> Kan man lave samme regnestykke på en MC ? Nogen der har fundet en artikel
> om dette ?
Generelt er afskrivningen på en mc uhyre lille sammenlignet med øvrige
udgifter (Dæk, service, forsikring). Så den største forskel er nok om man
køber så billigt at man tør undvære kasko (men det kan jo også blive dyrt
hvis uheldet er ude).
På gyngehesten (xt600z) har de 50000kmhar kostet 66øre/km i
service/rep/forsikring/vægtafgift og dertil kommer så benzinen. Dvs en
udgift på 33000 plus skønnet 25000kr i benzin. Altså omkring 58000kr i
driftsudgifter på en mc der har kostet mig 35000kr. Hvad afskrivningen så
har været på den er jo svært at gætte på før et salg men mon ikke den stadig
er mindst 15000kr værd selvom jeg har kørt vinterkørsel. Dvs 20000kr i
afdkrivning op mod de 58000kr til drift ... Havde det nu været en ny mc jeg
havde købt - så ny at jeg ofrede autoriseret service var driftudgifterne
selvfølgelig blevet noget større og det samme var afskrivningen. Men i
forhold til driften er afskrivning sikkert stadig en mindre del...
Noget andet med husstandens skoda fra 2004 - den er der stadig lån i og det
er for dyrt at omlægge lån bare for at købe en ny bil, så den skal mindst
beholdes til lånet er betalt ud og gerne til den er 10år og har gået
250.000km - klarer den det uden for meget bøvl så har vi været billigt
kørende i den, selvom den ikke kommer til at konkurrere med den forrige bil.
Den (mazda 626 st.car 2,2i 1990) købte jeg for 1kr, ofrede noget på
rustarbejde, en lille smule på mekanikken men kørte så også 100.000km i den
fra 2000 til 2004. Den havde da gået 350.000km og blev solgt for et
anhængertræk og en tagræling til skoda'en. Samlet
rep/service/forsikring/vægtafgift på den var langt under 1kr/km.
Så køb du bare den sv'er du har fået kig på og behold den sålænge du er glad
for den ... Vil også være træls efter 2 sæsoner at have fået øje på noget
andet og så sidde med en beregning der siger at su skal beholde den i 5år