Specialværktøj til kobling.
Fra : Rene Joergensen

Dato : 07-04-06 10:03

Hejsa.

I forbindelse med at jeg skal have skiftet "tromlen"/inderskålen i min kobling,
skal jeg jo bruge et stykke værktøj til at holde koblingen, mens jeg
løsner bolten.

Er der nogen i omegnen af Rønnede der har et sådant jeg kan låne? Har
overvejet at sponsere en omgang fyraftenspils til LC, men hvis det nu
fejler er det jo rart at have noget i baghånden. Alternativt i Kbh eller
langs E47, men så skal det være i eftermiddag jeg skal afhente det og så
levere det tilbage mandag/tirsdag.

--
-René

Fra : Søren Rønnedal

Dato : 07-04-06 10:40

Rene Joergensen <fox@nospam.dk> skrev:
>Hejsa.
>
>I forbindelse med at jeg skal have
>skiftet "tromlen"/inderskålen i min kobling,
> [...]
Jeg har for år tilbage lavet en til
en Honda CB. Det tog ikke mere end 15 min.
at lave. Du har sikkert en vinkelsliber af
de lidt ældre hvor der fulgte en tang med til at
løsne skiven med. Find (!) en stor skive som
passer på din koblingsskål og sav hakker i skiven
så det passer med at disse hakker griber fat i
koblingsskålen. Du skal selvfølgelig have taget
koblingspladerne ud. På tangen til at løsne skiven på
vinkelsliberen sidder to små tapper, du borer to
huller i skiven så tangen passer i, og du har
nu mulighed for at trække med et vist moment.
Det virker bare !!
mvh Søren

Fra : Armand

Dato : 07-04-06 11:00

Rene Joergensen skrev:
> [...]
> skal jeg jo bruge et stykke værktøj til at holde koblingen, mens jeg

På hvilken model?
Er det med primærkæde, eller tandhjul mellem krumtap og kobling?
I sidstnævnte tilfælde kan et stykke træ kile ind mellem tandhjulene
låse tilstrækkeligt!

Og så er det under alle omstændigheder en god ting at bruge en
luftnøgle, især til afmonteringen!

--
Armand.

Fra : Rene Joergensen

Dato : 07-04-06 11:04

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote:

> På hvilken model?

Jeg troede da at alle vidste at jeg har en FZR600

> Og så er det under alle omstændigheder en god ting at bruge en
> luftnøgle, især til afmonteringen!

Sådanne noget fancy noget ejer jeg desværre ikke.

--
-René

Fra : Armand

Dato : 07-04-06 11:43

Rene Joergensen skrev:

> Jeg troede da at alle vidste at jeg har en FZR600

Dén er uden primærkæde, hvorved tricket med en træ- kile/klods mellem
tandhjulene er ganske brugbart

> Sådanne noget fancy noget ejer jeg desværre ikke.

Når man skruer selv er det rigtige værktøj en stor del af arbejdet, og
besparelsen ved at gøre det selv kan sagtens betale indkøb af rette
værktøj første gang man står i situtaionen.
Og hvis ikke man køber værktøj til lejligheden, hvordan skal man så få
udvidet sin værktøjskasse??

--
Armand.
(med en 150kr's 12V slagnøgle fra Fakta i sortimentet)

Fra : Rene Joergensen

Dato : 07-04-06 12:17

> [...]

> besparelsen ved at gøre det selv kan sagtens betale indkøb af rette
> værktøj første gang man står i situtaionen.

Jeg benytter skam også enhver lejlighed til at indkøbe endnu mere
værktøj, men jeg kan ikke lige finde nogen tilbud alá din 150krs
slagnøgle, og skal det være trykluft skal jeg også ud at investere i en
kompressor.

> Og hvis ikke man køber værktøj til lejligheden, hvordan skal man så få
> udvidet sin værktøjskasse??

Jeg synes efterhånden at mit lille værksted er for lille til alt mit
værktøj, større værksted er planlagt, men endnu ikke bygget.

--
-René