Jeg har lige haft en samtale med SKAT-Odenses motorafd. om den nye
post- 1. april procedure, og i forhold til hvad nogle tidligere har
nævnt er der, synes jeg, nogle væsentlige nuancer der er vigtige at få
med.
Som tidligere nævnt får toldsynet nu en lidt større betydning idet der
her er mulighed for at gradere standen som henholdsvis under middel,
middel og over middel, hvert af disse trin betyder en 5% forskel i
reg. afgift, d.v.s en maxforskel på 10% fra under middel til over
middel. Så kan man naturligvis mene at det ikke er nok i alle
situationer og at man af og til kan anse sig berettiget til mere
fradrag for større ting (skader mv.). Der er tidligere nævnt at så var
sagsgangen herefter en ankesag via motorankenævnene, idet man ikke
preliminært kunne fremvise for SKAT m.h.p. yderligere nedsættelse -
Dette er ikke korrekt, der _er_ stadig en mulighed for at fremvise for
SKAT og herved (hvis der kan opnås enighed herom) at opnå en
yderligere nedsættelse udover de 5-10%. Først _herefter_ hvis der
stadig er uenighed kan det blive en ankesag.
Herudover får værdilisterne nu en ret afgørende betydning fordi alle
cykler der er på disse i princippet kan afgiftsfastsættes med det
samme, når toldsynet med standsvurderingen er lavet kan man hurtigt
selv regne den præcise afgift ud! (forudsat at man er enig i den
standsvurdering og dermed procentsats, der er foretaget).
--
-Michael
CBR600 info -
http://home.tiscali.dk/isl21043/CBR600/
Div. VF500-, RS250- og CBR600F-dele m.m. til salg på:
http://home.tiscali.dk/isl21043/salg/