Stramning af kæde.. Nogen der vil hjælpe?
Fra : MortenP

Dato : 24-04-06 17:39

hej

jeg tror (næsten ved) at min kæde er lidt for løs.. Er der en venlig sjæl
der er mere inde i det end mig som vil hjælpe mig med det.. Er noget
nervøs over evt. at stramme for meget..

MortenP

Fra : Bo Christensen

Dato : 24-04-06 17:47

Hvor i landet ?
i odense viser jeg det gerne...
/bo

Fra : MortenP

Dato : 24-04-06 20:34

Bo Christensen wrote:

> Hvor i landet ?
> i odense viser jeg det gerne...
> /bo

Hov.. Ja det var måske en ide at skrive ..

Århus eller omegn.. Kører jo gerne lidt for det

Mvh.
MortenP

Fra : Anders Houmark

Dato : 24-04-06 19:20

MortenP wrote:
> hej
>
> jeg tror (næsten ved) at min kæde er lidt for løs.. Er der en venlig
> sjæl der er mere inde i det end mig som vil hjælpe mig med det.. Er
> noget nervøs over evt. at stramme for meget..

http://www.dmc-org.dk/faq-kade.html er meget populær..

Du strammer/løsner kæden ved at løsne bolten(e) ved baghjulsakslen, dernæst
skruer du på møtrikkerne på bagenden af svinggaflen. Hvis du løsner dem,
løsner du også kæden. Skruer du dem til (altså drejer møtrikkerne i urets
retning) spænder du kæden. Når din justering er færdig skal du lige huske at
spænde møtrikkerne mod hinanden, sådan de ikke løsner sig.. og så spænder du
lige boltene til akslen

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : TGSC

Dato : 24-04-06 19:38

Hvis du er usikker på at lave det selv vil de fleste værksteder gøre
det billigt. Det tager ikke lang tid, så nogle steder kan man nøjes
med 15min betaling. Jeg tror jeg fik det gjort for måske en hund eller
to sidste år, sammen med nogle andre ting.
Det er billigt for den tryghed det giver.
Mange værksteder viser priserne på hjemmesiden.

Fra : MortenP

Dato : 24-04-06 22:58

TGSC wrote:

> [...]
> to sidste år, sammen med nogle andre ting.
> Det er billigt for den tryghed det giver.
> Mange værksteder viser priserne på hjemmesiden.

Kan jo godt køre til en mc repper.. MEN det er jo også for at jeg selv kan
se/lære det...
SÅ hvis der er en i nærheden af mig der vil hjælpe så vil jeg da blive
rigtig glad

MortenP

Fra : Hekto

Dato : 24-04-06 23:12

> Kan jo godt køre til en mc repper.. MEN det er jo også for at jeg
> selv kan se/lære det... SÅ hvis der er en i nærheden af mig der vil
> hjælpe så vil jeg da blive rigtig glad

- mon ikke du skulle melde dig til et skruekursus et eller andet sted?
Det hænger da ikke sammen at have MC og så allerede være rådvild når
kæden skal strammes!?

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650

Fra : MortenP

Dato : 25-04-06 07:40

Hekto wrote:

> - mon ikke du skulle melde dig til et skruekursus et eller andet sted?
> Det hænger da ikke sammen at have MC og så allerede være rådvild når
> kæden skal strammes!?

Jeg er også MEGET interesseret i et skruekursus.. Men kan ikke finde nogle
overhovedet.. Nogen der kender nogle?
Olieskift osv. er jeg ikke nervøs for.. det er KUN det lille "men" at man
kan komme til at stramme kæden for meget.. det er ikke selve "operationen"
jeg er nervøs over..

Jeg er ny i mc/skrue verdenen, så der skal jo læres lidt

Mvh.
MortenP

Fra : jesper@FJERNveloce.d~

Dato : 25-04-06 08:25

Hej Morten

mpannen@gmail.com (MortenP) writes:
> Hekto wrote:
> Jeg er også MEGET interesseret i et skruekursus.. Men kan ikke finde
> nogle overhovedet.. Nogen der kender nogle?

De bliver jævnligt annonceret her i gruppen.

> Olieskift osv. er jeg ikke nervøs for.. det er KUN det lille "men" at
> man kan komme til at stramme kæden for meget.. det er ikke selve
> "operationen" jeg er nervøs over..

Ok - så skal du bare følge den vejledning der er givet link til. Den
har jeg brugt, og er nemt. Det er vigtigt at kæden ikke er for stram -
det har du helt ret i. Det slider unødigt på lejer og kæde, og kan
have fatale konsekvenser. Men så er det altså heller ikke mere
kompliceret

Husk at "måle" vandringen med belastning på. Det er lidt svært hvis
man selv skal sidde på og måle samtidig, men så få bare en anden til
det. Og husk at måle flere steder på kæden - dvs. roter hjulet og lav
mål igen. Mål også efter første køretur.

Gør du det, burde du være sikker! Men det står vist også altsammen i
vejledningen...

> Jeg er ny i mc/skrue verdenen, så der skal jo læres lidt

Der er vist kun en vej. Kast dig ud i det Der er rigtigt meget man
kan selv, hvis man gidder og har tid...

--
Jesper
http://www.veloce.dk

Fra : MortenP

Dato : 25-04-06 09:55

jesper@FJERNveloce.dk wrote:

> Hej Morten

> De bliver jævnligt annonceret her i gruppen.

<<<< Jeg holder øje, og så er jeg HELT sikkert frisk på et skruekursus!!

> [...]
> det har du helt ret i. Det slider unødigt på lejer og kæde, og kan
> have fatale konsekvenser. Men så er det altså heller ikke mere

Jeg prøver.. Holder den jo bare hellere lidt for slap end for stram..

> [...]

> vejledningen...

> Der er vist kun en vej. Kast dig ud i det Der er rigtigt meget man

Det er jo også en del af mc livet imo.. hvis man bare kunne køre, køre,
køre så var det måske også lidt kedeligt (eller ikke .. men man sætter
da en pris på en nyserviceret og hjemmegjort mc..

Mvh.
MortenP

Fra : KS

Dato : 25-04-06 14:56

<jesper@FJERNveloce.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> det. Og husk at måle flere steder på kæden - dvs. roter hjulet og lav
> mål igen. Mål også efter første køretur.

----

Det er forskelligt om man skal måle med eller uden belastning! angående
dette og hvor meget kæde må bevæge sig, så henvend dig til din
manual/klistermærker på bagsvinger eller din mekanikker. Ellers så stikker
du bare forbi Silkeborg så skal jeg nok hjælpe hvis du er usikker. Men ta
lige at læs - skru - smil ;) hvis du ka skifte olie så ka du også stramme en
kæde...

- nåh, ud at køre FEEEDT VEJR IDAG :)

/Ken
Hornet '04

Fra : KOP

Dato : 24-04-06 21:27

Hvis din viden er så begrænset, er det måske en dårlig idé at rode med
løsning og fastspænding af hjul, og ja du kan nemt spænde kæden for meget,
med grimme ting til følge, så kør ind til et værksted, og se med over
skulderen, så har du en idé om det til næste gang.
--
kop
FZS 600 '98