/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Automatisk kædesmøring - Igen igen [Loobma~
Fra : Anders Majland


Dato : 10-05-06 21:58

Jeg har jo synget højt indimellem om McCoi's fortræffeligheder. Intet mindre
end en microprocesserstyret pumpe der med usvigelig præcision doserede den
mængde olie den er programmeret til baseret på den tilbagelagte strækning
....

Nå ny mc og igen tog det mig ikke mange uger at beslutte at livet er for
kort til manuel kædesmørring - specielt da den nye ikke har en
centerstøttefod...

Da pumpen til sådan en McCoi er lidt til den dyre side, og jeg sidst endte
med en temmelig dyr Scottoiler Dual Injector til at påføre olien har jeg
denne gang valgt en lowtech løsning - Loobman.

http://www.dkfritidmotorcykel.dk/gallery.asp?gid=1386
http://www.chainoiler.co.uk/

Det tog mig 2 timer at montere den og over halvdelen er nok planlægning af
placering af oliepåfører og ikke mindst flasken/olietank som skal være
indenfor rækkevidde ....

Der er en herinde der for et par år siden postede nogle billeder af sin egen
low tech løsning baseret på hvad en laborant eller sygepljerske altid lige
har i kitlen (Kanyle, slangeklemme og lile flaske) - den kunne jeg godt
tænke mig at finde igen, men har ikke lige held med groups.google.com.


--
anders DOT majland AT jyde DOT dk



 
 
Hekto (10-05-2006)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 10-05-06 22:18

> Der er en herinde der for et par år siden postede nogle billeder af
> sin egen low tech løsning baseret på hvad en laborant eller
> sygepljerske altid lige har i kitlen (Kanyle, slangeklemme og lile
> flaske) - den kunne jeg godt tænke mig at finde igen, men har ikke
> lige held med groups.google.com.

Hvis det er min 'Skrotoiler' du mener, så har du været tæt på:

http://www.dkfritidmotorcykel.dk/gallery.asp?gid=324

Jeg har inskøbt en Loobman men også en sprinklerpumpe fra Biltama til
50.- Jeg håber så at jeg kan anbringe flasken et bedre sted, og så bare
med en trykknap aktivere den.

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
www.hekto.dk  www.dfmc.dk/hekto
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!



Armand (10-05-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 10-05-06 22:53

Hekto skrev:
>>
> Hvis det er min 'Skrotoiler' du mener, så har du været tæt på:
> Jeg har inskøbt en Loobman men også en sprinklerpumpe fra Biltama til
> 50.- Jeg håber så at jeg kan anbringe flasken et bedre sted, og så bare
> med en trykknap aktivere den.
>
Sakl det mon ikke være noget temmeligt tyndt stads for at en
sprinklerpumpe kan pumpe det frem :-/
Alene den viskositetsforskel der er på sprinklervædsken v: -10° hhv.
+20°, gør en stor forskel i pumpevilligheden.

--
Armand.

Hekto (11-05-2006)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 11-05-06 09:03

Armand used his keyboard to write :
> Sakl det mon ikke være noget temmeligt tyndt stads for at en sprinklerpumpe
> kan pumpe det frem :-/
> Alene den viskositetsforskel der er på sprinklervædsken v: -10° hhv. +20°,
> gør en stor forskel i pumpevilligheden.

Jeg vil tro at pumpen skal på 'overarbejde'.
Heldigvis skal den kun levere et par dråber ad
gangen. En anden mulighed var at anvende en
brændstofdyse/ventil og så tyngdekraften (kaldes
en Guy-oiler og anvendes i rat-bike kredse)

Det er ikke forsøgt endnu; men til 50,- kunne man
da godt give det et skud, tænkte jeg.

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer
Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og
Elefanter!



Anders Majland (11-05-2006)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 11-05-06 06:34

> Hvis det er min 'Skrotoiler' du mener, så har du været tæt på:
> http://www.dkfritidmotorcykel.dk/gallery.asp?gid=324

Lige præcis

> Jeg har inskøbt en Loobman men også en sprinklerpumpe fra Biltama til 50.-

Hmm så Skrotoileren er skrottet

Mhs til pumpe så har gutterne bag McCoi lavet mange forsøg og de er endt med
en hundedyr en af slagsen ... Så jeg ville ikke have stor forhåbninger til
en sprinklerpumpe ...

Men på de fleste mc'er er der jo olie under tryk at tappe fra ... Så en
lille gren og en magnet ventil tilføjet i oliekredsløbet og man har et nemt
doserbar system - så skal påføreren også bare kunne arbejde under tryk

/A



CL (11-05-2006)
Kommentar
Fra : CL


Dato : 11-05-06 22:59


"Anders Majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> skrev i en
meddelelse news:44625410$0$2086$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Jeg har jo synget højt indimellem om McCoi's fortræffeligheder. Intet
> mindre end en microprocesserstyret pumpe der med usvigelig præcision
> doserede den mængde olie den er programmeret til baseret på den
> tilbagelagte strækning ...


Jeg har kørt ca. 4000 km med en McCoi og er meget glad for den.
Den er indstillet på trin 3, hvilket gør at kæden er smurt godt, uden at der
er noget snask på fælgen.
Jeg brugte før en Scotoiler og den lykkedes det mig aldrig at indstille.
Så for mig er de ca. 900 kr. som McCoi`en kostede givet godt ud.
Og jeg vil aldrig gå den anden vej igen.
--
H
Carsten Larsen
CBR 1K DUAL



Anders Majland (12-05-2006)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 12-05-06 08:46

> Jeg har kørt ca. 4000 km med en McCoi og er meget glad for den.
> Den er indstillet på trin 3, hvilket gør at kæden er smurt godt, uden at
> der
> er noget snask på fælgen.
> Jeg brugte før en Scotoiler og den lykkedes det mig aldrig at indstille.
> Så for mig er de ca. 900 kr. som McCoi`en kostede givet godt ud.
> Og jeg vil aldrig gå den anden vej igen.

Jeg har kørt 35.000km med McCoi'en - Standardprogrammeringen gav for lidt
olie til vinterkørsel - selv på højeste trin. Det skyltes bla. at jeg med
21" forhjul jo får færre impulser til den end på en "std. cykel" så jeg fik
lagt en anden tabel i der gav mere olie. Desuden er jeg på anden generation
fugtighedsmåler. Den første døde pga snavs og i mellemtiden havde de fundet
på en mere stabil løsning. Jeg har også haft lidt problemer med
tilstrækkelig dosering i frostvejr pga oliens viskositet - det er løst ved
at øge pumpeslagene fra 50ms til 150ms.

Jeg startede også med at en påføreing med kanyler, men det var ikke mekanisk
stabilt nok, så jeg købte en scotoiler dual injector til påføringen. Denne
døde dog ret hurtigt da skumgummi'et i den ikke kan lide olie under tryk -
så da den alligevel var revnet fjernede jeg skumgummiet og limede den sammen
igen, og det holder.

Loobman'en købte jeg primært pga påføringen. Det er da elegant bare at lade
olien løbe med af et par kabelbindere. Skulle jeg blive træt af manuelt at
trykke på flasken vil jeg ikke afvise at der kommer en mccoi pumpe på, men
hvis eller påføreren virker ser jeg ingen grund til at udskifte den med
kanyler.

For at få opløst det gammle kædespray på kæden af xtz'en påførte jeg
rigeligt med olie med en tandbørste og lod den stå natten over og søbe i
det. Igår kørte jeg så et par hundrede km og jeg kan se på bagfælg mm at den
har fået slynget meget af det gamle klisterede stads af i klumper.

/A



CL (12-05-2006)
Kommentar
Fra : CL


Dato : 12-05-06 16:17


"Anders Majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> skrev i en
meddelelse news:44643d3b$0$2089>
> Jeg har kørt 35.000km med McCoi'en - Standardprogrammeringen gav for lidt
> olie til vinterkørsel - selv på højeste trin. Det skyltes bla. at jeg med
> 21" forhjul jo får færre impulser til den end på en "std. cykel" så jeg
> fik lagt en anden tabel i der gav mere olie. Desuden er jeg på anden
> generation fugtighedsmåler. Den første døde pga snavs og i mellemtiden
> havde de fundet på en mere stabil løsning. Jeg har også haft lidt
> problemer med tilstrækkelig dosering i frostvejr pga oliens viskositet -
> det er løst ved at øge pumpeslagene fra 50ms til 150ms.

Okay kunne også løses med 2 eller 3 magneter til impulsgivere
>
> Jeg startede også med at en påføreing med kanyler, men det var ikke
> mekanisk stabilt nok, så jeg købte en scotoiler dual injector til
> påføringen. Denne døde dog ret hurtigt da skumgummi'et i den ikke kan lide
> olie under tryk - så da den alligevel var revnet fjernede jeg skumgummiet
> og limede den sammen igen, og det holder.
>

Jeg bruger også Scotoilers dual injektor og indtil videre fungerer det.
Men vil da holde øje med om skumgummiet også dør på min.
--
H
Carsten Larsen
CBR 1K DUAL



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177554
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408852
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste