Mystisk kørekort
Fra : Esben

Dato : 04-05-06 19:24

Hej Nyhedsgruppe

Min kæreste tog motorcykelkørekortet i oktober sidste år. Hun var 23 år og
kunne derfor sagtens få stort mc kørekort. Kørelæreren ville dog ikke lade
hende gå op på en stor cykel, da hendes højde/størrelse ikke passede
specielt godt til deres store kørelæremotorcykel. Det kan godt hidse mig
lidt op, at de ikke har nogle store men lave motorcykler, men det er en helt
anden sag. Hun tog altså kørekort på en lille motorcykel, hvorfor hun skal
køre to år på en lille cykel, inden hun må køre en stor.

Mit spørgsmål er så, hvornår finder man ud af hvornår jeg må købe en større
kværn til fruen?

På bagsiden af kørekortet står der to datoer en ud for en lille mc og en ud
for en stor, men de er ens!!! Begge datofelter er dateret den dag hun fik
sit kørekort. Er det en fejl? Eller hvordan skal man tolke det?

Jeg tolker det måske som om det er en fejl, men hvad ville der ske hvis jeg
alligevel købte en stor mc til fruen nu. Ville man få problemer hvis hun
blev stoppet eller blev involveret i et uheld (forhåbentlig ikke), eller er
der ingen der vil kunne finde ud af det.

Håber på nogle gode svar

Vh
Esben Laursen - Suzuki GSF600KS2
Fruen - En langsom Savage.

Fra : Jan A Jensen

Dato : 04-05-06 19:59

> Mit spørgsmål er så, hvornår finder man ud af hvornår jeg må købe en
> større kværn til fruen?

Svaret er helt nemt og klart.... hun må køre på stor MC 2 år efter hun
bestod prøven til mc..

så hvis hun bestod 10/10 2005 >>> må hun altså køre stor mc 10/10 2007.

Min kone er ved at tage mc kort og Sådan siger hendes kørelærer..

--
Jan A Jensen.
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=871

Fra : Emil

Dato : 04-05-06 20:00

Esben wrote:
> På bagsiden af kørekortet står der to datoer en ud for en lille mc og en ud
> for en stor, men de er ens!!! Begge datofelter er dateret den dag hun fik
> sit kørekort. Er det en fejl? Eller hvordan skal man tolke det?

Jeg har set et andet (lille) kørekort, udstet sidste år, der var
lavet på sammen måde. Jeg har svært ved at se hvordan det kan betyde
andet end at det store kørekort er gyldigt fra dag 1. Jeg tror at
politiet har lavet en fejl i din kærestes tilfælde.

Mit eget store kørekort ligner det beskrevne, hvilket yderligere
understøtter min teori.

Mvh.

Emil S. Hansen

Fra : Bendt Rasmussen

Dato : 04-05-06 20:25

"Emil" <sofushansen@gmail.com> skrev i en meddelelse
Esben wrote:
> [...]

politiet har lavet en fejl i din kærestes tilfælde.

Mit eget store kørekort ligner det beskrevne, hvilket yderligere

Genvalg !

så'n ser mit også ud - og jeg gik op på stor cykel

mvh
Bendt

Fra : Jacob

Dato : 04-05-06 20:33

"Bendt Rasmussen" <razz2@dutpost.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Emil S. Hansen
>

> Genvalg !
>
> så'n ser mit også ud - og jeg gik op på stor cykel

Jeg har også to ens datoer, og gik op på stor cykel.

Mvh Jacob

Fra : Anette

Dato : 04-05-06 21:06

..

"Jacob" <SuNk(nospam)@goatstorm.dk> skrev i en meddelelse

>>> for en stor, men de er ens!!! Begge datofelter er dateret den dag hun

> Jeg har også to ens datoer, og gik op på stor cykel.
>
> Mvh Jacob

Jeg tog kortet sept. 04 til lille mc og fik at vide at efter 2 år må jeg
køre stor mc, uden at foretage mig noget.
Mvh. Anette

Fra : Esben

Dato : 04-05-06 21:35

> Jeg tog kortet sept. 04 til lille mc og fik at vide at efter 2 år må

> jeg køre stor mc, uden at foretage mig noget.

> Mvh. Anette

Hej Anette

Er de to datoer også ens på dit kort?

Der er ingen tvivl om at det "helt" rigtige er, at hun skal køre i to år,
det lidt mere interessante er om der er sket en fejl ... som man måske kunne
udnytte til at få en større cykel lidt hurtigere. Går den?

Tak for de mange hurtige svar.

Vh

Esben

Fra : Dr.Enduro

Dato : 05-05-06 13:06

Esben wrote:

> [...]
> det lidt mere interessante er om der er sket en fejl ... som man måske kunne
> udnytte til at få en større cykel lidt hurtigere. Går den?

Uanset hvad, så er det lidt risikabelt at fifle med den slags, synes
jeg. Det ville være dumt at være utålmodig og så i sidste ende at stå
med en skade, som forsikringen ikke vil dække, med den begrundelse, at
man ikke er ejer af et stort kørekort, bare fordi der er stavefejl på
ens plastikkørekort.

--

Hilsen Jan

Fra : Neser

Dato : 04-05-06 21:45

> På bagsiden af kørekortet står der to datoer en ud for en lille mc og en
> ud for en stor, men de er ens!!! Begge datofelter er dateret den dag hun
> fik sit kørekort. Er det en fejl? Eller hvordan skal man tolke det?

Hvis der er en dato ud for begge "MC-ikoner" må hun allerede nu køre på stor
MC.

> [...]
> hun blev stoppet eller blev involveret i et uheld (forhåbentlig ikke),
> eller er der ingen der vil kunne finde ud af det.

Tror det ikke, da det jo fremgår af kørekortet at hun må køre på stor MC.

Jeg tog selv til lille MC i sin tid, og efter 2 år, som andre også nævner,
må jeg køre stor MC. Det er nu 5 år siden, og jeg har siden hen taget
yderligere 2 kørekort. Der står stadig ikke nogen dato ud for "stor MC" på
kortet, men derfor må jeg gerne køre på det.

Tror hendes kørelærer har ladet hende tage et stort kørekort på en lille MC,
men som det fremgår af kortet har hun jo fået til stor, hvorfor jeg ikke kan
se nogen problemer i at lade hende køre på en stor MC allerede nu.

- Neser

Fra : Rune D. Jørgensen

Dato : 05-05-06 11:16

Det var smuk og solrig dag da Esben skrev
news:445a46bb$0$60785$157c6196@dreader1.cybercity.dk i
dk.fritid.motorcykel:

> [...]
> en ud for en stor, men de er ens!!! Begge datofelter er dateret den
> dag hun fik sit kørekort. Er det en fejl? Eller hvordan skal man tolke

Det er en fejl, men da det er registreret hos politiet som stort kørekort,
tror jeg ikke du vil få problemer med en stor cykel.

> [...]
> problemer hvis hun blev stoppet eller blev involveret i et uheld
> (forhåbentlig ikke), eller er der ingen der vil kunne finde ud af det.

Det lille kørekort er jo opfundet fordi unge fyre køber for store cykler og
kører galt. På den måde er det lille kørekort jo meget fornuftigt.
Men det er jo ikke fornuftigt, når forsigtige lavbenede piger bliver nødt
til at tage lille kørekort, fordi køreskolerne kun har relativt højbenede
yamaha'er. Når man tager stort kørekort lærer man jo heller ikke, at bruge
de flere krafter den store cykel har i forhold til en lille. Faktisk kunne
vi dårligt følge med en mazda 323 i et lyskryds og det var da ellers en 600
kubik!
Jeg kan således heller ikke se noget moralsk forkert i at du køber en stor
cykel til din kæreste. Altså en hvor hun kan nå jorden

--
Rune D. Jørgensen

Fra : Jakob

Dato : 05-05-06 14:08

Esben wrote:

> [...]
> lidt op, at de ikke har nogle store men lave motorcykler, men det er en helt

Det er så her man skifter kørelærer... Ellers finde de jo aldrig ud af
det. Og hvis hun er blevet lovet et stort kort kan der heller ikke være
tale om at betale, da kørelæreren ikke kan levere den lovede vare.

--
Jakob, 748SP+749S

Fra : Thomas Makro

Dato : 05-05-06 19:32

On Thu, 4 May 2006 20:23:47 +0200, "Esben"
<esben@FJERNkarenblixensvej.dk> wrote:

>Hej Nyhedsgruppe
Hej Esben.

Læs venligst på FAQ'en før du spørger - det er jo det den er der til.
Dit spørgsmål _er_ faktisk besvaret før, se bare her:
http://www.dmcn.dk/?/FAQ/VisEmne.asp?ID=12

>Mit spørgsmål er så, hvornår finder man ud af hvornår jeg må købe en større
>kværn til fruen?
Som det fremgår af FAQen, efter 2 år.
Noget helt andet er så, at det er en underlig dansk regel...

Konsekvensen for overtrædelse, altså for at køre en stor MC med lille
kort, er en fin "lille" bøde for at have ført et køretøj hun ikke har
kørekort til, samt retten til ikke at måtte køre MCen hjem fra det
sted, hun bliver stoppet. Så hudt jeg visker, er bødestørrelsen
variabel, idet den sættes nogenlunde lig ens månedsløn.

>Håber på nogle gode svar
Håber det var et godt svar
--
Thomas Makro, DMCN #280
Honda VFR 750 F

Fra : Emil

Dato : 05-05-06 22:00

Thomas Makro wrote:
> Håber det var et godt svar

Det kan det vist ikke være. Det besvare ikke hans spørgsmål om det
aktuelle kort, og du prøver at gætte dig frem til bøden, tsk stk.

Mvh.

Emil S. Hansen

Fra : Thomas Makro

Dato : 05-05-06 23:27

On 5 May 2006 14:00:16 -0700, "Emil" <sofushansen@gmail.com> wrote:

>Det kan det vist ikke være. Det besvare ikke hans spørgsmål om det
>aktuelle kort, og du prøver at gætte dig frem til bøden, tsk stk.
Hva??
Jeg håber det var et forsøg på at være morsom, men at du glemte
smileyen.

Han spurgte:
>Mit spørgsmål er så, hvornår finder man ud af hvornår jeg må
>købe en større kværn til fruen?

Jeg svarede at han skulle læse på FAQen før han spørger, der står det
han ønsker. Men ikke nok med det, jeg besvarede også hans spørgsmål,
idet jeg skrev:
>Som det fremgår af FAQen, efter 2 år.

Jeg mener således at jeg har besvaret spørgsmålet.

Fra : Ukendt

Dato : 06-05-06 07:25

Thomas Makro skrev i meddelelsen
<4ojn52phepo6f58g9it2nuj1o9mc0sf7id@4ax.com>...

>Jeg svarede at han skulle læse på FAQen før han spørger, der står det
>han ønsker. Men ikke nok med det, jeg besvarede også hans spørgsmål,
>
>Jeg mener således at jeg har besvaret spørgsmålet.

Naeh, læs nu lige hele indlæget Det fremgår vel ikke af FAQ'en hvordan
at Esben forholder sig til et "fejludfyldt" kørekort :-/ Det interessante
er vel om der i kørekortregistret findes den samme "fejl", og det er der vel
kun en måde at finde ud af, lade kørekortet "blive væk", og bestille et nyt.

mvh
Orla