Afhentning af belånt MC i tyskland
Fra : calle.nielsen@gmail.~

Dato : 25-04-06 22:06

Heps

Jeg står for at skulle hente en MC i tyskland, som jeg har købt på
ebay for 6000€.
Mit problem er at gutten der sælger den har lånt penge til den i
banken.

I tyskland fungere det jo på den måde at banken får Fahrzeugbrief
når man låner penge til et køretøj.

Sælger foreslog at jeg kunne kommer derned i bankens åbningtid, så
vi sammen kunne gå i banken og betale lånet samt få Fahrzeugbrief.
Det synes jeg egentlig er en fin idé, bortset fra at det ville passe
mig bedre i weekenden, men pyt.
Nu har banken så fortalt ham at sådan gør man ikke mere (han har
ikke helt fundet ud af endnu hvordan man så gør).

Sælger har også foreslået at vi skriver ind i kontrakten at han
sender FB når han har den.
Jeg er dog ret nervøs for at jeg pludselig står med gælden hvis
gutten ikke betaler banken og hvis gælden følger cyklen.

Han er soldat og har gravet sig ned i en skov hele uge, hvorfor jeg
ikke kan træffe ham inden weekenden.

Nogen der har erfaring med hvordan man tackler denne situation?

På forhånd tak :)

Calle Nielsen

Fra : Steen Gruby

Dato : 25-04-06 22:22

On 25 Apr 2006 14:05:51 -0700, calle.nielsen@gmail.com wrote:

Hej Calle

>Nogen der har erfaring med hvordan man tackler denne situation?

Jeg har ingen erfaring på det punkt, men jeg ville gøre følgende:
Meddel gutten at du henter den når han har frikøbt den fra banken
således at der ikke er nogen hæftelser i det køretøj du køber.
Hvor han vil skaffe pengene til at betale banken fra er hans sag, men
når du henter den har han alle papirer og kviteringer i hånden og
giver dig dem før han får så meget som een Øvro.

Helt ærligt lugter den sag af starten på et svindelnummer, hvor du kan
risikere at:
Komme af sted med et stjålet køretøj.
At blive snydt for dine penge.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Jørgen Winther

Dato : 25-04-06 23:22

"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i en meddelelse
> [...]
> Meddel gutten at du henter den når han har frikøbt den fra banken
> således at der ikke er nogen hæftelser i det køretøj du køber.

Det ville jeg også satse på. At sælgeren ikke har pengene, ikke har
erfaringen og lignende problemer er naturligvis uheldig, men det kan jo
sammenlignes med så mange andre situationer, hvor det generelle budskab er:
Hvis du er i tvivl, så lad være. Det er sælgerens opgave at eliminere enhver
tvivl ved at bevise, at han ejer køretøjet og at du kan overtage det uden
problemer. Kan han ikke det, er det måske pga. uvidenhed, måske pga. noget
andet. Hvordan skulle du kunne vide, om det er det éne eller det andet?

> [...]
> giver dig dem før han får så meget som een Øvro.
>
> Helt ærligt lugter den sag af starten på et svindelnummer, hvor du kan

Det er let at føle sig forpligtet i Ebay, hvor det fyger med trusler om
advokatforfølgelse af "spass-bietern", og hvor alle giver positive
bewertungen til hinanden, fordi de ellers frygter at få en negativ retur.
Men man skal ikke føle sig forpligtet til at handle ud over sin normale
fornuft.

Kan I mødes i banken og arrangere handelen dér, skulle det vel være
tilstrækkeligt. Alternativt hos en advokat, der kan sikre at overdragelsen
af penge kontra farzeugbrief sker samtidigt, og at lånet samtidigt bliver
indfriet (hvordan dét så ellers kan sikres? - noget med spærret konto osv.).

Er det umuligt, så lad dén fugl flyve. Hvad skal du med et køretøj, der
tilhører banken - eller måske en fremmed, der går og leder efter det...?

Husk: Selv om det sandsynligvis er i orden alt sammen, og at sælgeren
sandsynligvis er en reel person, der ikke forsøger at snyde dig, så løber du
jo allerede en risiko for at maskinen fejler noget alvorligt, som du først
opdager, når det er for sent. Du bør ikke oveni hatten påtage dig en risko
for også at tabe pengene, overtage en gældsforpligtelse eller at blive gjort
til hæler. Og tænk på den gamle sang: "Der kommer altid en sporvogn og en
pige til..." :)

--
Jørgen

Fra : Steen Gruby

Dato : 25-04-06 22:24

On 25 Apr 2006 14:05:51 -0700, calle.nielsen@gmail.com wrote:

Hej Calle.

>I tyskland fungere det jo på den måde at banken får Fahrzeugbrief
>når man låner penge til et køretøj.

Hovsa.
Det kan vist ikke passe.
I Tyskland SKAL du have Fahrzeugbrief med under kørslen og fremvise
det hvis du bliver stoppet.

Det stinker.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Dr.Enduro

Dato : 25-04-06 22:26

Steen Gruby wrote:
> [...]
>>

> Hovsa.
> Det kan vist ikke passe.
> I Tyskland SKAL du have Fahrzeugbrief med under kørslen og fremvise

Jeg tror, den er smuttet for dig. Fahrzeugbrief er beviset på ejerskab,
det er Fahrzeugschein, man altid skal have med (kommer selv til at bytte
rundt på begreberne en gang imellem).

--

Hilsen Jan

Fra : Steen Gruby

Dato : 25-04-06 22:47

On Tue, 25 Apr 2006 23:26:19 +0200, "Dr.Enduro"
<janeiffert@NOSPAMhotmail.com> wrote:

Hej Jan.

>Jeg tror, den er smuttet for dig. Fahrzeugbrief er beviset på ejerskab,
>det er Fahrzeugschein, man altid skal have med (kommer selv til at bytte
>rundt på begreberne en gang imellem).

OK, jeg er ikke sikker på den med de to papirer, så der skød jeg vist
mig selv i foden.
Jeg har aldrig set andet end Fahrzeugsbrief og en Abmeldebeschinigung,
og så er Fahrzeugsschein nok blevet inddraget ved afmeldelsen.
Undskyld.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Hekto

Dato : 25-04-06 22:35

> Det stinker.

Ja, jeg ville også beholde pengene i lommen og blive hjemme!

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650

Fra : calle.nielsen@gmail.~

Dato : 25-04-06 22:42

Hej Steen,

Tak for et hurtigt svar.

Jeg er ret sikker på banken altid har Fahrzeugbrief, som Enduro også
er inde på. Jeg har en tysk kammerat (som dog har boet i dk i mange
år) der fortæller det samme.

Jeg tror heller ikke han fupper mig. Tror bare ikke han har pengene til
at købe den fri. Det er jo trods alt ca. 45kkr. I tyskland er
instanser som banker, staten mm. ret strenge og overholder reglerne til
mindste detalje, så det skulle ikke undre mig at det er umuligt for
ham at få FB inden han har alle pengene.

Tak for din bekymring, jeg håber ikke din mistanke er rigtig :)

Calle

Fra : Steen Gruby

Dato : 25-04-06 22:50

On 25 Apr 2006 14:42:10 -0700, calle.nielsen@gmail.com wrote:

Hej Calle.

>Tak for din bekymring, jeg håber ikke din mistanke er rigtig :)

Blot du ikke bliver snydt har jeg det fint nok.
Undskyld min bekymring

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : calle.nielsen@gmail.~

Dato : 25-04-06 22:46

Hej Hekto

Jeg tror altså den er god nok.

Se evt. annoncen her:
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=4629492223&ssPageName=ADME:B:EOIBSA:DE:11

Han har ikke engang skjult nummerpladen.
Desuden har jeg fået min tyske makker til at snakke med ham. Han siger
at sælger lyder meget reel omend lidt uvidende om hvordan sådan en
handel bør fungere.

Fra : Hekto

Dato : 25-04-06 23:09

> [...]
> siger
> at sælger lyder meget reel omend lidt uvidende om hvordan sådan en

Den ser nydelig ud!

Tjaaaa ... dine penge! Behold dem i lommen til du har alt på plads.

Fra : calle.nielsen@gmail.~

Dato : 25-04-06 22:53

Ingen grund til at undskylde, jeg er glad for at du/i nævner :)

Fra : calle.nielsen@gmail.~

Dato : 25-04-06 23:25

Hekto wrote:
> Den ser nydelig ud!
Ja, jeg glæder mig også til at se den :)

> Tjaaaa ... dine penge! Behold dem i lommen til du har alt på plads.
Will do! Tak for advarslen. Nu har jeg i hvert fald droppet enhver
tanke om at tage derfra med cyklen uden Farhzeugbrief.

Calle

Fra : Hekto

Dato : 26-04-06 08:02

calle.nielsen@gmail.com submitted this idea :
> Will do! Tak for advarslen. Nu har jeg i hvert fald droppet enhver
> tanke om at tage derfra med cyklen uden Farhzeugbrief.

Klogt nok, for uden det - ingen registrering i
DK.

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer
Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og
Elefanter!

Fra : Jan Bachman

Dato : 25-04-06 23:35

On 25 Apr 2006 14:05:51 -0700, calle.nielsen@gmail.com wrote:

>Nogen der har erfaring med hvordan man tackler denne situation?

Jeg har selv hentet et par MC'er i Tyskland. Jeg ville klart betinge
handlen med, at han kan overdrage dig Fahrzeugbrief når i handler. Det
andet åbner op for en masse bøvl. Så hellere undgå det og finde en
anden maskine.

Jeg har også på fornemmelsen, at de fleste tyskere helst vil ordne en
kontant handel på en hverdag, hvor i sammen kan gå ned i banken
dernede og få vished for, at de Euro-penge som du kommer med rent
faktisk er ægte. Der har været en del ballade med falske sedler. Min
seneste sælger undskyldte sig med, at han ikke var hjemme i weekenden,
hvilket lignede en lille hvid løgn, da jeg stod dernede mandag morgen.
Han havde kone og børn og boede i en villa, og havde sit arbejde 10
min væk. Han kunne jo bare sige rent ud, at han ville have vished for,
at mine penge var ægte. Det er jo en ærlig sag, men kan måske være
lidt svært at sige højt, når man ikke kender modparten, og gerne vil
have en handel hjem. Så vær imødekommende på det punkt.

Det andet i skal aftale er afmelding af MC'en. I kan begge gøre det.
Tyskeren skal bruge afmeldingspapiret til sit forsikringsselskab. Du
kan sagtens afmelde MC'en herhjemme. Du tropper bare op på et
motorkontor med pladen og få en kvittering, som du sender en kopi af
til tyskeren. Det gjorde jeg.

Andre har nævnt den todelte registreringsattest (brief og schein). Du
kan let kende forskel på dem. Brief (den vigtige) har C5 størrelse.
Shein (den alle har uanset gæld osv) er meget lille, og har størrelse
som et kørekort og kan ligge i pengepungen.

/Jan

Fra : calle.nielsen@gmail.~

Dato : 25-04-06 23:45

Hej Jørgen,

Jørgen Winther wrote:

> [...]
> andet. Hvordan skulle du kunne vide, om det er det éne eller det andet?

Jeg er helt enig. Omvendt er det jo en ærlig sag ikke at have pengene
til at købe den fri. Det skal helt sikkert undersøges til bunds, så
jeg er sikker på ikke at hænge på gælden.

> [...]
> bewertungen til hinanden, fordi de ellers frygter at få en negativ retur.
> Men man skal ikke føle sig forpligtet til at handle ud over sin normale

Ja, du har en pointe dér.
Den eneste grund til at jeg turde byde på den ubeset er også at han
skriver meget udtrykkeligt hvordan standen er. Desuden er service
overholdt. I teksten med småt fraskriver han sig selvfølgelig
garantien, men skriver tilgengæld at han står inde for at
oplysningerne han giver er rigtige. Hvis det lugter det mindste af fusk
eller den ikke er i så fin stand som beskrevet, har jeg ingen
problemer med at vende tilbage med mine 6000€.

> [...]
> indfriet (hvordan dét så ellers kan sikres? - noget med spærret konto osv.).

Ja, det med banken lyder som en rigtig god idé. Alternativt at jeg
får vished om at der med garanti ikke er pant i den hvis jeg får
Farhzeugbrief. Desværre er det ikke så let at checke for gæld som i
dk.

> Er det umuligt, så lad dén fugl flyve. Hvad skal du med et køretøj, der
> tilhører banken - eller måske en fremmed, der går og leder efter det...?

Ja, det ville være ret ærgeligt.

> [...]
> jo allerede en risiko for at maskinen fejler noget alvorligt, som du først

Jeg tager selvfølgelig en prøvetur på den inden jeg afleverer
pengene, så på det punkt mener jeg ikke handlen er forskelligt fra
andre handler. Der er også stadig 4 måneders garanti på den fra den
forhandler han købte den hos for 8 måneder siden.

> Og tænk på den gamle sang: "Der kommer altid en sporvogn og en
> pige til..." :)

Den synger jeg lige for konen næste gang hun brokker sig ;)

Tak for svaret, nu ved jeg i hvert fald hvordan jeg ikke skal gøre :)

Fra : Jørgen Winther

Dato : 26-04-06 20:05

<calle.nielsen@gmail.com> skrev i en meddelelse

>Den synger jeg lige for konen næste gang hun brokker sig ;)

Ups! Hvad har jeg nu sat gang i

--
Jørgen

Fra : calle.nielsen@gmail.~

Dato : 25-04-06 23:58

Hej Jan

Jan Bachman wrote:
> [...]
> handlen med, at han kan overdrage dig Fahrzeugbrief når i handler. Det
> andet åbner op for en masse bøvl. Så hellere undgå det og finde en
Ok, men det betyder så (hvis jeg skal have FB med) at han enten skal
afmelde den på forhånd, at vi afmelder den sammen, eller at jeg
afmelder den i dk (som du skriver om længere nede).

> [...]
> lidt svært at sige højt, når man ikke kender modparten, og gerne vil
> have en handel hjem. Så vær imødekommende på det punkt.

Ja, min erfaring med tyskere, er også at de er meget mistroiske (nu
generaliserer jeg godt nok, så undskyld hvis jeg træder nogen over
tæerne).

> [...]
> kan sagtens afmelde MC'en herhjemme. Du tropper bare op på et
> motorkontor med pladen og få en kvittering, som du sender en kopi af

Jeg prøver at foreslå ham at jeg afmelder den i dk. Han går nok ikke
med til det, men det ville da være det letteste for mig.

Tak for svaret :)

Calle

Fra : EK

Dato : 28-04-06 20:30

KLIP
Ok, men det betyder så (hvis jeg skal have FB med) at han enten skal
afmelde den på forhånd, at vi afmelder den sammen, eller at jeg
afmelder den i dk (som du skriver om længere nede).

klip
> [...]

Jeg prøver at foreslå ham at jeg afmelder den i dk. Han går nok ikke
med til det, men det ville da være det letteste for mig.

Hej Calle,

der er for mig at se ikke noget fordækt eller risikabelt ved en sådan
handel.

Gør som følger:

Prøvekør cyklen
Læs den i bil eller på trailer, hvis du er indstillet på at købe og har
fundet den OK.
Kør til banken sammen med sælger.
Indfri gælden mod udlevering af Fahrzeugbrief og evt. en kort bekræftelse på
at du er kommet retmæssig i besiddelse af Fahrzeugbrief.
Herefter er du sikker på at du ikke hæfter for nogen restgæld. Fahrzeugbrief
er i Tyskland et såkaldt "ihændehaverdokument", hvilket betyder at den, der
har dette dokument er retmæssig ejer af (har pant i) køretøjet medmindre han
uretmæssigt er kommet i besiddelse af dette (f.eks. ved tyveri eller
svindel)
Salgskontrakt bør udfyldes sammen med sælger (der findes standardkontrakter
på tysk)
Derudover er så spørgsmålet om du skal afmelde cyklen i DK eller han skal
gøre det i D.
Den der skal afmelde skal have Fahrzeugschein med.
I DK kan den afmeldes på motorkontoret mod aflevering af Fahrzeugschein og
nummerplade. Herefter sørger de danske myndigheder for at underette de
tyske. Du bør dog hvis du vil være fair fortælle sælger at der kan gå nogen
uger inden de tyske myndigheder får denne besked (det betyder at han skal
betale vægtafgift (Steuer) i denne tid)
Hvis du vil køre hjem/til D/DK grænse på cyklen, kan du gøre det på enten
den tyske nummerplade og medbringende Fahrzeugschein eller du kan leje tyske
prøveplader, hvilket er lidt bøvlet.
Fahrzeugbrief skal du bruge i DK for at få den indregistreret !!

Venlig hilsen
Erik

Fra : Martin Christiansen

Dato : 29-04-06 08:54

"EK" <downloading@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> tyske
> prøveplader, hvilket er lidt bøvlet.
> Fahrzeugbrief skal du bruge i DK for at få den indregistreret !!

Hej,

Vil det sige at man behøver ikke at have et Fahrzeugschein for at kunne få
den indregistreret i DK. Her er det nok at have et Fahrzeugbrief...?

Altså at man kan lade pladen og Fahrzeugschein blive hos sælger, og lade ham
afmelde..?

Mvh - Martin

Fra : Buffi

Dato : 26-04-06 05:28

> Mit problem er at gutten der sælger den har lånt penge til den i
> banken.
Fingerne væk, det lugter ALT for meget

mvh Erik

Fra : calle.nielsen@gmail.~

Dato : 29-04-06 09:01

EK wrote:
> der er for mig at se ikke noget fordækt eller risikabelt ved en sådan
> handel.

Jeg er helt enig.

> Kør til banken sammen med sælger.

Det vil banken umiddelbart ikke være med til (jeg arbejder stadig på
sagen).
Problemet er at han har lånet i en slagsinvesteringsbank. Det er ikke
sælgers egen bank. Lånet har forhandleren, som har solgt ham cyklen,
formidlet.

> Indfri gælden mod udlevering af Fahrzeugbrief og evt. en kort bekræftelse på
> at du er kommet retmæssig i besiddelse af Fahrzeugbrief.

Sælger vil meget gerne være med til denne løsning. Problemet er
også at banken ikke har en filial i Bremen, men han vil gerne være
med til at køre til nærmeste filial som ligger ca. 100km væk.

> [...]
> svindel)
> Salgskontrakt bør udfyldes sammen med sælger (der findes standardkontrakter

Den er jeg med på, men tak alligevel :)

> [...]
> uger inden de tyske myndigheder får denne besked (det betyder at han skal

Han er gået med til at jeg afmelder den i dk. Min tyske kammerat siger
at det har han aldrig oplevet at en tysker er gået med til før. Man
må sige han er meget villig til at hjælpe med at få handlen på
plads.

Tak for svaret

Calle

Fra : calle.nielsen@gmail.~

Dato : 29-04-06 09:06

> [...]
> den indregistreret i DK. Her er det nok at have et Fahrzeugbrief...?
>
> Altså at man kan lade pladen og Fahrzeugschein blive hos sælger, og lade ham

Hej Martin,

Jep, du skal ikke bruge Farhzeugschein.

Sælger skal bruge Farhzeugbrief for at afmelde maskinen i tyskland.
Normalt går han ikke med til at du stikker af med en registreret mc
med plade.

Fra : Dr.Enduro

Dato : 29-04-06 13:42

> [...]
>
> Sælger skal bruge Farhzeugbrief for at afmelde maskinen i tyskland.
> Normalt går han ikke med til at du stikker af med en registreret mc

Det dur heller ikke, sælger skal også bruge Fahrzeugbrief til at afmelde
den i Tyskland.

--

Hilsen Jan

Fra : calle.nielsen@gmail.~

Dato : 29-04-06 15:30

Dr.Enduro wrot

> Det dur heller ikke, sælger skal også bruge Fahrzeugbrief til at afmelde
> den i Tyskland.

Men det er jo også det jeg skriver...

Hvis sælger går med til det (sker ikke så tit), er det dog også en
mulighed at afmelde den i danmark.

Fra : MKS - 74

Dato : 29-04-06 15:42

On 29 Apr 2006 07:30:17 -0700, calle.nielsen@gmail.com wrote:

>Hvis sælger går med til det (sker ikke så tit)

Nåh, det ved jeg nu ikke, jeg har afmeldt en 4-5 stykker i DK, hvilket
er over ½-delen af dem hvor jeg har spurgt om de ville være med til
det! Det afhænger helt af hvor nervøst de er anlagt, hvor sultne de er
for at sælge og om de har prøvet det før.

--
-Michael

Fra : calle.nielsen@gmail.~

Dato : 29-04-06 16:39

> [...]
> det! Det afhænger helt af hvor nervøst de er anlagt, hvor sultne de er
> for at sælge og om de har prøvet det før.

Ok, jeg har en kammerat der har indgået en 3-4 handler hvor tyskerne
har villet afmelde dem.. Men han har nok bare været uheldig.