/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Hvad årgang skal man vælge: XJ 600 S og CB~
Fra : Steen Thomasberg


Dato : 24-04-06 16:26

Min bedre halvdel og jeg går med overvejlser om at købe en XJ 600 S
Diversion eller CB 500 (se tråd længere nede).

Af hensyn til det disponible beløb, så bliver det en brugt fra medio 90 -
ultimo 90. Spørgsmålet er om der er modifikationer som gør at det bedre kan
betale sig at købe en model der er et år yngre end et år ældre. BMW R 100 RS
kom i f.eks. perioden fra 1977 til 1984 med 3 - 4 varianter der betød nye
tekniske opdateringer - hvor årgang 1981 - 1984 var identiske rent teknisk.

Gør det samme sig gældende for Xj 600 S Diversion og CB 500, og hvis det
gør, hvilken årgang bør jeg vælge fra?

Mvh Steen



 
 
Ole Baun (24-04-2006)
Kommentar
Fra : Ole Baun


Dato : 24-04-06 16:41


"Steen Thomasberg" skrev i en meddelelse
news:xLadnUc0WZxqcNHZRVnyrA@giganews.com...
> Min bedre halvdel og jeg går med overvejlser om at købe en XJ 600 S
> Diversion eller CB 500 (se tråd længere nede).
>
> Af hensyn til det disponible beløb, så bliver det en brugt fra medio 90 -
> ultimo 90. Spørgsmålet er om der er modifikationer som gør at det bedre
> kan betale sig at købe en model der er et år yngre end et år ældre. BMW R
> 100 RS kom i f.eks. perioden fra 1977 til 1984 med 3 - 4 varianter der
> betød nye tekniske opdateringer - hvor årgang 1981 - 1984 var identiske
> rent teknisk.
>
> Gør det samme sig gældende for Xj 600 S Diversion og CB 500, og hvis det
> gør, hvilken årgang bør jeg vælge fra?

Kender ikke XJ600S´eren, men CB500´eren fik i ´97 (og frem) skivebremse
bagpå, i stedet for tromle.
Så hvis det er vigtigt at den har det, skal den med andre ord ikke være
ældre end fra ´97.

Ole Baun
CB500, ´96; - men den kan altså godt bremse det den skal alligevel



Steen Thomasberg (24-04-2006)
Kommentar
Fra : Steen Thomasberg


Dato : 24-04-06 17:18

"Ole Baun" <ole.baun@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:444cf196$0$11700$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
>
> Kender ikke XJ600S´eren, men CB500´eren fik i ´97 (og frem) skivebremse
> bagpå, i stedet for tromle.
> Så hvis det er vigtigt at den har det, skal den med andre ord ikke være
> ældre end fra ´97.
>
> Ole Baun
> CB500, ´96; - men den kan altså godt bremse det den skal alligevel

Måske kunne de være begrundelsen for at vælge en CB 500 fra FØR 1997

BMW R100RS kom i 1981 (tror jeg det var) med skive bagpå i stedet for
tromle. Politiet ville dog ikke have den med skive og alle politiets R100RS
var uanset årgang med tromle (en ret sikker metode til at afgøre om en
R100RS der er yngre end 1980 har været ved Politiet er at se om den har
tromle bag på). Nu kan man så kalde Politiet konservative, men det er
påfaldene at der eksisterer et ombygningssæt fra skive til tromle bagpå -
men ikke omvendt!

Mvh Steen

BMW R100RS med tromle bag på (gestapoknallerten)



Søren Rønnedal (24-04-2006)
Kommentar
Fra : Søren Rønnedal


Dato : 24-04-06 17:58

Steen Thomasberg <steen"REMOVE"@thomasberg.biz> skrev:
>Min bedre halvdel og jeg går med
>overvejlser om at købe en XJ 600 S
>Diversion eller CB 500 (se tråd
>længere nede).
>
>Af hensyn til det disponible beløb, så
>bliver det en brugt fra medio 90 -
>ultimo 90. Spørgsmålet er om der er
>modifikationer som gør at det bedre kan
>betale sig at købe en model der er et
>år yngre end et år ældre. BMW R 100 RS
>kom i f.eks. perioden fra 1977 til
>1984 med 3 - 4 varianter der betød nye
>tekniske opdateringer - hvor årgang
>1981 - 1984 var identiske rent teknisk.
>
>Gør det samme sig gældende for Xj 600
>S Diversion og CB 500, og hvis det
>gør, hvilken årgang bør jeg vælge fra?
>
>Mvh Steen
XJ 600S kom i '91. I 1993 blev svingarmen
forstærket der hvor monodæmperen sidder.
Det havde vist sig at den oprindelige bagsvinger
var alt for svag. I 1994 kom XJ 600N. I 1996 blev
karburator modificeret, elektronisk måling af
svømmerstand. I 1998 kom der 2 skiver foran, ligesom
gaffelbenene blev forøget fra 38mm til 41 mm.
Et velkendt "problem" for XJ600N er de snakkende
ventiler. Til gengæld viser en tysk undersøgelse
at man efter 50.000km knap nok kunne se på de forskellige
dele at den havde kørt. Der var kun svage tegn på slid
i cylinder og en smule slid på ventiler. Der var tegn på
slid mellem 5. og 6. gear. Intet at det konstaterede slid
var på nogen måde foruroligende. Men bagsvingeren havde taget
skade af testen, dette resulterede i ændring at bagsvingeren.
Jeg har selv kørt XJ600N siden 2003.
Søren


MicJen (24-04-2006)
Kommentar
Fra : MicJen


Dato : 24-04-06 18:58

Hej

Har en CB 500 fra '97 med fuldkåbe.

Det er en god og stabil cykel. Det er kun sliddele jeg har skiftet/fået
skiftet på den.
Jeg har netop idag rundet de 40.000 km

Se mere på www.dfmc.dk hvor du sikkert kan finde bruger anmeldelser.

Kender ikke så meget til XJ600eren desværre.

Se om du/I ikke kan prøve en tur hos en forhandler eller noget. Det kan
afgøre sagen.

God jagt.



Steen Thomasberg (25-04-2006)
Kommentar
Fra : Steen Thomasberg


Dato : 25-04-06 07:30


"Søren Rønnedal (slet FUSHP)" <sroennedal@FUSHPgalnet.dk> wrote in message
news:11458981280.643846125551356@dtext.news.tele.dk...
> XJ 600S kom i '91. I 1993 blev svingarmen
> forstærket der hvor monodæmperen sidder.
> Det havde vist sig at den oprindelige bagsvinger
> var alt for svag. I 1994 kom XJ 600N. I 1996 blev
> karburator modificeret, elektronisk måling af
> svømmerstand.

Hmmmm - hvad skulle fordelen ved det være? Har det nogen indflydelse på
motorgang / response?

> I 1998 kom der 2 skiver foran, ligesom
> gaffelbenene blev forøget fra 38mm til 41 mm.
> Et velkendt "problem" for XJ600N er de snakkende
> ventiler.

Det kunne blive et kendetegn for vores lille familien Min gamle Bimmer
snakker også godt med m.h.t. ventiler - men sådan "skal" det være for den
model.

> Til gengæld viser en tysk undersøgelse
> at man efter 50.000km knap nok kunne se på de forskellige
> dele at den havde kørt. Der var kun svage tegn på slid
> i cylinder og en smule slid på ventiler. Der var tegn på
> slid mellem 5. og 6. gear. Intet at det konstaterede slid
> var på nogen måde foruroligende. Men bagsvingeren havde taget
> skade af testen, dette resulterede i ændring at bagsvingeren.
> Jeg har selv kørt XJ600N siden 2003.
> Søren

Tak for info. Det var lige det jeg havde behov for!

Mvh Steen



Søren L (24-04-2006)
Kommentar
Fra : Søren L


Dato : 24-04-06 19:52

Har selv haft en XJ600 1997, og har prøvet en CB500 på køreteknisk anlæg.
Yamahaen er jo en 4 cyl motor hvilket vil give en mere rolig motorgang med
et mere jævnt træk, men til gengæld er den luftkølet mens hondaen er
vandkølet, og derfor ligger hondaen ydelse også meget tæt på yamaha's.
Jeg blev selv tilrådet at købe Diversionen, af en forhandler selvom de havde
en cb500 til salg og ikke en XJ600.....
Det kom aldrig til at genere mig at jeg kun havde en skive foran og ikke 2
som model 1998 fik.

"Steen Thomasberg" <steen"REMOVE"@thomasberg.biz> skrev i en meddelelse
news:xLadnUc0WZxqcNHZRVnyrA@giganews.com...
> Min bedre halvdel og jeg går med overvejlser om at købe en XJ 600 S
> Diversion eller CB 500 (se tråd længere nede).
>
> Af hensyn til det disponible beløb, så bliver det en brugt fra medio 90 -
> ultimo 90. Spørgsmålet er om der er modifikationer som gør at det bedre
> kan betale sig at købe en model der er et år yngre end et år ældre. BMW R
> 100 RS kom i f.eks. perioden fra 1977 til 1984 med 3 - 4 varianter der
> betød nye tekniske opdateringer - hvor årgang 1981 - 1984 var identiske
> rent teknisk.
>
> Gør det samme sig gældende for Xj 600 S Diversion og CB 500, og hvis det
> gør, hvilken årgang bør jeg vælge fra?
>
> Mvh Steen
>



mikkel_paulsen@hotma~ (24-04-2006)
Kommentar
Fra : mikkel_paulsen@hotma~


Dato : 24-04-06 22:17

< Et velkendt "problem" for XJ600N er de snakkende
< ventiler.

Er det så et problem? kræves der oftere indstilling af ventiler eller
andet?
kan man ikke bare betegne det som unormal motorstøj fra en mc?
kiggede på en XJ600 93" i Hurup, flot mc. Men da det var mit første
besøg med sådan en mc så skræmte motorstøjen mig lidt.


kc (25-04-2006)
Kommentar
Fra : kc


Dato : 25-04-06 17:42


< Et velkendt "problem" for XJ600N er de snakkende
< ventiler.

>Er det så et problem? kræves der oftere indstilling af ventiler eller
>andet?
>kan man ikke bare betegne det som unormal motorstøj fra en mc

"Den støjer"
I manualen står der ventillerne skal chekkes efter 24 kilo eller hver andet
år har selv haft min XJ 600n siden 2003 og rundet 21.000 KM uden problemer

KC



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste