Måle svømmerhøjde på en Weber karburator
Fra : Jacob

Dato : 22-04-06 10:30

Hej i Gruppen,

Efter at have renset benzinvejen og skruet de faste dysser ud og
sprøjtet karburatorrens og trykluft ind, er jeg nu kommet til det
punkt, hvor jeg gerne vil checke svømmerhøjden.

Jeg har - forsigtigt - spændt det øverste dæksel til svømmerhuset
op i et skruestik, med svømmeren hængene nedenuder.

Meeen undersiden af en sådan Weber svømmer går jo som Kong Volmers
R.., hvor på svømmeren er det nu at jeg skal måle fra (jeg er klar
på hvor pakningsfladen går!. Når målene i åben 58,5 mm henholdsvis
lukket position 50,0 mm, skal checkes ? Er det simpelt hen bare det
laveste punkt ? Eller ..

VH Jacob

Fra : Hekto

Dato : 22-04-06 10:49

Paso eller en sport? Spørg på www.ducati.dk

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650

Fra : Jacob

Dato : 22-04-06 12:28

Hekto skrev:

> Paso eller en sport?
En Paso

Spørg på www.ducati.dk
Der er jeg ikke medlem af endnu, men det kommer

VH Jacob

Fra : Steen Gruby

Dato : 22-04-06 14:44

On 22 Apr 2006 04:27:57 -0700, "Jacob" <jt.kikkenborg@get2net.dk>
wrote:

Hej Jacob.

> Spørg på www.ducati.dk
>Der er jeg ikke medlem af endnu, men det kommer

Der er ikke en kat der gør dig fortræd for at benytte den information
der ligger på DKD's hjemmeside.
Der ligger bl.a. en beskrivelse af Weber fra min hånd.

Den med svømmerhøjden afhænger af om det er en plastic svømmer eller
en af messing.
Weber bogen omhandler kun den af messing.
Jeg har målene på den anden, men har ikke tid til at finde dem frem
lige nu.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Steen Gruby

Dato : 22-04-06 14:52

On 22 Apr 2006 04:27:57 -0700, "Jacob" <jt.kikkenborg@get2net.dk>
wrote:

Hej Jacob.

> Spørg på www.ducati.dk
>Der er jeg ikke medlem af endnu, men det kommer

Jeg glemte lige:
Jeg har hele manualen på DCNF44 scannet, du kan få en kopi ved
lejlighed hvis du vil.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Jacob

Dato : 23-04-06 00:46

Steen Gruby skrev:

> [...]

Der har jeg nu indmeldt mig og stillet samme spørgsmål

> Der er ikke en kat der gør dig fortræd for at benytte den information
> der ligger på DKD's hjemmeside.
Du havde ret - ingen fare ! - Og jeg har iøvrigt læst dit meget
kvalificerede skriv omkring Weberen, hvilket har været den
væsentligste inspiration til at jeg overhovedet tør gå i krig med
den.

> Den med svømmerhøjden afhænger af om det er en plastic svømmer eller
> en af messing.
Jamen min svømmer er af plastic.

> Weber bogen omhandler kun den af messing.
OK det kan jo forklare, at Pasoen ikke kører bedre end før, jeg har
nemlig anvendt de mål der stod anført i artiklen og de gælder
sikkert for messing versionen.

> Jeg har målene på den anden, men har ikke tid til at finde dem frem
> lige nu.
Når "Plast" målene dukker op vil jeg da være meget interesseret.
Er Plast eller Messing bedst ?

Jeg har ikke kunnet købe andre tændrør end NGK, så jeg har ladet de
"gamle" sidde. Men jeg påtænker at købe Bosch eller Denson

Og endeligt vil jeg da være rigtigt taknemmelig for din indscannede
manual til Weberen.

VH Jacob

Fra : Hekto

Dato : 23-04-06 10:34

> [...]
> kvalificerede skriv omkring Weberen, hvilket har været den
> væsentligste inspiration til at jeg overhovedet tør gå i krig med

You will never walk (drive) alone!

Fra : Steen Gruby

Dato : 23-04-06 11:47

On 22 Apr 2006 16:46:03 -0700, "Jacob" <jt.kikkenborg@get2net.dk>
wrote:

Hej Jacob.

>Der har jeg nu indmeldt mig og stillet samme spørgsmål

Se DET kalder jeg effektiv pression.
Lok en fætter på en Paso og vent til han kommer til Weberen, og vupti
så har Ducati Klub Danmark endnu et medlem.
Det kunne selv mafioso ikke gøre bedre

>Jamen min svømmer er af plastic.

Så tager du en 6 mm unbraco nøgle og lægger den mellem oversiden af
svømmeren og pakfladen på låget.
Helt fremme i forkanten skal der være lukket, og med nøglen i
bagkanten skal der være åbent.
Forskellen på de to possisioner er pga. svømerens hældning kun ca 0,5
mm, altså næsten parallel med pakfladen og alligevel ikke

Check nåleventilen.
En slidt nåleventil har det med at blive hængende oppe og dermed
lukket - DET dur ikke = Skiftetid.

>OK det kan jo forklare, at Pasoen ikke kører bedre end før, jeg har
>nemlig anvendt de mål der stod anført i artiklen og de gælder
>sikkert for messing versionen.

Nu er der også andre fejlmuligheder end den famøse Weber selv.
Først og fremmest skal brændstofpumpen virke, og den og filtrene skal
være rene.
I det "Y" stykke der sidder i brændstogsystemet skal der sidde en
170'er luftdysse som "reduktionsventil" for at holde trykket nede.
Den skal være der og sidde i den studs der vender til returen.
Er dine indsugningsgummier tætte.
Den forreste (på den vandrette cylinder) har det med at blive hård af
ælde og varme, og så slår den revner.
Med den fejl får du den aldrig til at gå rent.

Har du synkroniseret karburatoren?
Har du justeret tomgangsblandingen?

>Jeg har ikke kunnet købe andre tændrør end NGK, så jeg har ladet de
>"gamle" sidde. Men jeg påtænker at købe Bosch eller Denson

Bosch kan fås hos FTZ (Ferderikssund autodele).
XR4CS passer til Paso'en.

>Og endeligt vil jeg da være rigtigt taknemmelig for din indscannede
>manual til Weberen.

Jeg lægger den på en CD.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Jacob

Dato : 23-04-06 20:59

Hekto skrev:

> You will never walk (drive) alone!

Hej Hekto,
Har jeg det mentale overskud og ser alt lyst, kan din sætning jo
tolkes til noget i retning af - jamen vi er da mange der gerne vil
hjælpe (mig!).

Hvis alt har drillet og regnen siler ned, kan jeg til gengæld godt
tolke din sætning til noget i retning af - du får aldrig Weberen til
at fungere, du kommer kun ud og køre sammen med en (nød)hjælp !

Men du mente sikkert den første variant - right ?

VH Jacob ))
Med krysdsede fingre

Fra : Hekto

Dato : 23-04-06 21:21

> Men du mente sikkert den første variant - right ?

Jo - men skulle den sdste blive til virkelighed, er der ja altid den
mulighed at købe et sæt Mikuni'er til et ca. 50 Øvro'er ... eller
ultimativt et sæt Dell' Orto'er.

Bare rolig - du har masser af hjælp og med-Ducatisti at trække på!

Fra : Jacob

Dato : 23-04-06 21:25

Hej Steen,

Steen Gruby skrev:

> Se DET kalder jeg effektiv pression.
> Lok en fætter på en Paso og vent til han kommer til Weberen, og vupti
> så har Ducati Klub Danmark endnu et medlem.
> Det kunne selv mafioso ikke gøre bedre
Jeg har da ikke meldt mig ind - det var da kun noget jeg sagde for at
lokke dig ud af start hullet .................................. OK OK
jeg har meldt mig ind, det virkede

> Så tager du en 6 mm unbraco nøgle og lægger den mellem oversiden af
> svømmeren og pakfladen på låget.
> Helt fremme i forkanten skal der være lukket, og med nøglen i
> bagkanten skal der være åbent.
OK - jeg sikrer mig lige forståelsen - forkanten= længst væk fra
hængslet og nåleventil eller ..?

Hvad vil du (SG) da anbefale plast svømmer eller messing svømmer og
hvorfor ?

> Check nåleventilen.
> En slidt nåleventil har det med at blive hængende oppe og dermed
> lukket - DET dur ikke = Skiftetid.
Godt input, den hang en lille smule :-/ - altså nåleventilen.
Er det noget MC-Nøglen har eller Louis.de eller ..

> Nu er der også andre fejlmuligheder end den famøse Weber selv.
> Først og fremmest skal brændstofpumpen virke,
- jamen det gør den - det kan jeg tydeligt høre (inden start).

og den og filtrene skal være rene.
- har ikke skilt pumpen ad og renset (kan man det?), men jeg har haft
et meget stort filter (stor plastbobbel med et papirfilter indeni) og
dette filter har jeg nu skiftet til et nyt og frisk.

> I det "Y" stykke der sidder i brændstogsystemet skal der sidde en
> 170'er luftdysse som "reduktionsventil" for at holde trykket nede.
> Den skal være der og sidde i den studs der vender til returen.
- Kanon du siger det, jeg fandt den da jeg skiftede til nye
benzinslanger og tænkte det var noget katten havde glemt, men jeg lod
den sidde - tænkte den skulle være der.0

> Er dine indsugningsgummier tætte.
> Den forreste (på den vandrette cylinder) har det med at blive hård af
> ælde og varme, og så slår den revner. Med den fejl får du den aldrig til at gå rent.
- Det er der styr på, jeg har haft dem helt afmonterede og smurt ind i
silikone, men de virkede nu relativt friske.

> Har du synkroniseret karburatoren?
- Ikke endnu

> Har du justeret tomgangsblandingen?
- Ikke endnu

Meeen, jeg har afmonteret den iøvrigt meget flot monterede alarm,
hvilket har haft en dramatisk effekt på viljen og evnen til at gå i
tomgang og tage gassen. Så vidt jeg kunne se, indeholdt alarmen også
en startspærre, som vel delvist virkede - hmm

> Bosch kan fås hos FTZ (Ferderikssund autodele).
> XR4CS passer til Paso'en.
- Jamen det er da svært at bevare pessimismen.

>Og endeligt vil jeg da være rigtigt taknemmelig for din indscannede
> Jeg lægger den på en CD.
- Jeg tror det er det Hekto mente med "U never walk (ride) alone"
Fantastisk. Jeg sender lige en "privat" mail.

Mange tak og VH Jacob

Fra : Steen Gruby

Dato : 23-04-06 22:17

On 23 Apr 2006 13:24:59 -0700, "Jacob" <jt.kikkenborg@get2net.dk>
wrote:

Hej Jacob.

>OK - jeg sikrer mig lige forståelsen - forkanten= længst væk fra
>hængslet og nåleventil eller ..?

Precis.

>Hvad vil du (SG) da anbefale plast svømmer eller messing svømmer og
>hvorfor ?

Jeg har ikke belæg for at fremhæve nogen af dem - Så vidt jeg kan
skønne er de lige gode, men den i plastic er billigere at fremstille.
Den Weber jeg kører med har messingsvømmer, den der sidder på min
donor har en af plastic.

>Godt input, den hang en lille smule :-/ - altså nåleventilen.
>Er det noget MC-Nøglen har eller Louis.de eller ..

Lindebjerg Car Parts i Smallegade har alt til Weber, og det han ikke
har skaffes,

>- jamen det gør den - det kan jeg tydeligt høre (inden start).

At den støjer er ingen garanti.
Prøv at pille slangen af den og se hvor meget den kan levere.
Vær forsigtig under den operation - Benzindampe er letantændelig.

> [...]
>et meget stort filter (stor plastbobbel med et papirfilter indeni) og
>dette filter har jeg nu skiftet til et nyt og frisk.

Du skal ikke pille i pumpen.
Og OK med filteret.

>- Kanon du siger det, jeg fandt den da jeg skiftede til nye
>benzinslanger og tænkte det var noget katten havde glemt, men jeg lod
>den sidde - tænkte den skulle være der.0

Det er en simpel og ikke alt for velfungerende "Reduktionsventil"
DEt optimale vil være en rigtig en af slagsen der holder et konstant
tryk på ca. 0,5 bar.

>- Det er der styr på, jeg har haft dem helt afmonterede og smurt ind i
>silikone, men de virkede nu relativt friske.

Prøv at starte maskinen ig sprøjte dieselstart rundt om
indsugningsgummiet.
Hvis motoren stiger i omdrejninger er der utætheder.

>- Ikke endnu

Gør det

>- Ikke endnu

Gør det.

> [...]
>tomgang og tage gassen. Så vidt jeg kunne se, indeholdt alarmen også
>en startspærre, som vel delvist virkede - hmm

Det burde ikke have nogen indflydelse - Med mindre:
Den der har installeret alarmen samtidig har benyttet lejligheden til
at indføre et ekstra relæ i EL nettet således at al strøm ikke trækkes
gennem nøglen.
Hvis du har bragr det tilbage til standard kan der være for stort
spændingsfald i EL nettet idet forbrugsstrøm løber tre gange gennem
nettet, en nøgle og to sæt sikringer..
Mål spændingen på tændspolernemed motoren i tomgang.

>- Jeg tror det er det Hekto mente med "U never walk (ride) alone"
>Fantastisk. Jeg sender lige en "privat" mail.

OK.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo