/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
2T forårsklargøring?
Fra : TGSC


Dato : 31-03-06 13:35

Hej,
ligger der ikke nogle gode guides til forårsklargøring af
totakts-tohjuler et sted ?
Jeg synes ikke jeg kan finde nogle.
Jeg forestiller mig noget med at spraye cylindervæggene med 2T-olie
gennem tændrørshullet, blæse karburator ren mv., men det ville være
rart med en udførlig guide. Findes det ikke ?


 
 
Hekto (31-03-2006)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 31-03-06 14:51

TGSC has brought this to us :
> Hej,
> ligger der ikke nogle gode guides til forårsklargøring af
> totakts-tohjuler et sted ?
> Jeg synes ikke jeg kan finde nogle.
> Jeg forestiller mig noget med at spraye cylindervæggene med 2T-olie
> gennem tændrørshullet, blæse karburator ren mv., men det ville være
> rart med en udførlig guide. Findes det ikke ?

Olien er OK.
Kaburatorer aftages, adskildes og renses, svømmerhøjden
justeres/kontrolleres.
Oliepumpe og slanger kontrolleres evt. kontraventiler kontrolleres.
Oliemængden jkontrolleres/justeres. Olietanken tømmes og renses for
skidt og vand.
Luftfilter renses. Benzinhaner/filtre renses. Tanken renses.

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!



Ivar (31-03-2006)
Kommentar
Fra : Ivar


Dato : 31-03-06 21:30

Hekto skrev:

> Luftfilter renses. Benzinhaner/filtre renses. Tanken renses.

Udstødning renses.


Ivar Magnusson

--
Prøv MesNews: http://home20.inet.tele.dk/did/MesNews/



Armand (31-03-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 31-03-06 22:16

Hekto skrev:
> TGSC has brought this to us :
>> Hej,
>> ligger der ikke nogle gode guides til forårsklargøring af
>> totakts-tohjuler et sted ?
>> Jeg synes ikke jeg kan finde nogle.
>> Jeg forestiller mig noget med at spraye cylindervæggene med 2T-olie
>> gennem tændrørshullet, blæse karburator ren mv., men det ville være
>> rart med en udførlig guide. Findes det ikke ?
>
> Olien er OK.

Olien er unødvendig, hvis ellers motoren kan dreje, og man tænker vel
ikke på forårsklargøring af en motor der ikke roterer - I så fald har
man en helt anden hovedpine :-|

--
Armand.

Hans Joergensen (05-04-2006)
Kommentar
Fra : Hans Joergensen


Dato : 05-04-06 10:04

Hekto wrote:
> Olien er OK.
> Kaburatorer aftages, adskildes og renses, svømmerhøjden
> justeres/kontrolleres.
> Oliepumpe og slanger kontrolleres evt. kontraventiler kontrolleres.
> Oliemængden jkontrolleres/justeres. Olietanken tømmes og renses for
> skidt og vand.
> Luftfilter renses. Benzinhaner/filtre renses. Tanken renses.

Du er også så grundig igen :)

// Hans
--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere, der
har spammet usenet i over 6000 indlæg.

TGSC (01-04-2006)
Kommentar
Fra : TGSC


Dato : 01-04-06 11:36

Efter 4 stille måneder, er olien så ikke gledet ned så væggene er
tørre? Jeg synes jeg har læst at det er de første bevægelser der
slider på overfladen indtil olien er påført. Så snart der er
oliefilm er der ikke noget nævneværdigt slid.


Armand (01-04-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 01-04-06 12:04

TGSC skrev:
> Efter 4 stille måneder, er olien så ikke gledet ned så væggene er
> tørre? Jeg synes jeg har læst at det er de første bevægelser der
> slider på overfladen indtil olien er påført. Så snart der er
> oliefilm er der ikke noget nævneværdigt slid.
>
På en totagger er der olie lige så snart der er bensin, og måtte der
forekomme en "tørslids-periode" vil dét være uden at motoren belastes á
kører, så det hører til i småtingsafdelingen!
Derudover er totaktscylindre forkromede og ruster ikke (uagtet at
stempelringene er rustbare)!

--
Armand.

Molnit (01-04-2006)
Kommentar
Fra : Molnit


Dato : 01-04-06 12:31

TGSC skrev:
> Hej,
> ligger der ikke nogle gode guides til forårsklargøring af
> totakts-tohjuler et sted ?
> Jeg synes ikke jeg kan finde nogle.
> Jeg forestiller mig noget med at spraye cylindervæggene med 2T-olie
> gennem tændrørshullet, blæse karburator ren mv., men det ville være
> rart med en udførlig guide. Findes det ikke ?

   Hvis bort fra at en 2T ik har ventiler, så er det samme procedure som
en 4 takter :) og er der særheder med din maskine, står det i
servicemanualen.

   Min procedure er... tøm svømmerhuset, og start :)

--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 300 CDi ReedValve, MZ TS 250/1 Supra5
Suzuki GSF-R 1200
Yamaha FZR1000 årgang 87, til salg for 4000Kr. eller fornuftige bud.
"www.dfmc.dk/Lars_Molnit" , "www.molnit.com"

Brian 'Hekto' Sørens~ (01-04-2006)
Kommentar
Fra : Brian 'Hekto' Sørens~


Dato : 01-04-06 17:30

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote:
>
>TGSC skrev:
>> Efter 4 stille måneder, er olien så ikke gledet ned så væggene er
>> tørre? Jeg synes jeg har læst at det er de første bevægelser der
>> slider på overfladen indtil olien er påført. Så snart der er
>> oliefilm er der ikke noget nævneværdigt slid.
>>
>På en totagger er der olie lige så snart der er bensin, og måtte der
>forekomme en "tørslids-periode" vil dét være uden at motoren belastes á
>kører, så det hører til i småtingsafdelingen!
>Derudover er totaktscylindre forkromede og ruster ikke (uagtet at
>stempelringene er rustbare)!
>

Ja, det kunne man jo godt gå rundt og tro; men desværre er det ikke helt
sådan. Moderne belægninger som Nikasil og diverse afarter er en smule
porøse. Hvis der dannes kondens på cylindervæggen virker det ligesom med
forkromet aluminium ... det falder af!

/Hekto

TGSC (01-04-2006)
Kommentar
Fra : TGSC


Dato : 01-04-06 17:59

Jeg lavede en gynækolog-pensel af et langt stykke ståltrådspapir (?)
som jeg bukkede og dyppede i 2T-olie. Det kunne jeg så føre rundt i
cylinderen gennem tændrørshullet. Der var lidt sort på da jeg tog
den op.

Da motoren som forventet ikke kunne starte (kondens i karburator
ligesom sidste år?) var det rart at tro at der i det mindste var LIDT
olie derinde. Jeg tror ikke der kom benzin og dermed ikke olie derind
via karburatoren.
Ja, der er NikaSil-belægning.


Armand (01-04-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 01-04-06 19:56

TGSC skrev:
>
>
> Da motoren som forventet ikke kunne starte (kondens i karburator
> ligesom sidste år?) var det rart at tro at der i det mindste var LIDT
> olie derinde. Jeg tror ikke der kom benzin og dermed ikke olie derind
> via karburatoren.

Nu er det på tide at høre hvilken totagger at det drejer sig om!
Hvis der er seperatsmøring arbejder oliepumpen lige så snart der roteres
med krumtappen. Men uden bensin kommer den jo nok ikke længere end til
hovedlejer og bunden af krumtaphuset :-/

> Ja, der er NikaSil-belægning.

Igen: Hvilken scooter?

--
Armand.

TGSC (01-04-2006)
Kommentar
Fra : TGSC


Dato : 01-04-06 20:35

Hehe, det er måske ikke rette forum, men det er nu engang her man får
de bedste svar.
Jeg har som EU45-bruger sneget mig ind i et MC-forum. Jeg har en
Aprilia RS50 med Minarelli AM6-gearmotor. Jeg prøver at få tømt
tanken så jeg kan komme til karburatoren. Sidste år skulle
karburatoren bare renses, så kørte den som en mis.
Den har oliepumpe, men om olien kommer ind gennem karburatoren,
manifolden, eller noget tredje husker jeg ikke, men det kan jeg se når
jeg tager kåben af.
Jeg kigger også på tegningerne på www.easyparts.nl -> Original
parts

Jeg beder såmænd ikke om specifikke svar, jeg regnede bare med at der
lå en generel forårs-2T-vejledning et sted.

Jeg lover at jeg snart tager MC-kørekort ;-> Ønskecyklen er en Suzi
GS500, eller en RS250 hvis jeg tør.


Hans Joergensen (05-04-2006)
Kommentar
Fra : Hans Joergensen


Dato : 05-04-06 10:03

TGSC wrote:
> ligger der ikke nogle gode guides til forårsklargøring af
> totakts-tohjuler et sted ?

Check olie, skift evt. olie på gearkassen, giv den et skud frisk
benzin og så kører vi

Plejer at virke fint på Yamahakkeren.

> Jeg forestiller mig noget med at spraye cylindervæggene med 2T-olie
> gennem tændrørshullet, blæse karburator ren mv., men det ville være
> rart med en udførlig guide. Findes det ikke ?

Hvis den smører nok normalt, så burde olien ikke bare sådan lige
glide af cylindervæggene.

Noget man kunne have gjort i løbet af vinteren er at afsode
udstødningsrørene, og evt. hvis tiden var ved at være checke om det
er ved at være tid med nye stempler og/eller ringe.

// Hans
--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere, der
har spammet usenet i over 6000 indlæg.

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177506
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408555
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste