ADVARSEL - Pas nu på de venstresvingende b~
Fra : MKS - 74

Dato : 05-05-06 09:43

Vi _ved_ det jo godt, men desværre skete det tragisk nok endnu engang
igår for en helt ung motorcyklist!

"Motorcyklist dræbt

En 20-årig motorcyklist blev i går dræbt ved en færdselsulykke på
Næssundvej i Nykøbing.

Chaufføren i en lastvogn, der skulle svinge til venstre, overså
sandsynligvis den modkørende motorcykel, oplyser vagthavende ved
Thisted politi.

Chaufføren i lastvognen slap med mindre skrammer fra kollisionen, men
var stærkt chokeret.

Han bliver formentlig sigtet for uagtsomt manddrab, når politiet har
undersøgt ulykken nærmere, oplyser vagthavende ved politiet i Thisted.

Den dræbte er den 20-årige Kristian Feldthaus fra Nykøbing Mors."

--
-Michael
CBR600 info - http://home.tiscali.dk/isl21043/CBR600/

Fra : Studen

Dato : 05-05-06 12:59

"MKS - 74" <mks74temp@gmail.com> wrote in message
> Vi _ved_ det jo godt, men desværre skete det tragisk nok endnu engang
> igår for en helt ung motorcyklist!
>
>SNIP

Føj for pokker.... Stakkels fyr.

Trafikken er helt gal lige for tiden.. Jeg arbejder som cykelbud i Kbh, og
man kan virkeligt mærke, at trafikken kan ændre karakter fra dag til dag.
Nogle dage (som i dag) er jeg bare ved at blive splattet hele tiden. Jeg er
helt pjattet med, når folk løfter armene undskyldende eller måske ligefrem
giver mig dræberøjne, som en slags "mod-reaktion" på deres ufattelige
dumhed. Jeg er selvfølgelig ikke blind for cyklisternes (budenes) ry som
trafik-anarkister, men jeg kan jo kun udtale mig på egene vejne.
Jeg så til gengæld en ung gut (ala cowboybukser og ninja) fyre den af på
Amager i dag, slalom ud og ind mellem lastbilerne... Store KVAJ.

Der er desværre spader i alle lejre (rigtigt mange i "gule plader lejren").
Personligt er jeg allermest bange for mit eget firmas vognmænd. Magen til
jubelidioter, hvor mange ikke går af vejen for at starte dagen med en lille
pibe "tobak"..

Hvis bare alle trafikanter, fra tid til anden, både cyklede, kørte mc,
lastbil og alm bil, ville der nok ske en del færre ulykker, men det er vist
i den perfekte verden....

Stud - der syntes at tøsepigebørnene skulle gå i vintertøj hele året, når de
bevæger sig i trafikken. Jeg var forleden meget tæt på at blive "kølerfigur"
på en bus, da både buschaufføren og undertegnede havde fået øje på et
ekstraordinært veldrejet eksemplar ;)

Fra : Peter B. Juul

Dato : 05-05-06 13:20

"Studen" <studen@gmail.com> writes:

> Jeg så til gengæld en ung gut (ala cowboybukser og ninja) fyre den af på
> Amager i dag, slalom ud og ind mellem lastbilerne... Store KVAJ.

Ja, og jeg må nok indrømme, at når jeg ser historierne om en ulykke og
ser beskeden "ung mand på 20 år" e.lign. så har jeg ondt af ham og
hans efterladte - og chaufføren for den sags skyld - men jeg har også
en stærk mistanke om, at han næppe har kørt helt efter forholdene.

--
Peter B. Juul, o.-.o Er der ikke, dybest set, tale om
The RockBear. ((^)) en interessekonflikt, når DF både

Fra : Jimmi Bram

Dato : 05-05-06 14:42

> [...]
> hans efterladte - og chaufføren for den sags skyld - men jeg har også
> en stærk mistanke om, at han næppe har kørt helt efter forholdene.

Det er SÅ forudintaget, og ikke retfærdigt overfor den stakkels fyr!
Jeg lavede nøjagtig samme stunt med en Saab foran min Yamaha for 2 år siden,
men var så heldig at gå fra ulykken med lidt brækkede knogler og nogle
knubs.
Det er så ufatteligt svært at nå at reagere i den situation, der skal 2
meters kørsel til fra billistens side, det tager ham et split sekund at
spærre vejen, men betydeligt længere at bremse ned fra bare 50 km/t, plus
reaktions tiden.

Jeg kører åndsvagt forsigtigt når der holder venstresvingende billister der
potentielt kan spærre min vejbane, ligger mig altid i højre vognbane for
bedre at blive set. Indrømmet, så forsigtigt kørte jeg ikke før, men jeg
kørte helt almindelig fornuftigt, og altid med overskud, men når en
kraftidiot pludselig kører ud foran dig, så er der altså ikke noget du kan
gøre, uanset hvem du er!

/Jimmi
Triumph Thruxton 900

Fra : Michael Kristensen

Dato : 05-05-06 15:26

- men jeg har også en stærk mistanke om, at han næppe har kørt helt efter
forholdene.

Hvad bygger du den mistanke andet end fordomme?

Fra : Peter B. Juul

Dato : 05-05-06 15:39

"Michael Kristensen" <mbk112@hotmail.com> writes:

> Hvad bygger du den mistanke andet end fordomme?

Absolut intet. Og som Jimmi også skrev er jeg SÅ forudindtaget.

Jeg vidste også godt, at råbekoret ville dukke op, for det er jo
aldrig motorcyklistens skyld, når der sker noget.

Det sagt, så opstår sådanne fordomme jo ikke i et vacuum. Det var ikke
fordi bureaukrati er så fornøjeligt, at man lavede stort/lille
kørekort-opdelingen for nogle år siden. Og jeg ser rigeligt med -
typisk ret unge - MC-førere, der kører som skulle de nå færgen.

Kan I huske eventyret for en tid siden med en klovn, der lå og kørte
100 i timen på baghjulet i byzone og stadig skabte sig OG fik masser
af sympati på nettet, da han blev snuppet?

Ja. Gu er det en fordom. Men den er ikke opstået af intet.
--
Peter B. Juul, o.-.o "15000 atheists in London rioted today
The RockBear. ((^)) after a blank sheet of paper was found

Fra : JBH

Dato : 05-05-06 16:09

"Michael Kristensen" <mbk112@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> - men jeg har også en stærk mistanke om, at han næppe har kørt helt efter
> forholdene.
>
> Hvad bygger du den mistanke andet end fordomme?

http://www.tv2regionerne.dk/reg2005/?f=1

Vælg 4 maj, og "20 årig dræbt ved en trafikullykke"

Jeg tvivler på at en MC med 80 kmt kan forsage så voldsomme skader på en
lastbil.

Føler med de efterladte og den dræbte.

mvh
JBH

Fra : Armand

Dato : 05-05-06 17:29

JBH skrev:
> "Michael Kristensen" <mbk112@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> http://www.tv2regionerne.dk/reg2005/?f=1
>
> Jeg tvivler på at en MC med 80 kmt kan forsage så voldsomme skader på en
> lastbil.

Så meget desto mere grund til subj. som IMHO kan læses som: "Pas nu på
ikke at køre for hurtigt her i foråret hvor venstresvingende bilister
vinter-vanetænker etsporede køretøjer som scootere"!

--
Armand.

Fra : Brian Sørup

Dato : 05-05-06 18:15

"JBH" <skodkontoen@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Vælg 4 maj, og "20 årig dræbt ved en trafikullykke"
>

> Jeg tvivler på at en MC med 80 kmt kan forsage så voldsomme skader på

Nu er det jo ikke kun MC'en men også føreren der rammer den lille
ladvogn, og hvis du har set hvilke skader en fodgænger der rammes med 50
Km/t kan lave på en personbil, er det slet ikke usandsynligt at
ovennævnte "racer-MC-kører" har kørt omkring 80-90 Km/t.
--
Brian Sørup
Honda VFR 750 F RC36

Fra : JBH

Dato : 05-05-06 20:19

"Brian Sørup" <camaroFJERNpower454@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Km/t kan lave på en personbil, er det slet ikke usandsynligt at
> ovennævnte "racer-MC-kører" har kørt omkring 80-90 Km/t.

Jeg skal ikke gøre mig til dommer over hvor stærkt den dræbte har kørt, jeg
finder det bare påfaldende at skaderne er så store på lastbilen, som jo ikke
har "bløde soner" som mange personbiler har aht. bløde trafikanter. Den
store mængde "vraggods" spredt rundt omkring ulykkesstedet kunne også tyde
på ret høj fart.
Men selvom han så kun skulle have kørt 80kmt. havde han næppe overlevet at
ramme frontalt ind i en lastbil som pludselig holder på tværs af vejen, det
tror jeg de færreste af os ville overleve...

Be carefull out there ...

mvh
JBH

Fra : Bongo

Dato : 05-05-06 20:08

Uden at ville blande mig i diskussionen om MCens evt. hastighed er det da
dybt underligt at bilisten overser MCen. Der er jo tilsyneladende glimrende
oversigtsforhold. Det må da bero på en fejlvurdering af MCens hastighed.

// Bongo køre GS500, cruiser i banken for en TDM 2005...

Fra : Michael Kristensen

Dato : 05-05-06 20:31

> Jeg tvivler på at en MC med 80 kmt kan forsage så voldsomme skader på en
> lastbil.

Vægt af MC+fører = 300 kg

Kinetisk energi = 0.5 x 300 kg x 22 m/s = 75 kJ = 19 gram TNT

Prøv at placere 19 gram TNT i motorrummet på en bil og se om det ikke giver
nogenlunde de samme skader som man kan se på filmen

-Michael Kristensen

Fra : Jacob Larsen

Dato : 05-05-06 21:19

"Michael Kristensen" <mbk112@hotmail.com> wrote in message

> [...]
>
> Prøv at placere 19 gram TNT i motorrummet på en bil og se
> om det ikke giver nogenlunde de samme skader som man kan

Mener du godt nok 19 gram? Det er da ikke ret meget?

--
Mvh. Jacob Larsen
http://www.dfmc.dk/default.asp?id=879

Fra : Michael Kristensen

Dato : 05-05-06 22:24

> Mener du godt nok 19 gram? Det er da ikke ret meget?

Hvis man bruger værdien 4,1 x 10^9 jolue per tons TNT, giver det 19 gram.

Har du nogensinde set et bombe på 19 gram TNT blive bragt til sprængning?

Fra : Jacob Larsen

Dato : 05-05-06 22:37

> Hvis man bruger værdien 4,1 x 10^9 jolue per tons TNT,
> giver det 19 gram.
>
> Har du nogensinde set et bombe på 19 gram TNT blive bragt
> til sprængning?

Det har jeg garanteret, men jeg har aldrig vist hvor meget krudt, TNT eller
andet der har været i bomberne.

Det lød bare af så lidt.

Fra : Jim Andersen

Dato : 05-05-06 13:55

Studen wrote:
> Jeg så til gengæld en ung gut (ala cowboybukser og ninja)

Hvis jeg lige må hi-jacke tråden lidt....

Jeg snakkede men en med-mc'ist om det. Han mente at det var fordi de syntes
det så smart ud. Jeg mener det er fordi de har forkøbt sig på for store
(dyre) cykler, og hvis nogen sagde "Her er et smart lædersæt i kawa-grøn,
det kan du købe for en femkrone" at så havde de taget "rigtigt" tøj på.

Kan jeg lokke nogle af de tilstedeværende "nøgne" kørere til at fortælle
hvem af os der har (mest) ret ?

/jim

Fra : Peter B. Juul

Dato : 05-05-06 14:04

"Jim Andersen" <jba020@politiSLET.dk.invalid> writes:

> Kan jeg lokke nogle af de tilstedeværende "nøgne" kørere til at fortælle
> hvem af os der har (mest) ret ?

Jeg købte fuldt udstyr da jeg gik i gang med kortet (fordi jeg skal
have.. host... specielle størrelser.), men jeg kørte flere gange
sidste år med kun jakken, hjelmen og vanterne og så ellers jeans og
"whatever-sko".

Ikke fordi det var smart, men fordi det andet var bøvlet at tage på.

Nu havde jeg så et mindre styrt i april og er forhåbentlig kommet mig
over mine dumheder.
--
Peter B. Juul, o.-.o "We haven't lost and we never will
The RockBear. ((^)) Today you came into our grasp

Fra : Bendt Rasmussen

Dato : 05-05-06 15:27

"Peter B. Juul" <p4@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> "whatever-sko".
>
> Ikke fordi det var smart, men fordi det andet var bøvlet at tage på.

Samme her - købte jakken da jeg gik i gang med kortet - kørelæren havde ikke
jakker i herrestørelser.
Købte bukser, da det blev for koldt at køre uden, men kører som oftest "kun"
med jakken, når vejret er til det.

Regner med, at jeg skal have købt nogle andre bukser, som ikke er så
bøvlede.

mvh
Bendt

Fra : Studen

Dato : 05-05-06 23:00

"Jim Andersen" <jba020@politiSLET.dk.invalid> wrote in message
> [...]
>så havde de taget "rigtigt" tøj på.
>
> Kan jeg lokke nogle af de tilstedeværende "nøgne" kørere til at fortælle

Jeps... Lige en ting: Når jeg skriver, at han var iført cowboy-bukser, var
der intet negativt ved det (andet end det er dumt ;) Jeg kører selv altid i
cowboy-bukser, men har som fortsæt for denne sæson, at NU skal det være
slut. Sidste år, var jeg desværre bare blevet lidt for maskulin (læs; fed)
til at passe mine indkøbte mc-bukser. Det var altså kun for at underbygge
min påstand om, at det var en ung gut på den ninja.

Jeg skal dog gerne indrømme, at dovenskab også har været grunden til
"cowboybuksekørsel". Men altså IKKE økonomi for mit vedkommende.

Stud

Fra : Brian Sørup

Dato : 05-05-06 23:24

"Studen" <studen@gmail.com> skrev i en meddelelse

[snipz]

> Jeg skal dog gerne indrømme, at dovenskab også har været grunden til
> "cowboybuksekørsel". Men altså IKKE økonomi for mit vedkommende.

Jeg kører altid i hele dresset, hvis jeg kommer ned og trille på det
sorte rivejern kommer jeg rimelig hurtigt op igen -
iført cowboybukser og tennissko kommer jeg også op ..... men det er i en
ambulance , og jeg syntes det er en træls kassebil at køre i, det er
nemlig ikke mig der sidder bag rattet

--
Brian Sørup
Honda VFR 750 F RC36

Fra : Studen

Dato : 05-05-06 23:32

"Brian Sørup" <camaroFJERNpower454@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> iført cowboybukser og tennissko kommer jeg også op ..... men det er i en
> ambulance , og jeg syntes det er en træls kassebil at køre i, det er

Jeg ved det, jeg ved det. Der er ingen undskyldninger for min opførsel,
men.... ja, hvad skal jeg sige. Jeg må vel bare spænde hjelmen ;)

Er læder egentlig meget mere sikkert (Hvis overhovedet sikreRE) end cordura?
Jeg orker næsten ikke, at hoppe i "læderuniform" hver gang, jeg skal et
lille ærinde.

Stud

Fra : Peter B. Juul

Dato : 07-05-06 17:03

> [...]

> (dyre) cykler, og hvis nogen sagde "Her er et smart lædersæt i kawa-grøn,
> det kan du købe for en femkrone" at så havde de taget "rigtigt" tøj på.

Jeg mødte en gut jeg kender tidligere på dagen. Først i 20'erne, kører
på sin fars BMW 1200 touring-ting.

Jeg snakkede med ham om mit vælt tidligere på året og han fortalte, at
han har haft to styrt i alt - ikke på den maskine - og vi snakkede
lidt om tøj til kørslen. Han har hele udstyret, men tager ikke altid
det hele på.

Derefter satte han sig op på maskinen iført hjelm, t-shirt og lange
shorts (de her, der går til under knæet).

Så nej: Det har intet at gøre med om de har forkøbt sig og ikke har
råd til tøj.
--
Peter B. Juul, o.-.o "Well," said Aslan, "I suppose we could try lasers."
The RockBear. ((^))

Fra : Jacob Larsen

Dato : 05-05-06 15:25

"Studen" <studen@gmail.com> wrote in message
> [...]
> for mit eget firmas vognmænd. Magen til jubelidioter,
> hvor mange ikke går af vejen for at starte dagen med en

Gider du da ikke være en kammerat og melde dem? Det er fuldstændigt
uacceptabelt af dem at gamble med andres liv på den måde.

> [...]
> bus, da både buschaufføren og undertegnede havde fået øje
> på et ekstraordinært veldrejet eksemplar ;)

Kender jeg godt. Er sket for mig et par gange. I bilen har jeg installeret
et aggregat i passagersiden, som giver mig en lussing hvis jeg kigger for
grundigt. Det virker glimrende, men på cyklen synes jeg nu alligevel det er
i vejen.

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 05-05-06 16:22

Jacob Larsen skrev den 05 maj 2006 i

snup

> I bilen har jeg
> installeret et aggregat i passagersiden, som giver mig en lussing hvis
> jeg kigger for grundigt. Det virker glimrende, men på cyklen synes jeg
> nu alligevel det er i vejen.

Samme her!
Det er derfor jeg kører mc.....

--
Mvdlh - http://dfmc.dk/arne_lorenzen

Fra : Thomas Makro

Dato : 05-05-06 19:40

On 05 May 2006 15:21:37 GMT, Arne Lorenzen
<alo@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> wrote:

>Samme her!
>Det er derfor jeg kører mc.....
Hmmm minder mig om engang hvor jeg havde været ude at køre med
husholdersken bagpå. Efter endt tur, kommenterede hun, at min hjelm et
par gange havde haft retning efter sommerklædte tøzer.

Siden da har jeg gjort det til en vane, at huske mig selv på kun at
dreje øjnene, ikke hjelmen, når man skal... øhm... holde særligt godt
øje med bløde trafikanter

--
Thomas Makro, DMCN #280
Honda VFR 750 F

Fra : Jacob Larsen

Dato : 05-05-06 21:20

"Thomas Makro" <tmakro@fjernesvip.cybercity.dk> wrote in
message news:fn6n52tl8d51g983g64kglb3mefidn5hhv@4ax.com

> [...]
> på kun at dreje øjnene, ikke hjelmen, når man skal...
> øhm... holde særligt godt øje med bløde trafikanter

Hehe... gør det samme, hvis jeg alligevel engang imellem har haft
biludstyret bag på mc'en.

Fra : Thomas Makro

Dato : 05-05-06 19:50

On Fri, 05 May 2006 10:43:22 +0200, MKS - 74 <mks74temp@gmail.com>
wrote:

>Chaufføren i en lastvogn, der skulle svinge til venstre, overså
>sandsynligvis den modkørende motorcykel, oplyser vagthavende ved
>Thisted politi.
Minder mig om her den anden dag, hvor jeg heeelt uforvarende havde
forvildet mig ud på de små veje. På et tidspunkt havde jeg en anden MC
bag mig, og vi kørte begge u-snøvlende kørsel. Vi nærmede os en
bakketop, og jeg vidste, at efter bakketoppen var en sidevej.
Trafikanter der kommer fra denne sidevej, har ubetinget vigepligt, men
kan, pga. bakketoppen, ikke orientere sig ret langt. Jeg satte derfor
farten en del ned før bakketoppen, og tænkte "nu overhaler han mig
nok", men heldigvis gjorde han ikke. Da jeg kom op på bakketoppen,
kunne jeg se, at en lastbil med hænger begyndte at køre frem fra
sidevejen. Han klodsede ikke bremserne, som han burde, bare fordi vi
kom. Det kunne han godt have nået. Nææh, hvorfor overholde sin
ubetingede vigepligt når man er den store? Han kiggede bare på mig,
mens han trillede fremad, så jeg rystede på hovedet af ham.
Hvis den bagvedkørende MC havde overhalet mig, så var han drønet lige
ind i siden på lastbilen.

Summa sumarum, jeg sætter kun farten ned når der er en god grund til
det, og det vidste bagvedkø... øh æh... Summa sumarum, kør efter
forholdene.