Det kaldes en prop...det er et gummistykke der trækkes igennem dækket
indefra, det vulkaniser ligesom en almindelig lap, når den sidder fast
skæres
det overflydende af på ydersiden af dækket.
Har fået sat det i mine slangeløse dæk på både biler og mc, de plejer dog
at
advare om at man skal passe på hvis man kører for stærkt, men har da selv
kørt 245 km/t med et repareret dæk.
Man skal nok mest passe på, hvis man kører stærkt i lang tid pga
varmeudviklingen.
Men hvis hullet sidder for yderligt på kanten, så vil de ikke lappe det, pga
det
ikke kan vulkanisere i dæk karkassen, det kostede mig for nyligt et bil
vinterdæk.
mvh
Jan
> Steen E. wrote:
>> Man hvad sker så ?? På den første tur overhovedet, ca. 50 km rundtom
>> Roskilde, så punkterer bagdækket !!
> Surt show :/
>
>> Og kan det repareres eller skal det skiftes ?
> Jeg fik selv mit bagdæk lappet (eller hva man nu skal kalde det) ved en
> forhandler. Det gjorde han ved at pille dækket af og fylde hullet ud
> indvendigt med noget gummifyld af en art for derefter at tætne hullet.
>
> Inden jeg fik det lavet ringede jeg rundt til en del forhandlere og der
> var stor uenighed om det kunne lade sig gøre at lappe et motorcykeldæk
> forsvarligt:
>
> - En del hævdede at jeg skulle have helt nyt dæk, fordi det med at lappe
> på den måde var noget uholdbart bras (nok også fordi de hellere ville
> sælge mig et dæk+montering end en lapning).
>
> - Heldigvis fandt jeg en del forhandlere der var ganske opsat på at lappe
> dækket for mig; enten ved at bruge førnævnte metode eller ved at sætte en
> slange i det ellers slangeløse dæk.
>
> Endte med at jeg slap 400kr for at smide motorcyklen ved en forhandler og
> hente den 1½ time efter. Og jeg har ingen klager over lapningen endnu, den
> ser ud til at holde ganske godt :)
>
> --
> Martin GS500E 1992