Kæde.. hvor løs/stram og hvordan måler man~
Fra : MortenP

Dato : 15-04-06 10:44

Hej

Jeg er i tvivl om min kæde er så stram som den skal være. Der er rimelig
meget "slup" i den.. Hvordan måler man det bedst?. og kan man mærke hvis
den er for slap?..

Jeg ved det er bedre den er lidt for slap end for stram. men hvor "tæt" på
må man gå?

Hilsen
MortenP

Fra : Andersen [3650]

Dato : 15-04-06 12:45

"MortenP" <mpannen@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> den er for slap?..
> Jeg ved det er bedre den er lidt for slap end for stram. men hvor "tæt" på

8 indlæg baglæns var der et glimragende link som gennemgår
stort set alt hvad du skal vide om kæder
http://www.dansmc.com/rearchain.htm

Fra : MortenP

Dato : 15-04-06 12:59

Andersen [3650] wrote:

> stort set alt hvad du skal vide om kæder
> http://www.dansmc.com/rearchain.htm

Det vil altså sige der må være ½ tomme op og ½ ned eller ialt?.. (hvor
meget er det en tomme er

Jeg kan ikke læse ud fra det der om hvornår man måler stramheden på kæden.
om det er med en mand på eller bare når den står på jorden?

MortenP

Fra : Ukendt

Dato : 15-04-06 13:16

MortenP skrev i meddelelsen ...

>Det vil altså sige der må være ½ tomme op og ½ ned eller ialt?.. (hvor
>meget er det en tomme er

Nej, det kan ikke siges generelt, men der står et forslag i din
brugermanual, eller hvis at det er en Honda, også på kædeskærmen.

Som et eksempel, så skal en VTR-F med 102 led i kæden have frigang på 35 -
40 mm., og det er fra presset helt op, og til trukket helt ned, og målt midt
på kæden.

Nyere mc'er med monoaffjedring har typisk væsentlig længere svinggafler end
80'er cykler med sidemonteret affjedring, og skal derfor også have mere
frigang. Den helt rigtige metode til justering findes på www.dmc-org.dk
under faq.

>Jeg kan ikke læse ud fra det der om hvornår man måler stramheden på kæden.
>om det er med en mand på eller bare når den står på jorden?

Målene er typisk angivet med belastning af en person.

mvh
Orla

Fra : Armand

Dato : 15-04-06 21:45

Orla Pedersen skrev:

> Den helt rigtige metode til justering findes på www.dmc-org.dk under faq.

Flueknepperi:
Teknikken til justering ligger vel fast fra konstruktørens side :-/
DMC's FAQ beskriver hvorledes man tydeligt kan se om ens kæde er korrekt
opspændt, hvorudfra man kan drage sine konklusioner omkring justeringen

DMC tipper forøvrigt også om at lave sit "eget hemmelige mål" når rette
opspænding er opnået, således at man kan slippe fri for fabrikanternes
diffuse angivelser

--
Armand.

Fra : Ole Baun

Dato : 15-04-06 13:58

"MortenP" skrev i en meddelelse news:e1qf9n$ni$1@abbeden.bunk.cc...
> [...]
> den er for slap?..
> Jeg ved det er bedre den er lidt for slap end for stram. men hvor "tæt" på

Hej Morten

Hvis du ikke har tid til at folk skal svare på dette spørgsmål igen - igen,
burde du kunne finde svaret ved at søge her:
http://groups.google.dk/group/dk.fritid.motorcykel
søg fx på kædestramning eller kæde vedligeholdelse eller kæde stram eller
sådan noget

Ole Baun, CB500, ´96
der er på vej ud for at køre en tur i foråret