|
| Problemer med behagelig gearskift på BMW K~ Fra : Tom Kirkebæk |
Dato : 06-04-06 09:11 |
|
Jeg har lige købt mig en BMW K75 RT fra '91. Den har kørt 95000 km.
Jeg har lige erhvervet mig et kørekort, som foregik på en Honda og
Kawazaki. Så vidt jeg husker skulle man skifte gear ved ca. 3-4000
omdrejninger for at det var behageligt.
Det gjorde jeg så også på min nye k75. Men her har jeg problemer med
at skifte gear gnidningsløst. Jeg fik at vide at forhandleren, at en
BMW ikke er en Japaner maskine (som jeg også godt vidste), så derfor
skal maskinen slet ikke op i så høje omdrejninger før jeg skifter til
et højere gear. Hvis maskinen kommer op på 2500-3000 omdrejninger vil
den ikke skifte gear første gang jeg trykker foden op, men først anden
gang (koblingen er trykket ind hele tiden). Forhandleren siger at det
er fordi der er for høje omdrejninger. Jeg har så prøvet mig frem og
det er mere behageligt at skifte gear, hvis jeg ikke når højere op end
2000-2200 omdrejninger. Forhandleren har også sagt til mig, at jeg
hurtigt skal op i 5. gear for så kan jeg køre fra 35-40 km/t op og ned
uden at skulle skifte ned. Det kan jeg også få til at virke.
MEN, det vil så sige at jeg skal skifte fra 1. og op til 5. gear inden
jeg er nået op på 40-45 km/t. for at det skal være en nogenlunde
behagelig gearskiftning. Men kan det passe?? Jeg ved godt det ikke er
en racermaskine jeg har købt mig, men på den her måde kan jeg heller
ikke komme "hurtigt" op i fart, når der er brug for det. Det ser man
da, når politiet kører escort kørsel.
Jeg har også problemer med at skifte ned fra 5. når jeg holder stille
i et lyskryds. Der hopper den simpelthen ud af gear, når jeg vil
skifte ned. Det eneste der er at gøre er at slippe koblingen og trykke
den ind igen, hele vejen ned til 1.
Skal det bare være sådan når man køre BMW k75 eller er der noget i
galt??
| |
Ukendt (06-04-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 06-04-06 09:17 |
|
Med forbehold for at jeg INTET kender til BMW MC'er, så synes jeg godt nok
at det lyder som fis i en hornlygte, man laver da vel ikke en gearkasse, der
ikke kan skifte ordenligt, bare fordi motoren får nogle snobasser !!!!
Synes det lyder som en defekt gearkasse.. men igen kender INTET til BMW
MC'ere, men har da aldrig oplevet en mc der ikke kunne skifte gear fordi den
fik snobasser.. eller jo det har jeg, den der sad på min GPZ750, men dens
gearkasse var også defekt (bøjet skifterarm) hehe når man kørte i gruppe,
kunne folk ikke forstå, hvorfor man sad og sparkede til gearskifter armen..
hehe...
Mvh
Morten
| |
Orla Pedersen (06-04-2006)
| Kommentar Fra : Orla Pedersen |
Dato : 06-04-06 09:33 |
|
Tom Kirkebæk wrote:
> Jeg har lige købt mig en BMW K75 RT fra '91. Den har kørt 95000 km.
> Jeg har lige erhvervet mig et kørekort, som foregik på en Honda og
> Kawazaki. Så vidt jeg husker skulle man skifte gear ved ca. 3-4000
> omdrejninger for at det var behageligt.
Lær dig at skifte gear på mc måden. Der er en fin anvisning på www.dmcn.dk
faq
> Jeg har også problemer med at skifte ned fra 5. når jeg holder stille
> i et lyskryds. Der hopper den simpelthen ud af gear, når jeg vil
> skifte ned. Det eneste der er at gøre er at slippe koblingen og trykke
> den ind igen, hele vejen ned til 1.
Man kan ikke skifte gear på en sekventiel gearkasse når at man holder
stille, det er generelt for alle motorcykler
> Skal det bare være sådan når man køre BMW k75 eller er der noget i
> galt??
Der kan være noget galt, meeen, lær nu lige at skifte gear først
mvh
Orla
| |
Preben Riis Sørensen (06-04-2006)
| Kommentar Fra : Preben Riis Sørensen |
Dato : 06-04-06 09:52 |
|
"Tom Kirkebæk (slet D20W3)" <tomkirkebaek@D20W3hotmail.com> skrev
> Forhandleren har også sagt til mig, at jeg
> hurtigt skal op i 5. gear for så kan jeg køre fra 35-40 km/t op og ned
> uden at skulle skifte ned. Det kan jeg også få til at virke.
Underlig form for mishandling. Underligt råd fra en 'ekspert'.
> MEN, det vil så sige at jeg skal skifte fra 1. og op til 5. gear inden
> jeg er nået op på 40-45 km/t. for at det skal være en nogenlunde
> behagelig gearskiftning. Men kan det passe??
Overhovedet ikke. Man skal kun skifte 1 gear ad gangen. Og skal man køre 45
km/t bliver man i et passende lavt gear.
>Jeg ved godt det ikke er
> en racermaskine jeg har købt mig, men på den her måde kan jeg heller
> ikke komme "hurtigt" op i fart, når der er brug for det.
Princippet er at der køres godt ud i gearene og skiftes hurtigst muligt, det
giver den bedste accelleration, da motoren kun leverer sine HK ved fulde
omdrejninger.
> Jeg har også problemer med at skifte ned fra 5. når jeg holder stille
> i et lyskryds. Der hopper den simpelthen ud af gear, når jeg vil
> skifte ned
Du skal geare ned inden du holder, ligesom Formel1-kørerne før svingene.
Princippet er at man giver et lille klip med gashåndtaget sammen med
nedgearingen. Kassen er slet ikke beregnet til gearskift ved stilstand.
>
> Skal det bare være sådan når man køre BMW k75 eller er der noget i
> galt??
Ja, der er noget galt: DIG, men det kan der jfr. ovenstående gøres noget
ved. Hvis der skæres for meget tænder, skal du muligvis stramme
koblingskablet/koble bedre ud.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk
| |
Jesnes (06-04-2006)
| Kommentar Fra : Jesnes |
Dato : 06-04-06 10:51 |
|
"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:4434d69b$0$909$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> "Tom Kirkebæk (slet D20W3)" <tomkirkebaek@D20W3hotmail.com> skrev
>> Forhandleren har også sagt til mig, at jeg
>> hurtigt skal op i 5. gear for så kan jeg køre fra 35-40 km/t op og ned
>> uden at skulle skifte ned. Det kan jeg også få til at virke.
>
> Underlig form for mishandling. Underligt råd fra en 'ekspert'.
>
>> MEN, det vil så sige at jeg skal skifte fra 1. og op til 5. gear inden
>> jeg er nået op på 40-45 km/t. for at det skal være en nogenlunde
>> behagelig gearskiftning. Men kan det passe??
>
> Overhovedet ikke. Man skal kun skifte 1 gear ad gangen. Og skal man køre
> 45
> km/t bliver man i et passende lavt gear.
>
>>Jeg ved godt det ikke er
>> en racermaskine jeg har købt mig, men på den her måde kan jeg heller
>> ikke komme "hurtigt" op i fart, når der er brug for det.
>
> Princippet er at der køres godt ud i gearene og skiftes hurtigst muligt,
> det
> giver den bedste accelleration, da motoren kun leverer sine HK ved fulde
> omdrejninger.
>
>> Jeg har også problemer med at skifte ned fra 5. når jeg holder stille
>> i et lyskryds. Der hopper den simpelthen ud af gear, når jeg vil
>> skifte ned
>
> Du skal geare ned inden du holder, ligesom Formel1-kørerne før svingene.
> Princippet er at man giver et lille klip med gashåndtaget sammen med
> nedgearingen. Kassen er slet ikke beregnet til gearskift ved stilstand.
>
>>
>> Skal det bare være sådan når man køre BMW k75 eller er der noget i
>> galt??
>
> Ja, der er noget galt: DIG, men det kan der jfr. ovenstående gøres noget
> ved. Hvis der skæres for meget tænder, skal du muligvis stramme
> koblingskablet/koble bedre ud.
> --
> M.V.H.
> Preben Riis Sørensen
> preben@esenet.dk
>
>
>
Det kan også være at gearskiftegaflerne (de gafler der sidder inde i
gearkassen) er bukket, så får man de symptomer du beskriver. Den er så svær
at skift i gear og skal ligesom lires - presses igennem.
| |
Hekto (06-04-2006)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 06-04-06 11:39 |
|
Tom Kirkebæk formulated the question :
> Skal det bare være sådan når man køre BMW k75 eller er der noget i
> galt??
Er det ikke bare det sædvanlige 'BMW-klonk!' ???
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer
Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og
Elefanter!
| |
Preben Riis Sørensen (06-04-2006)
| Kommentar Fra : Preben Riis Sørensen |
Dato : 06-04-06 14:35 |
|
"Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT-13> skrev i en meddelelse
news:mn.32f67d64340a8397.41842@urxgb.qxROT-13...
> Tom Kirkebæk formulated the question :
> > Skal det bare være sådan når man køre BMW k75 eller er der noget i
> > galt??
>
> Er det ikke bare det sædvanlige 'BMW-klonk!' ???
Det er ikke et klonk, i hvert fald ikke på min R100RT, og da slet ikke ved
at sætte den i 1 gear. Men man kan lige mærke tænderne hver gang man skifter
op, jeg vil ikke sige at det kan høres. Og man kan ikke lave så hurtige
gearskift som på så mange andre drengecykler.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk
| |
Ukendt (06-04-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 06-04-06 16:12 |
|
Preben Riis Sørensen skrev i meddelelsen
<443518ff$0$881$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>...
>
>"Hekto"
>> Er det ikke bare det sædvanlige 'BMW-klonk!' ???
>
>Det er ikke et klonk, i hvert fald ikke på min R100RT, og da slet ikke ved
>at sætte den i 1 gear. Men man kan lige mærke tænderne hver gang man
skifter
>op, jeg vil ikke sige at det kan høres. Og man kan ikke lave så hurtige
>gearskift som på så mange andre drengecykler.
Det er nu engang ulempen ved, hvad englænderne kalder, "engine speed
clutch". På BMW R-modeller, (hvordan er K-modellerne opbygget ?), og
eksempelvis MZ, roterer koblingen med samme omdrejninger som motoren, i BMW
er indgangsakslen i gearkassen også på motoromdrejningsniveau. På mere
traditionelt udlagte mc'er er både kobling og gearkasse kun på ca. de halve
omdrejninger af motoren.
De høje omdrejninger på "engine speed clutch" giver højere enerti på de dele
som skal skifte hastighed ved et gearskift, derfor mere "klonk".
Ydermere er "transmisionsstive" cykler med kardantræk som regel også mere
gearkasselarmende end mc'er med kæde.
Olien i gearkassen har også stor indflydelse på støjniveauet. Som eksempel
blev "fie" leveret med en 10W50 olie, som gav anlednig til at koblingen
"trak" når olien var kold, med et gevaldigt hop ved ilægning af første gear
til følge. En tyndere 5W40 løste det problem, men til gengæld har jeg så
markante "klik" ved gearskift når motoren er varm. Verden er fuld af valg
mvh
Orla
| |
p.jarnbak (06-04-2006)
| Kommentar Fra : p.jarnbak |
Dato : 06-04-06 16:57 |
|
"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote in
message news:4435318c$0$180$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> Preben Riis Sørensen skrev i meddelelsen
> <443518ff$0$881$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>...
> Ydermere er "transmisionsstive" cykler med kardantræk som regel også mere
> gearkasselarmende end mc'er med kæde.
>
> Olien i gearkassen har også stor indflydelse på støjniveauet. Som eksempel
> blev "fie" leveret med en 10W50 olie, som gav anlednig til at koblingen
> "trak" når olien var kold, med et gevaldigt hop ved ilægning af første
> gear
> til følge. En tyndere 5W40 løste det problem, men til gengæld har jeg så
> markante "klik" ved gearskift når motoren er varm. Verden er fuld af valg
Jeg har fået gode resultater på 2 stk k100 og en k1100 med 75w-140 gear
olie.Koblingen er
også lidt speciel at justere.Du skal løsne kablet til du har 75mm fri kabel
ved koblingsarmen
(ved gearkasse) og derefter skrue den juster skrue der sider på
koblingsarmen til du møder modstand
og lås den så med møtriken.Derefter skal du justere ved koblingsgrebet til
du har 2mm frigang(4mm på k100)
så skulle den være ok.En anden ting der kan give et bedre skift er smøring
af strålerne mellem koblingspladen
og højgearsakslen,hvis det ikke er gjort kan det betyde at pladen ikke
slipper med det samme og dermed
giver et noget stammere gearskift.
Hej Palle.
| |
Ukendt (06-04-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 06-04-06 22:04 |
|
Hej Palle
p.jarnbak skrev i meddelelsen
<44353a3e$0$47059$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>...
>
>"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote in
>message news:4435318c$0$180$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>>
>> Preben Riis Sørensen skrev i meddelelsen
>> <443518ff$0$881$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>...
>> Ydermere er "transmisionsstive" cykler med kardantræk som regel også mere
>> gearkasselarmende end mc'er med kæde.
>>
>> Olien i gearkassen har også stor indflydelse på støjniveauet. Som
eksempel
>> blev "fie" leveret med en 10W50 olie, som gav anlednig til at koblingen
>> "trak" når olien var kold, med et gevaldigt hop ved ilægning af første
>> gear
>> til følge. En tyndere 5W40 løste det problem, men til gengæld har jeg så
>> markante "klik" ved gearskift når motoren er varm. Verden er fuld af valg
>
>Jeg har fået gode resultater på 2 stk k100 og en k1100 med 75w-140 gear
>olie.Koblingen er
>også lidt speciel at justere.Du skal løsne kablet til du har 75mm fri kabel
>ved koblingsarmen
>(ved gearkasse) og derefter skrue den juster skrue der sider på
>koblingsarmen til du møder modstand
>og lås den så med møtriken.Derefter skal du justere ved koblingsgrebet til
>du har 2mm frigang(4mm på k100)
>så skulle den være ok.En anden ting der kan give et bedre skift er smøring
>af strålerne mellem koblingspladen
>og højgearsakslen,hvis det ikke er gjort kan det betyde at pladen ikke
>slipper med det samme og dermed
>giver et noget stammere gearskift.
>Hej Palle.
Jeg har ikke nogen BMW
Hint, det er en noget underlig quoting Du har lavet. Men fine råd til den
oprindelige poster
mvh
Orla
VTR-"fie"
| |
p.jarnbak (07-04-2006)
| Kommentar Fra : p.jarnbak |
Dato : 07-04-06 16:22 |
|
>
> Jeg har ikke nogen BMW
>
> Hint, det er en noget underlig quoting Du har lavet. Men fine råd til den
> oprindelige poster
>
> mvh
> Orla
> VTR-"fie"
Undskyld,min fejl.Ville bare ligesom bare skrive at det ikke var en god ide
med motorolie
på gearkassen og at det var en tørkobling,men så blev jeg lidt ivrig og
glemte alt om
hvad jeg havde quotet.
Palle.
| |
Aragorn Elessar (06-04-2006)
| Kommentar Fra : Aragorn Elessar |
Dato : 06-04-06 21:24 |
|
"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> wrote in message
news:443518ff$0$881$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> "Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT-13> skrev i en meddelelse
> news:mn.32f67d64340a8397.41842@urxgb.qxROT-13...
> > Tom Kirkebæk formulated the question :
> > > Skal det bare være sådan når man køre BMW k75 eller er der noget i
> > > galt??
> >
> > Er det ikke bare det sædvanlige 'BMW-klonk!' ???
>
> Det er ikke et klonk, i hvert fald ikke på min R100RT, og da slet ikke ved
> at sætte den i 1 gear. Men man kan lige mærke tænderne hver gang man
skifter
> op, jeg vil ikke sige at det kan høres. Og man kan ikke lave så hurtige
> gearskift som på så mange andre drengecykler.
> --
> M.V.H.
> Preben Riis Sørensen
> preben@esenet.dk
Så gør du noget forkert, den SKAL sige 'klonk', ellers er det ikke en BMW du
har!
Spøg til side, en lille anekdote at slutte af med:
I BMW-klubben var der på et tidspunkt kaffemøde, og der røg da også en lille
øl ned, hvorpå et medlem hævede glasset, smilede til min kammerat - kaldet
Nuller - og udbrød: "Klonk!"
Nuller gloede, "Klonk???"
"Ja, Klonk! Altså "Skål" på klubmanér!"
Ah, så faldt tiøren!
Venlig hilsen
Aragorn_DK
--
=================
www.welles.dk
www.bmwmc.dk
www.furnituretiger.dk
=================
| |
Hekto (07-04-2006)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 07-04-06 12:31 |
|
on 06-04-2006, Aragorn Elessar supposed :
> Spøg til side, en lille anekdote at slutte af med:
> I BMW-klubben var der på et tidspunkt kaffemøde, og der røg da også en lille
> øl ned, hvorpå et medlem hævede glasset, smilede til min kammerat - kaldet
> Nuller - og udbrød: "Klonk!"
> Nuller gloede, "Klonk???"
> "Ja, Klonk! Altså "Skål" på klubmanér!"
> Ah, så faldt tiøren!
*GRILL*
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer
Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og
Elefanter!
| |
Svend Koustrup (06-04-2006)
| Kommentar Fra : Svend Koustrup |
Dato : 06-04-06 12:49 |
|
> Lær dig at skifte gear på mc måden.
> Der er en fin anvisning på www.dmcn.dk faq
Jeg kan ikke finde det faq? Gider du lave et direkte link? (Findes
nemmest ved at åbne linket i et nyt vindue)
| |
Orla Pedersen (06-04-2006)
| Kommentar Fra : Orla Pedersen |
Dato : 06-04-06 13:53 |
|
Svend Koustrup wrote:
>> Lær dig at skifte gear på mc måden.
>> Der er en fin anvisning på www.dmcn.dk faq
> Jeg kan ikke finde det faq? Gider du lave et direkte link? (Findes
> nemmest ved at åbne linket i et nyt vindue)
My bad :-| www.dmc-org.dk faq That is....
mvh
Orla
| |
Armand (06-04-2006)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 06-04-06 14:41 |
|
Orla Pedersen skrev:
> Svend Koustrup wrote:
>
>>> Lær dig at skifte gear på mc måden.
>>> Der er en fin anvisning på www.dmcn.dk faq
>
>> Jeg kan ikke finde det faq? Gider du lave et direkte link? (Findes
>> nemmest ved at åbne linket i et nyt vindue)
>
> My bad :-| www.dmc-org.dk faq That is....
>
- - - Som jeg for en sjælden gangs skyld lige har været forbi og
genlæse på: Er der ikke faldet noget ud i dén tekst? Skribenten når ikke
at komme ind på udnyttelsen af teknikken ved (delvis)brug af koblingen
istedet - Hvilket der i det indledende spørgsmål lægges op til?!
Jeg synes forøvrigt at sagen lugter af lusk:
Kardantrækkere kan godtnok være stivere i gearkassen, men hvis man i
praksis ikke kunne skifte gear ved over 50% motor-rpm på en BMW, så tror
jeg ikke at politiet havde noget at bruge dém til :-|
Hvilken forhandler drejer det sig om? Måske er det en af dem der
allerede er kendt som notoriske løgnere her på gruppen??
--
Armand.
| |
Aragorn Elessar (06-04-2006)
| Kommentar Fra : Aragorn Elessar |
Dato : 06-04-06 17:11 |
|
"Tom Kirkebæk (slet D20W3)" <tomkirkebaek@D20W3hotmail.com> wrote in message
news:11443112820.467385366230101@dtext.news.tele.dk...
> Jeg har lige købt mig en BMW K75 RT fra '91. Den har kørt 95000 km.
> Jeg har lige erhvervet mig et kørekort, som foregik på en Honda og
> Kawazaki.
*****
Hej Tom.
Tillykke med kortet og mc'en.
*****
Så vidt jeg husker skulle man skifte gear ved ca. 3-4000
> omdrejninger for at det var behageligt.
> Det gjorde jeg så også på min nye k75. Men her har jeg problemer med
> at skifte gear gnidningsløst. Jeg fik at vide at forhandleren, at en
> BMW ikke er en Japaner maskine (som jeg også godt vidste), så derfor
> skal maskinen slet ikke op i så høje omdrejninger før jeg skifter til
> et højere gear. Hvis maskinen kommer op på 2500-3000 omdrejninger vil
> den ikke skifte gear første gang jeg trykker foden op, men først anden
> gang (koblingen er trykket ind hele tiden). Forhandleren siger at det
> er fordi der er for høje omdrejninger. Jeg har så prøvet mig frem og
> det er mere behageligt at skifte gear, hvis jeg ikke når højere op end
> 2000-2200 omdrejninger. Forhandleren har også sagt til mig, at jeg
> hurtigt skal op i 5. gear for så kan jeg køre fra 35-40 km/t op og ned
> uden at skulle skifte ned. Det kan jeg også få til at virke.
> MEN, det vil så sige at jeg skal skifte fra 1. og op til 5. gear inden
> jeg er nået op på 40-45 km/t. for at det skal være en nogenlunde
> behagelig gearskiftning. Men kan det passe??
*****
Man kan godt, men det er ikke nødvendigt.
Når du skifter fra stilstand til 1. gear bør du prøve at gå højere op i
omdrejningstal - prøv mellem 2000 og 5000 omdrejninger, alt efter lyst,
nødvendighed og omstændigheder.
Prøv også at gå højere op i omdrejningstal ved skift til højere gear, BMW's
gearkasser kræver tilvænning.
*****
> Jeg ved godt det ikke er
> en racermaskine jeg har købt mig, men på den her måde kan jeg heller
> ikke komme "hurtigt" op i fart, når der er brug for det. Det ser man
> da, når politiet kører escort kørsel.
*****
Prøv med et svagt tryk på gearpedalen allerede inden du kobler ud, således
at gearskiftet påbegyndes et brøkdel af et sekund inden udkobling.
*****
> Jeg har også problemer med at skifte ned fra 5. når jeg holder stille
> i et lyskryds. Der hopper den simpelthen ud af gear, når jeg vil
> skifte ned.
*****
Det skal den gøre.
*****
> Det eneste der er at gøre er at slippe koblingen og trykke
> den ind igen, hele vejen ned til 1.
> Skal det bare være sådan når man køre BMW K75 eller er der noget i
> galt??
*****
Der er ikke noget at sige til, at du får problemer, det er den ikke
konstrueret til.
Du bør geare ned, medens bimmeren stadig ruller - evt. under opbremsning.
God fornøjelse med din dejlige motorcykel.
Venlig hilsen
Aragorn_DK
--
=================
www.welles.dk
www.bmwmc.dk
www.furnituretiger.dk
=================
| |
Armand (06-04-2006)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 06-04-06 18:34 |
|
Aragorn Elessar skrev:
>
> Du bør geare ned, medens bimmeren stadig ruller - evt. under opbremsning.
> God fornøjelse med din dejlige motorcykel.
Jup!
Alene ud fra en trafikal betragtning á man altid bør være i et gear som
man kan køre (videre) i, bør nedgearing være fast sammenhængende med
hastighedsreduktion!
Jeg engagerer mig sommeren iegennem i et lokalt racingprojekt hvor netop
dette emne er noget vi trækkes med ved novicerne: De forstår måske nok
at geare ned under opbremsning hen mod en kurve, men når de beslutter
sig for at køre i pit er det anderledes udramatisk hvorfor de ofte blot
trækker koblingen og triller ind - Kort tid efter fatter de ikke at de
ikke kan skubbe raceren igang (fordi den står i 5.gear)
At du skal have lektion deri hér, er et stort minus til din kørelærer -
Dén "fejlbetjening" skulle han have spottet for længe siden :-|
--
Armand.
| |
Aragorn Elessar (06-04-2006)
| Kommentar Fra : Aragorn Elessar |
Dato : 06-04-06 20:09 |
|
"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message
news:AhcZf.84$qF1.71@news.get2net.dk...
> Aragorn Elessar skrev:
> >
> > Du bør geare ned, medens bimmeren stadig ruller - evt. under
opbremsning.
> > God fornøjelse med din dejlige motorcykel.
>
> Jup!
> Alene ud fra en trafikal betragtning á man altid bør være i et gear som
> man kan køre (videre) i, bør nedgearing være fast sammenhængende med
> hastighedsreduktion!
> Jeg engagerer mig sommeren iegennem i et lokalt racingprojekt hvor netop
> dette emne er noget vi trækkes med ved novicerne: De forstår måske nok
> at geare ned under opbremsning hen mod en kurve, men når de beslutter
> sig for at køre i pit er det anderledes udramatisk hvorfor de ofte blot
> trækker koblingen og triller ind - Kort tid efter fatter de ikke at de
> ikke kan skubbe raceren igang (fordi den står i 5.gear)
>
> At du skal have lektion deri hér, er et stort minus til din kørelærer -
> Dén "fejlbetjening" skulle han have spottet for længe siden :-|
>
> --
> Armand.
Det fik du lige påpeget på en langt mere diplomatisk og fint forfattet måde,
end jeg havde med i det indlæg jeg skrev oprindeligt!
(System 4-)Hatten af for det.
Venlig hilsen
Aragorn_DK
--
=================
www.welles.dk
www.bmwmc.dk
www.furnituretiger.dk
=================
| |
Michael Olsen (07-04-2006)
| Kommentar Fra : Michael Olsen |
Dato : 07-04-06 21:30 |
|
Hej.
> Hvis maskinen kommer op på 2500-3000 omdrejninger vil
> den ikke skifte gear første gang jeg trykker foden op, men først anden
> gang (koblingen er trykket ind hele tiden).
Kan jeg slet ikke nikke genkende til på min K100
> Forhandleren har også sagt til mig, at jeg
> hurtigt skal op i 5. gear for så kan jeg køre fra 35-40 km/t op og ned
> uden at skulle skifte ned.
Det kan være rigtigt men du skulle gerne kunne lave gearskift
uden problemer især ved bykørsel.
> Jeg har også problemer med at skifte ned fra 5. når jeg holder stille
> i et lyskryds. Der hopper den simpelthen ud af gear, når jeg vil
> skifte ned. Det eneste der er at gøre er at slippe koblingen og trykke
> den ind igen, hele vejen ned til 1.
Det skal den gøre, sørg for at skifte ned inden du holder stille.
Kunne du ikke få en der er vant til at køre en k model til at
prøve din maskine, så du er sikker på at det ikke er din
MC der er noget galt med, men din kørestil der skal afpudses lidt.
--
Hilsen
Michael Olsen
| |
|
|