pas på derude - de er syge i roen !
Fra : Bendt Rasmussen

Dato : 24-04-06 19:56

Holdt i dag for rødt lys på Frederiksborgvej mod farum - vejen er tosporet
og jeg holder i inderste spor
I yderbanen holder en kassevogn.
Da det bliver grønt kører vi naturligvis begge 2 og jeg ligger (naturligvis)
foran ham.
Vejen snævrer lidt senere ind under fiskebækbroen, og pludselig kan jeg høre
at kassevognen gasser vildt op.
Jeg gider ikke ligge bag en diesel-hakker og hiver derfor lidt i håndtaget,
så jeg hurtigt er et pænt stykke foran ham. Jeg må bremse ned, for ikke at
køre op i røven på dem foran.
Han kører helt op i røven på mig og begynder at dytte.
Da jeg skal ind på Q8 tanken og købe nogle smøger følger han efter mig
derind, springer ud af vognen og begynder at føre sig frem - jeg må fandeme
ikke accelerere, når han er ved at overhale, og vi kunne bare gå et sted
hen, hvor der ikke var overvågningskameraer, så ville han fandeme flække
skallen på mig og alt muligt der er endnu værre.
Sagde til ham, at han jo måtte køre i noget hurtigere, hvis han ønskede at
overhale - at jeg slet ikke kunne se problemet, der var jo masser af plads
til at han kunne være bagved mig.

Han faldt lidt ned, da jeg kom op at stå. Det er jo let at være stor, når
man sidder højt oppe i en kassevogn, og kigger ned på en fyr på en lav
chopper - det skal måske nævnes at jeg er ca. 188 høj og var næsten et
hovede højere end ham.

Take care out there !

mvh
Bendt

Fra : Jes Vestervang

Dato : 24-04-06 20:05

"Bendt Rasmussen" <razz2@dutpost.tele.dk> writes:

> [...]
> stor, når man sidder højt oppe i en kassevogn, og kigger ned på en
> fyr på en lav chopper - det skal måske nævnes at jeg er ca. 188 høj

Sikke da en idiot. Det ville være surt at mindre i den situation
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Fra : Patrick Westergaard

Dato : 24-04-06 20:14

ufatteligt som folk kan skabe sig og hvad fanden er pointen i at overhale en
mc, de accelererer jo lidt hurtigere end kassevogne

Patrick

Fra : Niels Bengaard

Dato : 24-04-06 20:20

Han overreagerer nok en smule, men han havde da ret i at man ikke må speede
op, når man er ved at blive overhalet.
Det koster 500 kr ifølge den fine gule brochure politiet forærede mig i
påsken, eller forærede er nu så meget sagt, den kostede 500 kr.
Der står for øvrigt 117 andre ting man ikke må, eks. køre to motorcykler ved
siden af hinanden.

Jeg har prøvet at en i indersporet gasser vildt op da jeg overhalede, det
var sgu ikke morsomt, det kan nemt give en farlig situation.

Niels

Fra : Bendt Rasmussen

Dato : 24-04-06 20:45

Niels Bengaard <bengaardFJERNDETTE@tdcadsl.dk> skrev:
>Han overreagerer nok en smule, men han
> [...]

nu var det en 2 sporet vej, og vi var begge startet fra rødt 100
meter før. Han var aldrig bare i nærheden af, at være foran mig.
Han lå skrådt bagved, da jeg hørte at han gassede op, og før
hans kasse flyttede sig, var jeg kørt, og der var fint plads
til, at han kunne flette ind bagved mig (langt bagved)

Men du har da ret - havde det været en ensporet vej, havde
situationen været anderledes.

har den et navn den fine gule folder ? - den kan måske findes på
nettet.

mvh
Bendt

Fra : Niels Bengaard

Dato : 24-04-06 21:06

> Men du har da ret - havde det været en ensporet vej, havde
> situationen været anderledes.
>
> har den et navn den fine gule folder ? - den kan måske findes på
> nettet.

Det er altid umuligt at sætte sig ind i hvad andre har oplevet og som jeg
skrev overdrev den sure herre nok en del.
Folderen er her
http://www.politi.dk/NR/rdonlyres/0C9E9B00-61BB-4884-865E-C2477291CE63/0/Det_er_ikke_gratis_at_overtraede_faerdselsloven.pdf

Niels

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 24-04-06 21:49

"Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg har prøvet at en i indersporet gasser vildt op da jeg overhalede, det
> var sgu ikke morsomt, det kan nemt give en farlig situation.

Ville du ikke forvente at andre trafikanter øger hastigheden efter at have
holdt stille forrødt lys ?
Mener du så også at hvis du f.eks. begynder at overhale en forankørende ved
udkørselen fra et by-område med 50 km/t begrænsning at du så kan forvente at
den, du overhaler, er forpligtiget til fortsat at køre 50 km/t til det
passer dig at færdiggøre overhalingen ?
Der er da mange andre steder, hvor den regel ikke kan anvendes; vejarbejde
med midlertidig hastighedsbegrænsning ophører på flersporet vej, overgang
fra motortrafikvej til motorvej - ja - i kender sikkert flere.
Man må da forvente at de fleste ganske naturligt sætter farten op sådanne
steder.

En måde at stoppe sådan en stud på ku være at hive mobilen frem og tage et
par billeder af ham, medens han begynder at skabe sig. Den type er sjældent
særligt glade for beviser - og næppe skarp nok til at se om der overhovedet
er kamera i din mobilos

Jesper Hedegaard
GS500E når vejret spiller
Ford når det spilder

Fra : Niels Bengaard

Dato : 25-04-06 15:52

> [...]
> flere.
> Man må da forvente at de fleste ganske naturligt sætter farten op sådanne

Hvis der er en, der er ved at overhale dig må du ikke sætte farten op, det
gælder mig bekendt uden undtagelse jvf. færdselslovens §22.
§ 22. Når en foran kørende bliver opmærksom på, at en bagfra kommende vil
overhale til venstre, skal den pågældende holde så langt til højre som
muligt og må ikke øge hastigheden.

På flersporede veje kan man se lidt i §24.
§ 24. Er færdslen tæt, og fremføres den i flere rækker med en hastighed, der
bestemmes af de foran kørende, skal det ikke anses som overhaling, hvis et
køretøj i en vognbane føres forbi et køretøj i en anden vognbane. I sådanne
tilfælde må der ikke skiftes vognbane, medmindre det er påkrævet efter §16,
stk. 1, § 17, stk. 1, § 18, stk. 3-5, eller det sker for at parkere eller
standse.

Stk. 2. Føres et køretøj i en vognbane, der ved afmærkning er forbeholdt en
vis art af færdsel, forbi et køretøj i en anden vognbane, som ikke er
forbeholdt en sådan art af færdsel, eller bliver det forbikørt, anses dette
ikke som overhaling.

Så jeg tror du må ændre opfattelse i de fleste af de eksempler du nævner.
Det koster for øvrigt et klip i kørekortet at forbryde sig mod reglen.

Niels

Fra : Preben

Dato : 24-04-06 20:44

"Bendt Rasmussen" <razz2@dutpost.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> for ikke at køre op i røven på dem foran.
> Han kører helt op i røven på mig og begynder at dytte.

Tjaeh... der skal to til en tango *G*

Preben
www.pdcs.dk

Fra : Bendt Rasmussen

Dato : 24-04-06 20:52

Preben <pj@[FJERN]pdcs.dk> skrev:

>"Bendt Rasmussen"
><razz2@dutpost.tele.dk> skrev i en meddelelse
>1.news.tele.dk...
>
>Tjaeh... der skal to til en tango *G*

jow jow det skal der.

Men forestil dig, hvis alle de bilister, du havde trukket fra
ved start fra et stoplys, reagerede på samme måde.

Her var masser af plads, og det drejede sig vist mest om, at han
ikke fik lov at komme først.

der var vel små 100 meter op til dem foran, som jeg indhentede.

mvh
Bendt

Fra : Ukendt

Dato : 25-04-06 07:22

De går jo galt allerede da I placerer jer i opmarch båsene. Du skal
selfølgelig ligge i ydersporet og han i indersporet, men du retter jo hurtig
fejlen. Manden er en nar når han prøver at, køre om kap/holder trit med med,
en MC.

Fra : Bendt Rasmussen

Dato : 25-04-06 09:30

"Bongo" <news.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> selfølgelig ligge i ydersporet og han i indersporet, men du retter jo
> hurtig fejlen. Manden er en nar når han prøver at, køre om kap/holder trit

Nu holdt der jo ikke nogen ved lyskrydset da jeg kom - så jeg placerere mig
naturligvis korrekt til højre.

mvh
Bendt

Fra : Dr.Enduro

Dato : 25-04-06 10:20

Bendt Rasmussen wrote:
> "Bongo" <news.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Nu holdt der jo ikke nogen ved lyskrydset da jeg kom - så jeg placerere mig
> [...]

Derudover må man gerne overhale højre om i byen, så det er der i hvert
fald ikke noget galt ved.

--

Hilsen Jan

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 25-04-06 11:20

Dr.Enduro wrote:

> Derudover må man gerne overhale højre om i byen, så det er der i hvert
> fald ikke noget galt ved.
______________________________________

Man må *bestemt* ikke overhale højre om nogen som helst steder - og heller
ikke i en byzone.
Forbikørsel er en anden ting, og det må man gerne i situationer med kø osv.,
hvilket ganske rigtigt ofte ses i trafikken i byzonerne.

--
Psycho Cowboy
Suzuki GSX-R 600

Fra : Dr.Enduro

Dato : 25-04-06 13:29

Psycho Cowboy wrote:

> [...]
> Forbikørsel er en anden ting, og det må man gerne i situationer med kø osv.,
> hvilket ganske rigtigt ofte ses i trafikken i byzonerne.

Hm, det ser næsten ud, som om du har ret (google says so). Jeg har taget
kørekort i Tyskland, hvor man i byzoner med flere vognbaner må vælge
den, man har lyst til - og derfor også må overhale langsommere
trafikanter, der kører i f.eks. venstre vognbane
(http://www.himmelreich-dr.de/html/rechts_uberholen_.html).

Jeg har altid troet, at det var det samme i DK, men det er det mærkeligt
nok ikke, borset fra i myldretiden, dvs. når trafikken i begge vognbaner
er bestemt af de forankørende, så må man gerne køre hurtigere i højre
end i venstre vognbane. Weird, at der er så meget forskel på to så ens
lande, og endnu mere weird, at jeg kunne have høstet snesevis af klip i
årenes løb, når jeg med god samvittighed tøffede afsted i højre spor...

--

Hilsen Jan

Fra : Anders Majland

Dato : 25-04-06 15:51

> (http://www.himmelreich-dr.de/html/rechts_uberholen_.html).
>
> Jeg har altid troet, at det var det samme i DK, men det er det mærkeligt
> nok ikke, borset fra i myldretiden

Jo det er da stort set det samme - bortset fra at vi ikke skelner mellem by
& land.

Eneste forskeler så vidt jeg kan se at man i tyskland i byen må overhale en
enlig venstrekører højre om, mens det i dk kun er tilladt i tæt trafik.