Olielæk efter service... skal jeg betale?
Fra : Andreas

Dato : 15-05-06 17:49

Hej MC-folk.
Jeg har netop haft min Virago til stort service som bl.a. inkluderede
olieskift. 2 dage senere opdagede jeg en oliepøl under maskinen og så at der
faldt 1 dråbe olie fra bundproppen på motorblokken en gang hvert minut
cirka. (havde kun kørt 10 km efter service). Jeg prøvede at efterspænde med
en svensknøgle men bolten tog ikke fat, så jeg kørte maskinen tilbage til
værkstedet og sagde at de måtte kigge på det.

De har så konstateret at gevindet er slidt i stykker og har derfor måttet
skaffe specialværktøj hjem for at kunne fjerne det gamle gevind og bore et
nyt og større.

I løbet af denne uge skal jeg hente min mc, og jeg har ikke drøftet
omkostningerne med dem,
så jeg søger lidt råd i den forbindelse.

Eftersom jeg har lagt 2.000 kr for 2 uger siden hos dem for et stort service
nægter jeg ihvertfald at betale for den ny olie og oliefilter igen. Jeg
mener selv at de må have haft ret travlt hvis de ikke har opdaget at
oliebolten ikke var spændt... er det rimeligt at jeg skal betale for det nye
gevind? Det kunne jo også være dem der har ødelagt det.. eller hva'?

På forhånd tak,
Andreas

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 15-05-06 19:45

Andreas skrev:

> er det rimeligt at jeg skal
> betale for det nye gevind? Det kunne jo også være dem der har ødelagt
> det.. eller hva'?

Hvis det er en "ældre" cykel vil jeg mene du hænger på udgifterne -
medmindre du "lige" har købt den dér hvor du fik skiftet olie på den - og at
der samtidig er garanti på den.

(Det er ikke til at bevise hvem der har knoklet gevindet)

Er den helt ny(?) og købt det pågældende sted er regningen ikke dit problem.
Hans
http://kortlink.dk/dkfritidmotorcykel/xq9

Fra : Armand

Dato : 15-05-06 21:25

Hans Paulin (6310) skrev:

> [...]
> der samtidig er garanti på den.
> (Det er ikke til at bevise hvem der har knoklet gevindet)

Tjah :-/
Hvis den ikke lækkede inden olieskiftet, så må forskellen vel være at
værkstedet har haft fat i gevindet i mellemtiden :-|

Hvis ikke at der ydes en smule kulance i sådanne situationer, så er der
IMHO på ingen måde belæg for at få serviceret sin motorcykel på værksted :-|

--
Armand.

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 15-05-06 21:44

Armand skrev:

> Tjah :-/
> Hvis den ikke lækkede inden olieskiftet, så må forskellen vel være at
> værkstedet har haft fat i gevindet i mellemtiden :-|

Der er flere parametre:

Dårlige rynker inden olieskift.

Brug af gammel (eller slet ingen) pakning?

Fra : Armand

Dato : 15-05-06 21:59

Hans Paulin (6310) skrev:

> Der er flere parametre:
>
> Dårlige rynker inden olieskift.
>
> Brug af gammel (eller slet ingen) pakning?

Nu blev reperationen jo nyt gevind i bundkarret, så problemet drejer sig
altså om rynkerne!

Deromkring kan der også være endnu et parameter:
Lærlingen lægger kræfter i fordi bolten sidder morderlig godt fast, og
opdager for sent at han spænder(*).
At værkstedet afleverer motorcyklen med et gevind der ikke kan spændes
til er en kæmpe fejl og viser blot at en eller anden har ikke villet
indrømme fejlen og sluge udgiften: Lærling; mekaniker eller værkfører :-|

--
Armand.

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 15-05-06 23:02

Armand skrev:

> Nu blev reperationen jo nyt gevind i bundkarret, så problemet drejer
> sig altså om rynkerne!

Ja.

Jeg skulle vist ikke ha haft den sidste!

> Deromkring kan der også være endnu et parameter:
> Lærlingen lægger kræfter i fordi bolten sidder morderlig godt fast, og
> opdager for sent at han spænder(*).

Ja - *alt* er tænkeligt på baggrund af den viden vi har.

> [...]
> til er en kæmpe fejl og viser blot at en eller anden har ikke villet
> indrømme fejlen og sluge udgiften: Lærling; mekaniker eller værkfører

Korrekt!

Men hvilket værksted tar dén på sin kappe?

Jeg har måske bare for "dårlige" erfaringer - begyndende med min cykelsmed
for 40 år siden :-/

Fra : Myrhøj

Dato : 16-05-06 08:53

Armand wrote:

> Lærlingen lægger kræfter i fordi bolten sidder morderlig godt fast, og
> opdager for sent at han spænder(*).
--
En af grundene til jeg altid bruger en top- og ikke fastnøgle til dette.

Myrhøj

Fra : Armand

Dato : 16-05-06 16:35

Myrhøj skrev:

> --
> En af grundene til jeg altid bruger en top- og ikke fastnøgle til dette.

Jup!
Brug at skraldenøgle(!) i situationen er også et af mine skrue-mantra'er
her på gruppen!

--
Armand.

Fra : Ronni

Dato : 15-05-06 20:34

"Andreas" <skodmail@get2net.dk> wrote in message
> gevind? Det kunne jo også være dem der har ødelagt det.. eller hva'?

Hvad mener du med "kunne være"?
Har du en mistanke om at du måske spændte lidt for hårdt sidst, eller er du
overbevist om at det er værkstedet der har drejet den for meget?
Såfremt du er helt sikker på at det er værkstedets fejl, så tal med dem om
det - ellers vær glad for at du opdagede det så hurtigt :)

Mvh
Ronni

Fra : Jim Andersen

Dato : 16-05-06 09:17

Andreas wrote:
> nægter jeg ihvertfald at betale for den ny olie og oliefilter
> igen.

De skifter vel ikke filter igen ?

> Jeg mener selv at de må have haft ret travlt hvis de ikke har
> opdaget at oliebolten ikke var spændt...

Ja. Det kunne tyde på dårligt arbejde. De skal da naturligvis checke om de
har samlet den korrekt.
Det kunne også tyde på dårlig samvittighed.

> er det rimeligt at jeg skal
> betale for det nye gevind?

Ikke hvis du er overbevist om at det er dem der har knoklet det.

Det er naturligvis heller ikke rimeligt at de skal tage skylden for noget du
eller en tidligere ejer har gjort.

/jim