På den hårde måde? Der var da en mark.
Første gang vi kørte gennem Grimsel pass i Schweiz, kendte jeg naturligvis
ikke vejen. Selvfølgelig er der mange sving, og med jævne mellemrum
hårnålesving, og selvfølgelig er der mange små tunneler, som der nu er på
alle pasveje.
Ned fra Grimsel mod nordvest tænkte jeg derfor ikke videre over det, da vi
kørte ind i (endnu) en tunnel, og der var skiltet med at vejen drejede til
højre. Det er ikke unormalt at der er lidt sving i disse små tunneler.
Men for pokker da, netop det sted, og det er det eneste sted i Alperne jeg
har set det, er der faktisk et hårnålesving inde i en tunnel. Aaarghh.
(i dag er der også gule advarselslamper, men det var der ikke i 1988)
Så jeg kom i pæn fart med konen bagpå og fuld oppakning jævnt fordelt på
CX'eren (det var dengang) ind i et hårnålesving i en tunnel, hvor der i
sagens natur er minus muligheder for at opgive at komme rundt.
Så cyklen blev bare lagt ned så meget som der skulle til for at komme rundt,
uanset at farten var MEGET højere end jeg havde lyst til. Jeg var overbevist
om at vi ville styrte, og var så småt begyndt at forberede mig på simpelthen
at lægge den helt ned i asfalten og kure ind i klippevæggen, og håbe det
bedste.
Da jeg hørte den skurende lyd af både metal og kåbe mod asfalt, og mærkede
skrabet på støvlerne, nåede jeg at tænke "så er det nu!" hvorefter vi
sejlede i flot stil, stadig på hjulene, ud af svinget og ud af tunnelen og
kørte videre.
Med adrenalin tæskende rundt og en puls på ca. 1000 måtte vi lige holde ind
til siden. Pichler kåben havde ridser lidt op af siden forneden, og
fodhvileren havde fået et seriøst skrab, men maskinen var blevet på hjulene.
Godt at min kone forstår at holde fast og følge med, for ellers var det ikke
gået. Og godt at jeg havde ofret et Metzeler ME33 fordæk på den, selvom det
var en touringmaskine.
Siden den dag, har jeg ikke været nervøs for at lægge den ned i sving.
(offroad er dog en helt anden snak
)
Mvh. Niels
TransAlp, 151.400 km.