Udstyr
Fra : Jeppe Høiby

Dato : 14-05-06 22:11

Ja, det er jo som bekendt ikke nok med cyklen. Der skal jo også noget
udstyr til; hjelm, jakke, støvler, handsker, bukser, skjold, tasker -
ikke nødvendigvis i den rækkefølge

Nu kan det jo blive til en pæn slat penge man ofrer på udstyr, og jeg
tænker, at hvis man nu køber det samlet, så kan man måske få lidt rabat.

Men... Nu er det jo første gang jeg kaster mig ud i det her og jeg
tænker, at der vel ikke er nogen grund til at spare på udstyret? Og jeg
tænker også, at jeg lige så godt kan købe noget godt/lækkert først som
sidst. Hvad mener I andre om det?

Fx har jeg set noget tøj fra Rukka, som ser sindssygt lækkert ud, men
koster desværre (eller selvfølgelig) også derefter - ca 10K for
bukser+jakke... ahem... Er det penegene værd? Eller skal man bare købe
det billigste?

Jeg vil godt betale for at få noget ordentligt, fx noget hvor man ikke
kommer til at svede som hest selv om det er varmt og ikke fryser røven
af, selv om det er koldt.

Mht. hjelm, så vil jeg gerne have en hjelm, som er så let som muligt og
som evt. har indbygget højttalere og mikrofon. Hvad er det "hotte" her?

Støvler og handsker skal vel "bare" passe, og så ellers leve op til
sikkerhedsstandarderne.

Forresten er MC-bukser deciderede bukser, eller er det overtræksbukser,
så man kan have fx cowboybukser på nedenunder?

Jeppe Høiby
Web-udvikler
<http://awake.dk/>

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 15-05-06 17:32

Jeppe Høiby <invalid@example.com> writes:

> [...]
> koster desværre (eller selvfølgelig) også derefter - ca 10K for
> bukser+jakke... ahem... Er det penegene værd? Eller skal man bare købe

Jeg har et sæt tøj fra Rukka. Det er jeg rigtig glad for. Jeg har
tidligere kørt i noget lidt billiger tøj fra Shoei, men det var ikke
nær så godt. Jeg sparede lidt penge ved at vælge sidste års model af
Rukka-tøjet og så købe det til halv pris hos Louis.

Om det er pengene værd er helt op til dig - jeg kender også folk der
er rigtig glade for deres noget billigere MC-tøj, som dog stadig er
af anerkendt mærke.

> Jeg vil godt betale for at få noget ordentligt, fx noget hvor man ikke
> kommer til at svede som hest selv om det er varmt og ikke fryser røven
> af, selv om det er koldt.

Så er der næsten ingen vej uden om at du skal have noget med
goretex-membran. Jeg har dog også haft gode erfaringer med den
Sympatex-membran der er i mit Shoei-tøj. Men lad være med at hoppe på
et eller andet alt for billigt, der er membranen som regel ikke nær så
god.

> Støvler og handsker skal vel "bare" passe, og så ellers leve op til
> sikkerhedsstandarderne.

Det skal passe, og så må der gerne være stål i sålerne og ved anklerne
på støvlerne.

Dernæst skal du sikre dig at handskerne er forstærkede på den side af
hånden hvor lillefingeren sidder. Det er et sted hvor der ofte spares
på de billigste handsker.

> Forresten er MC-bukser deciderede bukser, eller er det overtræksbukser,
> så man kan have fx cowboybukser på nedenunder?

Det kommer jo an på hvilken størrelse man køber dem i. Jeg har købt
mine i en sådan størrelse at jeg lige præcis kan have et par
cowboybukser på indenunder. De sidder nogenlunde til ved knæene da jeg
altid har bukser på indenunder. I min læderdragt er der højst plads
til et par lange underdrenge

--
Jacob | ........@
Ny (brugt) MC fra tirsdag | ......_[]-=*

Fra : Anders Majland

Dato : 15-05-06 22:59

> [...]
> nær så godt. Jeg sparede lidt penge ved at vælge sidste års model af
> Rukka-tøjet og så købe det til halv pris hos Louis.

Sammer erfaring her. Efter 4år og ~60000km var bukserne dog ikke tætte mere
i skridtet - Dem fik jeg byttet til et par nye på garantien

Jeg mangler stadig at finde handsker der er 100% vandtætte og mine daytona
støvler er efter 2år og ~40000km ikke længere tætte i snuden

/A

Fra : Jeppe Høiby

> Sammer erfaring her. Efter 4år og ~60000km var bukserne dog ikke tætte mere
> i skridtet - Dem fik jeg byttet til et par nye på garantien

Det lyder som kvalitet, men det koster jo også som bekendt

> Jeg mangler stadig at finde handsker der er 100% vandtætte og mine daytona
> støvler er efter 2år og ~40000km ikke længere tætte i snuden

Hvis ikke man kan få handsker, der er vandtætte, kan man så få noget
overtrækshalløj, eller er det bare besværligt?

Er der støvler, som er vandtætte?

Jeppe Høiby
Web-udvikler
<http://awake.dk/>

Fra : Jeppe Høiby

> [...]
> nær så godt. Jeg sparede lidt penge ved at vælge sidste års model af
> Rukka-tøjet og så købe det til halv pris hos Louis.

Jeg må hellere kigge hos Louis, måske er der stadig nogle gode tilbud.
Er der noget at spare, hvis de IKKE har udsalg - altså fx på
bestillingsvarer?

> Om det er pengene værd er helt op til dig - jeg kender også folk der
> er rigtig glade for deres noget billigere MC-tøj, som dog stadig er
> af anerkendt mærke.

OK, men jeg vil bare gerne have noget godt, altså noget der holder og
som er komfortabelt og sikkert...

> [...]
> Sympatex-membran der er i mit Shoei-tøj. Men lad være med at hoppe på
> et eller andet alt for billigt, der er membranen som regel ikke nær så

Jeg har kigget på denne her:
<http://www.rukka.com/lfashion/rukka/rukkawww.nsf/vwpages/93B51A0030DDCB85C2256F7F002E9641?opendocument&expand=1.6.1>

Men den er ret pebret...

> Det skal passe, og så må der gerne være stål i sålerne og ved anklerne
> på støvlerne.

OK, tak for tippet. Kan man få støvler, som BÅDE er sikre OG som man kan
bruge som fodtøj - altså gå i, så man ikke skal skifte til alm. sko?

> Dernæst skal du sikre dig at handskerne er forstærkede på den side af
> hånden hvor lillefingeren sidder. Det er et sted hvor der ofte spares
> på de billigste handsker.

Og er regntætte

> [...]
> cowboybukser på indenunder. De sidder nogenlunde til ved knæene da jeg
> altid har bukser på indenunder. I min læderdragt er der højst plads

Heh okay, men hvad er smartest? Altså hvad er mest praktisk og mest
brugbart?

Jeppe Høiby
Web-udvikler
<http://awake.dk/>

Fra : Ukendt

Dato : 16-05-06 04:11

Jeppe Høiby <invalid@example.com> wrote in news:44679cda$0$15788$14726298
@news.sunsite.dk:

> Ja, det er jo som bekendt ikke nok med cyklen. Der skal jo også noget
> udstyr til; hjelm, jakke, støvler, handsker, bukser, skjold, tasker -
> ikke nødvendigvis i den rækkefølge

snip en masse

Jeg har valgt at købe mit første mc-tøj hos mc-online.dk, da det er
billigt. Når det så ikke kan mere, så er jeg forhåbentlig mere erfaren, og
ved bedre hvad jeg vil have. Det ville være surt at købe dyrt tøj, som man
er ked af allerede efter første sæson !

just me 2 cents

Fra : Jim Andersen

Dato : 16-05-06 10:26

> Jeg har valgt at købe mit første mc-tøj hos mc-online.dk, da det er
> billigt.

Også mig. Jeg har hørt fra en ven at de yder glimrende service.

Mht CE-protektor som der står en masse steder på mange forskellige mærker
tøj... hvad er det ?

Er de allesammen enige om at lave det af det samme, eller er det noget
euro-norm ? Så det "kun" er membraner og tekstiler de "konkurrerer" på ?

Jeg har bestilt sådan et par midi-længde støvler. Jeg satser så på at de
både kan nå op til bukserne, men at man stadig kan spadsere lidt nemmere i
dem end i de gængse Hunulven Ilse støvler.

/jim

Fra : Jeppe Høiby

> [...]
> ved bedre hvad jeg vil have. Det ville være surt at købe dyrt tøj, som man

Tak for tippet, det var da også en mulighed som jeg lige vil undersøge!

Jeppe Høiby
Web-udvikler
<http://awake.dk/>

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 16-05-06 08:18

Jeppe Høiby <invalid@example.com> writes:

> Jeg må hellere kigge hos Louis, måske er der stadig nogle gode tilbud.
> Er der noget at spare, hvis de IKKE har udsalg - altså fx på
> bestillingsvarer?

Nej, det har jeg ikke indtryk af, måske nærmere tværtimod. Men hold da
øje med deres tilbud - der er tit tilbud.

> Jeg har kigget på denne her:
> <http://www.rukka.com/lfashion/rukka/rukkawww.nsf/vwpages/93B51A0030DDCB85C2256F7F002E9641?opendocument&expand=1.6.1>
>
> Men den er ret pebret...

Den ser også rar ud, men prøv den nu lige først før du kaster dit guld
i grams.

Min jakke var i øvrigt stadig på hjemmesiden, det er sådan en her:
<http://www.rukka.com/lfashion/rukka/rukkawww.nsf/vwpages/C4940A9BCC4F9893C225713A004F2717?opendocument&expand=1.6.1>

> OK, tak for tippet. Kan man få støvler, som BÅDE er sikre OG som man kan
> bruge som fodtøj - altså gå i, så man ikke skal skifte til alm. sko?

Det tror jeg ikke at du skal regne med. Alene det faktum at gode
MC-støvler går et stykke op ad underbenet gør dem uegnede til
almindeligt fodtøj, men hvis det virkelig er hvad du vil, så vil jeg
anbefale dig at kigge på Daytona.

Selv har jeg et par sko stående på arbejdet, og tager så sko med hvis
jeg skal andre steder hen, hvor jeg har behov for normalt fodtøj.

> Og er regntætte

Njah - jeg har sådan et par læderhandsker uden for til om sommeren. De
er ikke vandtætte, men til gengæld er de rare når det er over 15
grader, og så har man rigtig god føling med instrumenterne på styret.

Som regntætte handsker har jeg sådan nogle store handsker, som jeg
også bruger i ydersæsonen. Jeg kunne overveje også at anskaffe et par
sommerhandsker der er vandtætte, men der er jeg ikke nået til endnu.

> Heh okay, men hvad er smartest? Altså hvad er mest praktisk og mest
> brugbart?

Køb nogle, hvor du kan have et par bukser på indenunder. Så slipper du
for at skulle stå og strippe hver gang du kommer frem et sted.

--
Jacob | ........@
På vej til at hente MC | ......_[]-=*

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 16-05-06 18:55

"Jim Andersen" <jba020@politiSLET.dk.invalid> writes:

> Mht CE-protektor som der står en masse steder på mange forskellige mærker
> tøj... hvad er det ?

Det betyder bare at de beskyttere der er i tøjet er godkendt i henhold
til en eller anden EU-norm.

Der hvor jeg primært ser forskellene er i hvordan de er monteret i
tøjet. De kan sagtens beskytte vældig godt, men hvis de falder ud
fordi de er tåbeligt monteret, så du ikke selv kan genmontere dem
efter at du har vasket tøjet, så er det ikke meget værd.

--
Jacob | ........@
Yamaha FZS 1000 | ......_[]-=*

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 16-05-06 18:58

> Det ser også temmelig lækker ud! Men den er kun 500 kr. billigere end
> APR3, gad vide hvad forskellen er?

Min jakke er en ældre model end APR3, og så har den ydermateriale af
armacor, som er noget cordura med kevlar blandet i.

> Laver Rukka ikke handsker, som virker lige så godt som deres
> jakker/bukser? Jeg ville jo helst bare nøjes med 1 par.

Deres jakker og bukser virker nu heller ikke helt så simpelt. Der er
sådan noget termofor man kan tage ud, som gør at man også kan bruge
tøjet når det er koldt. Et tilsvarende koncept er svært til handsker
fordi inderhandsken ikke må være ret tyk før yderhandsken bliver for
stor at bruge alene.

--
Jacob | ........@
Yamaha FZS 1000 | ......_[]-=*

Fra : Jes Vestervang

Dato : 16-05-06 21:16

Jeppe Høiby <invalid@example.com> writes:

> Ja, det er jo som bekendt ikke nok med cyklen. Der skal jo også
> noget udstyr til; hjelm, jakke, støvler, handsker, bukser, skjold,
> tasker - ikke nødvendigvis i den rækkefølge

Den anden dag faldt jeg, et eller andet sted, over denne fine
gennemgang af mc-kluns.
<http://www.roadsafety.mccofnsw.org.au/a/11.html>
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Fra : Jeppe Høiby

> Den anden dag faldt jeg, et eller andet sted, over denne fine
> gennemgang af mc-kluns.
> <http://www.roadsafety.mccofnsw.org.au/a/11.html>

Interessant, tak for det.

Jeppe Høiby
Web-udvikler
<http://awake.dk/>

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 18-05-06 22:35

> OK. Jeg har bare læst flere "anmeldelser" på nettet, som alle siger, at
> APR3 er god i varmt (og koldt) klima, hvorimod fx Arma-X ikke er så god
> i varmt klima (selv om den er dyrere end APR3 (tro det eller ej...)).

Det har de sikkert ret i - jeg har aldrig prøvet en APR3. Min erfaring
er at køkørsel i meget varmt vejr er helvede i min sorte Rukka-jakke.
Lige så snart man ruller 50-60 km/t, så er det ikke noget problem jo
mindre det er et ekstremt varmt.

Til gengæld er det udtagelige for ikke specielt tykt, så i ydersæsonen
er det tit en god idé at have en ekstra trøje på indenunder.

--
Yamaha FZS 1000 | ......_[]-=*