Hej Martin,
Martin Frederiksen skrev:
> Hvad kan i sige om denne motorcykel?
> XJ 750 '86
Jamen det er jo lillebroderen til en XJ 900 og storebroderen til en XJ
600 og XJ 650.
Alle modeller fra en god familie, med et godt eftermæle. Det er jo
altid et spørgsmål om hvilken stand modellen er i.
Skift alle væsker:
- Forgaffel
- Bremsevæske for og bag
- Motorolie (Og her sidder der faktisk en ekstra lille olieskrue
baggerst i venstre side - tæt på frigears kontakten i bundkaret) Bag
skruen gemmer der sig ekstra 2-3 deciliter olie.
- Olie i kardan trækkets baggerst hus - ved baghjulet. (Er i tvivl om
din har kardan ?)
Check det elektriske
- Rens forbindelserne omkring batteri, laderelæ, startrelæ, og
forbindelserne op til og i lygtehus.
- Skift tændrør - noget andet end NGK - det er nemmere her i gruppen
. F.eks. Denso eller Bosch.
Skal du stille karburatorer, er det vigtigt at du låner / anskaffer
dig et YICS værktøj (Yamaha Induction Control System (mener jeg). I
praksis er det et stykke værktøj der blokkere kanalerne mellem de 4
indsugningsporte, når karburatorerne indstilles. YICS systemet skulle
give en bedre brandstofudnyttelse, da kanalen giver mere turbulens i
indsugningen og derved blander benz/luft endnu bedre. Det er i
hvertfald teorien.
Check og rens for og bagbremse. Skift evt. klodser.
Ventiler kan du selv stille med et ventilværktøj fra Louis.de og så
kan du også købe søgerblade, luftfilter, oliefilter, nye olie(r) og
bremseklodser med det samme.
Og så kan du måske vente med at smøre, forgaffellejer,
baggaffellejer, forreste og baggerste hjullejer.
Ellers er det jo en absolut solid og rimeligt enkel konstruktion, der
kan køre rigtigt mange km. (Har lige læst en historie om en XJ 900
der har gået 250.000 uden at være åbnet. Det er vel meget godt
gået.
Så tillykke med den og god fornøjelse.
VH Jacob