|
| Frigear på Suzuki LS 650 Fra : Holten |
Dato : 02-04-06 19:51 |
|
Hvad kan der være galt, når man kan finde et sådant på en sådan Suzuki LS
650 årg. 1997 ??
Man kan godt få den i femte gear direkte fra 4 men så skal man trække til i
gearpedalen.
MVH
HH
| |
Hekto (02-04-2006)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 02-04-06 20:03 |
|
> Hvad kan der være galt, når man kan finde et sådant på en sådan
> Suzuki LS
> 650 årg. 1997 ??
> Man kan godt få den i femte gear direkte fra 4 men så skal man trække
> til i
> gearpedalen.
>
Øøøøhhh ... den skulle da have et frigear som alle andre!!!???
- mener du 'falske' frigear imellem de øvrige gear?
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!
| |
Holten (02-04-2006)
| Kommentar Fra : Holten |
Dato : 02-04-06 20:24 |
|
"Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT13> skrev i en meddelelse
news:mn.14ef7d64f0c5608d.41941@urxgb.qxROT13...
>> Hvad kan der være galt, når man kan finde et sådant på en sådan Suzuki LS
>> 650 årg. 1997 ??
>> Man kan godt få den i femte gear direkte fra 4 men så skal man trække til
>> i
>> gearpedalen.
>>
> Øøøøhhh ... den skulle da have et frigear som alle andre!!!???
>
> - mener du 'falske' frigear imellem de øvrige gear?
Ja den her et "falsk" frigear mellem 4 og femte gear ??
MVH
HH
| |
Hekto (02-04-2006)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 02-04-06 22:21 |
|
> Ja den her et "falsk" frigear mellem 4 og femte gear ??
Jeg husker dårligt om min havde et dér; men hvis den skifter normmalt
tror jeg ikke at der er nogen problemer.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!
| |
Holten (03-04-2006)
| Kommentar Fra : Holten |
Dato : 03-04-06 15:53 |
|
"Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT13> skrev i en meddelelse
news:mn.15787d642bfabdc5.41941@urxgb.qxROT13...
>> Ja den her et "falsk" frigear mellem 4 og femte gear ??
>
> Jeg husker dårligt om min havde et dér; men hvis den skifter normmalt tror
> jeg ikke at der er nogen problemer.
Det er det den desværre ikke gør.
Når man skifter fra 4 til 5 gear rammer man næsten altid et frigear, hvilket
man jo ikke plejer.
Trækker man ekstra hårdt i geararmen kan man gå direkte fra 4 til 5 gear som
man skal kunne.
MVH
Holten
| |
Armand (03-04-2006)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 03-04-06 16:04 |
|
Holten skrev:
> "Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT13> skrev i en meddelelse
> news:mn.15787d642bfabdc5.41941@urxgb.qxROT13...
>>> Ja den her et "falsk" frigear mellem 4 og femte gear ??
>> Jeg husker dårligt om min havde et dér; men hvis den skifter normmalt tror
>> jeg ikke at der er nogen problemer.
>
>
> Det er det den desværre ikke gør.
> Når man skifter fra 4 til 5 gear rammer man næsten altid et frigear, hvilket
> man jo ikke plejer.
> Trækker man ekstra hårdt i geararmen kan man gå direkte fra 4 til 5 gear som
> man skal kunne.
>
Lyder som at du endnu ikke har været forbi DMC's FAQ og se hvordan man
egentlig (bør)skifter gear?
Læs og bliv klog!
--
Armand.
| |
Holten (03-04-2006)
| Kommentar Fra : Holten |
Dato : 03-04-06 17:47 |
|
"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:mOaYf.94$uP3.5@news.get2net.dk...
> Holten skrev:
>> "Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT13> skrev i en meddelelse
>> news:mn.15787d642bfabdc5.41941@urxgb.qxROT13...
>>>> Ja den her et "falsk" frigear mellem 4 og femte gear ??
>>> Jeg husker dårligt om min havde et dér; men hvis den skifter normmalt
>>> tror jeg ikke at der er nogen problemer.
>>
>>
>> Det er det den desværre ikke gør.
>> Når man skifter fra 4 til 5 gear rammer man næsten altid et frigear,
>> hvilket man jo ikke plejer.
>> Trækker man ekstra hårdt i geararmen kan man gå direkte fra 4 til 5 gear
>> som man skal kunne.
>>
> Lyder som at du endnu ikke har været forbi DMC's FAQ og se hvordan man
> egentlig (bør)skifter gear?
Fair nok, men nu har jeg kørt Savage i over 8 år, og aldrig mødt dette
problem før.
Det skal lige siges, at det ikke er min egen maskine der har problemet.
MVH
Holten
| |
Hekto (03-04-2006)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 03-04-06 16:10 |
|
Holten wrote on 03-04-2006 :
> Det er det den desværre ikke gør.
> Når man skifter fra 4 til 5 gear rammer man næsten altid et frigear, hvilket
> man jo ikke plejer.
> Trækker man ekstra hårdt i geararmen kan man gå direkte fra 4 til 5 gear som
> man skal kunne.
Jeg syntes den var lidt følsom m.h.t. tomgangsindstillingen. Skifter du
meeeeeget langsomt eller ultra-hurtigt?
Hvis den står for højt børster den tænder når man sætter den i 1. Går
den for langsomt går den ud når man skifter gear!
Det kunne jo være derfor?
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!
| |
Holten (03-04-2006)
| Kommentar Fra : Holten |
Dato : 03-04-06 18:12 |
|
"Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT-13> skrev i en meddelelse
news:mn.1c067d648c571712.41842@urxgb.qxROT-13...
> Holten wrote on 03-04-2006 :
>> Det er det den desværre ikke gør.
>> Når man skifter fra 4 til 5 gear rammer man næsten altid et frigear,
>> hvilket man jo ikke plejer.
>> Trækker man ekstra hårdt i geararmen kan man gå direkte fra 4 til 5 gear
>> som man skal kunne.
>
> Jeg syntes den var lidt følsom m.h.t. tomgangsindstillingen. Skifter du
> meeeeeget langsomt eller ultra-hurtigt?
>
> Hvis den står for højt børster den tænder når man sætter den i 1. Går den
> for langsomt går den ud når man skifter gear!
>
> Det kunne jo være derfor?
Den står fint i tomgang, og tjooo jeg skifter hverken hurtigt eller
langsomt, men sådan lidt midt i
MVH
Holten
| |
Armand (02-04-2006)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 02-04-06 23:57 |
|
Holten skrev:
>
>
> Ja den har et "falsk" frigear mellem 4 og femte gear ??
Det er en remtrækker, ikke?
Hvordan ser det ud med opspændingen af sådan nogle? For kædemonterede er
det typisk at for stram kæde for gearkassen til at gå stramt, så det
kunne også hænde at være fejlen hér, trods remtrækket :-/
Ellers er den lærdom om korrekt gearskifte, som man aldrig har fået
hverken af storebror; ældre kammerater eller kørelæreren, at finde på
DMC's FAQ under "koblingsløst gearskifte"
--
Armand.
| |
Hekto (03-04-2006)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 03-04-06 09:59 |
|
Armand wrote :
> Det er en remtrækker, ikke?
> Hvordan ser det ud med opspændingen af sådan nogle? For kædemonterede er det
> typisk at for stram kæde for gearkassen til at gå stramt, så det kunne også
> hænde at være fejlen hér, trods remtrækket :-/
Der medfølger en messing-dims (fjedervægt) som sættes i en lille
udhuling på bagsvingeren og ned til remmen. Remmen skal så spændes så
den trykkes sammen til det korrekte mærke.
Oplining så den løber lige er nok det største problem da mærkerne ved
bagsvinger/'kædestrammer' ofte ikke er nøjagtige nok. Sidder den ikke
lige, piver den!
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!
| |
Armand (03-04-2006)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 03-04-06 13:31 |
|
Hekto skrev:
> Armand wrote :
>> Det er en remtrækker, ikke?
>> Hvordan ser det ud med opspændingen af sådan nogle? For kædemonterede
>> er det typisk at for stram kæde for gearkassen til at gå stramt, så
>> det kunne også hænde at være fejlen hér, trods remtrækket :-/
>
>
> Der medfølger en messing-dims (fjedervægt) som sættes i en lille
> udhuling på bagsvingeren og ned til remmen. Remmen skal så spændes så
> den trykkes sammen til det korrekte mærke.
>
OK!
Hvad så Holten: Er det noget du genkender, eller er den mon for stram??
--
Armand.
| |
Holten (03-04-2006)
| Kommentar Fra : Holten |
Dato : 03-04-06 15:51 |
|
"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:Lz8Yf.56$6J1.34@news.get2net.dk...
> Hekto skrev:
>> Armand wrote :
>>> Det er en remtrækker, ikke?
>>> Hvordan ser det ud med opspændingen af sådan nogle? For kædemonterede er
>>> det typisk at for stram kæde for gearkassen til at gå stramt, så det
>>> kunne også hænde at være fejlen hér, trods remtrækket :-/
>>
>>
>> Der medfølger en messing-dims (fjedervægt) som sættes i en lille udhuling
>> på bagsvingeren og ned til remmen. Remmen skal så spændes så den trykkes
>> sammen til det korrekte mærke.
>>
> OK!
> Hvad så Holten: Er det noget du genkender, eller er den mon for stram??
Det vil jeg straks undersøge når jeg kommer hjem i aften, håber det kunne
være løsningen.
Vender tilbage.
MVH
Holten.
| |
Holten (05-04-2006)
| Kommentar Fra : Holten |
Dato : 05-04-06 19:38 |
|
"Holten" <virker@ikke.dk> skrev i en meddelelse
news:44301d2b$0$27569$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hvad kan der være galt, når man kan finde et sådant på en sådan Suzuki LS
> 650 årg. 1997 ??
> Man kan godt få den i femte gear direkte fra 4 men så skal man trække til
> i
> gearpedalen.
>
Så har jeg her til aften kørt en længere tur på dyret.
Når man kører langsom med langsom acc. skifter den fint mellem 4 og 5 gear.
Kører man mere frisk til med hurtig acc. er det problemet mellem 4 og 5 gear
opstår.
MVH
Holten
| |
Hekto (05-04-2006)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 05-04-06 19:47 |
|
> Så har jeg her til aften kørt en længere tur på dyret.
>
> Når man kører langsom med langsom acc. skifter den fint mellem 4 og 5
> gear.
>
> Kører man mere frisk til med hurtig acc. er det problemet mellem 4 og
> 5 gear opstår
Jeg tør ikke lige komme med et bud, ud over den sædvanlige mulige
bøjede skiftegaffel - hvis alt andet er OK, koblingskabel/spænding, rem
o.s.v.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!
| |
Holten (05-04-2006)
| Kommentar Fra : Holten |
Dato : 05-04-06 20:31 |
|
"Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT13> skrev i en meddelelse
news:mn.2cde7d64b31be17f.41941@urxgb.qxROT13...
>> Så har jeg her til aften kørt en længere tur på dyret.
>>
>> Når man kører langsom med langsom acc. skifter den fint mellem 4 og 5
>> gear.
>>
>> Kører man mere frisk til med hurtig acc. er det problemet mellem 4 og 5
>> gear opstår
>
> Jeg tør ikke lige komme med et bud, ud over den sædvanlige mulige bøjede
> skiftegaffel - hvis alt andet er OK, koblingskabel/spænding, rem
Ja jeg kan sgu heller ikke rigtigt komme i tanke om andet, de andre ting er
ok.
MVH
Holten
| |
Armand (05-04-2006)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 05-04-06 20:15 |
|
Holten skrev:
> "Holten" <virker@ikke.dk> skrev i en meddelelse
> news:44301d2b$0$27569$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>> Hvad kan der være galt, når man kan finde et sådant på en sådan Suzuki LS
>> 650 årg. 1997 ??
>> Man kan godt få den i femte gear direkte fra 4 men så skal man trække til
>> i
>> gearpedalen.
>>
>
>
> Så har jeg her til aften kørt en længere tur på dyret.
>
> Når man kører langsom med langsom acc. skifter den fint mellem 4 og 5 gear.
>
> Kører man mere frisk til med hurtig acc. er det problemet mellem 4 og 5 gear
> opstår.
Uanset hvad fejlen måtte være, er der logik i at den forværres med
stigende omdrejninger. Så den diagnosticeren giver desværre ikke meget
Jeg er desværre skuffet over at der endnu ikke har været kommenteret på
de bud der indtil nu har været på problemet
Det er min erfaring at man næsten kan hovedrenovere motorer v.h.a.
mc-nyhedsgruppen, men det kræver altså knofedt!
På modsatte vis er der talrige eksempler på folk der har spøgt på
gruppen med et problem i månedsvis og når de pludselig falder over dets
løsen har det ofte vist sig at det hár været foreslået som noget af det
første
--
Armand.
| |
Holten (05-04-2006)
| Kommentar Fra : Holten |
Dato : 05-04-06 20:30 |
|
"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:qGUYf.101$Gr2.98@news.get2net.dk...
> Holten skrev:
>> "Holten" <virker@ikke.dk> skrev i en meddelelse
>> news:44301d2b$0$27569$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>>> Hvad kan der være galt, når man kan finde et sådant på en sådan Suzuki
>>> LS
>>> 650 årg. 1997 ??
>>> Man kan godt få den i femte gear direkte fra 4 men så skal man trække
>>> til i
>>> gearpedalen.
>>>
>>
>>
>> Så har jeg her til aften kørt en længere tur på dyret.
>>
>> Når man kører langsom med langsom acc. skifter den fint mellem 4 og 5
>> gear.
>>
>> Kører man mere frisk til med hurtig acc. er det problemet mellem 4 og 5
>> gear opstår.
>
> Uanset hvad fejlen måtte være, er der logik i at den forværres med
> stigende omdrejninger. Så den diagnosticeren giver desværre ikke meget
>
> Jeg er desværre skuffet over at der endnu ikke har været kommenteret på de
> bud der indtil nu har været på problemet
Ikke forstået ?
> Det er min erfaring at man næsten kan hovedrenovere motorer v.h.a.
> mc-nyhedsgruppen, men det kræver altså knofedt!
Rigtigt
> På modsatte vis er der talrige eksempler på folk der har spøgt på gruppen
> med et problem i månedsvis og når de pludselig falder over dets løsen har
> det ofte vist sig at det hár været foreslået som noget af det første
Tænker du på det med stramheden af remmen, så beklager jeg, at jeg ikke fik
svarer på det.
Den er nøjagtig som den skal være, har målt med den der messingligende ting
som Hekto tidl. omtalte.
MVH
Holten
| |
Hekto (05-04-2006)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 05-04-06 21:13 |
| | |
Armand (06-04-2006)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 06-04-06 00:48 |
|
Holten skrev:
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
> news:qGUYf.101$Gr2.98@news.get2net.dk...
>>
> Tænker du på det med stramheden af remmen, så beklager jeg, at jeg ikke fik
> svarer på det.
> Den er nøjagtig som den skal være, har målt med den der messingligende ting
> som Hekto tidl. omtalte.
OK, så!
Derved tyder det på slitage
Hvis hullet til 5 begynder at blive drilsk, vil det under ingen
omstændigheder blive bedre, men kun forværres for hvert "knoklede" skift
man udsætter gearkassen for.
Næste trin er derfor absolut(!) at nærlæse gearskifte-tricket i DMC's
FAQ, således at det dels bliver muligt at komme i 5 og at nedslidnings-
hastigheden begrænses.
En tyndere olie kunne endvidere tænkes at gavne sagen også!
--
Armand.
| |
Hekto (06-04-2006)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 06-04-06 11:34 |
|
Armand wrote on 06-04-2006 :
> Derved tyder det på slitage
Jeg har ikke hørt om det; men det kunne tænkes at
den er slidt af samme årsag som Yamaha's 500
eencylindrede motorer der ikke tålte for lave
omdrejninger i højt gear, da gearhjulene derved
blev overbelastet med tiden.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer
Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og
Elefanter!
| |
hamselv\(DKMC\) (06-04-2006)
| Kommentar Fra : hamselv\(DKMC\) |
Dato : 06-04-06 21:29 |
|
"Holten" <virker@> skrev i en meddelelse news:44301d2b$0$27569$edfadb0f@...
> Hvad kan der være galt, når man kan finde et sådant på en sådan Suzuki LS
> 650 årg. 1997 ??
> MVH
> HH
YO der.
Det havde en af mine gamle også eller var det to af dem, det kan jeg ikke
lige huske.
NÅ, men det var bare lige det, har ikke nogen løsning, men lærte at leve med
det.
Tror nok jeg skiftede langsomt, så gik det fint. Ligesom sådan stille og
roligt i det xtra frigear og så i 5 næsten i samme bevægelse.
Det blev aldrig værre............. så hudt jeg visker.
hamselv herfra
--
| |
Armand (06-04-2006)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 06-04-06 21:44 |
|
hamselv(DKMC) skrev:
> .
>
> Det havde en af mine gamle også ..... men lærte at leve med det.
> Tror nok jeg skiftede langsomt, så gik det fint. Ligesom sådan stille og
> roligt i det xtra frigear og så i 5 næsten i samme bevægelse.
Hvis det ekstra frigear er rimeligt pålideligt kan det være en hjælp at
benytte det nærmest forhistoriske trick med dobbelt udkobling: Kobl ud;
find "frigearet"; kobl kort til; kobl ud; sæt den i 5.!
--
Armand.
| |
|
|