/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Problemer med kæde til ombygget mc.
Fra : Jan Jespersen


Dato : 14-05-06 18:46

Jeg har en 81' GSX 1100 som der efterhånden ikke er meget tilbage af.

Motor gsx 1100 r fra 91 forgaffel fzr 1000 exup Metchmachex bagsvinger,
Honda blackbird fælge.

Nu har jeg langt om længe fået 1100 r motoren passet ind i stellet og er
næsten klar til at få den på gaden igen (efter laaang tid).

Kæden er dog lidt af et problem fordi der er MEGET lidt plads til kæden
mellem dæk og stel.Oringskæde er udelukket (det kan vel klares med at
udskifte kæden ofte), men der sad en 530h kæde på og jeg vil helst ikke over
den bredde.Har en 530h kæde træk styrke nok ?

Mvh. Jan Jespersen



 
 
Studen (14-05-2006)
Kommentar
Fra : Studen


Dato : 14-05-06 19:19

"Jan Jespersen" <mail@janjespersen.dk> wrote in message
news:A1K9g.215$aj4.108@news.get2net.dk...
> Jeg har en 81' GSX 1100 som der efterhånden ikke er meget tilbage af.
>
> Motor gsx 1100 r fra 91 forgaffel fzr 1000 exup Metchmachex bagsvinger,
> Honda blackbird fælge.
>
> Nu har jeg langt om længe fået 1100 r motoren passet ind i stellet og er
> næsten klar til at få den på gaden igen (efter laaang tid).
>
> Kæden er dog lidt af et problem fordi der er MEGET lidt plads til kæden
> mellem dæk og stel.Oringskæde er udelukket (det kan vel klares med at
> udskifte kæden ofte), men der sad en 530h kæde på og jeg vil helst ikke
> over den bredde.Har en 530h kæde træk styrke nok ?


Hej Jan

Det lyder som et superspændende projekt. Kan man se billeder nogen steder??

Der er et par ting, jeg ikke forstår ved dit spørgsmål:

-Hvorfor er O-ringskæde udelukket?
-Hvorfor skulle en 530'er ikke have styrke nok, når nu det er det, motoren
er beregnet til?

De fleste moderne sportsmaskiner kører jo i med 525 og 530, så mon ikke du
kan bruge det også?

Jeg tror du roder med det samme stel som jeg, og jeg kender derfor til
problemet med den trænge plads ved stellet (under bagsvinger). Hvor meget
forsætning har du på forreste tandhjul? Hvor tæt går kæden på dæk?

Du kan evt. lave lidt søgninger på oldskoolsuzuki.info - der er i hvert fald
masser af knowhow at trække på.

Mvh
Stud
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=1116



Jan Jespersen (15-05-2006)
Kommentar
Fra : Jan Jespersen


Dato : 15-05-06 19:49


>> Jeg har en 81' GSX 1100 som der efterhånden ikke er meget tilbage af.
>>
>> Motor gsx 1100 r fra 91 forgaffel fzr 1000 exup Metchmachex bagsvinger,
>> Honda blackbird fælge.
>>
>> Nu har jeg langt om længe fået 1100 r motoren passet ind i stellet og er
>> næsten klar til at få den på gaden igen (efter laaang tid).
>>
>> Kæden er dog lidt af et problem fordi der er MEGET lidt plads til kæden
>> mellem dæk og stel.Oringskæde er udelukket (det kan vel klares med at
>> udskifte kæden ofte), men der sad en 530h kæde på og jeg vil helst ikke
>> over den bredde.Har en 530h kæde træk styrke nok ?
>
>
> Hej Jan
>
> Det lyder som et superspændende projekt. Kan man se billeder nogen
> steder?? ikke sådan lige men jeg kan da maile et par til dig når jeg har
> fået taget nogle.
>
> Der er et par ting, jeg ikke forstår ved dit spørgsmål:
>
> -Hvorfor er O-ringskæde udelukket?
O-ringskæden har ved samme bredde som en ikke O-rings kæde lavere
brudstyrke.Såvidt jeg kan læse mig til.

> -Hvorfor skulle en 530'er ikke have styrke nok, når nu det er det, motoren
> er beregnet til?
Motoren er beregnet til en "532 gsxw or" fra RK
>
> De fleste moderne sportsmaskiner kører jo i med 525 og 530, så mon ikke du
> kan bruge det også?
Det er også det jeg håber på men jeg er lidt bekymret for enten at smadre
blokken ved kædebrud eller endnu være at baghjulet blokerer.

> Jeg tror du roder med det samme stel som jeg, og jeg kender derfor til
> problemet med den trænge plads ved stellet (under bagsvinger). Hvor meget
> forsætning har du på forreste tandhjul? Hvor tæt går kæden på dæk?
ca 2mm.
>
> Du kan evt. lave lidt søgninger på oldskoolsuzuki.info - der er i hvert
> fald masser af knowhow at trække på.

Takker.

Mvh.Jan Jespersen


> Mvh
> Stud
> http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=1116
>



Armand (14-05-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 14-05-06 21:14

Jan Jespersen skrev:
> Jeg har en 81' GSX 1100 som der efterhånden ikke er meget tilbage af.
> Motor gsx 1100 r ..... Honda blackbird fælge.
> Kæden er dog lidt af et problem fordi der er MEGET lidt plads til kæden
> mellem dæk og stel.

Tror sq da jeg: GSX1100'eren er designet til sølle 130mm dækbredde hvor
Solsorten kører med 180mm bagdæk - Det medfører hele 25 mm bredere dæk
og der er vel ingen motorcykel der har meget mere end 20 mm luft mellem
dækkant og kæde!
Jeg har haft et 150mm bagdæk på min tidligere GPZ900R der var født med
130'er, og dér var der ikke mange mm tilovers at give af

Omkring muligheden for at flytte kæden mod venstre, så er GSX'ens
stelbredde minimeret til den bredde der skal til for at få kæden forbi
det originale bagdæk, så dén vej er der forståeligt nok heller ikke
megen plads

> Oringskæde er udelukket (det kan vel klares med at
> udskifte kæden ofte), men der sad en 530h kæde på og jeg vil helst ikke over
> den bredde.Har en 530h kæde træk styrke nok ?

GSXR 1100 bruger 532ZLV, som er DID's næst stærkeste kæde med 43,4kN
trækstyrke. Dén har en bredde på 24,8mm.
Stærkeste ikke-Oringskæde er 530NZ, der kun har en trækstyrke på 38,3kN,
men som forventet er smallere: 22,55mm!
Bedste alternativ er derfor 525ZVM, der en er O-ringskæde med 40.0kN
trækstyrke og samme bredde: 22,55mm.
Det er spørgsmålet om du reddes af de sølle 2,25mm kædbredde :-/

Hvor den originale 532'er har en indvendig bredde (= i praksis også
tandhjulstykkelsen) på 9,53mm, hvor 525'eren er på 7,95mm, koster det
lidt over 1½mm kædehjulstykkelse at nedgradere, hvilket igen vil koste
på kædehjuls-nedslidningen!

Do Your own thoughts!

--
Armand.

Jan Jespersen (15-05-2006)
Kommentar
Fra : Jan Jespersen


Dato : 15-05-06 20:00

Tak oplysningerne jeg vil lige op og måle den gamle kæde igen og så støve
lidt rundt på nettet for at se hvad jeg kan finde med en trækstyrke omkring
40 kN.

Mvh.Jan Jespersen

> Jan Jespersen skrev:
>> Jeg har en 81' GSX 1100 som der efterhånden ikke er meget tilbage af.
>> Motor gsx 1100 r ..... Honda blackbird fælge.
>> Kæden er dog lidt af et problem fordi der er MEGET lidt plads til kæden
>> mellem dæk og stel.
>
> Tror sq da jeg: GSX1100'eren er designet til sølle 130mm dækbredde hvor
> Solsorten kører med 180mm bagdæk - Det medfører hele 25 mm bredere dæk og
> der er vel ingen motorcykel der har meget mere end 20 mm luft mellem
> dækkant og kæde!
> Jeg har haft et 150mm bagdæk på min tidligere GPZ900R der var født med
> 130'er, og dér var der ikke mange mm tilovers at give af
>
> Omkring muligheden for at flytte kæden mod venstre, så er GSX'ens
> stelbredde minimeret til den bredde der skal til for at få kæden forbi det
> originale bagdæk, så dén vej er der forståeligt nok heller ikke megen
> plads
>
>> Oringskæde er udelukket (det kan vel klares med at udskifte kæden ofte),
>> men der sad en 530h kæde på og jeg vil helst ikke over den bredde.Har en
>> 530h kæde træk styrke nok ?
>
> GSXR 1100 bruger 532ZLV, som er DID's næst stærkeste kæde med 43,4kN
> trækstyrke. Dén har en bredde på 24,8mm.
> Stærkeste ikke-Oringskæde er 530NZ, der kun har en trækstyrke på 38,3kN,
> men som forventet er smallere: 22,55mm!
> Bedste alternativ er derfor 525ZVM, der en er O-ringskæde med 40.0kN
> trækstyrke og samme bredde: 22,55mm.
> Det er spørgsmålet om du reddes af de sølle 2,25mm kædbredde :-/
>
> Hvor den originale 532'er har en indvendig bredde (= i praksis også
> tandhjulstykkelsen) på 9,53mm, hvor 525'eren er på 7,95mm, koster det lidt
> over 1½mm kædehjulstykkelse at nedgradere, hvilket igen vil koste på
> kædehjuls-nedslidningen!
>
> Do Your own thoughts!
>
> --
> Armand.



Ukendt (15-05-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 15-05-06 22:33


Jan Jespersen skrev i meddelelsen ...
>Tak oplysningerne jeg vil lige op og måle den gamle kæde igen og så støve
>lidt rundt på nettet for at se hvad jeg kan finde med en trækstyrke omkring
>40 kN.


Kædetabellen http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/chain/types.html kan måske
hjælpe dig på vej. Der mangler et par af nyeste generation DID-kæder, men
ellers.....

--
mvh
Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr



Jan Jespersen (18-05-2006)
Kommentar
Fra : Jan Jespersen


Dato : 18-05-06 22:02

2.25mm er ikke meget men når man har 2mm til dæk og stel er det værd at tage
med.
Men jeg har kigget lidt på den fine liste Orla sendte til mig mig og jeg er
lidt i tvivl om jeg kan få kædehjul der passer til kæden.Jeg tænker på
forskellen i bredden på kædehjulet.



525ZVM2 DID ZVM 40000 1,82 15,875 5/8 7,95 5/16 10,22 2,2 2,2 22,55
4000

532ZLV DID ZLV 43414 2,20 15,875 5/8 9,53 3/8 11,10 2,4 2,4 24,80
3300



Takker for hjælpen.
Mvh.Jan Jespersen

"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:44678f49$0$67255$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Jan Jespersen skrev:
>> Jeg har en 81' GSX 1100 som der efterhånden ikke er meget tilbage af.
>> Motor gsx 1100 r ..... Honda blackbird fælge.
>> Kæden er dog lidt af et problem fordi der er MEGET lidt plads til kæden
>> mellem dæk og stel.
>
> Tror sq da jeg: GSX1100'eren er designet til sølle 130mm dækbredde hvor
> Solsorten kører med 180mm bagdæk - Det medfører hele 25 mm bredere dæk og
> der er vel ingen motorcykel der har meget mere end 20 mm luft mellem
> dækkant og kæde!
> Jeg har haft et 150mm bagdæk på min tidligere GPZ900R der var født med
> 130'er, og dér var der ikke mange mm tilovers at give af
>
> Omkring muligheden for at flytte kæden mod venstre, så er GSX'ens
> stelbredde minimeret til den bredde der skal til for at få kæden forbi det
> originale bagdæk, så dén vej er der forståeligt nok heller ikke megen
> plads
>
>> Oringskæde er udelukket (det kan vel klares med at udskifte kæden ofte),
>> men der sad en 530h kæde på og jeg vil helst ikke over den bredde.Har en
>> 530h kæde træk styrke nok ?
>
> GSXR 1100 bruger 532ZLV, som er DID's næst stærkeste kæde med 43,4kN
> trækstyrke. Dén har en bredde på 24,8mm.
> Stærkeste ikke-Oringskæde er 530NZ, der kun har en trækstyrke på 38,3kN,
> men som forventet er smallere: 22,55mm!
> Bedste alternativ er derfor 525ZVM, der en er O-ringskæde med 40.0kN
> trækstyrke og samme bredde: 22,55mm.
> Det er spørgsmålet om du reddes af de sølle 2,25mm kædbredde :-/
>
> Hvor den originale 532'er har en indvendig bredde (= i praksis også
> tandhjulstykkelsen) på 9,53mm, hvor 525'eren er på 7,95mm, koster det lidt
> over 1½mm kædehjulstykkelse at nedgradere, hvilket igen vil koste på
> kædehjuls-nedslidningen!
>
> Do Your own thoughts!
>
> --
> Armand.



Armand (18-05-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 18-05-06 23:23

Jan Jespersen skrev:
> 2.25mm er ikke meget men når man har 2mm til dæk og stel er det værd at tage
> med.
> Men jeg har kigget lidt på den fine liste Orla sendte til mig mig og jeg er
> lidt i tvivl om jeg kan få kædehjul der passer til kæden.Jeg tænker på
> forskellen i bredden på kædehjulet.
>

Jeg kan se på JT's site at der markedsføres både en 530 og en
520-conversion til GSXR1100 - Med andre ord kán man få matchende
tandhjul i dé bredder!
Men her er vi så ude i markant svagere kæder, så jeg vil gentage mig selv:
Do Your own thoughts!

--
Armand.

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste