|
| Hvor hurtig i regn? Fra : Manuel Korell |
Dato : 28-04-06 16:04 |
|
Hvor hurtig ville du køre på motorvej når det regner, men med gode
dæk og profil. Så det er forsvarligt.. Min kørelære mente at man
bare kan give den gas, hvis bare ens hjul er ok.. Kan det passe?
Hilsen Manuel Korell
| |
Michael Brock (28-04-2006)
| Kommentar Fra : Michael Brock |
Dato : 28-04-06 16:15 |
|
Tjaa med de rigtige dæk er der ikke noget problem,
GP gutterne kører 250+ i regnvejr
Michael
"Manuel Korell" <manuel@it.dk> skrev i en meddelelse
news:1146236637.492085.158050@j73g2000cwa.googlegroups.com...
Hvor hurtig ville du køre på motorvej når det regner, men med gode
dæk og profil. Så det er forsvarligt.. Min kørelære mente at man
bare kan give den gas, hvis bare ens hjul er ok.. Kan det passe?
Hilsen Manuel Korell
| |
J. Jørgensen (28-04-2006)
| Kommentar Fra : J. Jørgensen |
Dato : 28-04-06 16:16 |
|
"Manuel Korell" <manuel@it.dk> skrev i en meddelelse
news:1146236637.492085.158050@j73g2000cwa.googlegroups.com...
Hvor hurtig ville du køre på motorvej når det regner, men med gode
dæk og profil. Så det er forsvarligt.. Min kørelære mente at man
bare kan give den gas, hvis bare ens hjul er ok.. Kan det passe?
Hilsen Manuel Korell
Det må vel siges ar være korrekt - Spørgsmålet er så bare om man kan finde
sådanne hjul?
Jeg vil personligt mene, at mange store skærme og kåber vil få cyklen til at
får en slags "flyvereffekt", og derved miste noget af grebet mod vejbanen,
ved ekstreme høje hastigheder. Det vil således ikke bare være hjulene, men
også MC'ens bygning, der har betydning.
Hilsen
Jørgen
| |
Ole (28-04-2006)
| Kommentar Fra : Ole |
Dato : 28-04-06 16:42 |
|
Ingen problemer med 140-150 stykker på min V-Strom DL650
mvh Ole
On 28 Apr 2006 08:03:57 -0700, "Manuel Korell" <manuel@it.dk> wrote:
>Hvor hurtig ville du køre på motorvej når det regner, men med gode
>dæk og profil. Så det er forsvarligt.. Min kørelære mente at man
>bare kan give den gas, hvis bare ens hjul er ok.. Kan det passe?
>
>Hilsen Manuel Korell
| |
tb (28-04-2006)
| Kommentar Fra : tb |
Dato : 28-04-06 19:22 |
|
> Ingen problemer med 140-150 stykker på min V-Strom DL650
>
> mvh Ole
og jeg har prøvet et længere stræk med 180-190 på min cbr i heftig regn i
tyskerlandet.
Bilers dæk er flade, mcere er runde, så de aquaplaner ikke så nemt, men om
de kan ved en given hastighed ved jeg dog ikke. Sørg dog altid for at have
en del flere mm end de lovpligtige.
Og så er der også forskel på dæk. Jeg har to ens CBR med masser af mønster.
Den ene har maxadam 100 dæk på, og de står helt fast. Den anden har et
eller andet andet mærke og de smutter for et godt ord.
| |
AW på ZRX (28-04-2006)
| Kommentar Fra : AW på ZRX |
Dato : 28-04-06 17:53 |
|
>"Manuel Korell" <manuel@it.dk> wrote in message
>news:1146236637.492085.158050@j73g2000cwa.googlegroups.com...
>Hvor hurtig ville du køre på motorvej når det regner, men med gode
>dæk og profil. Så det er forsvarligt.. Min kørelære mente at man
>bare kan give den gas, hvis bare ens hjul er ok.. Kan det passe?
Det kommer an på hvor meget det regner
Bare give den gas? Det kommer da an på om det er en kina-chopper eller en
175 Hk bambusraket.
Normalt er lovlige hastigheder (og lidt til ) ikke noget problem (Så
skal det altså regne RIGTIG meget).
Allan
ZRX 1200 S
| |
Allan K. Poulsen (28-04-2006)
| Kommentar Fra : Allan K. Poulsen |
Dato : 28-04-06 22:17 |
|
"Manuel Korell" <manuel@it.dk> wrote in message
news:1146236637.492085.158050@j73g2000cwa.googlegroups.com...
Hvor hurtig ville du køre på motorvej når det regner, men med gode
dæk og profil. Så det er forsvarligt.. Min kørelære mente at man
bare kan give den gas, hvis bare ens hjul er ok.. Kan det passe?
Hilsen Manuel Korell
Ja, man skal altid køre efter forholdene, og man kan sagtens følge med
trafikken på kværnen i regnvejr på motorvej. Personligt bryder jeg mig
sjældent om at køre mere end de lovlige 110 km/t - 130 km/t, når det regner.
Regner det i lårfede stråler, kører jeg også langsommere. Generelt finder
man mig kun i overhalingsbanen i tørvejr.
Jeg syntes dog, at det er udsynet der får mig til at tage den med ro. Regn
på visiret og lastbiler der hvirvler vand rundt. Samtidig er det lidt
sværere at koncentrere sig, og der ryger lidt af den passive sikkerhed.
Bliver man våd ind til huden, ryger der endnu mere af den passive sikkerhed.
Samtidig bremser man pivringe med kun 2 dæk på en våd asfalt.
--
Allan
Aprilia SL1000
| |
Preben Riis Sørensen (28-04-2006)
| Kommentar Fra : Preben Riis Sørensen |
Dato : 28-04-06 22:06 |
|
"Allan K. Poulsen" <allanpoulsen@bmb.sdu.dk> skrev
> Jeg syntes dog, at det er udsynet der får mig til at tage den med ro. Regn
> på visiret og lastbiler der hvirvler vand rundt. Samtidig er det lidt
> sværere at koncentrere sig, og der ryger lidt af den passive sikkerhed.
> Bliver man våd ind til huden, ryger der endnu mere af den passive
sikkerhed.
> Samtidig bremser man pivringe med kun 2 dæk på en våd asfalt.
Jeg har oplevet 'glidekobling' med nedslidt dæk allerede ved 120-30. Selv
gode dæk må have det skidt i regnvejr. Så kør kun det tilladte hvis der er
nul trafik, og på almindelige veje skal man helst ikke andet end stille og
roligt snige sig hjem i stalden. Og i bytrafik skal man helt ned under det
tilladte. For som Allan skriver er der ingen bremseevne.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk
| |
"J.C. Kløve" (28-04-2006)
| Kommentar Fra : "J.C. Kløve" |
Dato : 28-04-06 22:19 |
|
Preben Riis Sørensen skrev:
> "Allan K. Poulsen" <allanpoulsen@bmb.sdu.dk> skrev
>> Jeg syntes dog, at det er udsynet der får mig til at tage den med ro. Regn
>> på visiret og lastbiler der hvirvler vand rundt. Samtidig er det lidt
>> sværere at koncentrere sig, og der ryger lidt af den passive sikkerhed.
>> Bliver man våd ind til huden, ryger der endnu mere af den passive
> sikkerhed.
>> Samtidig bremser man pivringe med kun 2 dæk på en våd asfalt.
>
> Jeg har oplevet 'glidekobling' med nedslidt dæk allerede ved 120-30. Selv
> gode dæk må have det skidt i regnvejr. Så kør kun det tilladte hvis der er
> nul trafik, og på almindelige veje skal man helst ikke andet end stille og
> roligt snige sig hjem i stalden. Og i bytrafik skal man helt ned under det
> tilladte. For som Allan skriver er der ingen bremseevne.
hmm
Mine nye Road Attack _er_ blevet testet i betydeligt renvejr
Der er satm'e bid i lortet, no problem, inge tendens til at fedte,
hverken ved "frisk" acceleration, eller i de mere interessante kurver
Der er rigtig gode.
Der skal naturligvis udvises nogen agtpågivenhed, men jeg er nu ganske
tryg
--
Dun@nt
Kilo SFau _R_ SilverBullet
http://www.dfmc.dk/?id=223 - DMCN #745
*Growing old is mandatory, growing up is an option*
| |
Anders Majland (29-04-2006)
| Kommentar Fra : Anders Majland |
Dato : 29-04-06 22:42 |
|
> Ja, man skal altid køre efter forholdene, og man kan sagtens følge med
> trafikken på kværnen i regnvejr på motorvej. Personligt bryder jeg mig
> sjældent om at køre mere end de lovlige 110 km/t - 130 km/t, når det
> regner. Regner det i lårfede stråler, kører jeg også langsommere. Generelt
> finder man mig kun i overhalingsbanen i tørvejr.
>
> Jeg syntes dog, at det er udsynet der får mig til at tage den med ro.
Samme her - og så er jeg temmelig bevidst om at der noget nemmere for en
bilist med ABS at lave en optimal nedbremsning på underlag med "ukendte"
egenskaber så jeg kører med væsenligt større margener end i tørvejr.
Er nedbøren så sne eller det der er værre så skal margener være de større -
Men her for 3-4uger siden blev jeg overrasket af en af de sidste snebyger på
motorvejen nord for Hobro. I medvind nord på var udsynet simplethen for
ringe og mit ærinde nordenfjords ikke vigtigt nok så jeg vendte rundt ved
rold skov. I modvind kunne jeg bedre holde visiret rent og med mitas e-07
kunne jeg holde små 100km/t i andet spor mend de fleste bilister lå med
60-80km/t i højre side. Den primære grund til at køre der var at jeg følte
det sikrere end det kofanger ved kofanger kørsel der blev præsteret i højre
side - andet spor havde jeg derimod stort set for mig selv (Og inden jeg
nåede hjem i tørvejr passerede jeg også 2 uheld på motorvejen - så ja der
var glat med sådan et par cm tøsne )
| |
K (28-04-2006)
| Kommentar Fra : K |
Dato : 28-04-06 22:41 |
|
med et lovkrav på kun 1 mm mønster kan det ikke anbefales at køre i regn
med dæk af den kaliber, jeg har faktisk lige overtaget et køretøj der er
nysynet med et fordæk med kun ca. 1 mm mønster ....jeg grimmes over synet,
derfor skal der naturligvis et nyt dæk til før den for mig er forsvarlig at
begive sig ud i regnvejr på !
det er egentlig interessant at høre sådan en kørelærer om han ville give en
mc som min med 1 mm mønster gas i regnvejr
Kramme
"Manuel Korell" <manuel@it.dk> skrev i en meddelelse
news:1146236637.492085.158050@j73g2000cwa.googlegroups.com...
Hvor hurtig ville du køre på motorvej når det regner, men med gode
dæk og profil. Så det er forsvarligt.. Min kørelære mente at man
bare kan give den gas, hvis bare ens hjul er ok.. Kan det passe?
Hilsen Manuel Korell
| |
Manuel Korell (28-04-2006)
| Kommentar Fra : Manuel Korell |
Dato : 28-04-06 22:16 |
|
> med et lovkrav på kun 1 mm mønster kan det ikke anbefales at køre i
> regn med dæk af den kaliber, jeg har faktisk lige overtaget et køretøj
> der er nysynet med et fordæk med kun ca. 1 mm mønster ....jeg grimmes
> over synet, derfor skal der naturligvis et nyt dæk til før den for mig
> er forsvarlig at begive sig ud i regnvejr på !
>
> det er egentlig interessant at høre sådan en kørelærer om han ville
> give en mc som min med 1 mm mønster gas i regnvejr
>
> Kramme
>
> "Manuel Korell" <manuel@it.dk> skrev i en meddelelse
> news:1146236637.492085.158050@j73g2000cwa.googlegroups.com...
> Hvor hurtig ville du køre på motorvej når det regner, men med gode
> dæk og profil. Så det er forsvarligt.. Min kørelære mente at man
> bare kan give den gas, hvis bare ens hjul er ok.. Kan det passe?
> Hilsen Manuel Korell
>
Tak for alle de gode svar. Jeg vil så begive mig til Århus fra København
i morgen tidlig, og det sikkert i regn if. dmi. Men det med god fart og dækmønster.
Vi ses derude.
Hilsen Manuel
*** Posted via a free Usenet account from http://www.teranews.com ***
| |
Jørgen Winther (29-04-2006)
| Kommentar Fra : Jørgen Winther |
Dato : 29-04-06 00:29 |
|
"Manuel Korell" <Manuel@it.dk> skrev i en meddelelse
news:8bd42f40ff3e8c83938fdf04f30@free.teranews.com...
> Tak for alle de gode svar. Jeg vil så begive mig til Århus fra København i
> morgen tidlig, og det sikkert i regn if. dmi. Men det med god fart og
> dækmønster.
I regnvejr er vejstriber og fedtede pletter på vejene lige en tand glattere
end ellers, så pas på med at fræse afsted ovenpå sådanne ting, især når du
overhaler eller vejen kurver.
--
Jørgen
| |
Jimmy Damsgård (28-04-2006)
| Kommentar Fra : Jimmy Damsgård |
Dato : 28-04-06 23:43 |
|
Manuel Korell wrote:
> Hvor hurtig ville du køre på motorvej når det regner, men med gode
> dæk og profil. Så det er forsvarligt.. Min kørelære mente at man
> bare kan give den gas, hvis bare ens hjul er ok.. Kan det passe?
>
Jeg har det værre med sidevind. (er der et smart trick?)
I regnvejr er det mest nedsat udsyn i forhold til forøget bremselængde,
der får mig til at sætte farten ned. I Tyskland på et tidspunkt, hvor
der ikke var ret meget trafik, lod vi os ikke sløve ned af regn.
/JD
| |
Armand (01-05-2006)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 01-05-06 02:43 |
|
Jimmy Damsgård skrev:
>
>
> Jeg har det værre med sidevind. (er der et smart trick?)
>
Hold en passende afstand til en forankørende kassevogn (der er ikke
længere så mange hæktrukne-Skoda'er på gaden) og hold nøje øje med dens
reaktioner på sidevinden og brug det til at forudse de steder hvor man
kører fra læ og ud i vindstødene fra siden!
Under forekommnede opklaring og deraf følgende tør-sporkøring, vil man
meget tydeligt kunne se på de tørkørte bilspor hvorledes vinden har
påvirket retningen for bilerne generelt - Dét er også en god ledetråd!
--
Armand.
| |
Molnit (29-04-2006)
| Kommentar Fra : Molnit |
Dato : 29-04-06 10:25 |
|
Manuel Korell skrev:
> Hvor hurtig ville du køre på motorvej når det regner, men med gode
> dæk og profil. Så det er forsvarligt.. Min kørelære mente at man
> bare kan give den gas, hvis bare ens hjul er ok.. Kan det passe?
Ja, gas med måde... min bandit laver spin i regnvejr med kvart til halv
gas, hvis man rykker for hurtigt.
Men jo, en lovlig motorvejs march er der intet problem i HVIS du holder
afstand osv. har oversigt over vejen, og dine dæk er i god stand, så
slidmærker der nærmere sig skiftning, gælder ikke.
--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 300 CDi ReedValve, MZ TS 250/1 Supra5
Suzuki GSF-R 1200, Citroen Saxo 1,5D
" www.dfmc.dk/Lars_Molnit" , " www.molnit.com"
| |
Lyrik (29-04-2006)
| Kommentar Fra : Lyrik |
Dato : 29-04-06 16:20 |
|
"Manuel Korell" <manuel@it.dk> skrev i en meddelelse
news:1146236637.492085.158050@j73g2000cwa.googlegroups.com...
Hvor hurtig ville du køre på motorvej når det regner, men med gode
dæk og profil. Så det er forsvarligt.. Min kørelære mente at man
bare kan give den gas, hvis bare ens hjul er ok.. Kan det passe?
Hilsen Manuel Korell
++++++++++++++++++++++++
Jeg ville aldrig køre over 90 km/t hvis det styrtregnede. Aquaplaning
indtræder over denne hastighed. Og hvem siger at lige jeg var imun over for
det?
Hilsen
Jens
| |
Jes Vestervang (29-04-2006)
| Kommentar Fra : Jes Vestervang |
Dato : 29-04-06 16:47 |
|
"Lyrik" <lyrikfjern@heaven.dk> writes:
> Jeg ville aldrig køre over 90 km/t hvis det
> styrtregnede. Aquaplaning indtræder over denne hastighed. Og hvem
> siger at lige jeg var imun over for det?
Har nogen herinde overhovedet oplevet aquaplaning paa mc? Selv med
godt over 110 paa blankt vand har jeg ikke oplevet problemer
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R
| |
Henrik Nielsen (29-04-2006)
| Kommentar Fra : Henrik Nielsen |
Dato : 29-04-06 19:45 |
|
"hvis bare ens hjul er ok"
Tjaaa. I regnvejr komme de hårde dæk med mange kilometer hurtigt til kort...
Det er ikke nok at se på mønsterdybde...
--
Mvh.
Henrik
Fjern x i mailadr. ved svar på mail.
| |
Armand (01-05-2006)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 01-05-06 02:52 |
|
Manuel Korell skrev:
> Hvor hurtig ville du køre på motorvej når det regner, men med gode
> dæk og profil. Så det er forsvarligt.. Min kørelære mente at man
> bare kan give den gas, hvis bare ens hjul er ok.. Kan det passe?
>
Regn er jo ikke bare regn, og hvis ikke der ligefrem tales om blank vand
på vejbanen, er der intet til hinder for at holde en høj fart - Jeg har
under touring gennem tyskland aldrig ændret min marchhastighed fordi det
regnede!
En anden ting er at vejbanen kán være ganske forbandet fedtet lige i det
øjeblik at den bliver våd, hvorved at forsigtighed i det øjeblik man
"kører ind i en byge" er absolut tilrådelig!!
Som tråden også konkluderer undervejs er der tillige vild forskel på
dæks regn-kvaliteter:
Test bedst dine dæk selv ved at (bag)bremse gradvist op på våd asfalt
indtil blokering opnåes, og kostantér derved hvorvidt dækket pludselig
bliver glat som sæbe når det blokerer eller stadig føles at have et vist
bid!?
"lovlig" mønsterdybde er heller ikke nødvendigvis nok hvis man
planlægger at forcere farten i regn :-|
--
Armand.
| |
|
|