Forkromning af XV 750
Fra : Søren L

Dato : 11-04-06 17:54

Hej.

Jeg har en XV 750 fra 1994 os synes at mange af forkromningerne er begyndt
at skalle af, er der andre der har erfaringer med det ?.
Kunne nu godt tænke mmig at får nogle dele omforkromet, er der nogle der
kender nogle firmaer der vil forkrome for private ?,
og hvordan undgår man at de forkromer på indersiden af f.eks. et motordæksel
?

Fra : Christian

Dato : 11-04-06 18:33

Hej Søren,

Jeg kører en XV 1000 fra 1984 så jeg kender GODT dette fænomen.
Problemet er ganske enkelt, at forkromning på aluminium IKKE kan
holde. En af de forrige ejere af min (som er importeret fra USA i 1999)
havde fået hovedparten af det tidligere forkromede malet i en grå
farve, men det så kedeligt ud og var visse steder begyndt at skalle
af. Gennem en af mine venner som har forbindelse til en
forkromningsanstalt forsøgte jeg at få mine motordæksler, skærme,
ryglæn m.m. forkromet om, men svaret var, at det ville man ikke lægge
navn til, for det kan ikke holde. I stedet er den gamle forkromning
blevet fjernet (omvendt proces af at lægge det på) og efterfølgende
er aluminiumen blevet højglanspoleret, og det giver et flot resultat.
Indtil videre har det ikke været svært at holde det flot. Der findes
forskellige vidundermidler som kan bruges til at polere. Det er
selvfølgelig lettere at holde noget forkromet, men det er bare ikke en
mulighed.
Firmaet ligger i Søborg og den nærmere adresse kan jeg finde frem
hvis du ønsker det.

God fornøjelse med opgaven.

mvh
Christian

Fra : Søren L

Dato : 12-04-06 17:32

Tak for det uddybende svar Christian, har lige nogle tillægsspørgsmål !

Fjernede du selv den gamle Chrom og højglanspolerede delene eller fik du
firmaet i Søbørg til det, og hvis et firma gjorde det hvor meget kostede det
så ?
Hvis du selv fjernede den gamle Chrom, hvordan gjorde du så det.....med
sandblæsning ?
Hvordan ser du om det er aluminium eller plastik bag Chromet, her tænker jeg
f.eks. på speedometer og omdrejningstæller (magnet virker jo ikke på alu ) ?

Mvh Søren

Fra : Futte & Co.

Dato : 11-04-06 18:55

Søren L wrote:
> [...]
> kender nogle firmaer der vil forkrome for private ?,
> og hvordan undgår man at de forkromer på indersiden af f.eks. et motordæksel

Hej Søren
Prøv at tale med CROMA , sofielundsvej 58, 2600 glostrup, 43961643
Det er et meget gammelt foretagende, hvor jeg tidligere har fået lavet
noget mc-alu forcromning af høj kvalitet. De reklamerer i klassisk bil &
mc, så mon ikke de kan hjælpe

--

Jørgen, Brøndby
Honda CB550F, den fine årgang 1975

Fra : Johannes[7430]

Dato : 11-04-06 20:35

Faldt over den her efter at ha' læst om forslaget med polering af aluminium.
Ved intet om kvalitets niveau'et eller om det er noget man gøre selv, men
lyder da lovende:

http://my.qxl.dk/accdb/viewItem.asp?IDI=24847615&nocount=1

Mvh Johannes.

Fra : Søren L

Dato : 13-04-06 07:24

Nogle der ved hvordan man kun forkromer den ene side af f.eks. et
motordæksel ?