/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Er en MC skæv?
Fra : n.stoustrup@stofanet~


Dato : 20-04-06 19:39

Hej,

Jeg skal ud og investere i min første MC som nok bliver en GS500. Jeg
har kig på en som jeg ved er omlakeret på grund af et styrt. Jeg ved
dog ikke om den blot er væltet fra støttefod eller om den har været
nede og ligge med høj fart.

Hvordan tjekker man om maskinen er blevet skæv, og hvad vil det
medføre af problemer? Vil man mærke det med det samme man køre eller
hvordan vil det udarte sig? Kan den synes osv.

På forhånd tak for svarene.


 
 
Underbjerg / Anderse~ (20-04-2006)
Kommentar
Fra : Underbjerg / Anderse~


Dato : 20-04-06 21:23

Hej
Den simple måde er som følger.

Du finder et langt lige bræt, rør eller noget lign. som du holder ind på
baghjulet så højt som muligt fra jorden. Det skal rører bagdækket på to
punkter. (altså kl. 8 og 16)

Så måler du afstanden vinkelret fra det lige rør og ind til forhjulet. (vi
siger der er 3 cm)

Flyt brættet over på den anden side af hjulet og gør det samme, og afstanden
skal være den samme ind til forhjulet. (altså også 3 cm)

Hvis det er ok er cyklen ikke skæv sideværs, men om den er skæv på den
"lange led" er sværer at måle.

Håber du kan bruge det til noget, det er sådan vi tjekker vores off-roaderer
på.

Er der 2 spor i sandet når du kører er du ikke i tvivl, men så er det også
nemt at se ved at flugte hjulene

Hilsen
Torben



Jesper Hedegaard (20-04-2006)
Kommentar
Fra : Jesper Hedegaard


Dato : 20-04-06 23:16


"Underbjerg / Andersen" <skolebakken16@os.dk> skrev i en meddelelse
news:4447edb2$0$119$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Hej
> Den simple måde er som følger.
>
> Du finder et langt lige bræt, rør eller noget lign. som du holder ind på
> baghjulet så højt som muligt fra jorden. Det skal rører bagdækket på to
> punkter. (altså kl. 8 og 16)
>
> Så måler du afstanden vinkelret fra det lige rør og ind til forhjulet. (vi
> siger der er 3 cm)
>
> Flyt brættet over på den anden side af hjulet og gør det samme, og
> afstanden skal være den samme ind til forhjulet. (altså også 3 cm)
>
> Hvis det er ok er cyklen ikke skæv sideværs, men om den er skæv på den
> "lange led" er sværer at måle.
>
> Håber du kan bruge det til noget, det er sådan vi tjekker vores
> off-roaderer på.
>
> Er der 2 spor i sandet når du kører er du ikke i tvivl, men så er det også
> nemt at se ved at flugte hjulene
>
> Hilsen
> Torben
>

En fornuftig fremgangsmåde - men; sørg for at brædtet/metalpinden ikke er
meget over ca 2 cm bred - ellers får du den ikke forbi centralstøttebenet !
Gør det selv på den måde når jeg har rodet med f.eks. kædeskift
--
---------------
Jesper Hedegaard
GS500E når vejret spiller
Ford når det spilder



Matthias H Matthiess~ (21-04-2006)
Kommentar
Fra : Matthias H Matthiess~


Dato : 21-04-06 04:15


"Jesper Hedegaard" <virker@ikke.dk> skrev i en meddelelse
news:44480826$0$106$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> "Underbjerg / Andersen" <skolebakken16@os.dk> skrev i en meddelelse
> news:4447edb2$0$119$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>> Hej
>> Den simple måde er som følger.
>>
>> Du finder et langt lige bræt, rør eller noget lign. som du holder ind på
>> baghjulet så højt som muligt fra jorden. Det skal rører bagdækket på to
>> punkter. (altså kl. 8 og 16)
>>
>> Så måler du afstanden vinkelret fra det lige rør og ind til forhjulet.
>> (vi siger der er 3 cm)
>>
>> Flyt brættet over på den anden side af hjulet og gør det samme, og
>> afstanden skal være den samme ind til forhjulet. (altså også 3 cm)
>>
>> Hvis det er ok er cyklen ikke skæv sideværs, men om den er skæv på den
>> "lange led" er sværer at måle.
>>
>> Håber du kan bruge det til noget, det er sådan vi tjekker vores
>> off-roaderer på.
>>
>> Er der 2 spor i sandet når du kører er du ikke i tvivl, men så er det
>> også nemt at se ved at flugte hjulene
>>
>> Hilsen
>> Torben
>>
>
> En fornuftig fremgangsmåde - men; sørg for at brædtet/metalpinden ikke er
> meget over ca 2 cm bred - ellers får du den ikke forbi centralstøttebenet
> !
> Gør det selv på den måde når jeg har rodet med f.eks. kædeskift
> --
> ---------------
> Jesper Hedegaard
> GS500E når vejret spiller
> Ford når det spilder
>
Målemetoden dur ikke. Hvis baghjulet ikke er 100 % lige påmonteret, så er
cykel "skæv".
Metoden kan bruges til at få rettet baghjulet ind, så det kører lige efter
forhjulet, hvis ellers ikke cyklen er skæv.
Er man i tvivl, så find en anden cykel.
Hilsen Matthias



Jes Vestervang (20-04-2006)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 20-04-06 21:31

"n.stoustrup@stofanet.dk" <n.stoustrup@stofanet.dk> writes:

> Jeg skal ud og investere i min første MC som nok bliver en
> GS500. Jeg har kig på en som jeg ved er omlakeret på grund af et
> styrt. Jeg ved dog ikke om den blot er væltet fra støttefod eller om
> den har været nede og ligge med høj fart.

Er den billig? Ellers bør du finde dig en anden, da der er så mange af
dem at det ikke er værd at tage chancer.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Morten Steen (22-04-2006)
Kommentar
Fra : Morten Steen


Dato : 22-04-06 07:35

Hej

Bare fordi den har været en tur i jorden behøves íkke nødvendigvis betyde at
cyklen er i ringere stand, og jeg taler desværre af erfaring. Der var et
vildfarent quindmenneske som kørte ud foran mig, og jeg klaskede ind i hende
med ca 70 km/t. Noget af den man skal holde øje med, med sådan en maskine
er, naturligvis om den er skæv som der også bliver spurgt til. Men det
behøves man faktisk ikke at frygte, da man ikke retter stellet på en mc, som
man retter karossen på en bil. Er der det mindste med stellet efter sådan en
ulykke, bliver stelle skiftet, ganske på niveau som hvis tanken har fået
buler. En skadet mc kan naturligvis ikke koste det samme som en som ikke har
været i et uheld igen alt efter hvor skadet den har været. Hvis den blot er
væltet fra stillestående position, betyder det intet, at tanken er blevet
omlakeret. Men hvis den har været i siden på en bil er det straks en anden
sag, og så har ejeren sikkert også allerede får værdiforringelse på den.

Det jeg vil sige er , kør en tur på mc'en, jeg er overbevist om at du kan
mærke det hvis den ikke er i orden.

/Morten

"Jes Vestervang" <jes.vestervang@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:87odywc7m0.fsf@gmail.com...
> "n.stoustrup@stofanet.dk" <n.stoustrup@stofanet.dk> writes:
>
>> Jeg skal ud og investere i min første MC som nok bliver en
>> GS500. Jeg har kig på en som jeg ved er omlakeret på grund af et
>> styrt. Jeg ved dog ikke om den blot er væltet fra støttefod eller om
>> den har været nede og ligge med høj fart.
>
> Er den billig? Ellers bør du finde dig en anden, da der er så mange af
> dem at det ikke er værd at tage chancer.
> --
> mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R



Ukendt (21-04-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 21-04-06 14:50

n.stoustrup@stofanet.dk wrote:
> Hej,
>
> Jeg skal ud og investere i min første MC som nok bliver en GS500. Jeg
> har kig på en som jeg ved er omlakeret på grund af et styrt. Jeg ved
> dog ikke om den blot er væltet fra støttefod eller om den har været
> nede og ligge med høj fart.
>
> Hvordan tjekker man om maskinen er blevet skæv, og hvad vil det
> medføre af problemer? Vil man mærke det med det samme man køre eller
> hvordan vil det udarte sig? Kan den synes osv.
>
> På forhånd tak for svarene.
>

I den plade der sidder mellem forgaflerne og holder forskærmen, kan
hullerne være "trukken" hvilket vil medføre at styringen vil føles meget
gummi-agtig..

Mvh Jesper G, GS500

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste