Skat's nye regler omkring registrering
Fra : Armand

Dato : 03-04-06 12:52

Så har jeg nyt omkring de tidligere proklamerede regler der skulle træde
i kraft her den 1.

En bekendt har været i møllen og erfaret følgende:
Det bliver bilinspektionen der ved toldsynet skal fastsætte standen á
hhv. "over middel" "middel" eller "under middel" og Skat har som hidtil
deres opfattelse af brugtprislejet og sætter kun 3% i forskel pr. trin
uden at der bliver nogen vurderings mulighed! :-|

Dét skal der nok komme en masse ballade ud af fra forbruger-
organisationernes side, og min krystalkugle siger at Skat'efar er
snublet i natskjorten efersom EU(domstolen)helt sikkert vil blive
blandet ind i sagen, hvorved at afgiftssystemet atter vil skulle stå
skoleret :-/
Så kan det nyligt proklamerede overskud på betalingsbalancen jo bruges
på at fjerne afgiften frem for at øge servicen på ældre og syge -området

--
Armand.

Fra : Hekto

Dato : 03-04-06 13:23

Armand brought next idea :
> [...]
> opfattelse af brugtprislejet og sætter kun 3% i forskel pr. trin uden at der

Tjaaaa ... når bare de så rammer et realistisk niveau for 'middel' vil
det jo være et fremskridt.
Hvis de skal trække 3% fra noget urealistisk, som så ofte, kan det jo
næsten være lige meget.

De 3% virker som meget 'nærigt' i forhold til det fradrag de har givet
førhen for dårlig stand.

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650

Fra : MKS - 74

Dato : 03-04-06 13:45

On Mon, 03 Apr 2006 14:23:12 +0200, Hekto <urxgb@urxgb.qxROT-13>
wrote:

>Tjaaaa ... når bare de så rammer et realistisk niveau for 'middel' vil
>det jo være et fremskridt.

Det gør de trods alt i størstedelen af tilfældene synes jeg,
undertiden faktisk under (he-he guess who), men problemet er jo klart
at der også vil være et trods alt ikke uvæsentligt antal hvor det er
helt skævt til den gale side, og hvis alle de tilfælde skal føres som
ankesager går det da først helt i fisk.

>Hvis de skal trække 3% fra noget urealistisk, som så ofte, kan det jo
>næsten være lige meget.

Nemlig.

>De 3% virker som meget 'nærigt' i forhold til det fradrag de har givet
>førhen for dårlig stand.

Akkurat, ude i det virkelig samfund er der oftest en væsentlig større
standafhængig prisforskel. Det virker lidt som om at max forenkling
har været det essentielle, desværre kan man derfor allerede nu se
hvordan systemet kan omgås og ikke mindst processen kan kortslutte.

Nå, vi får se om det er noget de vil fastholde....

--
-Michael
CBR600 info - http://home.tiscali.dk/isl21043/CBR600/

Fra : Armand

Dato : 03-04-06 14:17

MKS - 74 skrev:

> Akkurat, ude i det virkelig samfund er der oftest en væsentlig større
> standafhængig prisforskel.........

Det er jo som hidtil at man må formodes at have sparet på indkøbsprisen
hvis standen er ringe og Skat'efar ikke er interesseret i at blandes
særligt ind i det problem.
Det hænger så desværre dårligt sammen med at man bruge brugtprislejet
som forbillede for afgiftsfastsættelsen, eftersom at standen har
væsentligt at sige for markedsprisen :-|

> Det virker lidt som om at max forenkling har været det essentielle, desværre
> kan man derfor allerede nu se hvordan systemet kan omgås og ikke
> mindst processen kan kortslutte.

Tjaeh :-/
Som oftest vil folkets skattetænkning også i denne situation, sikkert
kunne kringle Skat'efars hensigter; men at man har udelukket
anke-muligheden af en vurdering virker helt umuligt :-/

3% og maksimalt 6% af de nogle og tredive tusind kroner som en
import-typisk CBR 600 koster i afgift, svarer til højest et par tusinde
kroner og ellers det halve, og dét synes jeg ikke lyder som nogen
væsentlig gevinst i forhold til frem og tilbage bygnings ulejligheden :-/

> Nå, vi får se om det er noget de vil fastholde....

Som så før set kommer der nok ændringer hvis det viser sig at borgerne
knækker problemet effektivt
Og ellers kan det næppe undgåes at en eller anden instans trækker sagen
forbi EU :-/

--
Armand.

Fra : Hekto

Dato : 03-04-06 14:24

Armand wrote :
> [...]
> knækker problemet effektivt
> Og ellers kan det næppe undgåes at en eller anden instans trækker sagen forbi

- en del giver sig jo af med erhvervsmæssig grå-import, så mon ikke der
hurtigt kommer gang i den sag, hvis den viser sig at kunne holde vand
.... bare et par dråber?

Fra : MKS - 74

Dato : 03-04-06 14:32

On Mon, 03 Apr 2006 15:17:22 +0200, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:

> [...]
>kunne kringle Skat'efars hensigter; men at man har udelukket
>anke-muligheden af en vurdering virker helt umuligt :-/

Den er bestemt ikke udelukket andet end i den indledende fase, hvis de
fastholder at der ikke bliver mulighed for en indledende vurdering i
SKAT regi, er næste trin motorankenævnene og derefter
landsskatteretten.

> [...]
>kroner og ellers det halve, og dét synes jeg ikke lyder som nogen
>væsentlig gevinst i forhold til frem og tilbage bygnings ulejligheden :-/

Nej men nu er der jo også væsentlig dyrere cykler end det, og
besværet for mange af os yderst minimalt. 6% af 100.000 på få timer,
er også værd at tage med. De gamle vurderingsfolk var jo ganske få,
som så en masse cykler og kendte alle "fiduserne", nu spreder man det
ud på en masse, som nødvendigvis og helt naturligt ikke kan ha'
kompetancen (som SKAT også selv erkender) til at foretage denne
vurdering adækvat. Det vil som jeg ser det hurtigt rygtes og blive
udnyttet.

>Som så før set kommer der nok ændringer hvis det viser sig at borgerne
>knækker problemet effektivt
>Og ellers kan det næppe undgåes at en eller anden instans trækker sagen
>forbi EU :-/

Jeg burde jo være godt tilfreds, for det ser som sagt attraktivt ud
for mig personligt, men jeg synes det er noget sjusk...

Fra : Hekto

Dato : 03-04-06 14:50

MKS - 74 explained on 03-04-2006 :
> [...]
> er også værd at tage med. De gamle vurderingsfolk var jo ganske få,
> som så en masse cykler og kendte alle "fiduserne", nu spreder man det

Hvilket i høj grad var en ulempe, idet een af dem havde en yderst
forstokket holdning til dels hvad 'pæn stand' dækkede over, dels fik
guld i øjnene når bare kan kunne finde ordet 'Ducati' eet eller andet
sted. Så var det, med hans egne udtalelser, 'liebhaveri af en vis
værdi'.

Oven i dette havde de somend heller ikke mere styr på dokumenterne end
deres indendørs kolleger. De havde svært ved at fatte at et brev fra
Rigspolitiets Dataafdeling kunne tilsidesætte deres egen opfattelse af
første registreringsdato - på trods af et hav af paragraffer der
begrundede et væentligt tidligere tidspunkt (8 år).
Helt på samme måde som de forlanger dokumentation for betalt told og
moms fra 3. land, her i 2006, selv om det bortfaldt i '92 med
inførelsen af det indre marked!

Fra : MKS - 74

Dato : 03-04-06 14:58

On Mon, 03 Apr 2006 15:50:01 +0200, Hekto <urxgb@urxgb.qxROT-13>
wrote:

>Hvilket i høj grad var en ulempe

Selvom man ikke kan udelukke at enkeltpersoner med en afvigende
holdning derved fik en urimelig stor indflydelse på visse områder tror
jeg nu stadig at det for alle er en bedre ide at lade "eksperter"
foretage vurderingen, det andet nærmest skriger på fusk også med den
liberaliseringn af synene der har fundet sted. "Jeg tror lige jeg
smutter ud forbi Ole Bents synshal med min F4 oro", han ser vel en en
gang i sin levetid, hvis han er heldig .

Fra : Dr.Enduro

Dato : 03-04-06 15:45

Hekto wrote:

> Helt på samme måde som de forlanger dokumentation for betalt told og
> moms fra 3. land, her i 2006, selv om det bortfaldt i '92 med inførelsen
> af det indre marked!

Det må være en tanketorsk fra din side, 3. lande er lande uden for EU,
dem opkræves der stadig told fra på motorkøretøjer (og sikker også alt
mulig andet).

--

Hilsen Jan

Fra : Hekto

Dato : 03-04-06 16:04

Dr.Enduro was thinking very hard :
> Det må være en tanketorsk fra din side, 3. lande er lande uden for EU, dem
> opkræves der stadig told fra på motorkøretøjer (og sikker også alt mulig
> andet).

Ja, da ... men det snedige er at 'Skat' ikke - som de ellers gør - kan
forlange at se dokumentation på at der er betalt told og moms ved
indførslen! De er bare ikke klar over at det blev afskaffet i '92.

.... så nej, det er ikke en tanketorsk fra min side!

Fra : solvang

Dato : 03-04-06 17:08

> Ja, da ... men det snedige er at 'Skat' ikke - som de ellers gør - kan
> forlange at se dokumentation på at der er betalt told og moms ved
> indførslen! De er bare ikke klar over at det blev afskaffet i '92.

Står det nogen steder ??

Fra : Armand

Dato : 03-04-06 16:10

Hekto skrev:
> [...]
> indførslen! De er bare ikke klar over at det blev afskaffet i '92.
>
> ... så nej, det er ikke en tanketorsk fra min side!

Øhh???

1.land: DK!
2.land: EU!
3.land: Alle de andre!

Svarer du ikke mere på dig selv end på enduro-Jan's spørgsmål??

--
Armand.

Fra : Dr.Enduro

Dato : 03-04-06 18:34

Armand wrote:

> Øhh???
>
> 1.land: DK!
> 2.land: EU!
> 3.land: Alle de andre!
>
> Svarer du ikke mere på dig selv end på enduro-Jan's spørgsmål??

Yes, sagt med andre ord: 3. lande er ikke med i det indre marked, derfor
er det helt på sin plads, at de kræver dokumentation for toldbetaling
for køretøjer, der er indført fra disse (dvs. fra uden for EU).
--

Hilsen Jan

Fra : Hekto

Dato : 03-04-06 23:12

> Øhh???
>
> 1.land: DK!
> 2.land: EU!
> 3.land: Alle de andre!
>
> Svarer du ikke mere på dig selv end på enduro-Jan's spørgsmål??

Nej .. jeg er da rimelig klar over at pøllefanten er fra Schweitz =
ikke EU-land = 3.land.

Jeg er helt klar over at der IKKE skal betales told/moms på brugte
køretøjer inden for EU ... OG jeg ere OGSÅ på det rene med at Skat IKKE
kan forlange at se dokumentation på at der ER betalt told/moms på min
indførte pøllefant fra Schweitz = ikke EU-land = 3. land!

.... er i så med?

Og ....

Det står i loven om det indre marked, vedtaget vist nok i april '92 og
senere ændret i august eller spetember '92.
Jeg har et brev fra Odense Toldkammer dateret i '99 hvor de remser det
hele op. Nærum har nu en kopi som bilag til 'pøllefant-sagen' og de
prøvede igen 14. dage senere på en anden cykel, men da var det kun
nødvendigt at minde dem om hændelsen 14 dage tidligere!

Fra : Armand

Dato : 03-04-06 23:30

Hekto skrev:

> [...]
> kan forlange at se dokumentation på at der ER betalt told/moms på min
> indførte pøllefant fra Schweitz = ikke EU-land = 3. land!

Du forsøger med andre ord at forklare os at derved at der uanset hvad
SKAL betales moms og told på Pølle'n da den er kravlet over toldmuren,
er det unødigt at se kvitteringer for tidligere momsninger - Eller hwa'?

--
Armand.

Fra : Hekto

Dato : 04-04-06 18:12

It happens that Armand formulated :
> Du forsøger med andre ord at forklare os at derved at der uanset hvad SKAL
> betales moms og told på Pølle'n da den er kravlet over toldmuren, er det
> unødigt at se kvitteringer for tidligere momsninger - Eller hwa'?

Der skal betales told og moms - det siger loven.
Da jeg har købt den her i landet - og den kommer fra 3. land - mener
Skat alligevel at de skal have dokumentation for betalt told og moms
ved indførslen. Det gør de ihvertfald i Nærum; men ikke i Odense!

De har ikke kunnet kræve denne dokumentation siden indførslen af det
indre marked i '92. Told og moms er en sag imellem importøren og Skat
.... ikke mellem mig og skat, da jeg ikke er importør!

Fra : solvang

Dato : 04-04-06 18:30

"Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT13> skrev i en meddelelse

> [...]
> Jeg har et brev fra Odense Toldkammer dateret i '99 hvor de remser det
> hele op. Nærum har nu en kopi som bilag til 'pøllefant-sagen' og de
kunne du ik` lige ligge det brev på binaer.motor ??

Fra : Hekto

Dato : 04-04-06 21:09

> kunne du ik` lige ligge det brev på binaer.motor ??

Nej, men:

Reglerne for dokumentation blev ophævet ved etableringen af det indre
marked d. 1. januar 1991 i bekendtgørelse nr. 46 af 23. januar 1992, og
ved bekendtgørelse 1201 af 23. december 1992 blev dokumentationskravet
slettet.

Dette i flg. brev fra Told- og Skatteregion Odense d. 2. juli 1999.

Fra : Morten dahl

Dato : 03-04-06 21:02

> Det er jo som hidtil at man må formodes at have sparet på indkøbsprisen
> hvis standen er ringe og Skat'efar ikke er interesseret i at blandes
> særligt ind i det problem.

Lige netop dette er sagens kerne, kodeoret er afgiftspligtig værdi. og
hvordan den skal forståes, og det kan altså kun være den pris cyklen er
handlet til.

> Det hænger så desværre dårligt sammen med at man bruge brugtprislejet som
> forbillede for afgiftsfastsættelsen, eftersom at standen har væsentligt at
> sige for markedsprisen :-|

Det må SKAT heller ikke. der står IKKE nogen steder i lovens tekst at afgift
beregnes efter 2/3 af prisen på www.dba.dk

Nu er det sådan at afgift beregnes ud fra afgiftspligtig værdi, og denne er
handelsprisen i DK, uden afgift men INKL: moms og forhandler avance..

Godt så. et eks. en cykel handles gennemsnitlig til 3000 Euro i tyskland,
det er cirka. 23000Kr.

Nuvel de har så kun 16% moms (nu er det sådan at en vare leveret i DK
betragtes som momset fuldt ud) så her giver vi dem lidt ekstra.. altså
23000/116*125=24785..

Hertil skal der så lægges forhandleravance.. ja hvad er den??? der kunne man
måske forholde sig til den minimum avance ved fastsættelse af nypriser..
(der jo kører efter samme afgiftsregel)

Men det giver så et afgiftspligtig værdi lige omkring 26500Kr....

Problemet kommer så hvis cyklen koster mere end 79500kr. herhjemme.. så vil
afgiften ikke modsvare den handelspligtige værdi (som jo naturligvis
er/burde være handelsværdi i EU-land med tillæg af moms og avance)

Problemet er så at ansatte ved SKAT (vuderingsmyndigheden) har den
indstilling som Armand før kom med, "det må du jo have sparet i indkøb så"..
ja, og lige netop derfor skal den altså heller ikke koste så meget i afgift.

Så er det at det kikser for de kære folk, og de føler sig nødsaget til at
rode sig ud i forklaringer, som de under ed i en given retsag ved EU
domstolen, nok ville være kede af at gentage (eller ihvertfald at deres
chefer var kede af de gentog)

Det korte af det lange er, Afgift vuderes på baggrund af afgiftspligtig
værdi, og den værdi er i aller højeste grad afhænging af stand, specielt
fordi at for hver krone handelsværdien uden afgift forringes, skal SKAT
nedsætte afigften med cirka 2Kr!!!!

Det er lovens bogstav, og det burde være åbenlyst for enhver! men jeg har
ikke pengene til at starte en sag ved EU domstolen.

Næhh som jeg allerede for 3 år siden foreslog det daværende TS....

De vuderingsfolk (da 2 ud af 3 i panelet er forhandlere) burde have branche
kendskab nok, og måske nok netop derfor ønsker at holde importerede cykler
ude, til at man kunne forsvare at lovgive sådan at enhver fastsættelse af
afgiftspligtig værdi, var lige med et tilbud på køretøjet (uanset bil eller
mc), selvfølgelig med 20% rabat til dem så de kunne tjene penge.

Dette ville stoppe disse sindsyge vuderinger som vi gennem årene har set,
jeg har været ude for depositums lige så høje som de billigste cykler på
dba.dk. Jeg har oplevet biler der handles til 4000euro blive vuderet til en
afgiftspligtig værdi på på 102000kr...

Men det kedelige faktum er at indtil EU bliver blandet ind i dette, og det i
retslig sammenhæng ændrer det sig IKKE.

Jeg var gennem 3 år med til at hente mere end 400 cykler til DK, og alle
blev der betalt afgift af, så har oplevet det meste fra deres side.

--

Morten Dahl

Fra : Hekto

Dato : 03-04-06 23:19

> Jeg var gennem 3 år med til at hente mere end 400 cykler til DK, og
> alle blev der betalt afgift af, så har oplevet det meste fra deres
> side.

Jamen så kan du jo heller ikke et øjeblik være i tvivl om at:

Skat fastsætter værdien efter bedste evne - den er ikke særligt god!

Skat ikke skal fastsætte værdien ud fra DBA - men i praksis gør det, og
endda selv skriver at det er prisen hos forhandlere de vurderer ud fra!

Skat følger en mere eller mindre selvbestaltet forretningsorden med
depositum og fortielse af B-numre!!

Fra : Morten dahl

Dato : 04-04-06 00:27

"Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT13> wrote in message

> Jamen så kan du jo heller ikke et øjeblik være i tvivl om at:
>
> Skat fastsætter værdien efter bedste evne - den er ikke særligt god!

Nej ikke det mindste i tvivl

> Skat ikke skal fastsætte værdien ud fra DBA - men i praksis gør det, og
> endda selv skriver at det er prisen hos forhandlere de vurderer ud fra!

Detsværre sandt.

> Skat følger en mere eller mindre selvbestaltet forretningsorden med
> depositum og fortielse af B-numre!!

Nu er det sådan at registrering af køretøjer/afgiftsvudering er en
forretningsgang for TS, og jo flere gange man kommer der. jo mere snakker
man med dem. Og til sidst finder man et fornuftigt kompromis ang afgift, så
man undgår konstant at skulle til vudering.

Dette er retsmæssigt dybt forkert over for de private importørere som skal
kæmpe med møllen, og skrankpaverne.

Adspurgt ang fortielse af B-formularen svarede den flinke mand mig en dag..
"ganske enkelt for at undgå unødig tidspilde på vuderingsager på ikke
seriøse forespørgelser"

Oversat til dansk: skulle man ikke først have depositum op af lommen, men
blot indsende papirene, ville mange flere forespørge afgift, og dermed
forlange vudering. For derefter at opgive sagen når de ikke opnåede den
håbede pris..

I og for sig en forståelig holdning, når man ved hvor lang ventetid der er
på vudering.

--
Morten

Fra : Hekto

Dato : 04-04-06 18:17

Morten dahl used his keyboard to write :
> [...]
> håbede pris..
>
> I og for sig en forståelig holdning, når man ved hvor lang ventetid der er på

Jeg skal helt undlde hændelsesforløbet da jeg havde fået en
forhåndsvurdering på 25.000 og med fast stemme sagde: 'B-nummer'!!!

Det er rigtigt at det giver dem ekstra arbejde - dog kun fordi:

1) De ikke tager sig sammen til at offentliggøre værdilister!!!!
2) De afgiver vilde vurderinger, som man så har en mulighed for at
afprøve igen og igen og igen - indtil de rammer en realistisk
vurdering.

Lavede de et sobert stykke arbejde, ville de slippe for meget bøvl! De
betragter det som en pestilens, og resultatet bliver derefter!

Fra : solvang

Dato : 04-04-06 18:36

> [...]
>
> Adspurgt ang fortielse af B-formularen svarede den flinke mand mig en
> dag.. "ganske enkelt for at undgå unødig tidspilde på vuderingsager på

Hvor finder man den B-formular på nettet??

Fra : Anders Majland

Dato : 04-04-06 21:41

www.skat.dk - det fulde link er i et af mine indlæg fra igår i denne tråd

Fra : Hekto

Dato : 03-04-06 14:19

After serious thinking MKS - 74 wrote :
> [...]
> har været det essentielle, desværre kan man derfor allerede nu se
> hvordan systemet kan omgås og ikke mindst processen kan kortslutte.

Pøllefanten har de det svært med! De bliver ved med i deres
standardskrivelser at fastslå at det er slagspriser indhentet hos
forhandlere! 4 linier længere nede giver de een ret i at den er meget
sjældent udbudt?????

Jeg har været i begge kategorier, også! Problemet er at de ikke ved
hvad de foretager sig, og har de ikke DBA at støtte sig til, formår de
ikke selv at vurdere markedsprisen; men prøver at regne baglæns - eller
hvad de nu gør!

Omgåelse af systemet er da helt almindelig!!! især fra 'Skat's' side!!!
Hvor står der egentlig de må opkræve et depositum??? Den lile finte er
vist deres egen omgåelse af den bureaukratiske 'byrde' som B-numre
ville have givet dem!

Er den ordning egentlig bortfaldet? Jeg tænker på om der stadig er
opdeling i A- og B-nummer? I virkeligheden er det nok det mest
interessante!
Det andet er jo bare at de slipper for selv at stå ude i kulden og se
på gammelt jern!

Fra : MKS - 74

Dato : 03-04-06 14:42

On Mon, 03 Apr 2006 15:19:12 +0200, Hekto <urxgb@urxgb.qxROT-13>
wrote:

> [...]
>hvad de foretager sig, og har de ikke DBA at støtte sig til, formår de
>ikke selv at vurdere markedsprisen; men prøver at regne baglæns - eller

Jeg er enig i at det undertiden kan være temmelig svært at afgøre om
det er noget de reelt har forsøgt at vurdere, eller de bare har sat
sig ned og spillet terninger om det . Igen er jeg heldig at de
cykler jeg har importeret generelt er på værdilisterne, så man vidste
hvad det blev på forhånd og kunne så forholde sig til det....others
are not so lucky og det går helt i skoven.

>Er den ordning egentlig bortfaldet? Jeg tænker på om der stadig er
>opdeling i A- og B-nummer? I virkeligheden er det nok det mest
>interessante!

Det er i hvert fald også en oplysning jeg godt kunne tænke mig at få
.

Fra : Armand

Dato : 03-04-06 14:52

MKS - 74 skrev:
> [...]
> cykler jeg har importeret generelt er på værdilisterne, så man vidste
> hvad det blev på forhånd og kunne så forholde sig til det....

Værdilisterne vil vel også forekomme fremover, og med en tilsyneladende
meget stiv beløbs-struktur, vil det gavne den almindelige privatperson
der ellers hidtil frygtede variablerne. Så dér har man ikke beskåret
folkets udfoldese, snarere tværtom

--
Armand.

Fra : MKS - 74

Dato : 03-04-06 15:00

On Mon, 03 Apr 2006 15:51:38 +0200, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:

>Værdilisterne vil vel også forekomme fremover

Det går jeg da bestemt udfra og vil udnytte (groft .

>, og med en tilsyneladende
>meget stiv beløbs-struktur, vil det gavne den almindelige privatperson
>der ellers hidtil frygtede variablerne. Så dér har man ikke beskåret
>folkets udfoldese, snarere tværtom

Nemmerlig, det er faktisk blevet endnu bedre nu, som sagt, personligt
burde jeg måske ikke beklage mig .

Fra : Morten dahl

Dato : 03-04-06 21:05

> [...]
> ellers hidtil frygtede variablerne. Så dér har man ikke beskåret folkets

Læser man lovforslaget og ikke mindst betænkningen igennem står der at SKAT
vil beholde de nuværende værdilister.

--

Morten Dahl

Fra : Hekto

Dato : 03-04-06 14:52

MKS - 74 formulated on mandag :
> [...]
> hvad det blev på forhånd og kunne så forholde sig til det....others
> are not so lucky og det går helt i skoven.

Jeg har været så 'heldig' at jeg kender de øvrige Elefanter importeret
i samme periode, og hvilken stand de var i. Alligevel er der en vis
forskel fra Fyn til Tåstrup! (det er ikke fordi de ikke er gjort
opmærksom på det!)

Fra : tb

Dato : 03-04-06 16:28

Den sidste jeg fik igennem kostede 17000 i handelsvurdering og endte på
13500 efter de havde set den (dvs 28->22 i afgift). Det er et afslag ca 20%
(ja den lignende også lort!), så max 3% er en voldsom indskrænkning synes
jeg nok

Fra : MKS - 74

Dato : 03-04-06 13:23

On Mon, 03 Apr 2006 13:51:40 +0200, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:

>En bekendt har været i møllen og erfaret følgende:
>Det bliver bilinspektionen der ved toldsynet skal fastsætte standen á
>hhv. "over middel" "middel" eller "under middel"

Ok - Sådan var det jo også lagt lidt op til.

>og Skat har som hidtil
>deres opfattelse af brugtprislejet og sætter kun 3% i forskel pr. trin
>uden at der bliver nogen vurderings mulighed! :-|

Det lyder til gengæld helt forrykt, OK jeg kan da sagtens lave min
cykel i en under middel stand og tilbage igen til superstand uden ret
stort besvær så fin lille timeløn man kan få sig der (det er der nok
mange der kan) og selvom det for mig ubetinget vil være en fordel, vil
der være en stor gruppe for hvem det vil være aldeles uspiseligt, det
der går aldrig i længden, det sætter jo i virkeligheden meget af
"vurderingen" ud af kraft.

> [...]
>snublet i natskjorten efersom EU(domstolen)helt sikkert vil blive
>blandet ind i sagen, hvorved at afgiftssystemet atter vil skulle stå

Jeg er enig, hvis det bliver praksis også på sigt, bliver der ballade
(og i hvert fald en livlig trafik med skadede dele).

Fra : Dr.Enduro

Dato : 03-04-06 14:02

MKS - 74 wrote:

> Jeg er enig, hvis det bliver praksis også på sigt, bliver der ballade
> (og i hvert fald en livlig trafik med skadede dele).

Næ, for den skal jo være i synsklar stand, når den vurderes. Ud over det
er jeg spændt på at se, om / hvordan det kommer til at virke i praksis,
dvs. hvordan de lægger prisniveauet...

--

Hilsen Jan

Fra : MKS - 74

Dato : 03-04-06 14:15

On Mon, 03 Apr 2006 15:02:13 +0200, "Dr.Enduro"
<janeiffert@NOSPAMhotmail.com> wrote:

>Næ, for den skal jo være i synsklar stand, når den vurderes.

Den kan da sagtens reg-synes i under middel stand, smæk lidt ridsede
kåbedele/tank osv på, så ser den hærget ud og så back again, på under
en time, reg-synet går jo kun på sikkerhedsmæssige ting som bremser,
lygteføring osv, ikke på stand, som nu skal vurderes ved toldsynet,
noget som SKAT selv erklærer åbent at det har synsfolkene ganske
enkelt ikke forstand (nok) på.

>Ud over det
>er jeg spændt på at se, om / hvordan det kommer til at virke i praksis,
>dvs. hvordan de lægger prisniveauet...

Det er der nok mange der er . Min er heldigvis på en
vurderingsliste lavet af vurderingsfolk så det ser ikke helt skidt ud
for mig personligt.... hvor lagde jeg lige den racekåbe og do tank,
jeg tror jeg smutter forbi toldsynet inden de kommer på andre tanker
.

Fra : Dr.Enduro

Dato : 03-04-06 15:50

Ups, min fejl. Jeg troede, du havde skrevet "livsfarlig trafik med
skadede dele", men du havde skrevet "livlig trafik".

Jeg tror i hvert fald, at jeg får problemer, hvis jeg virkelig gør alvor
af en gang i næste år at importere en GSX 750 (den nøgne version), for
jeg vil vædde med, at de ikke mener, der skal være forskel på en GSX og
en GSX-F eller endnu værre en GSX-R...

--

Hilsen Jan

Fra : Hekto

Dato : 03-04-06 14:20

Dr.Enduro presented the following explanation :
> Næ, for den skal jo være i synsklar stand, når den vurderes. Ud over det er
> jeg spændt på at se, om / hvordan det kommer til at virke i praksis, dvs.
> hvordan de lægger prisniveauet...

Jo, men tanken kan jo være så bulet at den kun indeholder ½ liter, og
al plastik kan jo tilfældigvis mangle, ligesom omdrejningstælleren, det
originale sæde o.s.v.

Fra : Anders Majland

Dato : 03-04-06 16:21

> Så har jeg nyt omkring de tidligere proklamerede regler der skulle træde i
> kraft her den 1.

Er der kommet en ny oifficiel vejledning ?

Jeg har en aprilia stående som jeg godt kunne prøve "møllen" på - ikke at
jeg er sikker på at jeg vil gennemføre med betaling af afgiften, men bare
for øvelsens skyld.

/A

Fra : Anders Majland

Dato : 03-04-06 16:27

Se http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=399524&vID=0

Som led i den nye struktur, har SKAT etableret fire nye motorcentre i
henholdsvis Høje-Taastrup, Odense, Århus og Aalborg. De fire motorcentre vil
fremover varetage alle opgaver på motorområdet, herunder opgaven med at
værdiansætte danskernes biler.

Med de nye motorcentre får SKAT mulighed for at skabe store afgiftsfaglige
miljøer, og derved medvirke til at minimere sagsbehandlingstiderne og styrke
retssikkerheden.

Vi får se ...

Her den aktuelle blanket

Fra : Anders Majland

Dato : 03-04-06 16:32

> Se http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=399524&vID=0

Og ligner der her ikke attesten til B-nummer
http://www.skat.dk/blanketter/21016.pdf < Den er også opfateret 2006.04

Men denne her ser også interessant ud
http://www.skat.dk/Blanketter/21043.pdf

Fra : Hekto

Dato : 03-04-06 23:27

> Og ligner der her ikke attesten til B-nummer
> [...]

Jo -16 ligner den game anmeldelse til B-nummer, den var før på 4 sider.
-43 ser interessant ud - ja!

Iøvrigt er det interessant at de ikke nævner noget om de to muligheder
(A/B) i deres lille forklaring. Det andet hensigts-ævl ligner jo det de
har villet bilde os ind hele tiden!