"Per" <mesked@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:444aa8ea$0$27537$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej NG!
>
> Ja det er vel mest til Anders Majland.
>
> Jeg kan se i signaturen, at du har både en Leonardo 125 og 150.
>
> Overvejer at købe mig en scooter til bytransport. Er det noget du kan
> anbefale - noget man absolut ikke skal?
++++++++++++++++++++++++++++++++
Jeg er tidligere ejer af en Leonardo 150 ccm.
Udemærket maskine bortset fra at den skal serviceres hver 4000 kilometer
hvis det skal gå rigtigt til. Ved godt at Anders ikke helt overholdt det.
Men på hans hjemmeside om Leonardo kan du forvisse dig om at den ikke er
helt billig at servicere.
Især bremseklodserne blev hurtig slidt og var lidt af et tilbagevendende
problem.
Men jeg vil sige helt ærligt at den er alt for dyr. Især i dag hvor du kan
få et udvalg af 13000 kroners kinesere på 125 ccm, og endda op til 250 ccm.
Jeg gav 45000,- for min 150-Leo med skærm og levering.
Enten skal det være en enmandsscooter. Eller det skal være en cruiserscooter
til to. Du skal besinde dig på de to valg.
Til bytransport er 125ccm rigeligt.
Scooterens fordel er varetransport under sadlen. Og varetransport eventuelt
mellem benene foran på gulvet.
Tænk over hvor meget varetransport du vil have og kig på scooterens
udformning.
Hvis der ikke er et rimeligt gulv foran kan der ikke være noget der.
Hvis der ikke er et ordentligt rum under sadlen kan der ikke være noget der.
Leonardoen var vi glade for. Motoren var kvik og den gik hurtigt nok til en
110 motorvej for 2 personer. Dog falder den igennem på en 130 motorvej.
Bykørsel tip-top. Let at trække op over en kantsten og parkere alle vegne.
Benzinøkonomien var lidt af en skuffelse. Du kommer ikke op på 20 km/l uden
rekord økonomikørsel. De mange heste koster benzin på en lille maskine.
Jeg har sjusset lidt på det. Og jo flere heste per liter (1000 ccm) jo mere
benzin bruger en motor som en tommelfingerregel.
Det slår næsten aldrig fejl. Jo flere heste per liter de giver dig, jo flere
penge stjæler benzinselskaberne fra dig.
Brugtprisen var ikke god. Den faldt enormt i pris. Selve maskinen havde
ingen graverende fejl. Den værste var at kuglelejet på baghjulet blev
hurtigt slidt op. Det var dog kun et par hundrede at få det skiftet,
hvorefter der ikke skete mere i hele maskinens levetid hos os.
Dækkene er en joke til dansk klima. Det var røvballemønster. I en centimeter
sne kørte den hellere sidelæns end forlæns.
Røvballemønster burde afvises blankt af køber. Det duer ikke i Danmark.
Her skal absolut altvejrsdæk til før problemerne med at stå fast løses.
Hilsen
jens