Tandrem...
Fra : Jim Andersen

Dato : 16-05-06 09:08

Det man kalder en tandrem på en bil, hedder det en knastkæde på en MC ? Og
skal sådan noget skiftes som på biler eller ? Og ca hvor tit ?

/jim

Fra : Eg Egemarke

Dato : 16-05-06 09:45

En kæde skal først skiftes hvis den rasler/er slidt, på de fleste Mc holder
kæden hele Mc´ens levetid på andre er det en go ide at skifte. Hvornår det
er tid til at skifte kæden/om den skal skiftes er en individuel vurdering,
tit kan knastkæde raslen fjernes blot ved at bytte knastkæde strammeren osv
hvis du er i tvivl så lad en ekspert se på sagen, da det kan være en kostbar
affære at få den skiftet/byttet

MvH Eg Egemarke

http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=265
Manualer til Mc brug emule hent programmet på www.emule.dk

Fra : Studen

Dato : 16-05-06 21:08

"Eg Egemarke" <egemarke@hotmail.com> wrote in message
>SNIP......tit kan knastkæde raslen fjernes blot ved at bytte knastkæde
>strammeren osv
> hvis du er i tvivl så lad en ekspert se på sagen, da det kan være en
> kostbar affære at få den skiftet/byttet

Hej Eg

Mht pris for en udskifter. Jeg går ud fra det er arbejdstimerne, der hiver
prisen i vejret!? Jeg har spekuleret lidt på, om man ikke bare, kunne
nitte/klipse (whatever) den gamle kæde sammen med den nye, og trække den
"igennem" på den måde? Jeg kan godt se, at det må svække den friske kæde, i
en eller anden forstand, at have været åbnet, men der er vel ikke noget
nærvneværdigt træk i den!? Nok render den hurtigt rundt, men trækket er vel
ikke så "hårdt", at det gør noget med en samling!?

Der er sikkert en god forklaring på, hvorfor man ikke gør, som jeg
foreslår - jeg kan bare ikke få øje på den :)

Stud

Fra : Knud Dam

Dato : 16-05-06 21:33

"Studen" <studen@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Der er sikkert en god forklaring på, hvorfor man ikke gør, som jeg
> foreslår - jeg kan bare ikke få øje på den :)

Man gør præcist, som du foreslår.

Mvh

KD

Fra : Studen

Dato : 16-05-06 22:31

"Knud Dam" <danteknikdetteskalvaek@tele2adsl.dk> wrote in message

> Man gør præcist, som du foreslår.

Øøøhh, jamen så pakker jeg bare sammen... ;) Jeg syntes da bestemt at have
hørt, at hele motoren skulle skilles ad for at gøre det.... Så er det jo
slet ikke så svært/tidskrævende/dyrt (hvis ellers man ikke, som jeg, er
bange for lidt kædesprængen og -samling)???

Stud

Fra : Armand

Dato : 16-05-06 23:42

Studen skrev:
> [...]
>
> Der er sikkert en god forklaring på, hvorfor man ikke gør, som jeg
> foreslår - jeg kan bare ikke få øje på den :)

Fordi normen idag er tandkæder (á HYWO-typen) mod alm rullekæde som på
GSX'erne.
Rullekæder kan sagtens sprænges og trækkes på som du foreslår :-|

--
Armand.

Fra : Knud Dam

Dato : 17-05-06 19:13

> Fordi normen idag er tandkæder (á HYWO-typen) mod alm rullekæde som på
> GSX'erne.

Ak ja, der sker sgu også noget nyt hele tiden ....

; - )

KD

Fra : Rene Joergensen

Dato : 16-05-06 09:51

Jim Andersen <jba020@politiSLET.dk.invalid> wrote:

> Det man kalder en tandrem på en bil, hedder det en knastkæde på en MC ? Og
> skal sådan noget skiftes som på biler eller ? Og ca hvor tit ?

Det kommer an på om den er med kæde eller rem Ducati 748 (og sikkert
andre) har f.eks tandrem.

En bil kan også godt være med knastkæde.

Serviceintervallet er meget forskelligt, kommer an på mærke/model.

--
-René

Fra : Flemming

Dato : 16-05-06 18:23

"Rene Joergensen" <fox@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> andre) har f.eks tandrem.
>
> En bil kan også godt være med knastkæde.
>
> Serviceintervallet er meget forskelligt, kommer an på mærke/model.

Og så er der jo lige Honda VFR 750 indtil 2002, der har tandhjulsdrev

Havde en XJ 600 diversion, som fik skiftet knastkæde efter kun 44000 km. Den
fik også skiftet knastkædestrammeren 2 el. 3 gange. Men det var vist også en
mandags cykel.

Flemming

Flemming

Fra : Eg Egemarke

Dato : 16-05-06 21:11

Det er ingen spøg at få skiftet remme på en Ducati, jeg har helt fravalgt
Ducati af samme årsag. Det er simpelthen ALT for dyrt at vedligeholde en Mc
med tandrem, een med kæde holder MEEEEEEGET længere

Fra : Steen Gruby

Dato : 16-05-06 21:16

On Tue, 16 May 2006 22:10:56 +0200, "Eg Egemarke"
<egemarke@hotmail.com> wrote:

Hej Eg.

>Det er ingen spøg at få skiftet remme på en Ducati, jeg har helt fravalgt
>Ducati af samme årsag. Det er simpelthen ALT for dyrt at vedligeholde en Mc
>med tandrem, een med kæde holder MEEEEEEGET længere

Det tager mig ca. 1 time at skifte remmene.
Serviceinterval er 20.000 Km og begge remme koster 450 Kr.
Det kan da ikke være for stor en udgift eller for svært

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Hekto

Dato : 16-05-06 23:43

> Det tager mig ca. 1 time at skifte remmene.
> Serviceinterval er 20.000 Km og begge remme koster 450 Kr.
> Det kan da ikke være for stor en udgift eller for svært

På en time har du da også nået at få ild på piben og nyde adskillige
kopper kaffe! Du skal selvfølgelig først have pakket Paso'en ud af
plastik'en; men alligevel!

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650

Fra : Steen Gruby

Dato : 17-05-06 19:56

On Wed, 17 May 2006 00:43:18 +0200, Hekto <urxgb@urxgb.qxROT13> wrote:

Hej Hekto.

>På en time har du da også nået at få ild på piben og nyde adskillige
>kopper kaffe! Du skal selvfølgelig først have pakket Paso'en ud af
>plastik'en; men alligevel!

Det med pla'stikken er langt den største operation.
Det kræver sin mand at afklæde verdens hurtigste SPA bad

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Jesper Hvalsøe

Dato : 18-05-06 18:56

Steen Gruby wrote:

> [...]
> Serviceinterval er 20.000 Km og begge remme koster 450 Kr.
> Det kan da ikke være for stor en udgift eller for svært

20.000 ?

Jeg mente det var 10.000 eller en gang om året.
Men en gang om året er nok ikke at kimse af.

--
Things that try to look like things, often look more like things, than
things do.

Fra : Steen Gruby

Dato : 18-05-06 19:23

On Thu, 18 May 2006 19:56:20 +0200, Jesper Hvalsøe <zopial@gmail.com>
wrote:

Hej Jesper.

>Jeg mente det var 10.000 eller en gang om året.
>Men en gang om året er nok ikke at kimse af.

Den er, i følge værkstedshåndbogen, go' nok på en toventilet Pantah
motor.
Jeg ved ikke om ST 4 har et lavere interval.
Jeg er på det 3' sæt remme i mit ejerskab.
Remmene er skiftet ved lige under 20.000 Km.
Når jeg kigger de brugte remme efter i sømmene kan jeg ikke se noget
tegn på slid eller skader, så jeg formoder at den anbefalede service
limit er med en god margen.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Jesper Hvalsøe

Dato : 19-05-06 23:59

Steen Gruby wrote:
> [...]
> Når jeg kigger de brugte remme efter i sømmene kan jeg ikke se noget
> tegn på slid eller skader, så jeg formoder at den anbefalede service

Ja. må den være, jeg kan se i servicebogen at de er skiftet ved 10.500
24.064 og 24.540 km.

Ifølge manualen skal de tjekkes hver 10.000 og skiftes hver 20.000.

Så du har nok ret.

Fra : CL

Dato : 20-05-06 09:22

"Steen Gruby" skrev i en meddelelse >
> Når jeg kigger de brugte remme efter i sømmene kan jeg ikke se noget
> tegn på slid eller skader, så jeg formoder at den anbefalede service
> limit er med en god margen.
>
> --
Jeg har set flere ødelagte tandremme (Biler)
hvor der kun mangler tænder på remmen ved et af knasthjulene.
Resten af remmen så ud som ny.
Så jeg vil vove den påstand at du aldrig kan se på en rem,
om den er klar til udskiftning.
Carsten Larsen
CBR 1K DUAL

Fra : Hekto

Dato : 16-05-06 21:15

> Det kommer an på om den er med kæde eller rem Ducati 748 (og
> sikkert
> andre) har f.eks tandrem.

Alle nyere Duc'er. ... og så kan man bruge en hel ½ time på at skifte
dem!