Brændstoføkonomi SV650 m/ indsprøjtning? E~
Fra : Steen Schmidt

Dato : 04-05-06 20:39

Hejsa.

Så overvejer jeg at købe mig en SV650 igen efter et par år uden MC.
Hvordan er brændstoføkonomien på de nye modeller med indsprøjtning?

Jeg har haft et par af de gamle '99'ere, og de gik vel 16,5 km/l ved
normal kørsel på lande- og motorvej. Der bliver meget af den slags
kørsel, da jeg også vil bruge den til transport ifht. mit arbejde
(kører en del km som konsulent).

Det er egentligt sjovt; nu når jeg igen kigger efter MC var det jo
oplagt at prøve noget andet end en SV som er den eneste MC jeg selv har
ejet (jeg har dog prøvet en del andre rundt om i venne- og
bekendtskabskredsen). Men ligegyldigt hvor meget jeg har vejet for og
imod, så sidder SV'eren stadig i baghovedet - det var altså en lækker
maskine. Dur både til sjov og til regulær transport.

Jeg har overvejet bl.a. FZ6 Fazer, Monster, CBR600F4, Hornet, SV1000,
VFR750/800, DL650, Z750S, Falco, ZX6R og Bandit 1200. Kilo-maskinerne
kører for kort på literen til mit formål, og det er nok åndsvagt at
starte (igen) på så stor en maskine (forsikringen ville koste det samme
for mig om det er en 600 eller en 1000 - ca. 3800,- om året for kasko).
Dem der kom tættest på at vælte SV650 af pinden var nok VFR (desværre
bliver de for gamle hvis jeg skal kunne betale dem) og Z750S. Men jeg
tror det bliver SV650

Mvh
Steen

Fra : Vagn Grønkjær

Dato : 04-05-06 21:28

"Steen Schmidt" <sschmidt@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Dem der kom tættest på at vælte SV650 af pinden var nok VFR (desværre
> bliver de for gamle hvis jeg skal kunne betale dem) og Z750S. Men jeg

Hej Steen.
Helt enig, man kommer ikke uden om en SV'er. I morges tankede jeg 13 l
benzin og triptælleren viste 245 km siden sidste optankning. Rundt 20 km/l.
Siden juli sidste år har jeg kørt ca. 8 tkm. Ualmindelig kvik cykel.
Her et link med billeder:
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=3864
mvh Vagn

Fra : Armand

Dato : 05-05-06 15:42

Vagn Grønkjær skrev:

> ........I morges tankede jeg 13 l benzin, og
> triptælleren viste 245 km siden sidste optankning. Rundt 20 km/l.

20??
Det er ikke engang 19 :-|

Et så stort fejlskøn er der ingen undskyldning for :-|
Hvis man ikke vil bruge lommeregner/mobiltelefon til udregningen, så gå
ud fra 10km/l der ville kræve 24,50L, hvorfor de 20km/l ville kræve 12,25L.
10% ringere end 20km/l er derfor 12,25 plus 1,225 og 5% ringere end
20km/l (= 1km/l ringere) er det halve af ovennævnte 10% => 12,25 plus 0,6125
Som evt. slag på tasken er 13L mere end: (12,25L + 0,61L =) 12,86L) og
altså klart under 19km/l!

--
Armand.

Fra : Ole Baun

Dato : 06-05-06 12:09

"Armand" skrev i en meddelelse

> 20??
> Det er ikke engang 19 :-|

Næh men det er tæt på.

> [...]
> (= 1km/l ringere) er det halve af ovennævnte 10% => 12,25 plus 0,6125
> Som evt. slag på tasken er 13L mere end: (12,25L + 0,61L =) 12,86L) og

Ja, eller 13 l x 20 km/t = 260 km; - men han kørte kun 245 km.
Når 13 x 20 giver 260, så må 13 x 19 være 13 mindre end 260 = 247.
Det er stadig for meget; - han havde jo heller ikke tilbagelagt 247 km, men
kun 245 km, så han har kørt lidt mindre end 19 km pr. liter.
(Min lommeregner får det iøvrigt til 18,846153).
Ikke at der er noget i vejen med dit regnestykke Armand; - så vidt jeg kan
se , synes bare det blev en smule indviklet.

Ole Baun

Fra : runes-mc.dk

Dato : 05-05-06 09:37

Der bliver snakket lidt om det her;
http://forum.svrider.dk/viewtopic.php?t=2798

Fra : Steen Schmidt

Dato : 05-05-06 11:12

runes-mc.dk wrote:

> Der bliver snakket lidt om det her;
> http://forum.svrider.dk/viewtopic.php?t=2798

Takker - det var jo lige sådan noget jeg kiggede efter.

Mvh
Steen