Hej
Med fare for a bringe et emne op som der sikkert er tærsket lang-halm på
mange gange allerede, så har jeg alligevel lige et par spørgsmål vedr.
hjemtagning af MC fra f.eks. Tyskland.
Jeg har travet gennem gruppen, og læst adskillige tidligere indlæg.
Det gennemgående svar er:
- Man skal finde et virkelig godt tilbud før der er noget at spare.
Jeg sidder aktuelt og kigger på lidt forskellige let brugte BMW K1200R.
Det vil sige en cykel der nærmer sig 300KKr når der skal lidt af det sjove
med fra starten...
Der findes, så vidt jeg ved, ingen brugte til salg i DK. Og jeg har ikke
lyst til at betale prisen for en sprit-ny (~280KKr)
Derfor ser jeg hvad sådan en svend kan købes for "down under" (læs:
Tyskland).
Mellem 12K og 13K Euro ser ud til at være prisen.
Hvis man her bruger den almindeligt anerkendt "gang-med-3" eller "vil
svare til 1/3 af slutprisen" er der nada at komme efter her. Snarere
tværtimod! 12.500*7,55 * 3 ~ 280.000. Hvilket er tæt på nyprisen, men for
en brugt.
SKAT har (naturligvis) ingen eksempler på import af sådan en fætter.
Men søger man på
http://modep.toldskat.dk/ på en BMW, 1200CCM med første
reg data i 2005 har de eksempler på f.eks. en R1200RT med første reg. i
starten af 2005, og 9.000 km på klokken. (Sammenlignelig i prisklasse med
K1200R eller K1200S)
Her har SKAT sat en afgiftspligtig værdi mellem 70 og 74.000, og en afgift
på 112 til 118.000 - totalt 181 til 192.000 kr. for en temelig ny BMW
tourer, med en ny-pris der herhjemme starter ved 274.000.
Ser man samtidig på brugt-priserne i Tyskland for en R1200GT ligger de på
ca. 13.500 Euro. Altså ca. 1.000 Euro mere end K1200R'n.
Kan jeg således lave følgende deduktion:
K1200R værdisat af SKAT til ca. 65.000 u.afgift
Afgift til SKAT på ca. 110.000 (estimat).
Min nye Kick-Ass Bimmer (med noget af de sjove): ~180.000 Kr
Besparelse (groft groft gæt): 50.000 måske 70.000 eller mere!!
Lyder for godt til at være sandt - ikk'?
Hvor regner jeg forkert?
Eller er der virkelig noget at komme efter når man henter de lidt dyrere
cykler?
Jeg beklager endnu en gang, for jeg ved at emnet er debateret tit og
meget. Men i alle de tidligere indlæg jeg har læst lyder det som om der er
meget lidt at komme efter. Og derfor forstår jeg ikke rigtig de tal jeg
her har fundet frem. Men jeg ved altså heller ikke hvor det går galt for
mig.
Jo - måske i mine tal fra SKAT,som jo er for en K1200R er det rene
gæt-værk.
Men - hvis jeg var interesseret i en R1200RT ved jeg nok hvor jeg skulle
hente den henne...!
Hilsen
Kim