Hekto skrev:
> Troels Jensen used his keyboard to write :
>> Som følge af 50 - 75 km's daglig morfar-kørsel på motorvej og alt for lidt
>> tid til at raspe kanter på landevejene er mit bagdæk nu blevet så firkantet,
>> at man tydeligt kan mærke det, når man lader hånden glide henover.
>> Jeg har endnu ikke kunnet mærke nogen ustabilitet ell.lign., når jeg omsider
>> er kommet ud i nogle fornuftige sving med nedlægninger, men frygter
>> selvfølgelig, at den en dag bliver helt ekstraordinært "styrevillig" i et
>> sving p.gr.a. det ujævne slid.
>> Er der nogen, der har et bud på, hvor firkantede de kan tåle at blive, før
>> de bør / skal skiftes?
Skal man skifte et bagdæk før mønsterdybden er på minimum, skal det da
være for komfortens skyld, og eftersom du endnu ikke har bemærket
noget(*) er der intet at frygte!
Når du kommer til at generes af dækkes nedslidte profil, vil det primært
være fordi bagdækket "kanter" sig over vognbanestriberne på din daglige
motorvejsstrækning, og først derefter vil du kunne mærke noget i kurverne!
>> Jeg véd godt, at mange fmtl. vil svare, at dækket
>> bare skal skiftes, men med mit kørselsmønster, så kan det altså blive en ret
>> pebret affære i længden, hvis de skal skiftes hver gang de viser det mindste
>> tegn på ujævnt slid.
Som sagt, det må blive din egen komfort og irritationsgrænse der gør
udslaget!
>> Det er relativt brede dæk (180), hvilket vel næppe i denne sammenhæng er en
>> fordel (eller gør det billigere at skifte).....:-/
Jo bredere dækket er desto længre fra centerlinien vil kanten af
fladslidningen befinde sig, og derved genere mere!
Og prisen er i en helt anden liga end. hvad det koster til en MZ eller
GN250
> Hvis 'mishandlingen' skal fortsætte, skule du
> måske overveje et dual compound dæk, der er hårdt
> i midten og blødt i siderne?
Jeg tror på at kørselsmønsteret lige skal tilpasses på den nykøbte model
og at dét vil gøre sit mod problemet!
Hvis man tager sig sammen og afholder sig fra konstant at krudte svinet
(benovet) af under ligeudkørsel, samt vænner sig fra kun at accelerere
når motorcyklen står absolut lodret (giv let gas allerede når man er
halvvejs rundt om de skarpe hjørnerne á gadekryds og rundkørsler), vil
slitagen fordele sig langt bedre!
(*):
Bare rolig, du skal såmænd nok bemærke forskellen når der til sin tid
pludselig er et friskt rundt dæk på igen!
--
Armand.