Hvorfor bliver dækkanter egentlig fnuldred~
Fra : Jacob Larsen

Dato : 05-05-06 22:12

Hej.

Jeg har jo næsten lige fået nye dæk på (Michelin Pilot Sport), og har kørt
dem gradvist til. Nu har jeg så "åbnet for sluserne" igen og da jeg kiggede
på dækkene bagefter, så jeg, at de var blevet fnuldrede i kanten, som dæk nu
engang gør.

Dette fik mig til at tænke... Jeg ved godt det kommer af lidt ivrig
nedlægning i sving, men hvad er den fysiske forklaring? Hvorfor er det først
helt ude i kanten man kan se det? Mine dæk er jo ikke dual-compound, så
burde det ikke være det samme overalt på dækket?

--
Mvh. Jacob Larsen
http://www.dfmc.dk/default.asp?id=879

Fra : Steen Gruby

Dato : 05-05-06 22:22

On Fri, 5 May 2006 23:11:57 +0200, "Jacob Larsen"
<jacobl@[{[--FJERNDETTE--]}]cs.aau.dk> wrote:

Hej.

> [...]
>helt ude i kanten man kan se det? Mine dæk er jo ikke dual-compound, så
>burde det ikke være det samme overalt på dækket?

Det er egentlig meget simpelt.
Når du kører bliver dækket varmt.
Når du giver meget gas bliver dækket meget varmt.
Når du så kommer ned på kanterne af dækket med meget træk på skrider
dækket en lille smule, og når dækket så er godt varmt fnuldrer den
varme gummi.
Jo mere knald du har på i svingene jo mere udtalt er det.
Jeg plejer at tage det som et tegn på at nu er der kommet
tilstrækkelig fart på i svingene

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Jacob Larsen

Dato : 06-05-06 12:19

"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> wrote in message
> [...]
> Jo mere knald du har på i svingene jo mere udtalt er det.
> Jeg plejer at tage det som et tegn på at nu er der kommet

Takker for forklaringerne alle sammen. Det er rart at folk herinde ved hvad
de snakker om.

Det undrede mig lidt hvorfor mine dæk ikke var så fludrede, som man f.eks.
ser på banecykler, da jeg ikke kan se hvordan jeg skulle kunne komme længere
ned uden at flytte fodhvilerne opad. Jeg antager det er fordi mine dæk ikke
når at blive nær så varme? Eller er det fordi jeg ikke kravler langt nok ud
på siden af cyklen, så jeg giver dækkene "nok" sideværts kraftpåvirkning i
svinget?

Fra : Armand

Dato : 06-05-06 12:38

Jacob Larsen skrev:

> [...]
> på siden af cyklen, så jeg giver dækkene "nok" sideværts kraftpåvirkning i

Det er ikke nedlægningen i sig selv, der gør'ed!

Du har åbenlyst set banecykler; men tilsyneladende ikke når de er i brug:
RR-ka'lene krudter modellerne vildt af ligesåsnart de har passeret
midten af kurven, ligesom de forinden da har hængt i bremsen temmeligt
langt hen mod samme midtpunkt ("apex" er forøvrigt et ofte brugt
high-tech ord for kurvens praktiske midtpunkt, som ofte er lidt efter
den geometriske midte)!
Ser man de absolut mest tossede piloter fra verdenseliten (på
Eurosport/andre) køres der nærmest sidelæns ud af kuverne i minimeret
rallybil-stil og dét kan der ikke være tvivl om at skebe fnuller

Men lad nu være med at begynde at fyre modellen så vildt af ud af
kurverne - Det er meget lidt vejbane du kan stole på ubesigtiget i den
grad og chancen for crashs er stor når man bevæger sig så tæt på grænsen
=
Hver enkelt fnuller er forøvrigt nogle gram ubenyttet gummi, og jeg
synes at dækpriserne er rigeligt høje i forvejen :-|
Men at vænne sig til at give gas lidt tidligere og ikke først når
motorcyklen står lodret efter gadehjørnerne, vil derimod være med til at
fordele sliddet på bagdækket så det ikke slides ubrugeligt firkantet
inden tid, så brug hellere din opmærksomhed på dén detalje!

--
Armand.

Fra : Jacob Larsen

Dato : 08-05-06 17:56

> [...]
> (på Eurosport/andre) køres der nærmest sidelæns ud af
> kuverne i minimeret rallybil-stil og dét kan der ikke

Næh, det forstår jeg godt nu. :) Men hvorfor bliver fordækket så fnuldret?
Er det bare ren nedlægning og fart?

> [...]
> vil derimod være med til at fordele sliddet på bagdækket
> så det ikke slides ubrugeligt firkantet inden tid, så brug hellere din

Ja, jeg har ikke tænkt mig at køre sådan på alm vej. Det er for farligt, da
forholdene er så meget ringere og mere ukendte end på bane. Jeg kan godt
styre mig, køre efter forholdene og stadig have det sjovt.

Tak for forklaringen.

Fra : Armand

Dato : 09-05-06 18:15

Jacob Larsen skrev:
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message

> Næh, det forstår jeg godt nu. :) Men hvorfor bliver fordækket så fnuldret?
> Er det bare ren nedlægning og fart?

Som skrevet (og ovenfor efterladt): p.g.a. indbremsningen langt ind i
kurven => under nedlægning

--
Armand.

Fra : Jacob Larsen

Dato : 09-05-06 23:04

> Som skrevet (og ovenfor efterladt): p.g.a. indbremsningen
> langt ind i kurven => under nedlægning

Ok, det missede jeg lige. Har jo altid hørt, at det må man ikke. Hehe...

Det må jeg også hellere øve mig lidt på så.

Fra : Armand

Dato : 09-05-06 23:55

Man skal forøvrigt heller ikke være blind for at fnuller også bliver
kørt af og ligger på asfalten hvorfra det let samles op af dæk der
godtnok er kørt varme men er under fnuller-grænsen!

F.eks. i Formel 1 er mængden af fnuller et stort problem for dem der
vil/kan overhale, derved at det fnuller man samler op ved at gå uden for
sporet, efterfølgende forhindrer den overhalende i at holde sine tider!

--
Armand.

Fra : Jacob Larsen

Dato : 10-05-06 15:38

> Man skal forøvrigt heller ikke være blind for at fnuller
> også bliver kørt af og ligger på asfalten

Ja, efter en mere rolig tur kan jeg godt se det ligesom forsvinder igen.

> [...]
> samler op ved at gå uden for sporet, efterfølgende
> forhindrer den overhalende i at holde sine tider!

For en gangs skyld den omvendte situation for her har vi et problem, der
ikke findes på alm vej.

Fra : Armand

Dato : 10-05-06 19:42

Jacob Larsen skrev:
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message
>
> For en gangs skyld den omvendte situation for her har vi et problem, der
> ikke findes på alm vej.

Det var somænd mere ment som en nedtoning af årsagen til RR-ka'lenes
fnuldrede dæk

--
Armand.

Fra : Jacob Larsen

Dato : 10-05-06 22:41

> Det var somænd mere ment som en nedtoning af årsagen til
> RR-ka'lenes fnuldrede dæk

Javel ja. Kan da nok lukke munden på nogen af dem. Specielt dem der ikke
kan, for det er tit dem, der praler mest.

Fra : Ukendt

Dato : 05-05-06 22:25

"Jacob Larsen" <jacobl@[{[--FJERNDETTE--]}]cs.aau.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Dette fik mig til at tænke... Jeg ved godt det kommer af lidt ivrig
> nedlægning i sving, men hvad er den fysiske forklaring?

Du må ikk' holde rystepudseren så længe på samme sted, det er varmen der får
gummiet til at fnulre !

--
Mvh.
Dennis Hellan Pedersen

Fra : Jørn N. Andersen

Dato : 06-05-06 08:19

>Du må ikk' holde rystepudseren så
>længe på samme sted, det er varmen der får
>gummiet til at fnulre !

fed bemærkning Dennis.
Fik mig til at tænke på en kollega - Ducati-dreng. En af hans
gutter fra Duc-klubben fik en alvorlig en på mobbe-kontoen. Han
havde været i gang med vinkelsliberen - for give knæbeskytterne
det rette look. Dejtalje - han var kommet til at
lægge "ridserne" - den forkerte vej.....
viel spaasss
Jørn
//nybagt K100rt-ejer

Fra : Ukendt

Dato : 06-05-06 12:00

> [...]
> det rette look. Dejtalje - han var kommet til at
> lægge "ridserne" - den forkerte vej.....

For mange år siden vel ca. 10 havde jeg også købt ny læder dragt i datidens
farver gul og sølv yrrrrrgdh, en par kammerater syntes åbenbart også den så
for ny ud så de dekorerede sliderne med slid fra en have flise .... og ja
det så alt andet end autentisk ud.

--
Hygge

Jan
RSV Tuono ...
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=59
www.gugmc.dk
http://www.aprilia-club.dk/

Fra : TA

Dato : 06-05-06 03:15

"Jacob Larsen" <jacobl@[{[--FJERNDETTE--]}]cs.aau.dk> wrote in message

> [...]
> helt ude i kanten man kan se det? Mine dæk er jo ikke dual-compound, så
> burde det ikke være det samme overalt på dækket?

Under nedlægning rundt i et sving er der - som andre har sagt - slip i
dækket. Desuden kører den midterste og den yderste del af dækkets trædeflade
med forskellig hastighed (pga forskellig radius) og det skaber et vrid i
trædefladen, som fnulrer dækket.

Kraften der dannes pga af dækkets vrid under nedlægning kaldes også 'camber
thrust' og har betydning for mc-ens evne til at svinge.

--
TA