Sidetasker (og evt topbox) på XJ600 51J
Fra : Thomas Gulholm

Dato : 19-04-06 16:17

God forårsdag :)

Som antydet i subject, skal jeg til at have nogle sidetasker og evt
topbox på min XJ 600 51J. Af praktiske årsager, går jeg efter at få en
fastmonteret bagagebære, hvor taskerne hurtigt (og uden bruge af
værktøj) kan hægtes på (taskerne skal kunne låses, og være låst fast på
cyklen (eller bagagebæren)). Jeg synes det ville være praktisk at have
to tasker, hvor jeg kan bruge dem begge samtidigt som sidetasker, eller
nøjes med den ene som topbox.

Jeg har i første omgang kigget på "GIVI Koffer/Top-Case Elegant E45"
(Louis bestillingsnummer 10024285) og så mangler jeg bare bagagebæren...
jeg har dog ikke kunne finde nogle der er bygget specifikt til 51J'ern,
jeg har dog set billeder af 51J med sidetasker/topbox på, så spørgsmålet
er om jeg har overset noget, eller om løsningen heder en tur forbi den
lokale maskinsmed for at få fremstillet nogle specielbeslag?

Jeg kunne fx godt tænke mig et setup som det er er vist øverst på
http://pdfkatalog.louis.de/pdf/440.pdf (mine tyskkundskaber bilder mig
ind, at det kan bruges til de tidligere nævnte tasker). Et "fuldt"
Wingrack synes jeg virker noget klodset, men SÅ vigtigt er udseendet
ikke - jeg har erkendt at det nok ikke kommer til at pynte ret meget på
cyklen :(

Nogle forslag, ideer, erfaringer og/eller måske endda billeder?

--
Mvh Thomas Gulholm aka GT
Yamaha XJ 600, 1986

Fra : Ukendt

Dato : 19-04-06 17:13

Thomas Gulholm skrev i meddelelsen
<44465407$0$67258$157c6196@dreader2.cybercity.dk>...
>God forårsdag :)

>Wingrack synes jeg virker noget klodset, men SÅ vigtigt er udseendet
>ikke - jeg har erkendt at det nok ikke kommer til at pynte ret meget på
>cyklen :(

Et wingrack pynter nu gevaldigt på en 51'er, og er helt klart den stabile
løsning, men originale beslag kommer Du nok til at lede efter på
brugtmarkedet. Men der findes et universalmonteringssæt som kan hjælpe dig
med placeringen af rack'et på mc'en. Når Du har fundet den optimale
position, (længst fremme med hensyn til evt passager, og topbokspladen
lavest muligt), så kan Du jo hyre en smed til at lave rigtige og optimale
beslag.

>Nogle forslag, ideer, erfaringer og/eller måske endda billeder?

Ikke noget at Du direkte kan kopiere, men måske inspiration.
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/givi

mvh
Orla
Den store kædesammenligningstabel:
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/chain/types.html

Fra : Thomas Gulholm

Dato : 20-04-06 20:36

Orla Pedersen wrote:
> Ikke noget at Du direkte kan kopiere, men måske inspiration.
> http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/givi

Og der blev det så bevist at "hjemmebiks" godt kan laves ordentligt -
flot arbejde! Har du noget "videnskabelig" belæg for valg af plade- og
bolttykkelse? eller er det bare lavet "solidt nok"?

Fra : Ukendt

Dato : 20-04-06 21:47

Thomas Gulholm skrev i meddelelsen
<4447e257$0$67264$157c6196@dreader2.cybercity.dk>...

>Og der blev det så bevist at "hjemmebiks" godt kan laves ordentligt -
>flot arbejde! Har du noget "videnskabelig" belæg for valg af plade- og
>bolttykkelse? eller er det bare lavet "solidt nok"?

Vi har i familien en tradition for minimalkonstruktioner, så eneste grund
til 8 mm. bolte er såmænd af hensyn til gevindet i 10 mm. pladen. Jeg har
løftet bagenden af cyklen ved at tage fat i Givi pladen.

mvh
Orla

Fra : Jacob

Dato : 19-04-06 17:28

> Nogle forslag, ideer, erfaringer og/eller måske endda billeder?

De findes helt sikkert - se billede på dk.binaer.motor. Jeg kan forsøge at
tage et par billeder af hvordan wingrack´en er monteret, hvis det har
interesse.

Mvh Jacob (51j)

Fra : Thomas Gulholm

Dato : 19-04-06 19:09

Jacob wrote:

> De findes helt sikkert - se billede på dk.binaer.motor. Jeg kan forsøge at
> tage et par billeder af hvordan wingrack´en er monteret, hvis det har
> interesse.

Aarghh! bæ-cybercity har tilsyneladende lukket for binær-grupper! Kan du
lokkes til at sende billedet til post(a)mc.gulholm.net? Du må da også
meget gerne prøve at taget nogle "detail-billeder" af monteringen - når
der nu ligefrem er en klog mand der påstår at et wingrack pynter, så
bliver jeg da nødt til at se nærmere på den mulighed (må indrømme at jeg
kun har set et wingrack monteret et par gange (på andre cykler) og så
ellers i løs vægt hos en forhandler)

Fra : Jacob

Dato : 19-04-06 19:25

"Thomas Gulholm" <t.gulholm@vip.cybercity.dENMARk> skrev i en meddelelse

> Aarghh! bæ-cybercity har tilsyneladende lukket for binær-grupper!

Du skal bruge serveren newsbin.cybercity.dk til binær grupperne, når du er
cybercity kunde :)

> [...]
> bliver jeg da nødt til at se nærmere på den mulighed (må indrømme at jeg
> kun har set et wingrack monteret et par gange (på andre cykler) og så

Jeg skal nok tage nogle detail-billeder, men det bliver ikke i aften, da det
regner i stride strømme...

Mvh Jacob

Fra : Thomas Gulholm

Dato : 19-04-06 19:54

Jacob wrote:
> Du skal bruge serveren newsbin.cybercity.dk til binær grupperne, når du er
> cybercity kunde :)

Mange tak - man kan da også får hjælp til næsten alt i denne gruppe :)
Det ser egentligt ikke så tosset ud med sådan et wingrack som jeg havde
troet - det pynter på wingracket at der bliver monteret en motorcykel på
det :)

> Jeg skal nok tage nogle detail-billeder, men det bliver ikke i aften, da det
> regner i stride strømme...

Det haster ikke mere end det "jawer" - jeg får først seriøst brug for
det den 16-18 juni ;)

Fra : Ukendt

Dato : 19-04-06 22:06

Thomas Gulholm skrev i meddelelsen
<444686ec$0$60784$157c6196@dreader1.cybercity.dk>...

>Det ser egentligt ikke så tosset ud med sådan et wingrack som jeg havde
>troet

Det var jo det jeg sagde, den gamle XJ er faktisk lidt grim uden

mvh
Orla

Fra : Anders Majland

Dato : 19-04-06 17:45

> Som antydet i subject, skal jeg til at have nogle sidetasker og evt topbox
> på min XJ 600 51J.

> Nogle forslag, ideer, erfaringer og/eller måske endda billeder?

Hvad med at gå på jagt på ebay ?

http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=8055658588

Men jeg ved ikke om der er for stor forskel på en 93'er og så din ?

Fra : Thomas Gulholm

Dato : 20-04-06 20:27

Anders Majland wrote:
> Hvad med at gå på jagt på ebay ?
>
> http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=8055658588
>
> Men jeg ved ikke om der er for stor forskel på en 93'er og så din ?

Der er forskel, min model udgik i 1991, og de originale beslag jeg har
set rundt omkring har også været til 91 og frem.

Men bortset fra det skulle jeg nok gøre det til en god (eller dårlig)
vane at begynde at holde øje med ebay, der kan jo dukke noget op (som
Torben også skriver). Tak for tippet.

Fra : Torben Scheel

Dato : 20-04-06 16:26

Thomas Gulholm wrote:

> Nogle forslag, ideer, erfaringer og/eller måske endda billeder?

Her er den løsning Anne Mettes er ustyret med (øverste bagagebærer og
ryglæn er dog pillet af) :
http://www.dfmc.dk/gallerypicture.asp?id=6360&m=full

Det er vældig stabilt - taskerne hedder schuh. Monteringen ligner
Krauser K1 o.l.

Hvis ikke det er for gammeldags til dig er sættet til salg. Ellers er
der vist ofte hits på ebay - men kun den gammeldags rørbagagebærer.

--
vh
Torben

Fra : Thomas Gulholm

Dato : 20-04-06 20:49

Torben Scheel wrote:
> Thomas Gulholm wrote:
>
> Hvis ikke det er for gammeldags til dig er sættet til salg. Ellers er
> der vist ofte hits på ebay - men kun den gammeldags rørbagagebærer.

Det kunne meget vel være interessant - måske lidt gammeldagse, men det
er jo også en halvgammel cykel... og der er sikkert også nogle der vil
kalde min kørestil for "morfar" - så går det jo op i en højere enhed;
den velkendte treenighed. Nu kender jeg ikke de pågældende tasker, men
kan de:
- låses (herunder låses fast til cyklen)?
- let tage af, og sættes på cyklen?
- indeholde en full-face hjelm?

Fra : Torben Scheel

Dato : 21-04-06 17:37

Thomas Gulholm wrote:

> [...]
> kan de:
> - låses (herunder låses fast til cyklen)?

Triple yes. De 4 skruehuller efter tagbagagebæren bør lukkes medmindre
man alligevel kører med hunden i topboksen.

--
vh
Torben

Fra : Thomas Gulholm

Dato : 21-04-06 19:33

Torben Scheel wrote:

> Triple yes. De 4 skruehuller efter tagbagagebæren bør lukkes medmindre
> man alligevel kører med hunden i topboksen.

Tja... hvis ikke hunden følger med i topboksen, så lyder det ret godt:)
men jeg mailer dig lige privat, så vi evt kan få en handel i stand.