Druknet tændrør = ødelagt ?
Fra : jba020@politi.dk

Dato : 02-05-06 07:59

Læste i anden tråd at et NGK tændrør der har været "druknet" kan
blive ødelagt. Kortsluttet.

Nogen der har en mere tilbundsgående teknisk forklaring på hvordan og
hvorfor ?

/jim

Fra : Bisse

Dato : 02-05-06 10:50

Oplever tit det samme med min FZR 600.
Oftest sker der når der er startproblemer.
Det kan være kulde eller fordi jeg er løbet tør
for juice eller skiftet potte.

Såååå ja... Louis er sikkert glade for mig
og mit tændrørsforbrug.

Jeg vil også gerne vide om man kan rense druknede
rør.

Bisse

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 02-05-06 14:56

jba020@politi.dk wrote:
> Læste i anden tråd at et NGK tændrør der har været "druknet" kan
> blive ødelagt. Kortsluttet.
>
> Nogen der har en mere tilbundsgående teknisk forklaring på hvordan og
> hvorfor ?
____________________________________

NGK er ganske rigtigt ofte noget bras...
Jeg mener, forklaring skal findes i at der opstår en belægning på tændrørets
2 elektroner, og derved en dårlig forbindelse. Den tekniske forklaring
kender jeg desværre ikke.
Denne belægning skulle efter sigende kunne fjernes ved at stille tændrøret i
acetone / fortynder natten over, eller ved at glasblæse tændrørets
elektroder.
Hvis man vil over alle disse problemer, skifter man bare til Nippon Denso...
De er (for mit vedkommende) en anelse dyrere, men holder tilgengæld det
længere med langt bedre gnist.

--
Psycho Cowboy
Suzuki GSX-R 600

Fra : Armand

Dato : 02-05-06 16:39

Psycho Cowboy skrev:

> Hvis man vil over alle disse problemer, skifter man bare til Nippon Denso...

"Nippon" er historie, "Denso" er markedsnavnet!

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 02-05-06 20:39

jba020@politi.dk skrev i meddelelsen
> [...]
>blive ødelagt. Kortsluttet.

>Nogen der har en mere tilbundsgående teknisk forklaring på hvordan og

Jeg ved kun at det har stået på siden begyndelsen af firserne. En forkert
skid fra TZ'en, og de fine NGK var til den store grønne. :-/

Historien blev glemt, og først langt senere skulle jeg bruge endog megen tid
på en Kawasaki 250 drejeventil twin før jeg "vågnede", og skiftede de
defekte NGK-rør, der nok kunne gniste i det fri, men var komplet
virkningsløse i motoren.

Sidste oplevelse er fra VTR'en hvor det ene tændrør stortset har mistet
midterelektroden efter kun ca. 20.000 Km. , det andet er som nyt.

mvh
Orla, på jagt efter Denso IX27B