Kædekit og mine tyskkundskaber.....
Fra : Jim Andersen

Dato : 08-05-06 14:24

Har fundet den her vare hos louis 10041532.

Som jeg læser det er det "Einer offenen Kette mit clipschloss"

Hvad er dét for noget ? Det betyder at den ikke er endeløs ? Og at jeg
derfor ikke skal have bagsvingeren løs, men at der skal bruges en slags
samleled ? Skal der bruges specialværktøj ? Eller en klaphammer ?

Fandt en guide til kædeskift, men der står blot "tag klipsen ud"... Så fandt
jeg en animeret gif, men URLen var død....

/jim

Fra : Jim Andersen

Dato : 08-05-06 14:32

P.S

Skal jeg også afkorte kæden eller har den den rette længde, og skal "blot"
samles ?

/jim

Fra : Anders Houmark

Dato : 08-05-06 18:25

Jim Andersen wrote:
> P.S
>
> Skal jeg også afkorte kæden eller har den den rette længde, og skal
> "blot" samles ?

Min DID ZM50 kæde ankom samlet, dvs. det er en "lukket cirkel". Der
medfølger ikke nitteled (så kunne jeg lære at læse teksten og bestille det
med samtidig med bestillingen af kæden.. Da jeg senere skulle bestille
nitteleddet røg der lige for 700 kroner i kurven... så det kan hurtigt gå
hen og blive dyrt at glemme at få sådan et led med

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Molnit

Dato : 08-05-06 19:33

Jim Andersen skrev:
> P.S
>
> Skal jeg også afkorte kæden eller har den den rette længde, og skal "blot"
> samles ?

   dum di dum, kæde afkortning + clips/nitning af kæde.... det lyder som
en lille diciplin, sammen med ventiljusteringen :)

   Køb du trygt den kæde med nitteled Jim, når jeg tænker på hvordan din
nuværende kæde har det, samt din omhyggelighed med tingende i søndags.
Så vil jeg være helt trygt på at du nemt kan montere denne kæde uden
problemer.

   Er du nervøs, kan nogen tæt på nok fås til at kigge på det når du
sætter clipsen på ;)

   Det som du skal være opmærksom med O-rings kæden er de små o-ringe du
skal sætte på clipseledet, og lige huske at fedte det invendige af inden
du lukker det.

--
VH
Lars Molnit

Fra : Jim Andersen

Dato : 09-05-06 09:00

Molnit wrote:
> dum di dum, kæde afkortning + clips/nitning af kæde.... det lyder som
> en lille diciplin, sammen med ventiljusteringen :)

Ja.. jeg håber da også gevaldigt at næste skruekursus ligger på en "fridag".

> Køb du trygt den kæde med nitteled

jo... men skal jeg købe mere ? Følger klipseleddet med ?

"Ob der Kettensatz mit einem Clipschloss, Nietschloss oder mit offener Kette
geliefert wird, finden sie unter dem Punkt "Katalogseite als PDF".

geliefert... det kunne jo lyde som om det fulgte med, men de sælger dem jo
også i løs vægt til 6,95 Eur..... hvad skal man med et ekstra klipseled ?

Og kan jeg tage et led af vhja en dorn og en hammer (som på en cykelkæde)
eller skal jeg bruge sådan en kædesprænger her:
http://www.thansen.dk/product.asp?c=698046174&n=317992332&pn=317992427

> Det som du skal være opmærksom med O-rings kæden er de små o-ringe du
> skal sætte på clipseledet, og lige huske at fedte det invendige af
> inden du lukker det.

Hvad fedt skal jeg bruge? Gerne et link.

/jim

Fra : Ukendt

Dato : 09-05-06 16:59

Jim Andersen skrev i meddelelsen
<44604bee$0$181$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...

>"Ob der Kettensatz mit einem Clipschloss, Nietschloss oder mit offener
Kette
>geliefert wird, finden sie unter dem Punkt "Katalogseite als PDF".

De skriver, at Du kan se i PDF-katalogsiden hvilken type samleled der
leveres med den pågældende kæde, eller om kæden er endeløs.

>Og kan jeg tage et led af vhja en dorn og en hammer (som på en cykelkæde)
>eller skal jeg bruge sådan en kædesprænger her:
>http://www.thansen.dk/product.asp?c=698046174&n=317992332&pn=317992427

Ja og nej, jeg kan skille en kæde med en slibemaskine og en dorn, men det
kræver det rigtige underlag/modhold, og det er lidt svært at forklare
faldgruberne i operationen. Du kan se på
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/chain hvor galt det kan gå for selv en
"professionel" mekaniker

Operationen foretages på følgende måde: Nitteenden slibes væk helt ned til
yderlasken, således at der absolut ingen kant står tilbage. Modsatte sides
laske lægges an på et passende diameter/længde rør, (evt. lille top fra
topnøglesæt), og med passende diameter dorn drives pinden ud. Min egen
metode er at bruge en skruestik, et lille tykvægget rør, samt en "pind" med
flat hoved fra et standseværktøj. Skruestikken bruges så som presse. Det er
meget lettere at styre.

>Hvad fedt skal jeg bruge? Gerne et link.

Der er fedt med i en lille pose sammen med samleled med o-ringe, så det skal
Du ikke tænke over.

mvh
Orla

Fra : Armand

Dato : 09-05-06 17:59

Jim Andersen skrev:
> P.S
>
> Skal jeg også afkorte kæden eller har den den rette længde, og skal "blot"
> samles ?

Hvor lang er den?
GN250 skal have en 520'er-kæde (=led-dimensionen) på 100 led!
Hvis sættet er beregnet til GN'eren så er det sikkert også på rette
længde :-/

Gi' lige varenummeret og lad andre læse korrektur på det tyske!

--
Armand.

Fra : Jim Andersen

Dato : 10-05-06 08:11

Armand wrote:
> GN250 skal have en 520'er-kæde (=led-dimensionen) på 100 led!

www.louis.de varenummer 10041532

Der står
KETTENSATZ REGINA O-RING
GN250 BJ.83- (100/15/41)
Det lyder da som om det er en 100-leds kæde der følger med de to tandhjul.
Det var "blot" fordi en dansk hjemmeside der solgte sådan et Regina-kædekit
skrev at det ikke var sikkert det var den rette længde man fik.

Og selv om der på deres PDF står hvilken type kæden er, står det ikke skåret
helt ud i pap at samleleddet følger med. Og da de så også sælger samleled i
løs vægt blilver man lidt mistænksom.

"Der er fedt med i en lille pose sammen med samleled med o-ringe"
Fint fint.

/jim

Fra : Anders Majland

Dato : 10-05-06 09:36

> [...]

> skåret helt ud i pap at samleleddet følger med. Og da de så også sælger
> samleled i løs vægt blilver man lidt mistænksom.

Der står nu et ganske tydeligt C for clips

Men jeg vil anbefale at købe et nitteled med

/A

Fra : Jim Andersen

Dato : 10-05-06 10:10

Anders Majland wrote:

> Der står nu et ganske tydeligt C for clips

Ja. Og af C'et kan man udlede at der skal bruges en clips. Men der står da
intet om hvorvidt clipsen følger med, eller om den skal bestilles separat.
Men nu har jeg så fået oplyst at den følger med. Sammen med en lille klat
fedt.

Så skal jeg bare have den bestilt. Når jeg har besluttet mig for om jeg skal
have sådan en Kettenmax fidus med.... og hvilket varenummer en tændrørsnøgle
har...

/jim

Fra : Anders Majland

Dato : 10-05-06 11:47

> [...]
> Men nu har jeg så fået oplyst at den følger med. Sammen med en lille klat

Citat: Ob der Kettensatz mit einem Clipschloss, Nietschloss oder mit offener
Kette geliefert wird, finden sie unter dem Punkt "Katalogseite als PDF". "

På godt dansk: Se i PDF'en om kæden leveres med clips, nitte eller endeløss.

> Så skal jeg bare have den bestilt. Når jeg har besluttet mig for om jeg
> skal have sådan en Kettenmax fidus med....

Og tag lige en nittelås med også ... De få euro er imho givet godt ud ...

Fra : Steen E.

Dato : 08-05-06 18:36

"Jim Andersen" <jba020@politiSLET.dk.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> derfor ikke skal have bagsvingeren løs, men at der skal bruges en
> slags samleled ? Skal der bruges specialværktøj ? Eller en klaphammer

Klipseled ? Hvad er det for en mc du har ?

På sportsmaskiner er klipseled ikke anbefalelsesværdige, der bør det
være nitteled eller naturligvis helst en helt lukket kæde. En kæde hvor
et samleled går op medfører ofte store skader på motorblok, samt risiko
for baghjulsblokade.

Men hvis kæden svarer til din maskine, så kan klipseled åbnes med en
tang/skruetrækker og trykkes på med fingrene eller en tang.

Husk at de skal sidde med benene "bagud" i omløbsretning og gerne sikres
med lidt tråd.

--
Steen E.
http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623

Fra : Molnit

Dato : 08-05-06 19:28

Steen E. skrev:

> Klipseled ? Hvad er det for en mc du har ?

   så så, vi er mange der bruger knipseled.

> [...]
> være nitteled eller naturligvis helst en helt lukket kæde. En kæde hvor
> et samleled går op medfører ofte store skader på motorblok, samt risiko

   På en 100 hestes racer, ja ;) meeeeen, nu snakker vi om en GN250.. Jeg
har sprunget 1 kæde, og ingen af de skader nu nævnte skete(7-9-13,
banken under bordet)... men havde der sidet en bag på, havde den helt
sikkert revet benet af eller lignende, for mit tilfælde slyngede den op
bagi og kryllede bagskærm og nummerplade :( det var en kæde med
klipseled, og clipsen var gået op grundet dårlig montering.

> [...]
> tang/skruetrækker og trykkes på med fingrene eller en tang.
>
> Husk at de skal sidde med benene "bagud" i omløbsretning og gerne sikres

   Yeps, omløbsretningen er vigtig ;) men en anden vigtig ting er at huske
lige at give ledne noget fedt inden man sætter dem i kæden, og så sørge
for der ikke ligger skidt eller andet i rillerne når man sætter clipsen
på :)

Fra : Anders Majland

Dato : 09-05-06 09:25

> så så, vi er mange der bruger knipseled.

Jeg tør ikke længere køre med clips led... Efter at have kørt ~8000km på en
RK X-rings kæde der skulle skiftes kunne jeg ikke finde samleledet. Efter
nærmere inspektion fandt jeg kædeleddet - men uden clips... Og så løb det
lidt koldt ned af ryggen mens jeg spekulerede over hvor mange tusinde km jeg
mon havde kørt uden .... Den yderste laske var heldigvis presset hårdt nok
på til at den blev siddende - pænt hjulpet af lidt rust på pin'en
(vinterkørsel)

Jeg har et DID værktøj til nitteled liggende i møldrup

/Anders Majalnd

Fra : Jes Vestervang

Dato : 10-05-06 11:57

"Anders Majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid>
writes:

> Og tag lige en nittelås med også ... De få euro er imho givet godt
> ud ...

Hvad er det for noget?
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Fra : Jes Vestervang

Dato : 10-05-06 16:50

> Sammenblanding af dansk og tysk. Jeg var i tyskland fra torsdag til søndag
> , jaja dårlig undskyldning

> Nietschloss - Et kædesamleled der låses med en nitning i modsætning til en
> clips.

Nå, sådan et Jeg havde lige fået det vendt til at der stod
klipselås (det var ret varmt på uni og troede at der var tale om
en anordning til at låse en klipsen på et klipseled
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R