/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Styrtet RF'er - Opfølgning
Fra : Niels Munk


Dato : 04-05-06 13:10

Hej!

Jeg skrev for nogle dage siden om min ulykke med mc RF 900 R
(blandt andre ting )

Nu har jeg fået kigget den efter, og det ser heldigvis ud til at samtlige
svejsninger i kronrørsregionen har holdt. Dog lader det til at styrtøjet
er slået skævt på én eller anden måde...

Hvis jeg måler fra begge styrender ind til én bolt i tankdækslet, og lader
de to afstande blive ens - ja så står forhjulet altså ikke lige på
cyklens længderetning. (ved godt at der er mange faktorer her, som
kan medføre upræcis måling) Det samme gør sig gældende hvis jeg
måler fra øverste gaffelbro, fremfor styrendenerne.

Mit spørgsmål er nu: Kan øverste og nederste gaffelbro dreje i forhold
til hinanden? Altså så de drejer om kronrøret i hver sin retning, og
dermed medføre at gaffelbenene ikke længere er paralelle, set fra siden
af MC'en. Kan dette lade sig gøre, eller er de låst i en rille eller noget i
retningen?

Hvis jeg drejer fuldt udslag mod højre, kan håndtaget lige præcis nå
tanken. Det er slet ikke tilfældet hvis jeg drejer mod venstre, her er
der mange cm imellem. Det ville passe meget godt med det slag som
højre styrpind har fået, da den ramte lygtepælen.

Jeg kan _ikke_ se at højre styrpind skulle være blevet bøjet.


/Niels Munk



 
 
Ukendt (04-05-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 04-05-06 13:20

> Mit spørgsmål er nu: Kan øverste og nederste gaffelbro dreje i forhold
> til hinanden? Altså så de drejer om kronrøret i hver sin retning, og
> dermed medføre at gaffelbenene ikke længere er paralelle, set fra siden
> af MC'en. Kan dette lade sig gøre, eller er de låst i en rille eller noget
> i
> retningen?

Jeps men kræfter nok kan det godt lade sig gøre, det prøvede jeg da jeg
samlede min Bastard bike, så der løsner man broerne og retter det op, og
spænder igen, med mindre dine rør er blevet bøjet i processen self..

Selve broerne kan jo også være slået skæve.. men du kan jo prøve at løsne
alle bolte på broerne, også dem til lejet igennem kronrøret, så kan du jo se
om du kan få det helt lige igen, eller om der er noget der er bøjet...

Mvh
Morten **uden mc i år, men med en 125ccm 2takt Gokart WROOOMMM**



Orla Pedersen (04-05-2006)
Kommentar
Fra : Orla Pedersen


Dato : 04-05-06 13:23

Niels Munk wrote:

> Hej!

> Mit spørgsmål er nu: Kan øverste og nederste gaffelbro dreje i forhold
> til hinanden?

Ja, det kan de. Løsn alle clampboltene på såvel øverste som nederste
gaffelbro, samt møtrikken øverst på kronrøret. Spænd nederste bro's
clampbolte først, så kronrørsmøtrikken, og til sidst clampboltene i
øverste bro. Så skulle forgaflen gerne igen være lige.

Men forgaffelrørene kan selvfølgelig stadig være bøjede..

mvh
Orla



Niels Munk (04-05-2006)
Kommentar
Fra : Niels Munk


Dato : 04-05-06 13:38

"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:e3crmh$8sj$1@abbeden.bunk.cc...

> Ja, det kan de. Løsn alle clampboltene på såvel øverste som nederste
> gaffelbro, samt møtrikken øverst på kronrøret. Spænd nederste bro's
> clampbolte først, så kronrørsmøtrikken, og til sidst clampboltene i
> øverste bro. Så skulle forgaflen gerne igen være lige.

Mange tak for de hurtige svar til jer begge!

Jeg vil prøve at løsne/spænde de omtalte bolte og møtrikker en gang,
og se om ikke det skulle hjælpe.


> Men forgaffelrørene kan selvfølgelig stadig være bøjede...

Ja, det er jeg klar over og ganske opmærksom på. Umiddelbart
synes jeg dog ikke at kunne se nogen skævhed her.
Hvis det er helt galt, må jeg jo låne forgaflen fra min kommende
donorcykel, selvom den så ikke er 2-vejs jursterbar


Jeg må indrømme at det trækker lidt i mig, bare at bygge Suzi
om til en streetfighter i stedet :) Hun ser nu lidt fræk ud, som hun
står der, helt uden købe, forlygte eller instrumenthus :)
Billede kan ses på:
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=5598

/Niels Munk



Ib Jakobsen (04-05-2006)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 04-05-06 15:36

Orla Pedersen skrev:

> Ja, det kan de. Løsn alle clampboltene på såvel øverste som nederste
> gaffelbro, samt møtrikken øverst på kronrøret.

Men sæt den lige på centralben først. Ellers kan den hurtigt skubbe
begge ben op.







--
MVH

Ib Jakobsen

Niels Munk (04-05-2006)
Kommentar
Fra : Niels Munk


Dato : 04-05-06 17:18

"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:445a1162$0$84035$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Orla Pedersen skrev:

> Men sæt den lige på centralben først. Ellers kan den hurtigt skubbe begge
> ben op.

Hehe - en RF'er har ikke centralben, desværre :)
- Men ja, havde dog tænkt mig at klodse den op på én eller anden vis.

/Niels Munk



Ukendt (04-05-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 04-05-06 17:55


Ib Jakobsen skrev i meddelelsen
<445a1162$0$84035$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>...

>Men sæt den lige på centralben først. Ellers kan den hurtigt skubbe
>begge ben op.


Det bliver svært

Men mon ikke Niels finder en løsning

mvh
Orla



Ib Jakobsen (04-05-2006)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 04-05-06 18:43

Orla Pedersen skrev:

>
> Det bliver svært

Tænkte det sgu nok. Jeg vender mig nok aldrig til det der med manglende
centralfod.


>
> Men mon ikke Niels finder en løsning

Det var også nærmest bare som en service. Man kan hurtigt glemme banale
ting når man har andre vigtigere ting i hovedet. Vi har jo nok alle set
folks ansigtsudtryk, når den anden prop på gaflen skrues af.





--
MVH

Ib Jakobsen

Ukendt (05-05-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 05-05-06 08:27


Ib Jakobsen skrev i meddelelsen
<445a3d28$0$84014$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>...
>Orla Pedersen skrev:


>> Det bliver svært

>Tænkte det sgu nok. Jeg vender mig nok aldrig til det der med manglende
>centralfod.


Tjae, jeg har da også funderet en del, men dér hvor at centralfoden kunne
sidde har Honda fyldt op med udstødningsrør :-/ Ak ja, gode gamle dage hvor
skærmstiverne havde dobbeltfunktion á stol ved hjulskift....

>> Men mon ikke Niels finder en løsning

>Det var også nærmest bare som en service. Man kan hurtigt glemme banale
>ting når man har andre vigtigere ting i hovedet. Vi har jo nok alle set
>folks ansigtsudtryk, når den anden prop på gaflen skrues af.


Jeg har aldrig oplevet lige dén stunt. I øvrigt er det jo heller ikke så
sjovt længere, propperne hopper jo ikke længere end dæmperstangen kan nå.

mvh
Orla



Knud Dam (05-05-2006)
Kommentar
Fra : Knud Dam


Dato : 05-05-06 18:04


"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i en
meddelelse news:445affae$0$27571$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> . I øvrigt er det jo heller ikke så sjovt længere, propperne hopper jo
> ikke længere end dæmperstangen kan nå.

Det kommer vist an på, hvilken model, der er tale om !

; - )

KD



Armand (05-05-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 05-05-06 18:28

Knud Dam skrev:
> "Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i en
> meddelelse news:445affae$0$27571$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
>> . I øvrigt er det jo heller ikke så sjovt længere, propperne hopper jo
>> ikke længere end dæmperstangen kan nå.
>
> Det kommer vist an på, hvilken model, der er tale om !
>
Det er umiddelbart kun USD-teleskoper der bruger dæmperstænger!

--
Armand.

Ukendt (05-05-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 05-05-06 20:32


Armand skrev i meddelelsen
<445b8aee$0$60786$157c6196@dreader1.cybercity.dk>...

>Det er umiddelbart kun USD-teleskoper der bruger dæmperstænger!


Øhh ? Nå ! Fortæl "fie" det :-/

Mon ikke at det er det samme på din CBR ?

mvh
Orla





Armand (05-05-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 05-05-06 21:08

Orla Pedersen skrev:
> Armand skrev i meddelelsen
> <445b8aee$0$60786$157c6196@dreader1.cybercity.dk>...
>
>> Det er umiddelbart kun USD-teleskoper der bruger dæmperstænger!
>
> Øhh ? Nå ! Fortæl "fie" det :-/

Shit!
Jeg blandede lige noget med dæmperenhedens placering ind i sagen, og dét
holder ikke!
Apropos: Allerede i min gamle Benelli Sei brugte man seperat
højtliggende dæmpercartridge i den traditionelt vendende
teleskopforgaffel

> Mon ikke at det er det samme på din CBR ?

Niks, for sådan en touring-færge, har ikke justeringsmulighed af
teleskoperne - Uanset hvor sportslig den end regnes for!
Dét er bl.a. også grunden til at jeg undrer mig over at F2'eren i sin
tid kunne vende helt og holdent op&ned på Supersport-klassen (=std.
750), hvor indtil flere modkombattanter havde langt finere forgaffel qua
justeringsmuligheder :-|

--
Armand.

CL (05-05-2006)
Kommentar
Fra : CL


Dato : 05-05-06 22:53


"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:445bb068$0$67259$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>
>> Mon ikke at det er det samme på din CBR ?
>
> Niks, for sådan en touring-færge, har ikke justeringsmulighed af
> teleskoperne - Uanset hvor sportslig den end regnes for!

Min CBR 1k Dual uden muligheder for at justerer har propperne
skruet fast på nogen stænger.
--
H
Carsten Larsen
CBR 1K DUAL



Emil (05-05-2006)
Kommentar
Fra : Emil


Dato : 05-05-06 22:04


Armand wrote:
> > Mon ikke at det er det samme på din CBR ?
> Niks, for sådan en touring-færge, har ikke justeringsmulighed af
> teleskoperne - Uanset hvor sportslig den end regnes for!
> Dét er bl.a. også grunden til at jeg undrer mig over at F2'eren i sin
> tid kunne vende helt og holdent op&ned på Supersport-klassen (=std.
> 750), hvor indtil flere modkombattanter havde langt finere forgaffel qua
> justeringsmuligheder :-|


Hmm, en F3er har da både fjederforspæning og retur dæmpning? Det
mener jeg også en F2er har.

Mvh.

Emil S. Hansen


MKS - 74 (05-05-2006)
Kommentar
Fra : MKS - 74


Dato : 05-05-06 22:15

On 5 May 2006 14:04:16 -0700, "Emil" <sofushansen@gmail.com> wrote:

>Hmm, en F3er har da både fjederforspæning og retur dæmpning? Det
>mener jeg også en F2er har.

Først med årg. 93-94 (F2½) skete det, før det, i 91-92 havde den kun
justerbar fjederforspænding, kendes nemt på de sorte gaffelben.

--
-Michael
CBR600 info - http://home.tiscali.dk/isl21043/CBR600/
Div. VF500-, RS250- og CBR600F-dele m.m. til salg på:
http://home.tiscali.dk/isl21043/salg/

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177554
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408852
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste