salg uden syn - hvordan
Fra : malnitz@yahoo.dk

Dato : 24-04-06 11:29

Hej NG

Min mc er sat til salg usynet og en interesseret køber har henvendt
sig.

Men hvordan gør jeg det rent praktisk.

Man kan jo ikke omregistrere i hans navn når den ikke er synet.

Hvad gør man normalt ved den salgs salg - afmelder jeg den bare og
overlader det til ham at syne og indregistrere den ?

På forhånd tak,

Malnitz

Fra : Anders Majland

Dato : 24-04-06 13:04

> [...]

> Hvad gør man normalt ved den salgs salg - afmelder jeg den bare og
>overlader det til ham at syne og indregistrere den ?

Det afhænger lidt af hvor flink du er.. Hvis du afmelder giver det køber
ekstra udgifter til en ny plade og prøveplader (mindst 200kr da en dag til
at hende den hos dig og en dag til at køre den til syn)

Reglerner er egenlitg ganske klare - Lade du køber tøffe af på dine plader
har han 3 uger til at få den synet og omregistreret. Eventuelle skader i
denne periode belaster ikke din ancienitet.

Men er du rigtig flink så tilbyder du sælger at få den synet (mod passende
merpris - i det mindste betalt synsomkostningerne men det er også lidt værd
for køber at skiverne ikke lige er under min. mål osv)

Problemet er så at du står med håret i postkassen hvis køber "glemmer" det
.... Da han så i principet kan køre videre på din (ansvars)forsikring til
politiet finder ham og inddrager nummerpladen. Så risikoen er nok størst
hvis det er en ældre mc som køber alligevel ikke regner med at skulle have
kasko på.. Jeg har prøvet det med en gammel bil solgt for 9000kr. Køber
solgte bilen videre uden omregistrering og der gik nogen måneder inden jeg
fik vægtafgift retur.... Politiet i hvidovre har man der bruger en meget
stor del af sin arbejdstid på at opspore sådanne biler/nummerplader.....

Mhs til betaling så akcepter ikke en personlig check. Kontanter eller
bankudstedet check er normen, men min forrige mc betale jeg med en
bankoverførsel via netbank mens sælger kiggede over skulderen. Sådan en kan
heller ikke trækkes tilbage.

Men sørg under _alle_ omstændigheder for at sikre dig købers identitet - Dvs
se og noter navn & addresse eller lign og lav gerne en egenligt slutseddel.
FDM har f.eks en ok en som jeg lige har brugt.
(I princippet er der også 2års reklamationsret men ved privat handel kan man
aftale sig fra meget - og retspraksis er vist at hvis køber har prøvekørt
køretøjet og sælger ikke har fortiet noget er det svært at komme efter
sælger)

--
Anders DOT Majland AT jyde DOT dk
Aprilia Leonardo 125 1997 7Mm & Aprilia Leonardo 150 1998 64Mm

Fra : Christina R.

Dato : 25-04-06 08:30

"Anders Majland" skrev:
> [...]
> bankudstedet check er normen, men min forrige mc betale jeg med en
> bankoverførsel via netbank mens sælger kiggede over skulderen. Sådan en

Bare lige for god ordens skyld, så er det ikke rigtigt, at en bankoverførsel
ikke kan trækkes tilbage.
Hvis man henvender sig til sin bank samme dag, som overførslen er
gennemført, så kan det godt lade sig gøre at annullere overførslen.
Det ved jeg, fordi jeg selv har arbejdet i en bank i et par år.

--
Christina R.
(Suzuki GS500E)

Fra : Molnit

Dato : 25-04-06 11:10

Christina R. skrev:

> Hvis man henvender sig til sin bank samme dag, som overførslen er
> gennemført, så kan det godt lade sig gøre at annullere overførslen.

   Samme dag, er så lidt ubrugeligt i dette sammenhæng, da man typisk
først opdager problemerne efter nogen dag.

--
VH
Lars Molnit

Fra : malnitz@yahoo.dk

Dato : 24-04-06 14:15

Hej Anders,

Mange tak for dit svar.

Jeg har ringet til mit forsikringsselskab (Top DK) for at høre om de
tre uger du skriver om, og har fået oplyst at jeg, så snart jeg har
foretaget handlen, kan ringe ind til dem og annulere forsikringen.

Uanset om jeg gør det eller ej vil forsikringsselskabet hæfte for
skader foretaget af den nye ejer.

- Malnitz

Fra : Molnit

Dato : 24-04-06 18:41

malnitz@yahoo.dk skrev:
> [...]
> foretaget handlen, kan ringe ind til dem og annulere forsikringen.
>
> Uanset om jeg gør det eller ej vil forsikringsselskabet hæfte for

   Og indtil han har afmeldt/omregisteret dine plader, hænger du på
vægtafgiften... det kostede mig ca. ½-1års ekstra afgift, og en del
breve fra politiet om at de hentede pladerne, da jeg havde afmeldt min
forsikring. Til sidst fik de da hentet dem på den nye ejers adresse.