/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Nyt dæk punkteret ?
Fra : Steen E.


Dato : 09-05-06 21:45

I dag kom der endelig nye dæk på kilofazeren i stedet for MEZ3'erne -
det blev Michelin Pilot Road, og ganske rigtigt, en hel anden oplevelse
end de hårde Metzeler.

Man hvad sker så ?? På den første tur overhovedet, ca. 50 km rundtom
Roskilde, så punkterer bagdækket !!

Det er første gang nogensinde at jeg har stået med et fladt bagdæk, og
så tilmed helt spritnyt. Et fint hul midt på slidbanen, nok fra en skarp
sten eller lignende.

Har nogen af jer erfaring for at helt nye dæk på nogen måde skulle være
mere sarte ?

Og kan det repareres eller skal det skiftes ?

--
Steen E.
http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623



 
 
Martin Clemmensen (09-05-2006)
Kommentar
Fra : Martin Clemmensen


Dato : 09-05-06 22:57

Steen E. wrote:
> Man hvad sker så ?? På den første tur overhovedet, ca. 50 km rundtom
> Roskilde, så punkterer bagdækket !!
Surt show :/

> Og kan det repareres eller skal det skiftes ?
Jeg fik selv mit bagdæk lappet (eller hva man nu skal kalde det) ved en
forhandler. Det gjorde han ved at pille dækket af og fylde hullet ud
indvendigt med noget gummifyld af en art for derefter at tætne hullet.

Inden jeg fik det lavet ringede jeg rundt til en del forhandlere og der
var stor uenighed om det kunne lade sig gøre at lappe et motorcykeldæk
forsvarligt:

- En del hævdede at jeg skulle have helt nyt dæk, fordi det med at lappe
på den måde var noget uholdbart bras (nok også fordi de hellere ville
sælge mig et dæk+montering end en lapning).

- Heldigvis fandt jeg en del forhandlere der var ganske opsat på at
lappe dækket for mig; enten ved at bruge førnævnte metode eller ved at
sætte en slange i det ellers slangeløse dæk.

Endte med at jeg slap 400kr for at smide motorcyklen ved en forhandler
og hente den 1½ time efter. Og jeg har ingen klager over lapningen
endnu, den ser ud til at holde ganske godt :)

--
Martin GS500E 1992

Jan Diamant 2610 (10-05-2006)
Kommentar
Fra : Jan Diamant 2610


Dato : 10-05-06 07:41

Det kaldes en prop...det er et gummistykke der trækkes igennem dækket
indefra, det vulkaniser ligesom en almindelig lap, når den sidder fast
skæres
det overflydende af på ydersiden af dækket.

Har fået sat det i mine slangeløse dæk på både biler og mc, de plejer dog
at
advare om at man skal passe på hvis man kører for stærkt, men har da selv
kørt 245 km/t med et repareret dæk.
Man skal nok mest passe på, hvis man kører stærkt i lang tid pga
varmeudviklingen.

Men hvis hullet sidder for yderligt på kanten, så vil de ikke lappe det, pga
det
ikke kan vulkanisere i dæk karkassen, det kostede mig for nyligt et bil
vinterdæk.

mvh
Jan

> Steen E. wrote:
>> Man hvad sker så ?? På den første tur overhovedet, ca. 50 km rundtom
>> Roskilde, så punkterer bagdækket !!
> Surt show :/
>
>> Og kan det repareres eller skal det skiftes ?
> Jeg fik selv mit bagdæk lappet (eller hva man nu skal kalde det) ved en
> forhandler. Det gjorde han ved at pille dækket af og fylde hullet ud
> indvendigt med noget gummifyld af en art for derefter at tætne hullet.
>
> Inden jeg fik det lavet ringede jeg rundt til en del forhandlere og der
> var stor uenighed om det kunne lade sig gøre at lappe et motorcykeldæk
> forsvarligt:
>
> - En del hævdede at jeg skulle have helt nyt dæk, fordi det med at lappe
> på den måde var noget uholdbart bras (nok også fordi de hellere ville
> sælge mig et dæk+montering end en lapning).
>
> - Heldigvis fandt jeg en del forhandlere der var ganske opsat på at lappe
> dækket for mig; enten ved at bruge førnævnte metode eller ved at sætte en
> slange i det ellers slangeløse dæk.
>
> Endte med at jeg slap 400kr for at smide motorcyklen ved en forhandler og
> hente den 1½ time efter. Og jeg har ingen klager over lapningen endnu, den
> ser ud til at holde ganske godt :)
>
> --
> Martin GS500E 1992



Armand (09-05-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 09-05-06 23:46

Steen E. skrev:
> I dag kom der endelig nye dæk på kilofazeren i stedet for MEZ3'erne -
> det blev Michelin Pilot Road, og ganske rigtigt, en hel anden oplevelse
> end de hårde Metzeler.
>
> Man hvad sker så ?? På den første tur overhovedet, ca. 50 km rundtom
> Roskilde, så punkterer bagdækket !!
>
> Det er første gang nogensinde at jeg har stået med et fladt bagdæk, og
> så tilmed helt spritnyt. Et fint hul midt på slidbanen, nok fra en skarp
> sten eller lignende.
>
> Har nogen af jer erfaring for at helt nye dæk på nogen måde skulle være
> mere sarte ?

Alle mine punkteringer har været på næsten nye dæk, så der er noget om
snakken
Sarte er dog lidt vagt formuleret. Jeg tror at det er det friske
skarpkantede mønster der vipper sten og søm op i dækket på en anden måde :-/
Måske burde man ligefrem starte sit nye bagdæk op med en heftig brænder
for at "pre-slide" mønsterkanterne

> Og kan det repareres eller skal det skiftes ?

Find en dækmand der vil lægge en alm. auto slangeløs-lapning i!

--
Armand.

Anders Majland (10-05-2006)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 10-05-06 06:54

> Alle mine punkteringer har været på næsten nye dæk, så der er noget om
> snakken
> Sarte er dog lidt vagt formuleret. Jeg tror at det er det friske
> skarpkantede mønster der vipper sten og søm op i dækket på en anden måde
> :-/
> Måske burde man ligefrem starte sit nye bagdæk op med en heftig brænder
> for at "pre-slide" mønsterkanterne

Min lommefilosofi siger at der er forhjulet der rejser søm mm op så man køre
i dem med baghjulet - alle mine 3 punkteringer er sket på baghjulene. Jeg
vil nok mest tilskrive murphy at punkteringer ofte sker på helt friske
dæk....

Min eneste forhjulspunktering var med en kniv i dæksiden - så den tæller
ikke rigtigt med ....

/A




Carl Dragert (10-05-2006)
Kommentar
Fra : Carl Dragert


Dato : 10-05-06 09:54


"Anders Majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote in
message news:4461801b$0$2110$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Min eneste forhjulspunktering var med en kniv i dæksiden - så den tæller
> ikke rigtigt med ....
>
Hvor stærkt kørte du



Anders Majland (10-05-2006)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 10-05-06 10:58

>> Min eneste forhjulspunktering var med en kniv i dæksiden - så den tæller
>> ikke rigtigt med ....
>>
> Hvor stærkt kørte du

Kom hjem klokken skidt med en revnet udstødning - næste morgen havde en nabo
vist sin utilfredshed ...



MKS - 74 (10-05-2006)
Kommentar
Fra : MKS - 74


Dato : 10-05-06 12:03

On Wed, 10 May 2006 11:57:51 +0200, "Anders Majland"
<anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote:

>Kom hjem klokken skidt med en revnet udstødning - næste morgen havde en nabo
>vist sin utilfredshed ...

Med sådanne naboer, hvem har så brug for fjender....?

--
-Michael
CBR600 info - http://home.tiscali.dk/isl21043/CBR600/
Div. VF500-, RS250- og CBR600F-dele m.m. til salg på:
http://home.tiscali.dk/isl21043/salg/

Anders Majland (10-05-2006)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 10-05-06 13:22

>>Kom hjem klokken skidt med en revnet udstødning - næste morgen havde en
>>nabo
>>vist sin utilfredshed ...
>
> Med sådanne naboer, hvem har så brug for fjender....?

Samme sted i valby hvor der har været mere end et tyveriforsøg eller hærværk
om året fra 1997 til 2002. Det har kostet låse, bremseskiver og ødelagt
ledningsnet for ikke at tale om en komplet udstødning med dele af
baghjulsophænget Selvfølelig ikke noget der har kunnet betale sig at
besvære forsikringsselskabet med, men til alt held lykkedes det ikke
rødderne at stjåle den helt ...

/A



Magnus Pedersen (10-05-2006)
Kommentar
Fra : Magnus Pedersen


Dato : 10-05-06 15:51

Anders Majland wrote:
>>>Kom hjem klokken skidt med en revnet udstødning - næste morgen havde en
>>>nabo
>>>vist sin utilfredshed ...
>>
>>Med sådanne naboer, hvem har så brug for fjender....?
>
>
> Samme sted i valby hvor der har været mere end et tyveriforsøg eller hærværk
> om året fra 1997 til 2002. Det har kostet låse, bremseskiver og ødelagt
> ledningsnet for ikke at tale om en komplet udstødning med dele af
> baghjulsophænget Selvfølelig ikke noget der har kunnet betale sig at
> besvære forsikringsselskabet med, men til alt held lykkedes det ikke
> rødderne at stjåle den helt ...
>
> /A
>
>
Træls!

Det værste min CBF 600 har været udsat for i Valby er at en af mine
naboers kat kravlede ind under MC-garagen og pissede på motorcyklen.
Skodkræ!

/Magnus

--
The flaw in your argument is that you think you're right.

Steen E. (10-05-2006)
Kommentar
Fra : Steen E.


Dato : 10-05-06 20:00



Tak for medfølelse og kommentarer

Her er så resten af historien - som også handler om god service :

Ved 21-tiden i går aftes i Roskilde blev Kilofazeren med punkteret
bagdæk læsset op bag på en vogn fra Tophjælp.

Chaufføren - som viste sig selv at have en GSX600 - kunne køre den hjem
til mig selv på Vesterbro, men så havde jeg bare problemet i morgen, og
han ville nødig sætte den af og lade den stå på gaden natten over, foran
Fisker på Åboulevarden.

Så i stedet tilbød han at tage den med hjem til stationen, sætte den af
der natten over, og så kunne morgenholdet tage den ombord igen og køre
den ind til Fisker. Og så kørte han mig til Høje Tåstrup station.

I dag kørte de den så ind til Fisker, og selvom de var helt optaget, -
en ladning nye maskiner var lige ankommet + alt hvad der var her ved
sæsonstart - , så lappede de den med gummiprop, og jeg kunne hente den
igen 17:30.

Så hjelmen af for god service fra både Tophjælp og Fisker

--
Steen E.
http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste