|
| skæv? Fra : BoA |
Dato : 13-04-06 12:49 |
|
Hej allesammen !
Mit afkom har været så forbandet uheldig at måtte
tage en rutschetur med sin honda cx . Der skete
heldigvis ikke voldsomt meget, men jeg er i tvivl
om hvordan jeg kan kontrollere om den er blevet
lidt skæv fortil. Når jeg står og ser på den,
synes jeg det ser ud som om forhjulet ikke står
helt rigtigt i det lodrette plan i forhold til
resten af cyklen, men jeg kan ikke rigtigt finde
ud af hvordan jeg kan komme til at afgøre sagen
med sikkerhed. Jo mere jeg glor på den jo mere
usikker bliver jeg !
Er der mon noget værksted (i Jylland eller
deromkring)som har udstyr til at måle sådan noget,
ligesom man kan gøre det med biler, eller er der
nogen af Jer, som har en god fidus ??
med bedste hilsner
fra
BoA
| |
Niels B (13-04-2006)
| Kommentar Fra : Niels B |
Dato : 13-04-06 13:32 |
|
[snip]
>men jeg er i tvivl om hvordan jeg kan kontrollere om den er blevet lidt
>skæv fortil. Når jeg står og ser på den, synes jeg det ser ud som om
>forhjulet ikke står helt rigtigt i det lodrette plan i forhold til resten
>af cyklen, men jeg kan ikke rigtigt finde ud af hvordan jeg kan komme til
>at afgøre sagen med sikkerhed. Jo mere jeg glor på den jo mere usikker
>bliver jeg !
> Er der mon noget værksted (i Jylland eller deromkring)som har udstyr til
> at måle sådan noget, ligesom man kan gøre det med biler, eller er der
> nogen af Jer, som har en god fidus ??
Et nemt trick jeg har lært er at futte gennem en vandpyt med cyklen - er der
to spor efter cyklen, er den skæv (det kræver dog en tør vejbane, hvilket er
en mangelvare her for tiden)
Mvh. Niels
| |
Armand (13-04-2006)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 13-04-06 14:41 |
|
BoA skrev:
> Hej allesammen !
> Mit afkom har været så forbandet uheldig at måtte tage en rutschetur med
> sin honda cx . Der skete heldigvis ikke voldsomt meget, men jeg er i
> tvivl om hvordan jeg kan kontrollere om den er blevet lidt skæv fortil.
> Når jeg står og ser på den, synes jeg det ser ud som om forhjulet ikke
> står helt rigtigt i det lodrette plan i forhold til resten af cyklen,
> men jeg kan ikke rigtigt finde ud af hvordan jeg kan komme til at afgøre
> sagen med sikkerhed. Jo mere jeg glor på den jo mere usikker bliver jeg !
> Er der mon noget værksted (i Jylland eller deromkring)som har udstyr til
> at måle sådan noget, ligesom man kan gøre det med biler, eller er der
> nogen af Jer, som har en god fidus ??
Først og fremmest:
Hvis man har den mindste tvivl efter et givent styrt, bør man løsne
forgaffelbroernes greb om teleskop-røret for lige at lade tingene sætte
sig igen!
Hvis man derefter stadig er i tvivl kan man, for det beløb som man er
villig til at bruge på mekaniker, så rigeligt købe et digitalt waterpas
(som til efterfølgende brug egentlig hedder "loddestok".
Brug dét som følger:
- Stil modellen på centralstøtteben og trim med blik/lign. under den ene
side af støttebenet indtil baghjulet jvf. loddestokken står lodret.
For præcisionens skyld bør man bruge endnu et waterpas/loddestok til at
kontrollere at det digitale holdes lodret "den anden vej" under
målingen, dette er især vigtigt ved den efterfølgende måling!
- Mål dækkenes faktiske bredde (et skarpkantet og ret brædt på begge
sider af dækket og efterfølgende måling af mellemrummet giver et præcist
tal!)
- Hold (spænd) et længere brædt ind til bagdækkets ene side og lad det
række fremover, helt op på siden af forhjulet, og ret i første omgang
fordækket ind parallelt(!) efter dette.
Mål afstanden mellem fordækkets side(r)og brædtet(ens mål = parallel!)
- Målet bør være det halve af den tidligere målte forskel på for hhv.
bag -dæk!
Er man i tvivl tages samme mål på den anden side af dækkene!
Det herigennem tagne mål viser hvorvidt at hjulene køre i samme spor
efter hinanden og hvis det havde været en kædetrukket motorcykel kunne
man rette en evt. forekommende skævhed ind v.h.a. bagakslens
kædeopspænding; hvorimod man på en kardan-trækker bliver nødt til at
leve med den givne skævhed, som meget vel kan have forekommet fra
fabrikken af (hvem kender du der foretager omtalte måling på sin nye
motorcykel?)
Det der derimod er interessant, og som du synes at kunne se, er om
forhjulet står lodret - Og dét kontrolleres som følger:
- Find nogle klodser der har samme højde som den pågældende forskel
mellem fordæk/brædt og fiksér hjulene med førnævnte brædt langs hjulene
og klodserne til at optage luftrummet mellem fordæk og brædt. Når dét er
gjort står motorcyklen (stadig) lodret og hjulene er rettet ind på linie!
- Mål derefter i hvilken grad at forhjulet står lodret v..h.a. den
digitale loddestok supleret med den ekstra på siden!
Verificér evt. baghjulets lod endnu engang og hvis forholdet ikke er
tilfredsstillende, så foretage samme mål på den anden side af hjulene:
hvis der forekommer en modsvarende skævhed på den anden side må det
skyldes en unøjagtighed i målingen, hvorimod samme skævhed er en
bekræftigelse!
Du spurgte til konstantering af skævhed, hvorfor jeg stopper hér og
overlader evt. efterfølgende beslutninger til dig selv!
--
Armand.
| |
lhj (13-04-2006)
| Kommentar Fra : lhj |
Dato : 13-04-06 20:44 |
|
Hvad er der smadret på den?
Jeg tror ikke man kan få den skæv i stellet uden at smadre noget, f.eks.
hjul, forgaffel e.lign.
mvh. Lars Henrik Jensen
"BoA" <boaFJERNESboa@tiscali.dk> wrote in message
news:RUq%f.80$BE2.43@news.get2net.dk...
> Hej allesammen !
> Mit afkom har været så forbandet uheldig at måtte
> tage en rutschetur med sin honda cx . Der skete
> heldigvis ikke voldsomt meget, men jeg er i tvivl
> om hvordan jeg kan kontrollere om den er blevet
> lidt skæv fortil. Når jeg står og ser på den,
> synes jeg det ser ud som om forhjulet ikke står
> helt rigtigt i det lodrette plan i forhold til
> resten af cyklen, men jeg kan ikke rigtigt finde
> ud af hvordan jeg kan komme til at afgøre sagen
> med sikkerhed. Jo mere jeg glor på den jo mere
> usikker bliver jeg !
> Er der mon noget værksted (i Jylland eller
> deromkring)som har udstyr til at måle sådan noget,
> ligesom man kan gøre det med biler, eller er der
> nogen af Jer, som har en god fidus ??
>
> med bedste hilsner
> fra
> BoA
| |
Armand (13-04-2006)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 13-04-06 21:11 |
|
lhj skrev:
> Hvad er der smadret på den?
>
> Jeg tror ikke man kan få den skæv i stellet uden at smadre noget, f.eks.
> hjul, forgaffel e.lign.
>
Det skulle da lige være den RF900 her på gruppen, der fik flået hele
kronrøret ud af stellet uden at forgaflen var det mindste skæv
--
Armand.
| |
BoA (14-04-2006)
| Kommentar Fra : BoA |
Dato : 14-04-06 21:19 |
|
lhj skrev:
> Hvad er der smadret på den?
>
> Jeg tror ikke man kan få den skæv i stellet uden at smadre noget, f.eks.
> hjul, forgaffel e.lign.
>
> mvh. Lars Henrik Jensen
Det er først og fremmest styret, som har fået et
skrub, så at det et blevet bøjet ca 20-30 grader
nedad, og gashåndtaget er flænset i enden, men
ellers er der tilsyneladende ikke sket de store
ting. Et smadret blinklys og sidespejl og kraftige
slibemærker på udstødning og styrtbøjle, en
flænset fodhviler. Mærkeligt nok er der ikke
rigtigt noget at se på forhjulet eller enden af
gaffelbenet, så det er nok bare mig der er
over-mistroisk og ser syner, men jeg tror jeg vil
prøve at følge Armands udførlige vejledninger, og
så må vi se hvad der kommer ud af det.
Armand - tak for dit udførlige svar !
Med bedste hilsner
til alle
fra
BoA
PS: Pas på ! Der ligger mange sten o.l. på vejene
efter vinteren, og mange steder er der dybe revner
i asfalten. Hellere én advarsel for mange, end en
MC-kører mindre.
| |
Armand (15-04-2006)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 15-04-06 20:51 |
|
BoA skrev:
> l
>............... men jeg tror jeg vil prøve at følge Armands
> udførlige vejledninger, og så må vi se hvad der kommer ud af det.
> Armand - tak for dit udførlige svar !
>
Ingen årsag!
Og tillykke med dit nye digi-waterpas!
--
Armand.
| |
|
|