> Min nye, brugte, Kawa skal shines op!
Hej Stig
Tillykke med din ER-5. Den skal du nok blive glad for.
Dette link er en god start i MC vask junglen. Desværre på engelsk.
http://www.ibmwr.org/clean/
Min fremgangsmåde, som jeg er godt tilfreds med, kører således:
Sprøjt vand på hele cyklen. Tag din bløde bilvaskebørste og gnub let med
MASSER af vand på kåbefronten hvis der sidder døde insekter og kåbesider
hvis du har kørt i regnvejr, så der er skidt op ad siden. Bare lige en
hurtig tur for at fjerne skidt som ridser når du vasker den med autoshampoo
senere. Hold børsten væk fra områder med olie (motor og kæde) så den ikke
bliver beskidt.
Herefter vasker jeg fælge / skiver / kalibre / hugger / kædeskærm /
støtteben / afjedringslinks og bagsvinger i Shell affedtning, som jeg er
meget tilfreds med og som ikke er så dyrt. Jeg har ikke fundet et produkt
som er bedre- jo til stærkt fedtede områder bruger jeg petroleum først, og
slutter af med Shell affedtning. Jeg bruger en pensel til jobbet, da man så
kan komme ind i alle kroge og hjørner man ikke kan komme til men en børste.
Penslen må ikke være med jernkappe til at holde hårene sammen. Det ridser
helt vildt! Den skal være med plastik kappe. Nu skulle cyklen faktisk være
flot og pæn og uden fedtede oliepletter.
Så vasker jeg hele cyklen med en spand med autoshampoo. Jeg bruger stadig
masser af vand, så skidtet bliver skyllet væk og ikke mast rundt på
kåbedelene.
Skyld grundigt efter og tør den af med et vaskeskind. Der var et tip på DFM
om at man kunne overhælde cyklen med en spand vand hvori man har hældt en
lille hættefuld afspændningsmiddel. Det skulle fjerne at kalken i vandet og
sørge for der ikke kommer kalkpletter på cyklen selv om man ikke tørrer den
af. Jeg har ikke selv fået testen tippet endnu, men det lyder troværdigt.
Herefter kan man pudse cyklen hvis man har tid. Jeg bruger indfarvet voks,
altså voks med farve i. Dette bruger jeg, da jeg så kan tillade mig at være
noget mere "sløset" i brugen af det. Voks sætter sig i revner sprækker og
lave grimme streger på f.eks. kanter lavet af klistermærker og
monteringshuller til skruer osv. Jeg plejer kun at skulle købe en dunk pr
motorcykel selv om jeg beholder dem i årevis, så det er drøjt i brug.
Lakrens (slibemiddel) bruger jeg kun en gang eller to om året. Hvis voksen
er hvid bliver det en øjebæ af dimensioner.. Alt plastik får en omgang
kofangerindfarvning. Jeg bruger et middel fra bildillen der hedder
bumperblack. Sidespejle, blinklys, bagskærm, styrkonsoller, instrumentpanel
og giviboks bliver rigtig flot.
Er noget helt affedtet med f.eks. motorrens skal det have et beskyttende lag
olie igen. Lugtfri petroleum er rigtig godt til dette.
Brug ikke andet end vand og sæbe på sædet. Ellers bliver det ALT for glat.
--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR 600 F '98 og DR 610 '85
Polyteknisk MC og Ténéré.dk