Begynder-mc
Fra : jbplum@gmail.com

Dato : 15-05-06 12:08

Hejsa!

Jeg er ved at tage mc-kørekort, og går allerede med tanker omkring,
hvilken mc jeg skal købe, når jeg er færdig.

Jeg leder efter en god begynder-mc, og vil gerne høre jeres
anbefalinger mhp., hvad der så kunne være det...

Umiddelbart har jeg forestille mig følgende:
* Den skal have racer-/touringlook
* Den skal være tilpas komfortabel til at kunne klare længere ture
(f.eks. Kbh-Jylland), men samtidig må den godt være sjov at køre
også
* Den skal ikke have alt for mange kræfter, og være alt for hidsig,
da rutinen jo ikke "tillader" det
* Den skal koste i omegnen af 50-55.000kr.
* Den skal være af nyere dato, skal helst ikke have kørt alt for
langt, og så må den også meget gerne være driftsikker.

Jeg har haft følgende modeller i mine tanker (alle i en stand og med
et kilometertal, så de koster omkring den ovenstående
beløbsgrænse):
Suzuki GS 500 F
Yamaha XJ 600 Diversion
Suzuki gsf-s 600 Bandit

Hvad siger I til dem, og har I andre forslag? Jeg er meget åben for
kommentarer og input.

Mvh.
Jeppe

Fra : Bo Christensen

Dato : 15-05-06 14:01

> (f.eks. Kbh-Jylland)
FNIS,
københavn jylland, jeg kan godt gætte hvilken side af broen du er fra
/bo

Fra : MortenP

Dato : 15-05-06 14:06

jbplum@gmail.com wrote:

> [...]

> Yamaha XJ 600 Diversion
> Suzuki gsf-s 600 Bandit

> Hvad siger I til dem, og har I andre forslag? Jeg er meget åben for

Sidste år kørte jeg på GS-500 som jeg havde lånt. Fin mc.. I år har jeg
selv købt mig en Bandit 600 S.. en HELT anden cykel. Der er meget mere
køreglæde i den, og man føler man er kommet på en "rigtig" motorcykel..

Jeg kan kun tale godt for den. MEN om du så får en i ok stand til 50-55000
tør jeg ikke sige.

Mvh.
MortenP

Fra : Henrik Davidsen

Dato : 15-05-06 16:27

> Hvad siger I til dem, og har I andre forslag? Jeg er meget åben for
> kommentarer og input.

Jeg har selv kørt mine først snart 3 år på en CB 500 fra år 2000, og har
været super godt tilfreds. Jeg købte en der havde fået eftermonteret
fuldkåbe, og det giver lidt racer-looket (og nu ingen spydige kommentarer
fra jer med _rigtige_ racere ;)

Den har været fantastisk driftsikker, og jeg mener at den er en fin all
rounder. Den kan fint bruges til længere ture, og er også ganske frisk på de
små veje (hvis ellers man bruger omdrejningerne). Jeg gav 55.000 for min,
som dengang var ca 2 år gammel. Den havde en topboks monteret, som jeg af
praktiske grunde har været super glad for også (nogle syndes det er grimt...
jeg synes det er praktisk..)

Jeg kender ikke noget særligt til de modeller du nævner - altså jeg har ikke
selv personlig erfaring med dem, så det vil jeg ikke udtale mig om. Men en
CB500 kan jeg fint anbefale.

/Sjang

Fra : Rene Bitsch

Dato : 15-05-06 21:54

Hej Jeppe

Min første rigtige MC var en XJ 600 Diversion.
Jeg var rigtig glad for den. En pålidelig maskine at starte ud
med. Ikke de store problemer af hverken teknisk eller køremæssig
art.
Der står mange til salg rundt omkring, så du burde kunne opdrive
en til en fornuftig pris.

Hilsen René (K100 RT)

Fra : Troels Jensen

Dato : 15-05-06 23:03

"Rene Bitsch (slet 02OMJ)" <renebitsch@02OMJmail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> art.
> Der står mange til salg rundt omkring, så du burde kunne opdrive

Mere præcist kan jeg oplyse, at min gamle XJ600 fra 2004, der har kørt ca.
11.000 km. står til salg hos forhandleren til ca. 63.000 kr. Så det skulle
altså være muligt at opfylde dine krav til pris og alder.

Jeg har ingen problemer overhovedet haft med den, og kan kun anbefale den
som begynder-MC. Den er nøjagtig, hvad den giver sig ud for, nemlig en
no-nonsense brugsmaskine, der bare kører og som også kan tåle lidt sjov.

--
Troels
FZ6 Fazer

Fra : anders

Dato : 21-05-06 11:36

Hejsa

Jeg tog kortet i 2004 og købte en kawa zzr 600 fra 91. Jeg har kørt
15kkm på maskinen og er 100% tilfreds. Den er begyndervenlig i bunden,
lidt hidsig i mellemområdet, og en djævel i det øvre område. Det er en
sportslig maskine med gode touring egenskaber. Sædet og kørestillingen
tillader længere ture for både føre og passager. Maskinen er ikke for
stor for en begynder, men indeholder masser af potentiale efterhånden
som man udvikler sig. De eneste udgifter jeg har haft er sliddele som
dæk, bremser og olie. Mht. alder og km. er det vel realistisk at finde en
1991 med under 50kkm på klokken inden for dit budget. Det er op til dig
om det er for gammelt eller for mange km. Der er en god anmeldelse på
http://www.dmcn.dk.

Mvh. Anders