Hvornår er man erfaren kører
Fra : fdsf

Dato : 14-05-06 22:49

Jeg læser diverse test om forskellige MCér, flere skriver f.eks den erfarne
får lidt sjov ud af den, eller maskinen er for den uøvede. Bare sådan en
spøjs tanke, hvornår er man det ene eller det andet ?

/Kurt Hansen

Fra : Armand

Dato : 15-05-06 00:04

fdsf skrev:
> Jeg læser diverse test om forskellige MCér, flere skriver f.eks den erfarne
> får lidt sjov ud af den, eller maskinen er for den uøvede. Bare sådan en
> spøjs tanke, hvornår er man det ene eller det andet ?

Oftest oplever man vel udtrykket "ikke for den uøvede", og den udtalelse
gælder højtydende maskiner, der bringer en fra A til et par hundrede
meter længere fremme hurtigere end tanke og refleks er med

Men ellers kan man vel katagorisere alene ved at kigge på bagdækkets
nedslidning:
Det at bagdækket er slidt helt fladt midtpå og derved nærmest med skarp
overgang til siderne, er en sikker indikation på at ejeren er uøvet og
ikke kommer særligt ud på dæksiderne under kurvekørsel, samt kun krudter
motoren af når motorcyklen står lodret.

Og vice versa for den rutineredes vedkommende.

Det gammelkloge ord om at man ikke er en ordentlig motorcyklist førend
man har været nede at ligge, er der egentlig lidt sandhed i: Kun den der
har kørt for stærkt til hvad dækkene ville være med til, kender grænsen
- Andre kan nok frygte grænsens eksistens, men ved ikke hvor milevidt de
måtte være fra den når de ellers synes det går hedt til.

Det var det rent køretekniske.
Dertil kommer det rent trafikale:
Den der har tillært sig at læse trafikbilledet og kører derefter, må
regnes for at være den erfarne!
De uøvede derimod må f.eks. frygtes at ende i siden af en bil som
han/hun blindt stolede på ville holde tilbage fordi den havde ubetinget
vigepligt =

Og så er der lige den almene opførsel på asfalten, der kan skrige
"novice" så det gør helt ondt i øjnene på de rutinerede rotter!
Der var en streng i det tidlige forår der kom lidt ind på det, á
påklædning; bevægelse i trafikken m.m.m. Prøv evt at google den frem!

--
Armand.

Fra : N/A

Dato : 15-05-06 07:42

Fra : "> Allan

Dato : 15-05-06 07:42

> Jeg kører Odense-Middelfart hver dag, men er også nede og ligge i
> kurverne, når jeg leger på landeveje, men mit bagdæk bliver da mest slidt
> på midten pga den meget pendling på motorvej.
>
> Så jeg mener godt man kan have slidt bagdæk på midten, og samtidig have
> erfaring

Nix Thomas! Du er uerfaren!

Fra : Thomas Jensen

Dato : 15-05-06 09:12

*SNØFT*

Thomas Jensen
Yamaha FZ6S ´04
http://dkfritidmotorcykel.dk/?id=11

Fra : "> Allan

Dato : 16-05-06 04:44

> *SNØFT*

Det skal du skam ikke vaere ked af.
Det tager mange mange aar og mange mange km at komme op paa mit niveau og
jeg er nok den mest erfarne herinde...
Jeg har koert utrolig mange kilometer og jeg er mestre alle de gaengse
former for koersel der findes...
Herunder naturligvis "liggende stilling bag kaabe", "opret stilling",
"tilbagelaenet" og den famoese "hole in the wall gang" rocken fra side til
side medens man tjekker for utaetheder og lytter til ventil loeftere...
Jo der er ikke mange der kan vaere med paa mit niveau - om nogle!

Allan

Fra : Ukendt

Dato : 15-05-06 10:07

> [...]
> motoren af når motorcyklen står lodret.
>
> Og vice versa for den rutineredes vedkommende.

Du plejer da godt nok, at være mere nuanceret end det Armand..

Man er vel erfaren, når man har kørt nogle år, og prøvet lidt af hvert... og
ikke fordi man flår sin cykel ned i svingene helt hovedløst og slider
dækkene på ydersiden..

Bare min mening...

Mvh
Morten

Fra : Armand

Dato : 15-05-06 15:57

Fra : Ukendt

Dato : 16-05-06 08:03

> "en sikker indikation på at ejeren er uøvet" !

Bestemt ikke enig, man kan ikke bruge det til noget.. hvad med dem der kører
harley eller goldwing ??

Mvh
Morten

Fra : Armand

Dato : 16-05-06 16:23

Juel skrev:

> Bestemt ikke enig, man kan ikke bruge det til noget.. hvad med dem der kører
> harley eller goldwing ??

Kan de da ike køre rundt om hjørnerne??

--
Armand.

Fra : Anders Majland

Dato : 15-05-06 07:24

> Oftest oplever man vel udtrykket "ikke for den uøvede", og den udtalelse
> gælder højtydende maskiner, der bringer en fra A til et par hundrede meter
> længere fremme hurtigere end tanke og refleks er med

Yep når man hele køre maskinen og det ikke er den der kører med en

> [...]
> overgang til siderne, er en sikker indikation på at ejeren er uøvet og
> ikke kommer særligt ud på dæksiderne under kurvekørsel, samt kun krudter

Tjae eller kørselsmønster - bruger man sin mc til at "transport" (modsætning
til leg på de små snoede) kan dækket ikke undgå at blive slidt firkantet da
man på det overordnede vejnet ikke komme i nærheden af dækkanterne med bare
tilnærmelsesvis lovlige hastigheder ...

> Det gammelkloge ord om at man ikke er en ordentlig motorcyklist førend man
> har været nede at ligge, er der egentlig lidt sandhed i: Kun den der har
> kørt for stærkt til hvad dækkene ville være med til, kender grænsen

Igen på offenlig vej skal der godt nok presses til for at det er dækene der
er begrænsningen

> - Andre kan nok frygte grænsens eksistens, men ved ikke hvor milevidt de
> måtte være fra den når de ellers synes det går hedt til.

Jeg har kørt 2 sæt hårde touringdlæk ned (Avon Distanzia) og har ikke
manglet greb på asfalt med dem. Selvom jeg kører mest "transport" så har
centerstøttefoden fået lidt skrab på begge sider og det er da ellers masser
af frihøjde på XT600Z'en

> Den der har tillært sig at læse trafikbilledet og kører derefter, må
> regnes for at være den erfarne!

Og alligevel går det indimellem galt ... Her til morgen var det en
modkørende der trak ud for at overhale en traktor uden at orientere sig. Jeg
var ikke kommet langt hjemmefra så dæk og motor var stadig kolde og jeg
kørte kun 80-90km/h. Nå jeg kastede ankeret og det gjorde modparten også så
der blev da plads til at vi kunne passere hinanden. Traktoren undvig 3/4 ud
på marken. Btw så kørte jeg med det lange lys tændt, men modparten havde
solen i ryggen så han kunne ikke bruge solen som undskyldning...

Fra : MKS - 74

Dato : 15-05-06 11:18

On Mon, 15 May 2006 01:03:44 +0200, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:

> [...]
>overgang til siderne, er en sikker indikation på at ejeren er uøvet og
>ikke kommer særligt ud på dæksiderne under kurvekørsel, samt kun krudter

Så er du altså en komplet noob, bedømt på Barbie's bagdæk?

--
-Michael
Div. VF500-, RS250- og CBR600F-dele m.m. til salg på:

Fra : Armand

Dato : 15-05-06 16:22

MKS - 74 skrev:

> Så er du altså en komplet noob, bedømt på Barbie's bagdæk?

Hvad påstår du nu (har forlængst slettet beviserne á dækskifte!)?

--
Armand.
(Hvis vildeste oplevelse på Barbie'en var det nedslidte bagdæk henover

Fra : MKS - 74

Dato : 15-05-06 16:59

On Mon, 15 May 2006 17:21:42 +0200, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:

>Hvad påstår du nu (har forlængst slettet beviserne á dækskifte!)?

Aha - Det vil altså sige at man er erfaren lige efter man skifter
bagdæk og bliver mere og mere uerfaren efterhånden som det slides .

Fra : Ukendt

Dato : 15-05-06 17:39

MKS - 74 skrev i meddelelsen ...

>Aha - Det vil altså sige at man er erfaren lige efter man skifter
>bagdæk og bliver mere og mere uerfaren efterhånden som det slides .

Nå det var dérfor Avon'erne skulle skiftes.. ;-D

Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Fra : MKS - 74

Dato : 15-05-06 19:15

On Mon, 15 May 2006 18:39:23 +0200, "Orla Pedersen"
<o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:

>Nå det var dérfor Avon'erne skulle skiftes.. ;-D

Nemlig ja! Fra rookie til erfaren på 10 min, så bliver det ikke
nemmere

Fra : Armand

Dato : 15-05-06 21:10

MKS - 74 skrev:

> Aha - Det vil altså sige at man er erfaren lige efter man skifter
> bagdæk og bliver mere og mere uerfaren efterhånden som det slides .

Jup!
Og køber man brugte race-dæk kan man strække rygtet fra "syg" til
"hidsig" til "erfaren" til "Gammelnok" til "novice" i løbet af en halv
sæsons tid

--
Armand.

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 15-05-06 11:21

Armand wrote:

> ...KLIP... En masse om ting, der øger erfaringen...
_________________________________

Grundlæggende er jeg helt enig med dig i dine synspunkter, men som andre
også berører, behøver bagdækkets form altså ikke have noget med erfaringen
at gøre, og på dette område føler jeg mig lidt ramt! *SNØFT*
Jeg kører jo selv på én af de lidt mere sportige maskiner, og at dømme efter
mine kneesliders, er det vist heller ikke nedlægningerne der er problemet,
men jeg kommer alligevel en gang i mellem ud for, at én eller anden smart
gut kommer hen og spørger til formen på mit bagdæk...
Det er nemlig om ikke firkantet, så slidt mest på midten af helt naturlige
årsager. Mit kørselsmønster strækker sig i det daglige for det meste kun til
ret ligeudgående og lange strækninger - dels pga. min skole og andre steder
jeg kører hen. Og pga. manglende tid (dårlig undskyldning, jeg ved det!)
tager jeg desværre ikke længere de store ture på de små snoede så meget
mere, så mit bagdæk for alvor bliver præget af det.
At bagdækket så netop sidder på en sportslig maskine, provokerer måske også
mange, der har lidt indblik i mc-verdenen, og måske derfor skal jeg somme
tider forklare mig ud af det.

Jeg vil lige benytte lejligheden til at kommentere Pers indlæg, hvad angår
erfaring...
Jeg har kørt i 4 år nu - siden jeg var 18 år, og af natur er jeg måske lidt
mere modig / dumdristig, end mange andre. Jeg kunne lave rolling stoppies,
små wheelies, knæskrab osv. allerede efter de første 1½ år på min lille
babygixxer, og jeg ville bestemt ikke betegne mig selv som erfaren på det
tidspunkt.
Heller ikke i dag vil jeg kalde mig selv erfaren i en alder på 22 år. Jeg
tror personligt, at erfaring = tålmodighed og overblik i trafikken, og ikke
så meget hvad man kan med en bil / mc, ud over at betjene de basale
kørselsteknikker. Den tålmodighed og rolighed i kørslen opnår man IMO ikke
før end man er kommer over de år, hvor man til tider lader den lille stemme
i hovedet bestemme slagets gang.

Det er jo ingen som helst kunst at køre en Hayabusa... Kunsten er, *ikke* at
vride gassen længere, end hvor man selv har fuld kontrol over tingene, og
dét er netop hvad jeg vil betragte som erfaring.

--
Psycho Cowboy
Suzuki GSX-R 600

Fra : Ukendt

Dato : 15-05-06 11:47

> Det er jo ingen som helst kunst at køre en Hayabusa... Kunsten er, *ikke*
> at vride gassen længere, end hvor man selv har fuld kontrol over tingene,
> og dét er netop hvad jeg vil betragte som erfaring.

Rigtigt godt skrevet !!!

Mvh
Morten

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 15-05-06 11:56

"Psycho Cowboy" <chrijac[FJERN]@hotmail.com> writes:

> [...]
> der er problemet, men jeg kommer alligevel en gang i mellem ud for, at
> én eller anden smart gut kommer hen og spørger til formen på mit

*LOL* - garanteret de samme som køber brugte race dæk bare for at få
street-credit.

Men så længe man ikke slider den lille Michelin mand af på kanten af
dækket, så er der fra nu af dømt newbie. Gad vide hvor jeg lagde det
korn 800 sandpapir...?

--
Mikkel | Died. Woke up in Hell. Punched in PIN, logged on.
motortosse.dk | Just another day.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 15-05-06 12:30

Mikkel Christensen <mikkel.christensen+news@gmail.com> writes:

> Men så længe man ikke slider den lille Michelin mand af på kanten af
> dækket, så er der fra nu af dømt newbie. Gad vide hvor jeg lagde det
> korn 800 sandpapir...?

Er jeg i øvrigt en meget dårlig MC-kører, hvis jeg er fuldkommen kold
i røven over om folk synes, at mit dæk er slidt "forkert"?

Jeg forstår virkelig ikke hvorfor folk skal presses ud i kørsel, som
de ikke har evner/lyst til, bare for at tilfredsstille folk, der
åbenbart finder det meget vigtigt, at man ikke sænker hastigheden til
under 100 på noget tidspunkt på landevejene.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Jeg sagde ikke, at han var et røvhul. Jeg
The RockBear. ((^)) sagde, at jeg synes, han er et røvhul, og

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 15-05-06 12:51

Peter B. Juul wrote:

> Er jeg i øvrigt en meget dårlig MC-kører, hvis jeg er fuldkommen kold
> i røven over om folk synes, at mit dæk er slidt "forkert"?
__________________________________

Nej, du er bare en kylling på lige fod med nørden fra 7. klasse, der som den
eneste i klassen, er ligeglad med score-credit'en og istedet kører med
cykelhjelm.
__________________________________

> [...]
> åbenbart finder det meget vigtigt, at man ikke sænker hastigheden til
> under 100 på noget tidspunkt på landevejene.

Det handler da ikke om at presse nogen... Det viser bare, at man bruger sin
racer til det, den nu engang er lavet til, og ikke blot til promenade-blær -
sådan skåret ud i pap.
Jeg synes også det ser fedest ud, når en stor entreprenørs Hummer er spændt
for med et monster af en trailer med tilhørende gummiged på ladet, end hvis
han kørte rundt uden hængertræk på 22´ chrom-fælge. Bare for at sammeligne
med noget.

--
Psycho Cowboy
Suzuki GSX-R 600

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 15-05-06 12:54

p4@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B. Juul) writes:

> Er jeg i øvrigt en meget dårlig MC-kører, hvis jeg er fuldkommen kold
> i røven over om folk synes, at mit dæk er slidt "forkert"?

Ikke bare en dårlig MC pilot, men temmelig sikkert også et dårligt
menneske sådan helt generelt.

> [...]
> åbenbart finder det meget vigtigt, at man ikke sænker hastigheden til
> under 100 på noget tidspunkt på landevejene.

Næh, jeg har nu også lidt svært ved at se pointen i Armands oprindelige
postulat. Når jeg kommer hjem fra sommerferie i Spanien er mine dæk da
også firkantede og ikke ret slidt på kanten, men jeg har da, trods alt,
overlevet +5.500km ferietrafik. Oh well, jeg kan godt leve med at blive
kaldt rookie nede på P-pladsen.

Fra : Torben Scheel

Dato : 15-05-06 22:04

Mikkel Christensen wrote:

> [...]
> også firkantede og ikke ret slidt på kanten, men jeg har da, trods alt,
> overlevet +5.500km ferietrafik. Oh well, jeg kan godt leve med at blive

Hægt det sammen med at Armand ikke vil med til Harzen - han napper en
tur til Karoline cafeteriet (ellerhvadvardetnu) . Mon ikke den
erfarne søndagssportskører får slidt dækkende runde, og pendlere og
touringpiloter får firkantede bagdæk uanset erfaring?

Anyway - jeg mangler masser af svingteknikerfaring, men har kørt ca.
150.000km på MC fordelt over 11 sæsoner. Den erfaring jeg har, kan
mærkes i daglig trafik, men jeg har ikke fundet racergenerne endnu.

Vi er altså ude i noget med at der er flere slags erfaring - jeg vil
mene at jeg kan køre de fleste MC'er fornuftigt og forsvarligt (undtaget
kinesere og choppere - men det er ikke pilotens skyld . Noget andet
er at jeg ikke kan udnytte så meget som en YB125 til grænsen.

--
vh
Torben

Fra : Armand

Dato : 15-05-06 16:32

Peter B. Juul skrev:

> Er jeg i øvrigt en meget dårlig MC-kører, hvis jeg er fuldkommen kold
> i røven over om folk synes, at mit dæk er slidt "forkert"?

Subj. går IKKE på dårlig eller ej; men erfaren eller u-øvet :-|

> Jeg forstår virkelig ikke hvorfor folk skal presses ud i kørsel, som
> de ikke har evner/lyst til

Med erfaringen/rutinen bliver man mindre skræmt over nedlægning og fart;
men det er en dårlig ide at køre stærkere end man tør blot for at
foregive at være en hård hund :-|

--
Armand.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 16-05-06 12:50

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> writes:

> Med erfaringen/rutinen bliver man mindre skræmt over nedlægning og
> fart; men det er en dårlig ide at køre stærkere end man tør blot for
> at foregive at være en hård hund :-|

Glimrende. Så er vi jo enige.
--
Peter B. Juul, o.-.o "Larry, everybody steals shrimp
The RockBear. ((^)) and everybody lies about it.

Fra : Armand

Dato : 15-05-06 16:29

Psycho Cowboy skrev:

> [...]
> årsager. Mit kørselsmønster strækker sig i det daglige for det meste kun til

Det er jo heller ikke den eneste indikation og langtfra den eneste
sandhed :-|
Men alligevel vil jeg påstå at vi alle slider bagdækket fladt midtpå;
men der er stor forskel på hvor bred den fladslidte del bliver og hvor
skarp overgangen til siderne bliver!

--
Armand.

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 15-05-06 17:57

Armand skrev den 15 maj 2006 i

[klip]

> [...]
> Der var en streng i det tidlige forår der kom lidt ind på det, á
> påklædning; bevægelse i trafikken m.m.m. Prøv evt at google den frem!

Eller ham der den anden dag skulle prøve en VFR hos KS i Vejle: Vi sad og nød
en kop kaffe på kanten da den blev trukket frem til ham - makkeren viste ham
knappen man trykker på for at den går i gang. 1. gear - båååpp, død -
makkeren hjalp venligt og tålmodigt med at finde frigear og startknappen. 1.
gear - båååp, død igen. 3die gang lagde han langsomt, forsigtigt og noget
slingrende fra land, men da han skulle dreje henne ved containeren var det
som om han ALDRIG havde prøvet det nummer før. Bremser samtidigt med et
halvhjertet forsøg på at undgå at ramme contaieneren, det lykkes ham at komme
til standsning inden ham rammer, men mangler nu styrefart, og smider
modellen, skramle, skrabe, gru og rædsel. huha. Se det er en rigtig
newbe.....

--
Mvdlh - http://dfmc.dk/arne_lorenzen

Fra : Morten dahl

Dato : 15-05-06 20:57

> [...]
> længere fremme hurtigere end tanke og refleks er med
>
> Men ellers kan man vel katagorisere alene ved at kigge på bagdækkets

"snippet en masse omkring dækslid"

Man kan ikke i daglig tale, bruge dækslid som målestok.

Har en bekendt ved navn Frans..

Knægten er 17år gammel, og tog sidste år både DM og NM i 125std.

Han har i år fået en af Designa´s ´05 R6, og han kan fandme køre fnuller på
hvad som helst.. knægten havde aldrig prøvet en 4-takt, endsige en 600cc af
nyeste aftapning, men på 2 dagen under forårs træning kørte han 1.56

Se den dreng, han kan styre en mc ude på grænserne. så ergo må han jo være
erfaren.

Men at sende ham på gaden ville være totalt livsfarligt. Han aner intet om
at læse trafik, han ser kun kurver, og vuderer ikke faren.

Sagen er nok nærmest den, at citater omkring en cykkels beskaffenhed, kommer
i samme afsnit som den obligatoriske banekørsel, et MC blad foretager i
forb. med en test.

Og lige netop på bane (hvis brugt efter hensigten for den pågældne cykel)
kan en eks.1000cc Hyper-sport være for meget for en track novice (ala uøvet)

Mens samme cykel på gaden sagtens ville kunne føres a en
frisk-ud-af-køreskolen person uden at det ville medføre instinktiv selvmord.

Min påstand er, at overholder man eks. fartgrænserne (for at tage en
håndgribeligt defination) vil enhver MC kunne føres af enhver med MC kort.

En MC´s "personlighed" og de unoder der skaber førnævnte kommer først til
udtryk når maskineriet bliver presset.

--

Morten Dahl

Fra : martin

Dato : 16-05-06 07:29

> [...]
> på hvad som helst.. knægten havde aldrig prøvet en 4-takt, endsige en
> 600cc af nyeste aftapning, men på 2 dagen under forårs træning kørte han

Waauu 1:56 .....et det lissom på en rodeo tyr eller...
for jeg har de en gang holt mig på en MC i mere end 6 minutter før jeg fandt
af

.. jeg ville nok være mere imponeret hvis jeg viste HVOR han kørte den tid
!

Martin

Fra : Morten dahl

Dato : 16-05-06 08:03

"martin" <nej@mail.dk> wrote in message

> [...]
> fandt af
>
> . jeg ville nok være mere imponeret hvis jeg viste HVOR han kørte den

Ja det fik jeg ikke helt med, men nu var svaret primært til Armand, og gik
ud fra han udemærket vidste at den nyligt overståede forårs træning som
sædvanlig fandt sted i frankrig.

Men fair nok. det er på Circuit du Val De Vienne i frankrig.

--
Morten Dahl

Fra : Per

Dato : 15-05-06 07:56

"fdsf" <fsdfsd@sadsafsdf.nu> skrev i en meddelelse
> Jeg læser diverse test om forskellige MCér, flere skriver f.eks den
> erfarne får lidt sjov ud af den, eller maskinen er for den uøvede. Bare
> sådan en spøjs tanke, hvornår er man det ene eller det andet ?

Godt spørgsmål

Jeg mener at man er erfaren når man har kørt en del år (5 eller derover) -
og som Armand skriver så kan bagdækket give en god indikation om hvorvidt
føreren kan finde ud af at svinge
Har man godt overblik i trafikken, er man vant til at køre i myldretid, kan
man lave wheelies, Stoppies, knæskrab osv. = erfaren kører.

Når de skriver "den erfarne" kører, så mener de formentlig ikke
nybegynderen. DEtte gælder fx. ved køb at store og meget hurtige mc´er. Man
skal ligesom have prøvet lidt af hvert før man kan magte ex. en Hayabusa -
det mener de ihvertfald i mc pressen !!

I gamle dage (ca. 1985) var en gnalling af en 350 ccm absolut ikke for
nybegyndere (Yamaha RD 350) - den blev kaldt dødsmaskinen og hvad ved jeg.
De skrev at den var vanvittig for selv erfarne kørere !!

Hallo en 350 ccm´er med 63 HK - ja man tror det er løgn i dag - den var
sjov - men dødsmaskine ha ha.

Men dengang var den jo kraftig - så det ændrer sig hele tiden.

Mvh. Per

Fra : Ukendt

Dato : 15-05-06 10:10

> Hallo en 350 ccm´er med 63 HK - ja man tror det er løgn i dag - den var
> sjov - men dødsmaskine ha ha.

Jeg kan godt huske min første mc, en GT380 (også 2takt) og det er bestemt
ikke en begynder mc, kræfterne kom jo eksplosivt !! første gang hang jeg
efter den, der blev jeg godt nok overrasket...
Så jeg vil ikke kalde en RD350 en begyndermaskine.. det ville man jo heller
ikke kalde en RS250...

Mvh
Morten

Fra : Ukendt

Dato : 15-05-06 17:34

Juel skrev i meddelelsen <4468455c$0$15795$14726298@news.sunsite.dk>...

>Jeg kan godt huske min første mc, en GT380 (også 2takt) og det er bestemt
>ikke en begynder mc, kræfterne kom jo eksplosivt !! første gang hang jeg
>efter den, der blev jeg godt nok overrasket...

GT380 ? Eksplosivt ? Muhaha

Fra : Steen E.

Dato : 15-05-06 19:57

> GT380 ? Eksplosivt ? Muhaha

men sådan var de vilde to-taktere i '70erne - mine 3-cyl 500cc
Kawasaki'er trak en laaaang wheelie når man lagde fra land, med blå røg
over hele gaden og det skønneste to-takts skrig - kunne vække de døde -
til gengæld kunne den ikke bremse og woblede for et godt ord - se, DET
var tider

--
Steen E.
http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623

Fra : Ukendt

Dato : 16-05-06 08:04

> GT380 ? Eksplosivt ? Muhaha

Jo når det er ens første cykel så jo... min næste en xs400 var jo en
bedstemor sammenlignet med...

Mvh
Morten

Fra : Jes Vestervang

Dato : 15-05-06 13:08

> [...]

> Men så længe man ikke slider den lille Michelin mand af på kanten af
> dækket, så er der fra nu af dømt newbie. Gad vide hvor jeg lagde det

Så skal man bare køre med pilot sport, så er det ikke noget problem
Med Road er det vildt meget mere besværligt at komme så langt ud -
af en eller anden grund er det meget stejlere på siden. Jeg kan kun nå
til retningspilen, og det er jo lige til at få ødelagt sin nattesøvn
af (eller noget)
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Fra : N/A

Dato : 16-05-06 06:50

Fra : Futte & Co.

Dato : 15-05-06 15:50

fdsf wrote:
> Jeg læser diverse test om forskellige MCér, flere skriver f.eks den erfarne
> får lidt sjov ud af den, eller maskinen er for den uøvede. Bare sådan en
> spøjs tanke, hvornår er man det ene eller det andet ?

Jow, det er meget simpelt over 35 års mc kørsel = erfaren
under 35 års mc kørsel = uerfaren

--

Jørgen, Brøndby
Honda CB550F, den fine årgang 1975

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 15-05-06 16:27

Futte & Co. wrote:

> Jow, det er meget simpelt over 35 års mc kørsel = erfaren
> under 35 års mc kørsel = uerfaren

Dvs. at en der har haft MC og kort i 35år, men kun kører 1000km om året er
mere erfaren end en der har haft kort i 5 år og kørt 10.000km hvert år?

/
Jesper

Fra : Futte & Co.

Dato : 15-05-06 17:00

Jesper Pedersen wrote:

> Dvs. at en der har haft MC og kort i 35år, men kun kører 1000km om året
> er mere erfaren end en der har haft kort i 5 år og kørt 10.000km hvert år?

Det er korrekt
Iøvrigt er der da ingen med både kort og mc i over 35 år der kun kører
1000 km om året, vel

Fra : Jes Vestervang

Dato : 15-05-06 17:51

Thomas Jensen <thomas@thomas-jensen.dk> writes:

> pilot power, så kører du næsten aldrig lodret mere :)

Ja, de skulle jo efter sigende (var det Kai Harrekilde?) være
væsentligt bedre Pilot Sport, og så må de jo være rigtigt gode. Mit
største problem med Sport var holdbarheden, men den skulle vist også
være bedre.

> Det er guf

Det er jeg ikke i tvivl om, men hvor længe holder de? Lidt et
elastiklængde-spørgsmål, ved det
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 16-05-06 06:50

Jes Vestervang <jes.vestervang@gmail.com> writes:

(Pilot Power)

> [...]
> væsentligt bedre Pilot Sport, og så må de jo være rigtigt gode. Mit
> største problem med Sport var holdbarheden, men den skulle vist også

Ja, jeg er også lidt spændt. Jeg kører lige nu på en Power front/Sport
rear, monteret lige inden vinteren sprang på os. Går det som det plejer
skal det Power bagdæk jeg har liggende på om 1-1½mdr og så skal der
testes :)

Fra : jesper@FJERNveloce.d~

Dato : 16-05-06 07:57

Hej Jes

Jes Vestervang <jes.vestervang@gmail.com> writes:

> Det er jeg ikke i tvivl om, men hvor længe holder de? Lidt et
> elastiklængde-spørgsmål, ved det

Jeg mener mit bagdæk holdt 8000 - 9000km på min F2er, og fordækket
lidt længere (det blev skiftet før). Rigtig fine dæk. De kommer også
på Zixxeren når jeg har kørt de Bridgestone BT014 (mener jeg det er)
ned

--
Jesper
http://www.veloce.dk

Fra : Lars Holst

Dato : 15-05-06 19:17

"fdsf" <fsdfsd@sadsafsdf.nu> said in

> [...]
> erfarne får lidt sjov ud af den, eller maskinen er for den uøvede.
> Bare sådan en spøjs tanke, hvornår er man det ene eller det andet ?

Når man, som jeg, har kørt motorcykel siden 11-års alderen.

--
Lars Holst

Fra : Ole Baun

Dato : 15-05-06 22:49

"Lars Holst" skrev i en meddelelse
> "fdsf" said in

> Når man, som jeg, har kørt motorcykel siden 11-års alderen.
>

> --
> Lars Holst

Og hvor gammel er du så nu, ................. 12 år ?

Ole Baun, 40 år

Fra : Lars Holst

Dato : 16-05-06 22:15

"Ole Baun" <ole.baun@mail1.stofanet.dk> said in news:4468f73f$0$9303
$ba624c82@nntp02.dk.telia.net:

> "Lars Holst" skrev i en meddelelse

> Og hvor gammel er du så nu, ................. 12 år ?
>
> Ole Baun, 40 år

En smule ældre end dig.

--
Lars Holst

Fra : Hans/NTV

Dato : 16-05-06 08:30

"Den tålmodighed og rolighed i kørslen opnår man IMO ikke
før end man er kommer over de år, hvor man til tider lader den lille
stemme
i hovedet bestemme slagets gang. "

Og så spørger jeg lidt beklemt: Hvornår sker så det?
Ser du jeg nærmer mig hastigt de 50 og kan ikke umiddelbart sige at
den tid er ovre endnu. Tværtimod er jeg efterhånden ret ferm til at
tage kørekort og kan den nye teori på fingrene.
Al respekt for dem der kører rundt på en "trillebør" med
køreegenskaber som en mursten og som kan kunsten ikke at bevæge sig
hurtigere end sjælen kan følge med, men engang imellem skal man
altså også have lov at smage på udødeligheden og lade dyret trække
igennem, ned i svingene så kåbe og fodhviler skraber på og hjerte
hopper helt op i det røde felt. Så lever man fuldt.

M.h.t. erfarenhed kontra uerfarenhed. Det er vel ret beset et
individuelt skøn som det er op til den enkelte at fastsætte. Så
længe du beslutter dig for at overleve og ikke bevidst slå andre
ihjel, inden du sætter dig på geden og kører er det vel egentlig ok.

Og med den salut, slut herfra.

hVh
Hans/NTV

Fra : Jim Andersen

Dato : 16-05-06 08:51

Hans/NTV wrote:

> men engang imellem skal man

Der stod jo heller ikke "til ALLE tider"

/jim

Fra : Hans/NTV

Dato : 16-05-06 08:41

[...]

Det er det vistnok også idag. 63 heste leveret på "totakker" maner
på en maskine med de køreegenskaber og bremser. Har dog "kun" prøvet
RD 500 og selvom det også er en gammel svend, er der ikke noget
støvet over den, jo køreegenskaberne.

hVh
Hans

Fra : Jes Vestervang

Dato : 16-05-06 08:39

"Juel" <xSnAbElAstarchild.dk> writes:

> Bestemt ikke enig, man kan ikke bruge det til noget.. hvad med dem der kører
> harley eller goldwing ??

Hvad mener du med det?
<http://youtube.com/watch?v=Rc_580fvLxA&search=goldwing>
--