kan få.
> Jeps! Men skal jo passe med stemplet også :) Vil have målt hver
> enkelt knast (der er jo 2 i hver cyllinder) for at se hvor fejlen er!
> Tror selv den ligger i knastkæden! Topmærket og F|T mærket passer
> nemilg ikke helt sammen! (se sidste tråd) Timing på knaster, dvs de
> taktmærker der er på knaster er jeg 99,9% sikker på passer
Kæden fejler ingenting, det er dit mellemhjuls timing, og ikke mindst den
aksel som Du selv har presset tandhjul på, der skal tjekkes
mvh
Orla
| |
Armand (17-05-2006)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 17-05-06 17:07 |
|
S.G skrev:
>
>>
>> Hvis nu en faktisk måling v.h.a søgerblad viser 48° før top (= 3° for
>> tidligt),ligger knastakslen alligevel på plads hvis blot lukkepunktet
>> ved samme målemetode ligger samme 3° for sent!
>> Kan du følge at det kun er symmetrien??
>
> Jeps! Men skal jo passe med stemplet også :)
Det kommer det jo også til eftersom gradskiven monteres á: TDC = 0° :-
> .......Vil have målt hver
> enkelt knast (der er jo 2 i hver cyllinder) for at se hvor fejlen er!
> Tror selv den ligger i knastkæden! Topmærket og F|T mærket passer
> nemilg ikke helt sammen!
Topmærket og(!) F|T -mærket?
Du har ikke lagt dem i efter det gale topstillingsmærke?
Jeg skulle nemlig mene at "T'et" i F|T står for TDC :-|
--
Armand.
| |
S.G (17-05-2006)
| Kommentar Fra : S.G |
Dato : 17-05-06 15:55 |
|
>Kæden fejler ingenting, det er dit mellemhjuls timing, og ikke mindst den
>aksel som Du selv har presset tandhjul på, der skal tjekkes
Jawohl :)
| |
S.G (17-05-2006)
| Kommentar Fra : S.G |
Dato : 17-05-06 15:57 |
|
ok. got it!
Vender frygtløs tilbage når jeg har sparket på cyklen og skældt den
ud! (og måske fundet fejlen)
| |
Ukendt (17-05-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 17-05-06 16:50 |
|
S.G skrev i meddelelsen
<1147877796.882212.327090@j33g2000cwa.googlegroups.com>...
>ok. got it!
>Vender frygtløs tilbage når jeg har sparket på cyklen og skældt den
>ud! (og måske fundet fejlen)
En passenden bebrejdende atitude vil naturligvis gavne Men pas lige på
Murphy, han står og ånder dig lige i nakken.
--
mvh
Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr
| |
S.G (17-05-2006)
| Kommentar Fra : S.G |
Dato : 17-05-06 19:52 |
|
> Topmærket og(!) F|T -mærket?
> Du har ikke lagt dem i efter det gale topstillingsmærke?
> Jeg skulle nemlig mene at "T'et" i F|T står for TDC :-|
>
> --
> Armand.
Fordi jeg bruge begreber som det passer mig :) og sikkert ikke forstår
halvdelen af dem anyway!
Men se her!
http://s9.photobucket.com/albums/a57/MSGDiller/?action=view¤t=Camshaft6.jpg
Det jeg mener med topmærker er B´et (på det tandhjul der trækker
knaster)
De skal begge flugte, dvs være centreret med topstykket! Det er de
ikke når F|T mærket er i center! Du kan ane det he (selvom det er
taget i en lidt skæv vinkel)
Punktet er imellem de to hvide tænder! Det skal flugte med tappen på
siden af topstykke!
http://s9.photobucket.com/albums/a57/MSGDiller/?action=view¤t=DSC00133.jpg
Lad os sige det er 3/4 tand den misser, det er jo lig med 360/41 (det
antal tænder der er på det tandhjul der misser) * 3/4 = 6,5 grader
fejl
| |
Armand (17-05-2006)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 17-05-06 20:47 |
|
S.G skrev:
>> Topmærket og(!) F|T -mærket?
>> Du har ikke lagt dem i efter det gale topstillingsmærke?
>> Jeg skulle nemlig mene at "T'et" i F|T står for TDC :-|
>>
>> --
>> Armand.
>
> Fordi jeg bruge begreber som det passer mig :) og sikkert ikke forstår
> halvdelen af dem anyway!
>
> Men se her!
>
> http://s9.photobucket.com/albums/a57/MSGDiller/?action=view¤t=Camshaft6.jpg
>
> Det jeg mener med topmærker er B´et (på det tandhjul der trækker
> knaster)
>
Topmærket hører til på krumtappen, eftersom det skal indikere det punkt
hvor krumtapsølen er længst oppe mod topstykket (= stemplet højest =>
TDC (Top Dead Center)) og markeringen på knasterne kommer først i anden
række derefter :-|
På tegningen må det være punkt "A" der indikerer topstillingen (for
cylinder 1, som er den forreste(*)) og før dét punkt (der i realiteten
er en tand) flugter med pågældende mellemrum mellem to tænder på
mellemdrevet til knastkæden, er det irrelevant at tale om hvorledes
knasterne ligger :-|
Det vil også være "A" der indikerer hvor 360° på gradskiven skal være!
(*):
Hvorledes kan man uden at vide hvilken cylinder der er nummer 1, vide
hvilken cylinder det er at A'et markerer topstilling for?
- - - - - - - - - - - - - - -
Kig på knasternes position: På den cylinder hvor de er symmetrisk
placeret er stemplet i top
--
Armand.
| |
S.G (17-05-2006)
| Kommentar Fra : S.G |
Dato : 17-05-06 21:11 |
|
når A er i center, skal B mærkerne jo også passe præcis på
vinklen. Det gør B mærkerne ikke. Det er jo lidt skummelt!
Så ja, hvis jeg læser dig korrekt, skal de punkter passe inden vi kan
snakke om knasterne og deres placering!
Mht hvilken der topper! Så står der en de mere i værkstedsmanualen
:) Så intet problem der :)
| |
Armand (17-05-2006)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 17-05-06 21:25 |
|
S.G skrev:
> når A er i center, skal B mærkerne jo også passe præcis på
> vinklen. Det gør B mærkerne ikke. Det er jo lidt skummelt!
Til nu har jeg ikke set noget til disse B-mærker. Kun nogle tænder der
var malet hvide!
> Mht hvilken der topper! Så står der en de mere i værkstedsmanualen
> :) Så intet problem der :)
>
Det vat såmænd blot en demonstration af den symmetri i knasterne, som
jeg tidligere har nævnt!
--
Armand.
| |
Armand (17-05-2006)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 17-05-06 21:37 |
|
S.G skrev:
> når A er i center, skal B mærkerne jo også passe præcis på
> vinklen. Det gør B mærkerne ikke. Det er jo lidt skummelt!
Du har udtrykt mistro til knastkæden:
Hvis kæden forlænges og strammeren optager dén forlængelse, vil
mellem-akslen vandre bagud!
Hvis mellem-akslen vandrer bagud vil den påvirke begge knastakslers
tandhjul i lige mål - Så hvis det er kæden der skal have skylden skulle
begge knasters mærker ligge lige skævt :-|
Ergo: glem kæden og strammeren !!
--
Armand.
| |
S.G (17-05-2006)
| Kommentar Fra : S.G |
Dato : 17-05-06 21:34 |
|
Det er lige imellem de to tænder det B mærke er :)
| |
S.G (17-05-2006)
| Kommentar Fra : S.G |
Dato : 17-05-06 22:20 |
|
begge mærker er lidt offcenter! Men kan sq ikek huske hvor meget de
enkelte mærker er! Så skal have tjekekt efter imorgen
Tror nu heller ikke det er kæden der er problemet! Men der er jo en
kæde til hver cyllinder, så teoretisk kan den ene vel strække sig
mere end den anden?
Strammeren er automatisk, så den kan jeg jo ikke gå ind og påvirker
manuelt! Den sidder der bare
Men har læst et par steder at der faktisk er mange med det her
problem! (dvs at F|T mærke og de 2 B mærker (imellem de hvide
tænder) ikke er præcise)
Det kan løses ved at pille det tandhjul ud der holder knaster og så
sætte det rigtigt i igen! og evt tørne motor med knaster ude osv. Det
er det jeg vil gøre imorgen, og så vil jeg tjekke om den ene knast
der er presset på er presset rigtig på! IN knaster er 100% originale.
Ud knaster er med nye timing mærke og så er den ene presset om Så
det kan kun være UD knasterne der driller såfremt det er noget med
knasternes timing
Ellers kan det jo næsten kun være tændingen derfra!
Kan tændrør lave det sympton? Den har jo druknet 1 sæt da jeg
startede den op. Og den har kørt med den samme benzinblanding, som
druknede e første tændrør, i cirka 300km, inden den blev justeret.
SÅ kan de være "halvt druknet" og så ikek virker ved fx over
7000rpm, eller er de enten eller?
Og efter sigende skyldes høje HC tal enten knaster eller tænding! :)
så de tmå ligge deri
| |
|
|