Cykel til konen (XJ600S eller.....?)
Fra : Steen Thomasberg

Dato : 17-04-06 10:00

Fruen fik kortet sidste år, og nu er tiden ved at være moden til at kigge på
cykel. Jeg havde en drøm om at hun kunne "arve" min BMW R100RS, så jeg kunne
få en (efter min mening) velfortjent opgradering (K1200RS). Desværre kan hun
ikke rigtigt nå jorden, og syntes desuden at den gamle Bimmer er for tung.
Der skal derfor findes noget andet. En skitse til kravene er (uprioriteret):

1.. Type: Touring / Sports touring (150 km/t march på "autobahn")
2.. Lav sædehøjde
3.. Ikke for tung
4.. Godt bundtræk i stedet for mange hylende heste på toppen
5.. Oprejst kørestilling
6.. Fuldkåbe
Hvis økonomien var til en ny, ser den nye Honda CBF 600 SA til at være
"cyklen". Men i stedet for at spendere 110 kkr, så er det nok nærmere det
halve der er til rådighed. Spørgsmålet er derfor hvad der vil være den rette
maskine.

Jeg har selv i et par år haft en GS500E, og den falder på krav 1 og 4 (dog
uden "mange hylende heste"). En bandit var måske også en mulighed, men jeg
har læst her på DFM at den først "vågner" ved 8-9.000 omdr. Dermed falder
den for krav 4 (og vel også 6).

En Honda CB 500 kunne måske være en mulighed, men jeg er bange for at den
ligger for tæt op af en GS500E (noget jeg tror, da jeg ikke har nogen viden
om det .

For mig ser det ud som om at en Yamaha XJ 600 S Diversion vil være det rette
valg til hende, men kunne godt tænke mig at få lidt modspil fra gruppen.

Har jeg vurderet de enkelte modeller forkert i forhold til behovene?
Har jeg overset andre relevante modeller?
Hvad ville du råde min kone til at vælge ud fra overstående krav?

På forhånd tak.

Steen

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 17-04-06 10:09

> [...]

> Har jeg overset andre relevante modeller?
> Hvad ville du råde min kone til at vælge ud fra overstående krav?

En CB500s Kan sagtens dække de behov. Den er meget stærkere end en GS500
og den kører lige op med en XJ600s. I et gammelt MC-Tjek er der en
artikkel om 2 der tager på tur med deres CB500s og XJ600s Diversion. Med
oppakning er det CB500 der er hurtigst i optræk, uden nedgearing, og det
er også den der kører hurtigst.
En Kawasaki GPZ500s er også et fint valg. Jeg havde en af den gamle model
(1991) og den klarede fint en tur til Belgien med passager og fuld
oppakning (tanktaske, 2*36L sidetasker, 70L pølsetaske). Jeg lå med
140km/t på de tyske motorveje, og havde rimeligt med overskud til en
overhaling. Uden passager bliver overskuddet jo så større.

/
Jesper

Fra : Hans Henriksen

Dato : 17-04-06 18:51

Hejsa
Der er bare ingen tvivl, få konen op på en Yamaha FZ 6 Fazer så er hun bare
solgt, eneste problem er at du er håbløst bagud på bimmeren ude på de små
veje

Hilsen

Hans

Fra : Anna M. Andersen

Dato : 17-04-06 10:22

"Steen Thomasberg" <steen"REMOVE"@thomasberg.biz> wrote:

> [...]
> Har jeg overset andre relevante modeller?
> Hvad ville du råde min kone til at vælge ud fra overstående krav?

Hejsa

Ærgeligt med Bimmeren. Jeg (pige) kører selv R 1150 RT men med et lavere
sæde, det fungerer fint nok - men den er jo stadig lidt tung i det...

Min første MC var en Bandit fra 96. For mig virkede den fint - den havde
ingen nævneværdige problemer på trods af at den havde nogle år på bagen
(og havde kørt 50k km). Jeg oplevede den ikke så hysterisk som du
beskriver. Den har klart mere bundtræk end XJ 600 som jeg kørte på da
jeg tog pappet. Banditten har det ikke godt under ca 3,500 omdrejninger,
men derfra trækker den fint nok. Den skal i måske lige checke ud igen?

Ellers er XJ 600 jo en klassiker....

Good luck

/Anna

--
http://homepage.mac.com/anna.andersen/blog/anna.html

Fra : Jes Vestervang

Dato : 17-04-06 10:39

Steen Thomasberg wrote:

> [...]
> "cyklen". Men i stedet for at spendere 110 kkr, så er det nok nærmere det
> halve der er til rådighed. Spørgsmålet er derfor hvad der vil være den

En Yamaha FZS600 som min kan importeres for 60k,-. Se anmeldelsen jeg har
skrevet af den her:
<http://dmcn.dk/mcanm/vis_mc_anm_detail.asp?maerke=Yamaha&model=FZS600%20Fazer&aargang=1999>

Er den for høj kan den sænkes på mange forskellige måder.
--
mvh Jes Vestervang

Fra : "J.C. Kløve"

Dato : 17-04-06 10:40

Steen Thomasberg skrev:
Har du overvejet Yamaha FZS600 Fazer?

Det er en glimrende all'round MC
se evt. DMCN anmeldelsen af Jes Vestervang

Burde kunne fås til ca 60-65k.kr i en 98 version
--
Dun@nt
Kilo SFau _R_ SilverBullet

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 17-04-06 11:35

"For mig ser det ud som om at en Yamaha XJ 600 S Diversion vil være det
rette"

Sådan havde vi det også for nogle år siden. Men efter en prøvetur på XJ,
synes min kæreste at tyngdepunktet føles højt, i forhold til den gamle GS450
hun havde på daværende tidspunkt. Efter at have prøvet en del forskellige,
faldt hun pladask for en Kawa GPX600, årg. 95. Der får man rigtig meget MC
til prisen. Vandkølet, fuldkåbe og 85hk, og den kan sagtens følge med på
autobahn. Designet må man gøre op med sig selv Hun havde den i godt 2 år
og var begge år syd over (5-6000km hver sommer). Senere blev hun så
forelsket i ZX6R, som hun har i dag.
Eneste ulempe ved GPX er det begrænsede dækudvalg. Men Bridgestone BT045 er
et godt valg, til den.

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 17-04-06 11:58

Steen Thomasberg skrev den 17 apr 2006 i

snip

> Har jeg vurderet de enkelte modeller forkert i forhold til behovene?
> Har jeg overset andre relevante modeller?
> Hvad ville du råde min kone til at vælge ud fra overstående krav?

Til måske også at kigge her:
http://www.vtwinmama.com/motorcycles_for_short_riders.htm

--
Mvdlh - http://dfmc.dk/arne_lorenzen
Om signatur og quoting: http://www.usenet.dk/netikette/essentiel.html

Fra : Ukendt

Dato : 17-04-06 16:12

"Steen Thomasberg" <steen"REMOVE"@thomasberg.biz> skrev i en meddelelse
> [...]
> "cyklen". Men i stedet for at spendere 110 kkr, så er det nok nærmere det
> halve der er til rådighed. Spørgsmålet er derfor hvad der vil være den

Hej.

Hvad med en Honda NTV 650 Revere, mangler umidelbart kåben, men det er der
jo råd for

--
Mvh.
Dennis Hellan Pedersen

Fra : Ukendt

Dato : 17-04-06 16:19

http://www.geocities.com/reveredk/start.htm

Den glemte jeg lige

--
Mvh.
Dennis Hellan Pedersen

Fra : Dan \"748\" Dethlefs~

Dato : 17-04-06 19:28

Steen Thomasberg wrote:
> [...]
> 2.. Lav sædehøjde
> 3.. Ikke for tung
> 4.. Godt bundtræk i stedet for mange hylende heste på toppen

Hvad med en Kawasaki GPZ500S ?
Den opfylder da i mine øjne de første 5 punkter og næsten punkt 6 da den
kun har stelmonteret ½ kåben + plov

--
Dan "748" Dethlefsen
748 - KLR250 - GPZ500S

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 19-04-06 18:11

"Hvad med en Kawasaki GPZ500S ?"

Jeg ved hvor der står en flot til salg... i Jylland

Fra : John, Helene og Frej~

Dato : 20-04-06 17:33

Jeg har en cb 500.

Jeg synes det er en kanon cykel,
mht punkt 1: Jeg har tit haft kæresten bagpå og fuld oppakning og stadig
ligget på 150-160km/t på motorvej
punkt 2: jow det tror jeg da - er selv 1.68cm høj det er da rigeligt til at
kunne nå jorden
punkt 3,4,5og 6: Der skulle den også efter min mening passe.

http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=44362020

Hvis det har interesse har jeg en til salg - da den vist er lige lille nok
til at få sidevogn på og vi har familieforøget

mvh Helene

Fra : Steen Thomasberg

Dato : 20-04-06 21:19

"John, Helene og Freja" <jmsj@c.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> Hvis det har interesse har jeg en til salg - da den vist er lige lille nok
> til at få sidevogn på og vi har familieforøget

Tillykke med forøgelsen!!

Forøgelsen for 5 år siden i vores lille familie var faktisk årsagen til at
jeg endelig fik overtalt Helle til at tage kortet, da det bliver over mit
lig at jeg skal køre trehjulet igen (sidste jeg gjore det var det en rød en
med rugbrødsmotor og lad - og nu står der ski' 2 af dem i garragen .

For et par år siden til Bededags kørslen i Aalborg, kom en far med sin ca. 6
årige søn bag på, og jeg fik fyrret den rette bemærkning af: "Hvad så om et
par år - skal jeg have Daniel eller Nicolai (vi fik dobbelt op - af rette
køn med bag på, og hvad fortæller du så til den du står tilbage med?".
Den rigtige formulering på det rette tidspunkt kan somme tider gøre mirakler

Vi er i gang med renovering af 2 badeværrelser og et bryggers - så den
disponible ramme for motorcykel købet kendes først når vi er ved at være
færdige med det - men det er ikke helt utænkeligt hvis du stadig har den til
den tid

mvh Steen

Fra : Steen Thomasberg

Dato : 24-04-06 16:16

> [...]
> Har jeg overset andre relevante modeller?
> Hvad ville du råde min kone til at vælge ud fra overstående krav?

Tusinde tak for de mange velbegrundede og inspirerende indlæg. Det har gjort
at jeg har fået vurderet situationen et par gange eller tre og det har været
en sund øvelse. Der er blev lagt til og trukket fra i forhold til min bedre
halvdels og familiens behov og resultatet er XJ 600 S og CB 500 står
tilbage, med en fordel til XJ 600. Det endelig valg må dog komme efter at
hun har haft lejlighed til at prøve dem begge.

Endnu engang stor tak for hjælpen

Mvh Steen

Fra : Kim Sonne

Dato : 25-04-06 16:30