|
| Årets første tur, og så....... Fra : Ukendt |
Dato : 20-04-06 20:08 |
|
Jeg skulle have cyklen hjem fra opstaldning og her til morgen blev det så
prøvet om den ville starte, negativt, men havde heldigvis en lader der blev
smidt på, så kunne den stå og oplade til jeg skulle hente den om
eftermiddagen.
Tiden oprandt til hentning, forbi Køge for at få prøveplader, og huhej mod
Avedøre holme for nu skulle der luft under vingerne. Pladen blev skruet på,
tøj og hjelm var på plads, cyklen stod og varmede op.
Op på dyret og afsted,Ved første sving lyste ladelampen, sat... hvad nu, nå
den fik lidt rulle og lampen slukkede. Nu var jeg flyvende, troede jeg. Ved
første lyskryds begyndte ABSlamperne at blinke, og straks efter lyste de
konstant. Hvad fanden var der nu galt, men længere nåede jeg ikke at tænke
for da begyndte motoren at sætte ud. Hurtig ind til siden, og prøve at
starte igen, men ingen strøm, og langt hjem.
Nu står min cykel hos en venlig ældre mand og hans kone og venter på at den
bliver hentet i morgen tidligt, så den kan få et nyt batteri på Mandag. Tja.
det var min første tur i år.
--
Venlig hilsen
Bo Stange
www.bostange.dk
www.dfmc.dk/?id=1020
| |
Johan Vikkelsøe-Pede~ (20-04-2006)
| Kommentar Fra : Johan Vikkelsøe-Pede~ |
Dato : 20-04-06 20:29 |
|
Måske laderen har brændt laderelæet af, eller du kan være heldig det baer er
battriet der er fladt ;)
Johan
| |
OZ7PUS (20-04-2006)
| Kommentar Fra : OZ7PUS |
Dato : 20-04-06 20:45 |
|
"Johan Vikkelsøe-Pedersen" <jv-pFJERN@dsa-net.dk> skrev i en meddelelse
news:1145561001.359738@dalum.dsa-net.dk...
> Måske laderen har brændt laderelæet af, eller du kan være heldig det baer
> er
> battriet der er fladt ;)
> Johan
>
>
Nu ved jeg ikke helt om det er det samme som på en bil, En bil køre fint med
et dødt batteri
ok de nyere biler er ikke glad for det og går som reglen i nødprogram men
kan da trille hjem
De lidt ældre som min gamle ford kunne da køre fra sjælland og hjem uden
batteri og med en start booster som start hjælp
OZ3BTO
| |
Thomas Gulholm (20-04-2006)
| Kommentar Fra : Thomas Gulholm |
Dato : 20-04-06 21:10 |
|
OZ7PUS wrote:
> De lidt ældre som min gamle ford kunne da køre fra sjælland og hjem uden
> batteri og med en start booster som start hjælp
Min (fars) gamle Ford (93) kunne også nogle sjove ting med strømmen; det
begyndt med at instrumenterne opførts sig mærkeligt; air-bag lampen
lyste, og omdrejningstælleren gik "i stå", kort efter hakkede motoren
lidt, og døde. Vi havde i forvejen mistænkt batteriet for ikke at være
helt godt, så vognen blev slæbt hjem og fik et nyt batteri (det gamle
var faldet sammen) - så kørte den fint igen... men kun i et par dage, så
lavede den præcist samme stunt igen.
Ved et nærmere eftersyn viste det sig at ledningen var røget af
generatoren... den slags skal man selvfølgelig lige kigge efter når man
har et strømproblem, så husk det Bo, det er dumt at lade værre.
Det "sjoveste" er næsten, at den eneste "fejl-lampe" der ikke lyste på
noget tidspunkt, var ladelampen ;)
--
Mvh Thomas Gulholm aka GT
Yamaha XJ 600, 1986
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=1010
| |
p.jarnbak (21-04-2006)
| Kommentar Fra : p.jarnbak |
Dato : 21-04-06 00:41 |
|
">
> Nu ved jeg ikke helt om det er det samme som på en bil, En bil køre fint
> med et dødt batteri
> ok de nyere biler er ikke glad for det og går som reglen i nødprogram
> men kan da trille hjem
> De lidt ældre som min gamle ford kunne da køre fra sjælland og hjem uden
> batteri og med en start booster som start hjælp
Benzin indsprøjtning, abs og benzinpumpe bruger en del ampere så den
køre ikke tomgang med et flat batteri.En nyere bil har det samme problem.
Hej Palle
K1100lt
| |
HHN (20-04-2006)
| Kommentar Fra : HHN |
Dato : 20-04-06 20:26 |
|
Ikke just den mest perfekte start, men mon ikke du får nogen bedre
oplevelser senere. Det var sikkert pga. vejret og vejrmanden, at du var
uheldig. Bare vent til Divia Das Andersen melder 10+ om natten, så er
livet meget bedre :)
| |
Perminator (20-04-2006)
| Kommentar Fra : Perminator |
Dato : 20-04-06 22:06 |
|
"Bo Stange" <hanbo(snabela)tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:4447dc29$0$38695$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> Jeg skulle have cyklen hjem fra opstaldning og her til morgen blev det så
> prøvet om den ville starte, negativt, men havde heldigvis en lader der
> blev smidt på, så kunne den stå og oplade til jeg skulle hente den om
> eftermiddagen.
> Tiden oprandt til hentning, forbi Køge for at få prøveplader, og huhej mod
> Avedøre holme for nu skulle der luft under vingerne. Pladen blev skruet
> på, tøj og hjelm var på plads, cyklen stod og varmede op.
> Op på dyret og afsted,Ved første sving lyste ladelampen, sat... hvad nu,
> nå den fik lidt rulle og lampen slukkede. Nu var jeg flyvende, troede jeg.
> Ved første lyskryds begyndte ABSlamperne at blinke, og straks efter lyste
> de konstant. Hvad fanden var der nu galt, men længere nåede jeg ikke at
> tænke for da begyndte motoren at sætte ud. Hurtig ind til siden, og prøve
> at starte igen, men ingen strøm, og langt hjem.
Det er snart "Deja Ju" (noget man fornemer at have set/hørt før) med døde
batterier og spændingsproblemer.
Som skrevet i en tidligere tråd, så kan en intelligent MC-lader findes på
genbrugsstationen, eller købes hos Louis for < 100kr. Hvorfor gider I at
lade akkuen falde sammen i løbet af vinteren, og så tro at startkabler og 30
min tomgang klarer ærterne.
Køb en ordentlig mærkevare akkumulator. - Køb en MC lader til < 100 kr til
vedligehold. Køb det multiinstrument hos Harald Nyborg, som Steen Gruby
anbefaler, og brug det til at vurdere din akkumulators tilstand, og MCens
ladespænding. Tro ikke at akkuens levetid forlænges ved at skrive hertil.
Den lever i ca 5 år, hvis spændingen holdes på toppen. Alt andet dræber
den, uanset prisen.
Venlig hilsen
Perminator
CX500E
| |
"J.C. Kløve" (20-04-2006)
| Kommentar Fra : "J.C. Kløve" |
Dato : 20-04-06 22:50 |
|
Perminator skrev:
> "Bo Stange" <hanbo(snabela)tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> news:4447dc29$0$38695$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
[zip]
[zip]
> Køb en ordentlig mærkevare akkumulator. - Køb en MC lader til < 100 kr til
> vedligehold. Køb det multiinstrument hos Harald Nyborg, som Steen Gruby
> anbefaler, og brug det til at vurdere din akkumulators tilstand, og MCens
> ladespænding. Tro ikke at akkuens levetid forlænges ved at skrive hertil.
> Den lever i ca 5 år, hvis spændingen holdes på toppen. Alt andet dræber
> den, uanset prisen.
..... eller slip for bøvlet og køb en billig accu, og skift den
konsekvent hvert andet år :-/
--
Dun@nt
Kilo SFau _R_ SilverBullet
http://www.dfmc.dk/?id=223 - DMCN #745
*Growing old is mandatory, growing up is an option*
| |
Myrhøj (21-04-2006)
| Kommentar Fra : Myrhøj |
Dato : 21-04-06 08:28 |
|
Perminator wrote:
Tro ikke at akkuens levetid forlænges ved at skrive hertil.
> Den lever i ca 5 år, hvis spændingen holdes på toppen.
-------------
lige der er vi uenige.....det er imo som et spil i lotteriet om skidtet
holder.
Nogle holder 5 og andre 2 år, alt afhængig af hvor meget heldet tilsmiler
en.
Myrhøj
(der har prøvet både at behandle akkuer svinsk og forkælet andre, uden at
se nogen signifikant forskel på levetiden)
| |
Steen E. (21-04-2006)
| Kommentar Fra : Steen E. |
Dato : 21-04-06 08:42 |
|
> Det er snart "Deja Ju" (noget man fornemer at have set/hørt før) med
> døde
> batterier og spændingsproblemer.
> Som skrevet i en tidligere tråd, så kan en intelligent MC-lader findes
> på genbrugsstationen, eller købes hos Louis for < 100kr. Hvorfor
> gider I at lade akkuen falde sammen i løbet af vinteren, og så tro at
> startkabler og 30 min tomgang klarer ærterne.
> Køb en ordentlig mærkevare akkumulator. - Køb en MC lader til < 100
> kr til vedligehold. Køb det multiinstrument hos Harald Nyborg, som
> Steen Gruby anbefaler, og brug det til at vurdere din akkumulators
> tilstand, og MCens ladespænding. Tro ikke at akkuens levetid
> forlænges ved at skrive hertil. Den lever i ca 5 år, hvis spændingen
> holdes på toppen. Alt andet dræber den, uanset prisen.
> Venlig hilsen
> Perminator
> CX500E
>
>
Enig.
Og selv et Thansen batteri koster > 200 kr.
Så regn selv ud hvad der betaler sig bedst, køb et billigt batteri +
ingen vinteropladning = skiftes tit, eller investere i en ordentlig
lader og bevare batteriet i årevis.
--
Steen E.
http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623
| |
|
|