Supermotard - købe eller bygge?
Fra : Neser

Dato : 12-05-06 18:42

Hej NG

Har kigget lidt efter MC og siden SuperMotard'erne tiltaler mig lidt, har
jeg overvejet at én sådanne skulle blive den næste maskine.

Har kigget på både KTM, Husaberg og Husqvarna.

Kom så til at tænke på om det kan betale sig at købe en MX'er hjem og bygge
om til SM?
Umiddelbart har jeg regnet mig frem til at prisforskellen bliver i omegnen
af 0 kr. når først man har indvesteret i SM hjul osv. for at bygge en MX'er
om.
Men hvad med afgiften? Kan man spare lidt penge ved evt. at bygge maskinen
om _efter_ den er synet og afgiften er betalt?

Yderligere nogle ting man bør tænke på ved køb ef en SM?

Er der nogle specielle ting man skal kigge efter på hhv. KTM, Husaberg og
Husqvarna?

Er der andre mærker der har SM maskiner? (Har set både Suzuki's DRZ400 og
Yamaha's XT660, men er ikke så meget for udseendet på den sidste og motoren
er for lille på den førstnævnte.)

Mvh. Neser

Fra : Søren Skovgaard Jens~

Dato : 13-05-06 19:17

Hej Neser ... :0)

Du skal nok lige tænke dig om en ekstra gang inden du bygger en MX om til
motard til gadebrug. Efter sigende kan de ikke holde fordi de ikke for nok
smøring. Problemet opstår hvis du ligger i noget tid med fuld gas på. Det er
mx-cyklerne ikke egnet til. Ktm havde det samme problem på de tidlige
modeller, hvor der kun var 1 oliepumpe. Og tro mig, ude på de små veje kan
man sagtens ligge og presse den i længere tid af gangen

-- Søren

Ktm 640 LC4 SuperMoto '02

Fra : Neser

Dato : 15-05-06 21:28

> [...]
> modeller, hvor der kun var 1 oliepumpe. Og tro mig, ude på de små veje kan
> man sagtens ligge og presse den i længere tid af gangen

Troede nu at der var samme krav til smøringen ligegyldigt om det er en MX
eller SM maskine.

Går ud fra at din KTM er en 600 ccm maskine. Har du prøvet nogle 400ccm
modeller?
Er nemlig i tvivl om man kan nøjedes med en 400cc maskine, eller man lige så
godt kan starte på en 600cc med det samme.

- Neser

Fra : Søren Skovgaard Jens~

Dato : 16-05-06 19:02

> [...]
> Er nemlig i tvivl om man kan nøjedes med en 400cc maskine, eller man lige
> så godt kan starte på en 600cc med det samme.

Jeg har prøvet både Suzuki's 400 og Honda's 450 og de var begge meget
underholdende. Men ærligt talt, så er der nu lidt mere spræl i min Ktm, som
er en 625 cc :0) Men stadig synes jeg, at den er rimeligt letkørt. Den er
kontant og trækker som en vild, men nu har jeg jo også lavet min om med
bl.a. komplet Akrapovic Titan udstødning og dertil hørende sportsfilter og
omdysning. ;0)

-- Søren

Fra : Neser

Dato : 16-05-06 21:31

> [...]
> bl.a. komplet Akrapovic Titan udstødning og dertil hørende sportsfilter og

Dvs. jeg nok bør kigge efter en 600 ccm'er med det samme.

Hvis/Når jeg får indvesteret, kommer der nok også andre potter, filter osv.
på. Mest pga. effektforøgelsen, men også pga. lyd og udseende.

Men takker for svarene indtil videre...

- Neser

Fra : Ukendt

Dato : 14-05-06 07:45

"Neser" <Neser@neser.dk> wrote in

> [...]
> og Yamaha's XT660, men er ikke så meget for udseendet på den sidste og
> motoren er for lille på den førstnævnte.)

Har du overvejet serviceintervallerne, på omtalte cykler ? De rigtige
crossere, køre ikke langt mellem olieskift. Her er XT og DRZ nok mere
anvendelige.

Fra : Neser

Dato : 15-05-06 21:25

> Har du overvejet serviceintervallerne, på omtalte cykler ? De rigtige
> crossere, køre ikke langt mellem olieskift. Her er XT og DRZ nok mere
> anvendelige.

Det er umiddelbart ikke det store problem, da alt service (olie, stille
ventiler, bremser osv) klarer jeg selv.
Men det er da værd at finde ud af hvor tit man selv skal rode med
maskineriet.

Nogen der kender service intervallerne på nogle af motard-modellerne?

- Neser

Fra : Richard

Dato : 15-05-06 21:48

Neser wrote:
> Nogen der kender service intervallerne på nogle af motard-modellerne?

Måske ikke lige de mest tilgængelige modeller herhjemme, men Honda XR400
Motard og FMX650 har serviceintervaller pr. 6 kkm efter det første 1 kkm
og olieskift pr. 3 kkm. Det er på linie med deres andre 1cyl. on- og
off-roadere

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
Dk.fritid.motorcykel-info: http://www.dfmc.dk/richard_pade

Fra : Jakob

Dato : 15-05-06 22:29

Hvis man dokumentere at den har kørt ræs for vurderingen, kan der være
noget at hente, men hvis du sender den til vurdering som ny, tror jeg
ikke du sparer noget...

Husqvarna SMR 450 står iøvrigt højt på min ønskeliste over motorcykler.

--
Jakob, 749S+748SP