Skift af pakninger i forgaflen - gsx750f 8~
Fra : Mikkel F.S. Andersen

Dato : 19-04-06 07:18

Jeg skal i weekenden have giver mc'en en ordentelig tur med ny
affjedring for og bag samt bremseslanger. Jeg har studeret min haynes,
og de eneste problem jeg kan forudse at pakdåserne i forgaflen som skal
skiftes.
Der skal bruges to specialværktøjer. Det ene er en konisk anordning,
som kan holde et rør fast mens man løsner en bolt. Den ser let ud at
lave. Men det andet er en 'driver', som bruges når man samlet forgaflen
igen. De truer med bål og brand hvis man ikke bruger denne 'driver'.
Mit spørgsmål er nu om man ikke bare kan lave en fast opstilling på et
plant bord, så man kan trykke de to rør sammen uden at komme til at
vride dem i forhold til hinanden.

Er der nogle der har nogle gode fif ved skift af pakdåserne uden denne
'driver'?

--
/mikkel
"Those penguins... they sure 'aint normal..."

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 19-04-06 07:38

[...]

Hej Mikkel

Du kan godt skifte pakdåser uden, men den "driver" er et dejligt stykke
værktøj, som koster 150kr ved www.louis.de og har bestell nr: 10003463 (til
41mm gafler). Du risikerer at ødelægge både glidering og pakdåse hvis du
monterer den uden værktøjet.

Hvis du kommer forbi KBH kan du låne min mod et depositum af 300kr.

Til at få skuren der holder dæmperbenet anbefales en kraftig
trykluftskralde. Start med at lønsne skruerne mens dæmperbenet klemmes fast
af fjederen. Så slipper du formodentligt for bøvl.

--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR 600 F '98 og DR 610 '85

Fra : Buffi

Dato : 19-04-06 09:34

Til at montere pakdåserne kan du også købe et plastic rør i
byggemarkedet i passende diameter ( og længde ) i lighed med
afløbsrøret under diverse håndvaske.
Det er, synes jeg, faktisk bedre "louis.de-driveren", da det
kan nå op over gaffelbenet og derved få et ligeligt "drive"
på hele pakdåsens omkreds..

mvh /Erik

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 19-04-06 09:43

> [...]
> Det er, synes jeg, faktisk bedre "louis.de-driveren", da det
> kan nå op over gaffelbenet og derved få et ligeligt "drive"

Hej Erik

Det må du lige forklare nærmere. Jeg forstod ikke din beskrivelse? Du mener,
at fordi røret er langt, så rammer det hele pakdåsen? Det må da være
udformningen af driveren i den del der har berøring med pakdåsen der
bestemmer et ligeligt "drive". Her er Louis pakdåseinddriveren udformet så
den kun berør den yderste del at pakdåsen (metalkanten) så den indre
tætningsdel forbliver uberørt.

--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR 600 F '98 og DR 610 '85

Fra : N/A

Dato : 19-04-06 16:15

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 19-04-06 16:15

> Jeg kan prøve at forklare lidt nærmere:
> Plasticrør til håndvaskafløb mv har som regel en
> krave i den ene ende til at holde tætningsringen.
> Kraven kan med nedstryger+fil eller drejebænk
> kortes af til en diameter, som liiige netop
> passer til pakdåsens yderkant.
> Ved at bruge et rør, som når op over gaffelbenet,
> og bruge "den lange flade side" på en mukkert
> kan pakdåsen "listes" ned på pladsen,,

Hej Erik

Driveren fra Louis har vægten i sig selv, og behøver derfor ingen hammer, og
defor rammer den også hele vejen rundt som din plastikrør løsning.

Det er almindelig høflighed her i gruppen at svare under det man citerer og
skære så meget som mulig væk af det oprindelige indlæg, uden at meningen
forsvinder. Grunden til dette er at man ikke behøver at læse hele strengen
for at kunne følge med i en tråd, men at man via et enkelt indlæg kan få en
forståelse for hvad det handler om. Der er nogen der stadig har modems, og
derfor er det er fordel at "spare" på pladsen ved at skære unødig tekst væk.

--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR 600 F '98 og DR 610 '85

Fra : Mikkel F.S. Andersen

Dato : 19-04-06 09:52

On Wed, 19 Apr 2006 10:42:31 +0200
"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> wrote:

> [...]
> pakdåseinddriveren udformet så den kun berør den yderste del at
> pakdåsen (metalkanten) så den indre tætningsdel forbliver uberørt.

Det er helt super. Far Ulrik har noget rør i den dimmension, som han
mener kan tilpasses i drejebænken. Nu ved vi hvor den skal 'presse' på
pakdåsen - et vigtigt tip ;)
Tak for tilbuddet om at låne din driver, men det kommer til at foregå i
Randers :)