|
| Tilkøring af ny MC Fra : Kristian |
Dato : 27-04-06 18:56 |
|
Har lige læst nedenstående artikel om tilkøring af ny MC og kan nu godt
tænke om det har været totalt tåbeligt at følge forskrifter fra manualen ved
tilkørsel! Holder artiklen vand?
Hvad er jeres meninger og erfaringer?
Kristian
http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm
| |
Johan Vikkelsøe-Pede~ (27-04-2006)
| Kommentar Fra : Johan Vikkelsøe-Pede~ |
Dato : 27-04-06 20:34 |
|
Har snakket med en der arbejder ved yamaha importøren, jeg spurgte ang
olieforbrug på thunderacen, hvad det kunne skyldes, samt hvordan det kunne
fjernes??
Han sagde, højst sandsynligt skyldes, folk havde kørt den for pænt til....
måden at lave det på, nye stempler...
min tanke herom, går så på, at de har spurgt en masse thunderace ejere,
henholdsvis dem med, og uden olie forbrug, og måske fundet ud af at de
henholdsvis var kørt pænt, og hårdt til..
så måske der er noget om snakken??
johan
kommende ace ejer;)
"Kristian" <kristiandalby@SLETTEShotmail.com> skrev i en meddelelse
news:44510598$0$67256$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Har lige læst nedenstående artikel om tilkøring af ny MC og kan nu godt
> tænke om det har været totalt tåbeligt at følge forskrifter fra manualen
ved
> tilkørsel! Holder artiklen vand?
>
> Hvad er jeres meninger og erfaringer?
>
> Kristian
>
> http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm
>
>
| |
Brian Laursen (27-04-2006)
| Kommentar Fra : Brian Laursen |
Dato : 27-04-06 21:41 |
|
Johan Vikkelsøe-Pedersen wrote:
> Har snakket med en der arbejder ved yamaha importøren, jeg spurgte ang
> olieforbrug på thunderacen, hvad det kunne skyldes, samt hvordan det
> kunne fjernes??
> Han sagde, højst sandsynligt skyldes, folk havde kørt den for pænt
> til.... måden at lave det på, nye stempler...
> min tanke herom, går så på, at de har spurgt en masse thunderace
> ejere, henholdsvis dem med, og uden olie forbrug, og måske fundet ud
> af at de henholdsvis var kørt pænt, og hårdt til..
> så måske der er noget om snakken??
> johan
> kommende ace ejer;)
Hmm njaaa det er jo cykel der indbyder til sjov. Jeg tvivler sku i øvrigt
oxo på at det er derfor. FZR/YZF1000 motoren og er jo notorisk kendt for at
bruge olie. Skulle alle ejere så ikke ha kørt dem hårdt nok fra ny af. ??? I
think not.
Jeg har fået at vide af flere yamaha mekanikere at det bla. er dårlig
portning er en af grundende til at den brugte olie. Ligeledes slukke en
opboring til overstørrelse af cyl. afhjælper ligeså????
--
Virtually Yours
Brian laursen
http://home1.stofanet.dk/cashman Tidligere thunderace ejer
| |
Thomas (27-04-2006)
| Kommentar Fra : Thomas |
Dato : 27-04-06 22:37 |
|
"Johan Vikkelsøe-Pedersen" <jv-pFJERN@dsa-net.dk> skrev i en meddelelse
news:1146166058.54790@dalum.dsa-net.dk...
> Har snakket med en der arbejder ved yamaha importøren, jeg spurgte ang
> olieforbrug på thunderacen, hvad det kunne skyldes, samt hvordan det kunne
> fjernes??
> Han sagde, højst sandsynligt skyldes, folk havde kørt den for pænt til....
> måden at lave det på, nye stempler...
> min tanke herom, går så på, at de har spurgt en masse thunderace ejere,
> henholdsvis dem med, og uden olie forbrug, og måske fundet ud af at de
> henholdsvis var kørt pænt, og hårdt til..
> så måske der er noget om snakken??
> johan
> kommende ace ejer;)
>
Hmm. Hvordan ved motoren, at den er blevet kørt hårdt? En Harley er kørt
hårdt ved 5.000 omdrejninger, mens en R1 vel skal over de 12.000 - eller
hvad? Behovet for tilslidning er vel ens uafhængig af motortyper? I den
famøse artikel tages der udgangspunkt i en racer-maskine, men en hyggecykel
skal også tilkøres. Hvis det er noget med mange omdrejninger, så er Yamaha
jo ikke helt oppe på mærkerne med deres omdrejningstællere her på det
sidste...?
Hvorfor skulle en motorfabrikant med vilje anmode kunderne om at tilkøre
deres motorer forkert? De vil jo få en masse kundeklager over dårlig
trækkraft, for få heste og oliespild. Især i USA vil det være et problem, da
de ofte tilkøber ekstra garanti (op til fire år) og jo kan sagsøge alle for
alt i den periode. Yamaha har således måtte trække deres nyeste fartvidunder
tilbage fordi der manglede skallede 3-4.000 omdrejninger på toppen. Herre
Gud...! Det er min mening om at trykprøve en ny motor allerede på vej ud fra
forhandleren.
/Ths.
P.s. Jeg havde engang en MZ 250. Den blev kørt hårdt til - og den brugte sgu
mere olie end benzin (motorolie....!, ikke olieblandet benzin). Er det så et
bevis på det modsatte?
| |
Carl Dragert (28-04-2006)
| Kommentar Fra : Carl Dragert |
Dato : 28-04-06 08:54 |
|
"Thomas" <t@pp.se.invalid> wrote in message
news:9Qa4g.18947$y87.12017@news.get2net.dk...
> alt i den periode. Yamaha har således måtte trække deres nyeste
> fartvidunder tilbage fordi der manglede skallede 3-4.000 omdrejninger på
> toppen.
3-4000 omdrejninger - var det ikke 6-7000 omdrejninger
| |
p.jarnbak (27-04-2006)
| Kommentar Fra : p.jarnbak |
Dato : 27-04-06 20:30 |
|
"Kristian" <kristiandalby@SLETTEShotmail.com> wrote in message
news:44510598$0$67256$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Har lige læst nedenstående artikel om tilkøring af ny MC og kan nu godt
> tænke om det har været totalt tåbeligt at følge forskrifter fra manualen
> ved tilkørsel! Holder artiklen vand?
>
> Hvad er jeres meninger og erfaringer?
Der er ikke noget nyt i den artikel.Tilkøring af stempelmotore til små fly
kræver fuld gas og ikke mindre end
75% af max ydelse i starten da der ellers bliver et for stort
olieforbrug(utæt cylinder) der kun kan afhjælpes
med nye cylindre til multimange penge.Har engang prøvet en cb550 der var
kørt meget blidt lige fra start og
derefter aldrig over 90 km på motorvej og aldrig,aldrig med fuld gas.Den var
sløv,brugte olie og gik aldrig over 11-12 km/l
og det var efter ca 20000 km.Ejeren kunne ikke forstå det da han jo altid
havde kørt pænt.Heldigvis kan de fleste
ikke lade være med at lige prøve om den lille nye kan noget så det bliver
normalt sådan midt imellem fabrikkens
instruktioner og det der står i artiklen.
Hej Palle.
| |
OZ7PUS (28-04-2006)
| Kommentar Fra : OZ7PUS |
Dato : 28-04-06 03:37 |
|
"Kristian" <kristiandalby@SLETTEShotmail.com> skrev i en meddelelse
news:44510598$0$67256$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Har lige læst nedenstående artikel om tilkøring af ny MC og kan nu godt
> tænke om det har været totalt tåbeligt at følge forskrifter fra manualen
> ved tilkørsel! Holder artiklen vand?
>
> Hvad er jeres meninger og erfaringer?
>
> Kristian
>
> http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm
>
på totaktere køre jeg de første par 100km stille og roligt og MAX 70% af
de RPMs den kan .. DVS at den dog lige får høvl en gang imellem over en
kortere strækning .. 1-2km
På biler har jeg også altid fået af vide at de skulle køres stile og roligt
de første 1000km mindst .. Og der er der noget om snakken ..
Vi har næsten lige fået en sprit ny passat taxa .. Desværre er det 3 unge
chaufføere der har kørt i den fra start og den har nu 40.000km på klokken
og motoren er færdig pga. hård kørsel
Ville lige have den i baghovedet før jeg ville blæse en ny cykel af
OZ3BTO
| |
Kristian (28-04-2006)
| Kommentar Fra : Kristian |
Dato : 28-04-06 09:00 |
|
>
> på totaktere køre jeg de første par 100km stille og roligt og MAX 70%
> af de RPMs den kan .. DVS at den dog lige får høvl en gang imellem over
> en kortere strækning .. 1-2km
>
> På biler har jeg også altid fået af vide at de skulle køres stile og
> roligt de første 1000km mindst .. Og der er der noget om snakken ..
> Vi har næsten lige fået en sprit ny passat taxa .. Desværre er det 3 unge
> chaufføere der har kørt i den fra start og den har nu 40.000km på klokken
> og motoren er færdig pga. hård kørsel
>
> Ville lige have den i baghovedet før jeg ville blæse en ny cykel af
>
>
> OZ3BTO
Måske har taxien også været kørt hårdt mens den var kold. Det kan jo
ødelægge enhver motor så vidt jeg har forstået. Artiklen jeg henviser til
nævner også at motoren altid skal være varm inden.
Men tror da også jeg fortsætter med at køre min til efter bogen. Hvis der
bliver problemer med oliespild eller manglende trækkraft må garantien vel
gælde da Yamaha anbefaler denne metode i manualen.
Kristian
| |
OZ7PUS (28-04-2006)
| Kommentar Fra : OZ7PUS |
Dato : 28-04-06 13:15 |
|
"Kristian" <kristiandalby@SLETTEShotmail.com> skrev i en meddelelse
news:4451cb97$0$67259$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>
>>
>> på totaktere køre jeg de første par 100km stille og roligt og MAX 70%
>> af de RPMs den kan .. DVS at den dog lige får høvl en gang imellem over
>> en kortere strækning .. 1-2km
>>
>> På biler har jeg også altid fået af vide at de skulle køres stile og
>> roligt de første 1000km mindst .. Og der er der noget om snakken ..
>> Vi har næsten lige fået en sprit ny passat taxa .. Desværre er det 3 unge
>> chaufføere der har kørt i den fra start og den har nu 40.000km på
>> klokken og motoren er færdig pga. hård kørsel
>>
>> Ville lige have den i baghovedet før jeg ville blæse en ny cykel af
>>
>>
>> OZ3BTO
>
> Måske har taxien også været kørt hårdt mens den var kold. Det kan jo
> ødelægge enhver motor så vidt jeg har forstået. Artiklen jeg henviser til
> nævner også at motoren altid skal være varm inden.
>
> Men tror da også jeg fortsætter med at køre min til efter bogen. Hvis der
> bliver problemer med oliespild eller manglende trækkraft må garantien vel
> gælde da Yamaha anbefaler denne metode i manualen.
>
> Kristian
>
Nu var den meget sjældent stoppet i starten så den har været varm da den
har fået de fleste tæsk
OZ3BTO
| |
Lyrik (28-04-2006)
| Kommentar Fra : Lyrik |
Dato : 28-04-06 13:21 |
|
"Kristian" <kristiandalby@SLETTEShotmail.com> skrev i en meddelelse
news:44510598$0$67256$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Har lige læst nedenstående artikel om tilkøring af ny MC og kan nu godt
> tænke om det har været totalt tåbeligt at følge forskrifter fra manualen
> ved tilkørsel! Holder artiklen vand?
>
> Hvad er jeres meninger og erfaringer?
>
> Kristian
>
> http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
I et afsnit anbefaler han kort brug af bil-olie. Min egen erfaring og en
mange års erfaren motorcykelmekaniker tordner at man ALDRIG må bruge
bilolie.
Alt det 10-40 olie som supermarkederne sælger er bilolie.
Man kan totalødelægge koblingen hvis man gør det!
Det er noget med såvidt jeg husker mekanikerens forklaring(ret mig endelig),
at det specielle ved en Mc er at olien deles af både motor og kobling.
Jeg havde selv prøvet en sådan dunk "skidehalvsyntetisk tilbudsolie".
Gudskelov gik den ikke i stykker, men den vibrerede så meget i koldt vejr at
jeg troede at udstødningen havde tabt noget indmad. Jeg kunne så godt som
ikke sparke den i gear.
Det var en truende katastrofe!
Mekanikeren havde haft mange tilfælde hvor folk havde ødelagt koblingen på
den måde.
Brug altid kun olie som er påtegnet til motorcykel. Også selv om det andet
ser "magen til" ud.
Når vi nu snakker olie, så kunne jeg godt tænke mig et råd om en rigtig god
olie til en 500 ccm twin. Erfaringer?
Hilsen
Jens
| |
Ukendt (28-04-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 28-04-06 13:50 |
|
Lyrik skrev i meddelelsen
<445208bf$0$60781$157c6196@dreader1.cybercity.dk>...
>Når vi nu snakker olie, så kunne jeg godt tænke mig et råd om en rigtig god
>olie til en 500 ccm twin. Erfaringer?
Mobil Synt-S 5W40 API-SL, købes hos HN
En mc der ikke kan holde til den olie er en lortecykel
mvh
Orla
VTR-fie
Ska' vi lige trække den længste tråd i DFM's historie ;-D
| |
p.jarnbak (28-04-2006)
| Kommentar Fra : p.jarnbak |
Dato : 28-04-06 17:06 |
|
> I et afsnit anbefaler han kort brug af bil-olie. Min egen erfaring og en
> mange års erfaren motorcykelmekaniker tordner at man ALDRIG må bruge
> bilolie.
> Alt det 10-40 olie som supermarkederne sælger er bilolie.
> Man kan totalødelægge koblingen hvis man gør det!
> Det er noget med såvidt jeg husker mekanikerens forklaring(ret mig
> endelig), at det specielle ved en Mc er at olien deles af både motor og
> kobling.
>
> Jeg havde selv prøvet en sådan dunk "skidehalvsyntetisk tilbudsolie".
> Gudskelov gik den ikke i stykker, men den vibrerede så meget i koldt vejr
> at jeg troede at udstødningen havde tabt noget indmad. Jeg kunne så godt
> som ikke sparke den i gear.
> Det var en truende katastrofe!
>
> Mekanikeren havde haft mange tilfælde hvor folk havde ødelagt koblingen på
> den måde.
>
> Brug altid kun olie som er påtegnet til motorcykel. Også selv om det andet
> ser "magen til" ud.
Man kan godt bruge bil olie.Det må bare ikke være en let-løbs olie da den
indeholder
friktions nedsættene aditiver.Jeg har altid kørt med mobil fuldsyntetisk
olie først shc og siden den udgik
mobil 1 5w-50.
Hej Palle.
| |
|
|