/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Morfardæk
Fra : Troels Jensen


Dato : 10-05-06 19:38

Som følge af 50 - 75 km's daglig morfar-kørsel på motorvej og alt for lidt
tid til at raspe kanter på landevejene er mit bagdæk nu blevet så firkantet,
at man tydeligt kan mærke det, når man lader hånden glide henover.

Jeg har endnu ikke kunnet mærke nogen ustabilitet ell.lign., når jeg omsider
er kommet ud i nogle fornuftige sving med nedlægninger, men frygter
selvfølgelig, at den en dag bliver helt ekstraordinært "styrevillig" i et
sving p.gr.a. det ujævne slid.

Er der nogen, der har et bud på, hvor firkantede de kan tåle at blive, før
de bør / skal skiftes? Jeg véd godt, at mange fmtl. vil svare, at dækket
bare skal skiftes, men med mit kørselsmønster, så kan det altså blive en ret
pebret affære i længden, hvis de skal skiftes hver gang de viser det mindste
tegn på ujævnt slid.

Det er relativt brede dæk (180), hvilket vel næppe i denne sammenhæng er en
fordel (eller gør det billigere at skifte).....:-/

--
Troels
FZ6 Fazer



 
 
Studen (11-05-2006)
Kommentar
Fra : Studen


Dato : 11-05-06 00:13

"Troels Jensen" <troelsjensen_klipvaek_@paradis.dk> wrote in message
news:44623313$0$27525$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
SNIP
> Er der nogen, der har et bud på, hvor firkantede de kan tåle at blive, før
> de bør / skal skiftes? Jeg véd godt, at mange fmtl. vil svare, at dækket
> bare skal skiftes, men med mit kørselsmønster, så kan det altså blive en
> ret pebret affære i længden, hvis de skal skiftes hver gang de viser det
> mindste tegn på ujævnt slid.
>
> Det er relativt brede dæk (180), hvilket vel næppe i denne sammenhæng er
> en fordel (eller gør det billigere at skifte).....:-/

Nej, desværre intet bud på hvor firkantede de må blive, men kuren er da
simpel: Du skal bare ud og køre på de små veje det meste af den kommende
weekend. Der er simpelthen ingen vej uden om.. Sur tjans, men nogen skal jo
gøre det ;)

Hvor køber du dæk? Du kan jo spare noget ved at købe i Tyskland eller
England, hvis du ellers kan finde et sted, hvor de gider montere og
afbalancere til rimelige penge... Jeg gav eksempelvis 2000,- (inkl. fragt og
udgift til montering og afbalan.) for et sæt med ét fordæk og to bagdæk ved
Mandp.co.uk . De har nogle rigtigt gode tilbud fra tid til anden.

God weekend
Stud



Hekto (11-05-2006)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 11-05-06 08:57

Troels Jensen used his keyboard to write :
> Som følge af 50 - 75 km's daglig morfar-kørsel på motorvej og alt for lidt
> tid til at raspe kanter på landevejene er mit bagdæk nu blevet så firkantet,
> at man tydeligt kan mærke det, når man lader hånden glide henover.
>
> Jeg har endnu ikke kunnet mærke nogen ustabilitet ell.lign., når jeg omsider
> er kommet ud i nogle fornuftige sving med nedlægninger, men frygter
> selvfølgelig, at den en dag bliver helt ekstraordinært "styrevillig" i et
> sving p.gr.a. det ujævne slid.
>
> Er der nogen, der har et bud på, hvor firkantede de kan tåle at blive, før
> de bør / skal skiftes? Jeg véd godt, at mange fmtl. vil svare, at dækket
> bare skal skiftes, men med mit kørselsmønster, så kan det altså blive en ret
> pebret affære i længden, hvis de skal skiftes hver gang de viser det mindste
> tegn på ujævnt slid.
>
> Det er relativt brede dæk (180), hvilket vel næppe i denne sammenhæng er en
> fordel (eller gør det billigere at skifte).....:-/

Hvis 'mishandlingen' skal fortsætte, skule du
måske overveje et dual compound dæk, der er hårdt
i midten og blødt i siderne?

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer
Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og
Elefanter!



Armand (11-05-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 11-05-06 18:02

Hekto skrev:
> Troels Jensen used his keyboard to write :
>> Som følge af 50 - 75 km's daglig morfar-kørsel på motorvej og alt for lidt
>> tid til at raspe kanter på landevejene er mit bagdæk nu blevet så firkantet,
>> at man tydeligt kan mærke det, når man lader hånden glide henover.
>> Jeg har endnu ikke kunnet mærke nogen ustabilitet ell.lign., når jeg omsider
>> er kommet ud i nogle fornuftige sving med nedlægninger, men frygter
>> selvfølgelig, at den en dag bliver helt ekstraordinært "styrevillig" i et
>> sving p.gr.a. det ujævne slid.
>> Er der nogen, der har et bud på, hvor firkantede de kan tåle at blive, før
>> de bør / skal skiftes?

Skal man skifte et bagdæk før mønsterdybden er på minimum, skal det da
være for komfortens skyld, og eftersom du endnu ikke har bemærket
noget(*) er der intet at frygte!
Når du kommer til at generes af dækkes nedslidte profil, vil det primært
være fordi bagdækket "kanter" sig over vognbanestriberne på din daglige
motorvejsstrækning, og først derefter vil du kunne mærke noget i kurverne!

>> Jeg véd godt, at mange fmtl. vil svare, at dækket
>> bare skal skiftes, men med mit kørselsmønster, så kan det altså blive en ret
>> pebret affære i længden, hvis de skal skiftes hver gang de viser det mindste
>> tegn på ujævnt slid.

Som sagt, det må blive din egen komfort og irritationsgrænse der gør
udslaget!

>> Det er relativt brede dæk (180), hvilket vel næppe i denne sammenhæng er en
>> fordel (eller gør det billigere at skifte).....:-/

Jo bredere dækket er desto længre fra centerlinien vil kanten af
fladslidningen befinde sig, og derved genere mere!
Og prisen er i en helt anden liga end. hvad det koster til en MZ eller
GN250

> Hvis 'mishandlingen' skal fortsætte, skule du
> måske overveje et dual compound dæk, der er hårdt
> i midten og blødt i siderne?

Jeg tror på at kørselsmønsteret lige skal tilpasses på den nykøbte model
og at dét vil gøre sit mod problemet!
Hvis man tager sig sammen og afholder sig fra konstant at krudte svinet
(benovet) af under ligeudkørsel, samt vænner sig fra kun at accelerere
når motorcyklen står absolut lodret (giv let gas allerede når man er
halvvejs rundt om de skarpe hjørnerne á gadekryds og rundkørsler), vil
slitagen fordele sig langt bedre!

(*):
Bare rolig, du skal såmænd nok bemærke forskellen når der til sin tid
pludselig er et friskt rundt dæk på igen!

--
Armand.

Troels Jensen (11-05-2006)
Kommentar
Fra : Troels Jensen


Dato : 11-05-06 23:10


"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:44636e10$0$67255$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Hekto skrev:
>> Troels Jensen used his keyboard to write :
>>> Som følge af 50 - 75 km's daglig morfar-kørsel på motorvej og alt for
>>> lidt tid til at raspe kanter på landevejene er mit bagdæk nu blevet så
>>> firkantet, at man tydeligt kan mærke det, når man lader hånden glide
>>> henover.
>>> Jeg har endnu ikke kunnet mærke nogen ustabilitet ell.lign., når jeg
>>> omsider er kommet ud i nogle fornuftige sving med nedlægninger, men
>>> frygter selvfølgelig, at den en dag bliver helt ekstraordinært
>>> "styrevillig" i et sving p.gr.a. det ujævne slid.
>>> Er der nogen, der har et bud på, hvor firkantede de kan tåle at blive,
>>> før de bør / skal skiftes?
>
> Skal man skifte et bagdæk før mønsterdybden er på minimum, skal det da
> være for komfortens skyld, og eftersom du endnu ikke har bemærket noget(*)
> er der intet at frygte!

OK - så er det altså risikoen for at blive moppet for det "forkert" slidte
dæk, der udgør den største fare.
....
>>> Det er relativt brede dæk (180), hvilket vel næppe i denne sammenhæng er
>>> en fordel (eller gør det billigere at skifte).....:-/
>
> Jo bredere dækket er desto længre fra centerlinien vil kanten af
> fladslidningen befinde sig, og derved genere mere!
> Og prisen er i en helt anden liga end. hvad det koster til en MZ eller
> GN250

Ja, det er jo så prisen for en "flot bagdel".....
>
>> Hvis 'mishandlingen' skal fortsætte, skule du
>> måske overveje et dual compound dæk, der er hårdt
>> i midten og blødt i siderne?
>
> Jeg tror på at kørselsmønsteret lige skal tilpasses på den nykøbte model
> og at dét vil gøre sit mod problemet!
> Hvis man tager sig sammen og afholder sig fra konstant at krudte svinet
> (benovet) af under ligeudkørsel, samt vænner sig fra kun at accelerere når
> motorcyklen står absolut lodret (giv let gas allerede når man er halvvejs
> rundt om de skarpe hjørnerne á gadekryds og rundkørsler), vil slitagen
> fordele sig langt bedre!

Hmmmm... Fair nok, at du giver dit bud på dine antagelser om min generelle
kørestil, men det kunne jo være vi skulle køre en tur sammen en dag, så du
fik et mere objektivt grundlag for vurderingen.....

--
Troels
FZ6 Fazer



Armand (12-05-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 12-05-06 11:31

Troels Jensen skrev:
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
> news:44636e10$0$67255$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>>
>> Hvis man tager sig sammen og afholder sig fra konstant at krudte svinet
>> (benovet) af under ligeudkørsel, samt vænner sig fra kun at accelerere når
>> motorcyklen står absolut lodret (giv let gas allerede når man er halvvejs
>> rundt om de skarpe hjørnerne á gadekryds og rundkørsler), vil slitagen
>> fordele sig langt bedre!
>
> Hmmmm... Fair nok, at du giver dit bud på dine antagelser om min generelle
> kørestil, men det kunne jo være vi skulle køre en tur sammen en dag, så du
> fik et mere objektivt grundlag for vurderingen.....

Det er ikke uden øretæver at jeg er kommet gennem mine år her på
nyhedsgruppen, så jeg hár lært at skrive varsomt: bemærk venligst at jeg
brugte ordet "man" og ikke nævnte dig ordret

--
Armand.

Troels Jensen (11-05-2006)
Kommentar
Fra : Troels Jensen


Dato : 11-05-06 23:32

----- Original Message -----
From: "Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT-13>
Newsgroups: dk.fritid.motorcykel
Sent: Thursday, May 11, 2006 9:56 AM
Subject: Re: Morfardæk

....

> Hvis 'mishandlingen' skal fortsætte, skule du
> måske overveje et dual compound dæk, der er hårdt
> i midten og blødt i siderne?
....

Der er desværre ikke grund til at tro, at hærværket vil ændre sig lige med
det første. Jeg er derfor lidt hooked på dual-dækket, som du nævner, men er
de ikke lidt lige som "helårsdæk" til biler, nemlig middelmådige under alle
forhold?

--
Troels
FZ6 Fazer



Hekto (12-05-2006)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 12-05-06 00:56

Troels Jensen wrote :
> ----- Original Message -----
> From: "Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT-13>
> Newsgroups: dk.fritid.motorcykel
> Sent: Thursday, May 11, 2006 9:56 AM
> Subject: Re: Morfardæk
>
> ...
>
>> Hvis 'mishandlingen' skal fortsætte, skule du
>> måske overveje et dual compound dæk, der er hårdt
>> i midten og blødt i siderne?
> ...
>
> Der er desværre ikke grund til at tro, at hærværket vil ændre sig lige med
> det første. Jeg er derfor lidt hooked på dual-dækket, som du nævner, men er
> de ikke lidt lige som "helårsdæk" til biler, nemlig middelmådige under alle
> forhold?

Det kommer an på hvad man sammenligner med.
F.eks. Bridgestone BT045 får ganske god kritik.
Jeg så da flere racer i Classic Bears på Assen
der kørte med BT045.. heeeeelt ud tl kanten!

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer
Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og
Elefanter!



Troels Jensen (13-05-2006)
Kommentar
Fra : Troels Jensen


Dato : 13-05-06 13:49


"Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT-13> skrev i en meddelelse
news:mn.60737d656de6d2f0.41842@urxgb.qxROT-13...
> Troels Jensen wrote :
....

> Det kommer an på hvad man sammenligner med.
> F.eks. Bridgestone BT045 får ganske god kritik.
> Jeg så da flere racer i Classic Bears på Assen
> der kørte med BT045.. heeeeelt ud tl kanten!
>

Men iflg. deres hjemmeside:

http://www.motorcycle-karttires.com/glamourindex.aspx?productID=3&LookupID=1

fås de tilsyneladende ikke i 180 - eller er der noget jeg har misforstået?

--
Troels
FZ6 Fazer



MKS - 74 (13-05-2006)
Kommentar
Fra : MKS - 74


Dato : 13-05-06 14:07

On Sat, 13 May 2006 14:49:25 +0200, "Troels Jensen"
<troelsjensen_klipvaek_@paradis.dk> wrote:

>http://www.motorcycle-karttires.com/glamourindex.aspx?productID=3&LookupID=1
>
>fås de tilsyneladende ikke i 180 - eller er der noget jeg har misforstået?

Nej BT45 er et fint dæk til gamle (sports-) cykler i smalle
dimensioner, som det også er udviklet til. Tag du hellere et moderne
sportstouringdæk, der byder på et rimeligt forhold mellem præstationer
og holdbarhed.

--
-Michael
Div. VF500-, RS250- og CBR600F-dele m.m. til salg på:
http://home.tiscali.dk/isl21043/salg/

Ukendt (12-05-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 12-05-06 00:06


Troels Jensen skrev i meddelelsen
<4463bb33$0$27541$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...

>men er de ikke lidt lige som "helårsdæk" til biler, nemlig middelmådige
under alle
>forhold?


Nej !

mvh
Orla



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste