Well så er jeg tilbage i gruppen!
Min udbyder har ikke haft newskonto i månedsvis, da de har opgraderet
et eller andet, men fik igår at vide fra en makker at man kunne skrive
via google :) Så her er jeg :)
Jeg har efterhånden bygget og bygget på TL´eren :)
Det har taget tid og der har været en del fejlsøgninger :( men nu er
den saqt sammen , og den kan køre :)
Den ser sådan her ud nu! det er dog ældre billeder, da den nu er
samlet og køreklar (men mangler justering og at få et par pakninger
skiftet) I kan se det sorte stel osv :)
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=2250
Jeg venter på at få cyklen justeret ved mr.dyno, og har en tid så
snart powercommander 3 usb er på markedet til TLS´eren (skulle komme
nu her, har været forsinket i 4 mdr)
Efter jeg smed andre knaster i motoren, ja så gik den pludselig af
helvede til :) ALT for fed blanding, lugtede af benzin osv osv.
Forskellen på de nye knaster er at IN nu er 10.8mm istedet for 9,8mm
og OUT er 9,8mm istedet for 9,0mm
Dog er selve løftet ikke så stort i praksis!
Så har fået en midlertidig justering, indtil pc3´eren kommer! Dette
ikke ved dyno, men et andet sted
Da jeg kørte hjem på den gik den af lort over 7000rpm. Den tager slet
ikke gassen, og motorgang er enormt ujævnt som om den slet ikke bygger
de kræfter op den skal! Det er meget tydeligt at mærke!
Det er ikke ligesom at den bare har tabt power, dvs et konstant tab,
men motorgang føles meget ujævnt. Og det er sådan set ligemeget om
det er ved 60%, 80% eller 100% gas. Den vil slet ikke arbejde jævnt
over 7000rpm det føles som om det hele tiden rykker, ryster og hakker
i styret når den kommer over de rpm tal! Og den fanger heller ikke
gassen rigtig, ligsom at når du giver pludselig gas, så er der lidt
forsinkelse på.
Det sværre kommer så nu! så læs med og se om du kan lure det!
Det map der lå pc´eren i forvejen var lavet til akkurat samme cykel,
dvs med samme setup i motor, udstødning, luftfilterkasse osv. Eneste
forskel er at knaster er skiftet til nogle med lidt højere løft på
både IN og EX, men med samme profil!
Så det forekommer mig meget underligt at allerede ved lave rpm at den
får alt for meget at leve af! Også netop fordi der er flere der har
sat samme knaster i uden at skulle justere! så voldsomt?
Under selve justeringen, da skulle alle værdier være under 7000rpm
ved alle throtlle positions være negative, dvs der skulle den have en
del mindre benzin! Helt op til -35% mindre ved 2% og 5% throttle. Der
var det ret meget mindre benzin den skulle have. Så HC værdier
(uforbrændt benzin) var meget høje!
Men over 7000rpm, skulle den have mere, da blev værdier pludselig
positive istedet!? (og det er jo lige der hvor den begynder at gå
ujævnt).
Så hvad jeg lige kan hitte, så skal jeg hvae fejlfundet, således den
er klar til Mr. Dyno!
1. mulighed
Skal jeg regne med at der er gået noget galt under justeringen? For
mig virker det som om den ikke får det rigtige blandingsforhold efter
de 7000rpm eftersom den slet ikke trækker som den skal efter de
7000rpm?
Hvordan mærkes en forkert justering?
2. mulighed
Hvis nu vi siger det er knasterne der fx er timet forkert (Det ved jeg
de ikke er, da de er lavet proffessionelt), men vil et evt for stort
overlap så ikke føles som et konstant effekttab? Dvs så trækker den
jævnt, bare med mindre effekt? Min trækker jo ujævnt af helvede til
over 7000rpm! så kan det være noge med knaster? I fald hvad?
3. mulighed
Kan det være tændspoler der er røget?! hvordan vil det føles?
Hvordan kan jeg fejlfinde det? dvs hvad skal de måle og hvor skal de
måles?
4. mulighed
TPS´en var indstillet da jeg kom derop! Men da vi fik den justeret i
tomgang måtte vi sænke spjældhusene lidt i tomgang! Derfor passede
den jo ikke mere til den nye indstilling! Vedkommende der justerede
sagde det var ligemeget, da det nye map jo blev indstillet efter den
måde TPS´en sad på nu! Og så var de tligemeget om den ikke stod
korrekt.
Hvis jeg justerer den nu! så vil det nye map jo ikke passe mere eller?
Se jeg ved ikke om jeg bare skal vente til Dyno justerer den? eller om
der seriøst er en eller anden fejl ved mc´en!
Det undrer mig at den havde så høje HC tal, altså at den skulle have
så meget mindre benzin! og det undrer mig at den går af tis efter de
7000rpm!
Nogen der ved hvad det kan skyldes?